Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon converter en AF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon converter en AF

    welke Converter geeft AF op de D100 'k heb nu een TC-16A maar kan daar alleen maar manueel met werken en aangezien mijn ogen niet meer 100% zijn zou ik mij liever een andere aanschaffen
    BD0235BE

    http://www.pbase.com/macchap

    We do what we can with what we have and where we are

  • #2
    De S TC-14E II werkt perfect met de D100

    Comment


    • #3
      Geen problemen met de TC-14E II
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

      Comment


      • #4
        mijn TC 14E-II doet het perfect op D70 en D100 en alles werkt (AF, VR - AFS silent wave) deze TC verliest één stop. AF werkt maar tot f/5.6 dus je lens dient een minstens een f/4 te zijn wil je de AF blijven gebruiken.

        Comment


        • #5
          Zijn er mensen die ook 2x convertor hebben? En heb je dan ook nog altijd AF e.d (TC-201?)

          Comment


          • #6
            ook met de 2x tc blijft alles behouden, behalve dat je nu dus 2 stops verliest. Wel geeft de 2x converter meer verlies in kwaliteit als een 1,4 tc. Hoeveel verschil kan ik je helaas nog niet laten zien. (TC 20e II)
            Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

            Comment


            • #7
              Phille,
              U zegt dat bij gebruik van de TC 14E-II je lens minstens een F4 moet zijn... wil je de AF kunnen blijven gebruiken.... en hij werkt maar tot F5.6.
              In mijn gedachtengang ben ik er nog niet uit of mijn tele een 2.8-70/200 VR met een 1.4 converter wordt... of een 4.5-5.6 80/400 VR .
              Ik ga ook digitaal ( D70 is al besteld )... maar zit over de tele nog volop in twijfel.

              Ik kan het allemaal nog niet zo goed volgen.. maar moet ik mij voorstellen dat, als ik dan de tele-lens op vb. F11 gebruik.. ik geen AF meer heb?... of heb ik het niet begrepen.
              Ben nog leek in die dingen.... nooit een AF gebruikt, ook niet anoloog.
              Daniël,


              Comment


              • #8
                Originally posted by daniell
                Phille,
                Ik kan het allemaal nog niet zo goed volgen.. maar moet ik mij voorstellen dat, als ik dan de tele-lens op vb. F11 gebruik.. ik geen AF meer heb?... of heb ik het niet begrepen.
                Nee hoor... Je maximale lensopening moet F4 zijn. De Autofocus-fase zit namelijk VOOR het diafragma dichtgaat. Je kan dus een lens op f11 gebruiken, want de autofocus gebeurt in f4.

                Belangrijke nota is wel dat je 4.5-5.6 lens dus niet voldoet aan die voorwaarde als je er ook nog een teleconvertor met een stop lichtverlies tussenvoegt... je lens zit dan op de grootste opening al boven de vergelijkbare lichtwaarde van een f5.6 en je autofocus zal moeilijk doen of niet werken bij zo weinig licht dat door de lens komt als ik de uitleg van Phille goed interpreteer.

                Koen

                Comment


                • #9
                  Dus als ik het goed begrijp....
                  Met een converter op de kit-lens ( F3.5-4.5 18-70 ) of de lens " F3.5-5.6 24-120 VR " kan de AF moeilijk doen ( niet werken ) bij zijn télé-stand.... maar wel bij zijn groothoek-stand.?..
                  Daniël,

                  Comment


                  • #10
                    1. de nikkor Teleconverters werken enkel met de AF-S lenzen in telezoom of prime.

                    Dus de 70-200, de 200-400, de 80-200 lenzen, en dan alle primes vanaf 300mm (dit komt omdat de achterkand van de lens anders gebouwd is zodat het glas van de converter er mooi inpast.

                    Werken NIET met lenzen zoals die 24-120 of de 17-35 of 28-70 en andere

                    2. de 1,4 x geeft je één stop verlies, de 2x converter twee stops.

                    Dus dat betekent dat als je lens een 300mm F/4 is bv dat het met een 1,4 x convertor een 420mm F/5.6 wordt en met een 2x wordt deze lens een 600mm F/8


                    3. Als je de Autofocus wil blijven gebruiken, zorg dan dat je grootste opening op 5.6 of lager blijft.

                    Dit betekent dus dat als je een 2X converter wil, je grootste opening steeds 2.8 moet zijn (over het ganse zoombereik bij telezooms) of gewoon 2.8 bij een primelens (vb 400mm F/2.8)

                    Als je een 1,4 x convertor gebruikt houdt het in dat je een stopje meer ruimte hebt, dus f/4 ...


                    4. Als je zeer goede lenzen hebt, wens je uiteraard niet veel aan kwaliteit in te boeten. Mijn 70-200 f/2.8 heb ik daarom enkel met een 1,4 x convertor uitgerust, het wordt een 105-280 f/4 als ik deze gebruik, de AF werkt perfect, en de kwaliteit wide open is nog enorm goed, haast onmerkbaar. Met de 2X converter zou deze lens een 140-400 f/5.6 worden, maar de kwaliteit op die f/5.6 neemt toch best al wat af, en zou me uiteindlijk verplichten op f/8-f/11 te werken ...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Phille
                      Werken NIET met lenzen zoals die 24-120 of de 17-35 of 28-70 en andere
                      Yukkie - en ik die dacht om mijn teleprobleem op te lossen met een AFS VR 24-120 f/3.5-5.6G en een TC - dat stopje verlies zou dan goedgemaakt worden door de VR... niet dus??

                      Steven
                      Steven Noels
                      Nikon D700 en nog vanalles
                      http://www.pictrix.be/

                      Comment


                      • #12
                        Koen, Phille,
                        Hééééél erg veel dank voor de uitleg.
                        Ben ik even blij dat jullie de tijd nemen om anderen te helpen. Hier heb ik teminste wat aan.
                        Ik denk, namens velen.... nogmaals héééél veel dank.
                        Steven, ook ik was die mening toegedaan.
                        Daniël,

                        Comment

                        Working...
                        X