Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenners van grijze achtergronden (kleurenfilters ?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenners van grijze achtergronden (kleurenfilters ?)

    Ik zou thuis willen beginnen met een ministudio met 1 achtergrond, ik heb reeds enkele kleurenfilters gekocht om op m'n 580 EXII te plaatsen en zo de achtergrond in te kleuren.
    Met wit zou dit het slechtst gaan (vb een rode filter op je flitser zou dan roze geven), grijze tinten zouden de achtergrond makkelijker kunnen inkleuren.
    Te donker is dan ook weer niet goed als je eens een wat blekere achtergrond wil.

    Er zijn zoveel soorten grijze tinten en ik ken al die namen niet of wat ze teweeg brengen, weet iemand raad welke ik bvb zou kiezen uit deze :
    Op zoek naar achtergrondpapier? Bij Cameranu vind je een groot aanbod achtergrondrollen. Vandaag besteld? Morgen in huis! Altijd gratis verzending.
    Last edited by CanonYouCan; 11 oktober 2012, 17:13.

  • #2
    50 tinten grijs... Dat zijn er idd veel! ;-) Sorry, kon het niet laten!

    'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

    Comment


    • #3
      Re: Kenners van grijze achtergronden (kleurenfilters ?)

      Een poos geleden heb ik een testje gedaan met een aantal kleurfilters uit het Rosco strobistenpakket. De gebruikte achtergrond is Charcoal Grey.
      Hierbij een overzicht van de diverse filters.

      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Kenners van grijze achtergronden (kleurenfilters ?)

        Guy, is dat dan met één flitser gedaan? Ik heb zelf ook die grijze achtergrond.

        Comment


        • #5
          Re: Kenners van grijze achtergronden (kleurenfilters ?)

          Tof dus dit is het grijs wat aan de donkere kant, kun je deze dan nog heel bleek (bijna wit) krijgen indien nodig vb door op de achtergrond stevig te flitsen?

          Comment


          • #6
            Re: Kenners van grijze achtergronden (kleurenfilters ?)

            Tuurlijk. Je kan een witte achtergrond ook grijs of zwart krijgen.
            Je kan een zwarte achtergrond ook grijs krijgen, wit weet ik niet tenzij je 1200ws strobe gebruikt
            Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

            Comment


            • #7
              Re: Kenners van grijze achtergronden (kleurenfilters ?)

              Dit is inderdaad met 1 reportageflitser (nikon sb600) geflitst (ik denk dat de flitser op een meter van de wand stond).

              Je kan elke achtergrondkleur 'wit' krijgen als je ofwel maar genoeg flitskracht hebt, ofwel lang genoeg belicht.
              Uiteraard begint bij 'veel flitskracht' ook een mogelijke overstraling van het model/onderwerp een rol te spelen, tenminste als je in een kleine studioruimte werkt.

              Toevoeging: de tint rechtsonder in het eerste voorbeeld (zonder filter) zal ongeveer de effectieve kleur zijn van het Charcoal Grey. Je merkt dat de tint naar het midden toe al zeer lichtgrijs is, dus als je nog iets,harder flitst wordt dat wit.
              Last edited by guydw; 13 oktober 2012, 09:13. Reden: Toevoeging
              www.guydewestelinckfotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: Kenners van grijze achtergronden (kleurenfilters ?)

                En lukt dit enkel met een reportageflitser, of ook vb met de 580 EXII ?

                Comment


                • #9
                  Re: Kenners van grijze achtergronden (kleurenfilters ?)

                  je kan zelfs een zwarte achtergrond wit krijgen als je er genoeg licht tegen aan gooit...

                  voorbeeldje op pikzwarte achtergrond... in de rapte gemaakt...

                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment

                  Working...
                  X