Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - Nikon] My settings and stuff

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR - Nikon] My settings and stuff

    Wegens het ontvangen van de verschillende mails de laatste weken en het opduiken van een aantal topics en een paar vragen die ik kreeg hier alvast mijn settings en voorkeuren tijdens het werken met de D100 en D70 :

    D100:

    Camera instellingen bank A

    - beeldkwaliteit RAW
    - kleurbereik sRGB (Adobe RGB als ik werk moet afleveren, sRGB voor eigen printwerk en web)
    - Saturatie 0
    - Scherpte NONE
    - WB cloudy +2 (soms daylight en preset voor specifieke doeleinden)
    - Hue 0
    - Tone CUSTOM CURVE (download hier)

    camera instellingen bank b

    - beeldkwaliteit JPG Fine large
    - kleurbereik sRGB
    - Saturatie 0
    - Scherpte NONE
    - WB cloudy +2 (soms daylight en preset voor specifieke doeleinden)
    - Hue 0
    - Tone CUSTOM CURVE (download hier)

    Menu instellingen :

    - 1 image review YES
    - 3 iso auto OFF
    - 4 long exp OFF
    - 9 EV stepping 1/3
    - 10 exp comp OFF
    - 14 AE lock only
    - 20 dyn AF OFF
    - 21 dyn AF OFF
    - 23 flash mode D-TLL
    - 25 Grip AE buttom IDEM 14 (enkel met grip)

    Voorkeur programma's

    - 80% is Aperture prio
    - 15% is Shutter prio
    - 5% is manueel

    - EV compensatie afhankelijk van inhoud beeld en controle histogram.
    - Ik controleer ALTIJD histogrammen (behalve hoge actie tijdens burst)

    - 80% AF sensor op dynamische velden + tracking and lock on
    - 20% AF sensor single central AF (stille onderwerpen en low light)
    - 0% AF sensor closest subject

    - 80% 3D multisegment metering
    - 10% Centerweight metering (sport naargelang weertype)
    - 10% Spotmetering (specifieke belichting of effects)

    - RAW processing 75% Nikon Capture Editor 4.1
    - RAW processing 20% Capture One DSLR pro 1.3
    - RAW processing 5% Adobe RAW plugin 2.2 (photoshop CS)
    - Fotoafwerking/bewerking in Photoshop CS.
    - image to print gecallibreerd met hardware (komplete workflow)


    D70:

    Camera instellingen (slechts één bank)

    - Beeldoptimalisatie EIGEN (zie hieronder)
    - beeldkwaliteit RAW (soms jpg lareg fine)
    - kleurbereik sRGB (Adobe RGB als ik werk moet afleveren, sRGB voor eigen printwerk en web)
    - Saturatie 0
    - Scherpte NONE
    - WB cloudy +2 (soms daylight en preset voor specifieke doeleinden)
    - Hue 0
    - lange tijd RO OFF
    - Tone CUSTOM CURVE (download hier)


    Menu instellingen :

    - 1 signaal ON (soms OFF indien gewenst)
    - 2 Autofocus AF-S (AF-C tijdens sport)
    - 3 AF veldstand DYNAMISCH (soms ENKEL VELD bij stille onderwerpen)
    - 5 iso auto OFF
    - 7 beeld bekijken ON
    - 9 EV stepping 1/3
    - 10 belichting correctie OFF
    - 11 cirkel centerweight 8mm
    - 14 instelschijf OFF
    - 15 AE-L/AE-F AE-vergrnd.
    - 16 AE-verg OFF
    - 19 Flitsstand TTL DLL (I-TTL) (soms commander ITTL)

    Voorkeur programma's

    - 80% is Aperture prio
    - 15% is Shutter prio
    - 5% is manueel

    - EV compensatie afhankelijk van inhoud beeld en controle histogram.
    - Ik controleer ALTIJD histogrammen (behalve hoge actie tijdens burst)

    - 80% AF sensor op dynamische velden + tracking and lock on
    - 20% AF sensor single central AF (stille onderwerpen en low light)
    - 0% AF sensor closest subject

    - 80% 3D multisegment metering
    - 10% Centerweight metering (sport naargelang weertype)
    - 10% Spotmetering (specifieke belichting of effects)

    - RAW processing 75% Nikon Capture Editor 4.1
    - RAW processing 20% Capture One DSLR pro 1.3
    - RAW processing 5% Adobe RAW plugin 2.2 (photoshop CS)
    - Fotoafwerking/bewerking in Photoshop CS.
    - image to print gecallibreerd met hardware (komplete workflow)

  • #2
    Merci Phille !

    Comment


    • #3
      Knap ... bedankt! Meer experimenteer-stof om te experimenteren
      Frank
      http://www.mirrorshades.be

      Comment


      • #4
        Ik heb een klein vraagje omdat ik er niet veel van ken Ik zie staan Adobe RGB voor werk dat afgeleverd wordt en sRGB voor gewoon werk. Mag ik concluderen dat Adobe RGB dan beter is of heb ik het totaal mis. Ik gebruik ook Adobe RGB (300D) maar stevige argumenten waarom heb ik eigenlijk niet . Dus ik hoop eigenlijk het verschil een beetje te weten te komen. Ik heb de indruk dat de kleuren van Adobe RGB beter zijn .

        Alvast bedankt,
        Kristof

        Comment


        • #5
          bedankt Phille. Ik gebruik maar 1 bank, A. Menu stond alles 't zelfde, behalve AE lock only, daar had ik AE/AF Lock staan.
          Toch leuk om te vergelijken.

          Comment


          • #6
            een interessant artikel hieromtrent :

            http://www.shootsmarter.com/infocenter/wc025.html

            Originally posted by kristof_dc
            Ik heb een klein vraagje omdat ik er niet veel van ken Ik zie staan Adobe RGB voor werk dat afgeleverd wordt en sRGB voor gewoon werk. Mag ik concluderen dat Adobe RGB dan beter is of heb ik het totaal mis. Ik gebruik ook Adobe RGB (300D) maar stevige argumenten waarom heb ik eigenlijk niet . Dus ik hoop eigenlijk het verschil een beetje te weten te komen. Ik heb de indruk dat de kleuren van Adobe RGB beter zijn .

            Alvast bedankt,
            Kristof

            Comment


            • #7
              Phille,
              dank, dank en nog eens dank. Ik heb deze en vorige week eens al je technische besprekingen en antwoorden opgezocht en uitgeprint. Man, man, man, een waar woordenboek met, om vooral niet te vergeten, correcte, volledige en technische uitleg. Heb daar enorm veel van afgekeken en heruitgeprobeerd, en ik kan stillaan mijn toestel gebruiken zoals ik verwacht had hoe het zou reageren.
              Dit is onbetaalbaar, enorm nuttig om lezen en vooral aansteekbaar tot experimenteren.
              Nogmaals, dank in naam van allen
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Ik gebruik ook de 2 banks:
                bank A : de instellingen voor RAW (die ik meestal gebruik)
                bank B : de instellingen voor JPG (sneller switchen )

                Bij de customsettings gebruik ik ook 2 banks:
                bank A : instellingen voor overdag
                bank B : instellingen voor 's nachts (vb. mirror delay, zelfontspanner op 2s, metering die langer 'wakker' blijft', image review (heb ik niet aan staan bij A), noise reduction, ...)


                Jörg
                Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                Comment


                • #9
                  Ik gebruik de twee banks niet echt al heb ik beide ook wel ingesteld (A-bank op RAW en de B-bank op JPEG fine).De mirror lockup heb ik steeds opstaan voor een eventueel macroshot(als het ne keer van pas komt want anders vergeet ik hem toch op te zetten) en de noise reduction ook.Dit laatste verkleint je buffer wel maar ik heb geen behoefte aan een grote buffer.

                  Image revieuw heb ik steeds opstaan en geeft steeds de highlights weer.Erg makkelijk.
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #10
                    Bedankt Phille, altijd leuk om te zien hoe iemand met veel ervaring met een toestel zijn instellingen heeft staan. THX

                    Ik heb even vergeleken, en heb volgens mij heb ik precies dezelfde instellingen als Natalia (AE/AF Lock ). Behalve gebruik ik dan de White wedding Custom curve.

                    Ik gebruik alleen bank A voorlopig.
                    60% A prio
                    20% S prio
                    18% P
                    2% M

                    groetjes
                    Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                    Comment


                    • #11
                      Wim,

                      Je doet me maar toegegeven, het is eens fijn een riem onder het hart te krijgen, want buiten de positieve reacties ontvang ik er af en toe ook best eens een negatieve, zo wordt ik heel soms verweten enkel aan Nikon aanhangers te denken, of partijdig te zijn, of dat ik zelfs Canon gebruikers hun foto's zou afbreken. Er wordt me ook af en toe verweten dat ik niets in mijn foto's van creativiteit of gevoel kan leggen. En eerlijk gezegd, er zijn dan van die dagen dat ik dan denk, waarom doet een mens dit nog, maar een reactie als deze doet me wederom beseffen dat er best hobbyisten zijn die de inspanningen apprecieren, dank daarvoor, het is een riem onder het hart

                      Originally posted by wimvan
                      Phille,
                      dank, dank en nog eens dank. Ik heb deze en vorige week eens al je technische besprekingen en antwoorden opgezocht en uitgeprint. Man, man, man, een waar woordenboek met, om vooral niet te vergeten, correcte, volledige en technische uitleg. Heb daar enorm veel van afgekeken en heruitgeprobeerd, en ik kan stillaan mijn toestel gebruiken zoals ik verwacht had hoe het zou reageren.
                      Dit is onbetaalbaar, enorm nuttig om lezen en vooral aansteekbaar tot experimenteren.
                      Nogmaals, dank in naam van allen

                      Comment


                      • #12
                        Monsi, ik heb een tijd lang de WW cc gebruikt, maar heb daarna een tijd lang gebruik gemaakt van "Tone normal". Nu ik sinds een paar dagen een CRT monitor heb, ga ik dit weekend weer uitproberen en vergelijken.Ik wil alleen wel eerst zeker weten dat mijn monitor instellingen zo staan zoals ze mij het best bevallen. Totnutoe komt het me allemaal nogal licht over, mijn iMac TFT'tje is heeeeeel anders. Kwestie van overschakelen en wennen, denk ik.
                        Mijn iiyama staat nu op contrast 96, brightness 70 en 9300 k temperature.

                        Comment


                        • #13
                          Het valt me op dat er zo weinig de M stand gebruikt wordt. Indien ik een flits gebruik binnen, dan gebruik ik steeds manueel.

                          In A mode wil de sluitertijd niet onder 1/60sec, in S mode doet het diafragma weer z'n eigen zin. En vermits de flits compenseert voor mijn instellingen lijkt me M juist het handigste.

                          Als ge M mode bij binnenshuis flitsen combineert met frequent aanpassen van de ISO waarde kunt ge vrijwel steeds die geflitste look en donkere achtergronden vermijden, zelfs met zeer hoge plafonds. In A mode lukt dit veel moeilijker.

                          Koen
                          Koen
                          http://stuutekeer.wordpress.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Phille
                            Wim,

                            Je doet me maar toegegeven, het is eens fijn een riem onder het hart te krijgen, want buiten de positieve reacties ontvang ik er af en toe ook best eens een negatieve, zo wordt ik heel soms verweten enkel aan Nikon aanhangers te denken, of partijdig te zijn, of dat ik zelfs Canon gebruikers hun foto's zou afbreken. Er wordt me ook af en toe verweten dat ik niets in mijn foto's van creativiteit of gevoel kan leggen. En eerlijk gezegd, er zijn dan van die dagen dat ik dan denk, waarom doet een mens dit nog, maar een reactie als deze doet me wederom beseffen dat er best hobbyisten zijn die de inspanningen apprecieren, dank daarvoor, het is een riem onder het hart

                            Phille,

                            Hierbij mijn gewaardeerde dank voor alles wat je doet op dit forum!
                            Zonder jouw bevindingen of ervaringen, jouw opzoekwerk en noem maar op, zouden sommigen zich te pletter zoeken naar mogelijke verklaringen ed. om bijv. hun foto's te verbeteren, om hun camera beter onder de knie te krijgen maar vooral vind ik om beter te begrijpen(hoe dingen in elkaar zitten) en voor het grote voordeel om alles direct te kunnen toepassen.
                            Blijf nog even onder ons

                            Vriendelijke groeten,
                            Theo
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Hey Phille, ik denk dat er velen zijn die jouw input meer dan waarderen hoor
                              ik in ieder geval
                              heb weeral enkele zaken bijgeleerd door jouw tussenkomst
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X