Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

    Hello iedereen,

    Omdat er binnenkort gezinsuitbreiding zit aan te komen, en ook gewoon omdat het mij boeit, heb ik besloten om is een deftige spiegel reflex camera en leuke lens te kopen.

    Mijn doel is een beetje allround, gaande van foto's van mooie oldtimers, tot gezinsfoto's.

    Over welke camera en lens staan er al veel topics op dit forum (ik heb een canon 1100d in gedachten, met een leuke lens), maar kan ik al beginneling zo aan de slag?
    Raden jullie bepaalde lectuur aan? Of volg ik best een cursus?

    Alvast dank,
    Grtn,
    Flor

  • #2
    Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

    Weten wat je toestel kan. Dat is de eerste cursus (handleiding) die ik zou doornemen. Toen ik mijn D80 kocht heb ik er ook het boek "digitale fotografie, Nikon D80" bij aangeschaft. Het is een verwerkte handleiding met veel voorbeelden en foto's, tips,... Ondertussen bestaat die reeks voor veel reflex camera's.
    http://www.fotografie-boek.nl/canon-...00d-boeken.htm hier staan verschillende boeken over werken met de 1100D.

    Verder is het veel foto's kijken (welkom op het forum) én de beoordelingen lezen!
    En uiteraard enorm véél foto's nemen...! Als ik oudere foto's herbekijk waar ik toen tevreden over was, dan valt er nu van alles op aan te merken.
    De toestellen leveren prachtige resultaten af qua belichting en kleur enzo, waardoor je je een hele fotograaf gaat voelen, zonder eigenlijk veel zelf gedaan te hebben ;-) Echter... de compositie zul je zelf moeten leren maken. En dat vraagt wellicht de meeste tijd van alles.
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

    Comment


    • #3
      Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

      Als je er echt je hobby van wil maken is studie of cursus volgen wel een aanrader... Wil je gewoon af en toe eens een snapshotje maken, en geef je niet veel om de compositie van je foto etc... dan kan je zonder ook wel wat kiekjes maken...
      Een cursus fotografie zal je bewuster leren handelen en de basiselementen van fotografie toelichten. Dat gaat zeker de kwaliteit van je foto's verbeteren.

      Comment


      • #4
        Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

        TS,
        Of een boek of cursus bij jou werkt hangt van je leerstijl af. En daar schrijf je niks over.

        In ieder geval is het voordeel van een workshop of cursus dat je ook van mede-cursisten leert en dat je inspiratie kan krijgen.

        Een andere manier is om lid te worden van een fotoclub. Bij de fotobesprekingen die veel clubs hebben kan je heel veel leren.

        Maar, er zijn ook autodidacts!

        Succes.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

          Ik ben al tientallen jaren bezig zonder ook maar iets van cursus of zo gedaan te hebben.
          Dacht dat het allemaal wel simpel was even de handleiding te lezen.
          Later is een vriend van me ook fotografie gaan doen en kocht zijn eerste toestel en zo terwijl ik er al 3 versleten had.
          Maar hij volgde ook een cursus, en ik helpte hem om door de onderwerpen te geraken omdat hij ADHD heeft en niet goed bij de les kan blijven.

          Wel ik kan alleen maar zeggen dat desondanks ik al jaren bezig was, ik nog veel geleerd heb uit de cursus die hij volgde.

          Ik zou een cursus dan echt ook sterk aanbevelen als je fotografie echt onder de knie wil krijgen want in boeken kan je dat niet allemaal leren.

          Ook hier op het forum rondhangen en naar het werk van de leden kijken kan je massas van leren om betere fotos te maken.

          Comment


          • #6
            Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

            Een cursus volgen heeft vele voordelen. Uitleg over je toestel. Zowel van
            de leraar/lerares als van mede cursisten. Hetzelfde geldt voor inspiratie.
            Een onderwerp dat je eerst maar niks of saai vond, kan door een andere
            invalshoek plots interessante materie opleveren. Daarbovenop zit er een
            systeem in het aanleren, waardoor je minder vlug "verdwaald." Daarnaast
            kun je dan natuurlijk nog zelf doen wat je wilt, of een andere weg inslaan.
            Maar dat is leuker indien je de basis een beetje onder de knie hebt. Ik kan
            het alleen maar aanbevelen.

            Comment


            • #7
              Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

              Een cursus volgen heeft zeker zijn voordelen, zodat je weet met wat je bezig bent,
              zo leer je bv. wat de invloed is van het gebruiken van een groot of klein diafragma.
              Ben je iemand die gemakkelijk leert, dan is een goed boek ook wel haalbaar.
              Wat ik persoonlijk niet intressant vind is het deel compositie, iets zien is naar mijn gevoel
              veel belangrijker, dat kan je wel voor een stuk leren, maar sommigen hebben er echt een gave voor,
              na enkele jaren (en als je de microbe echt te pakken hebt) zal je veel dingen echt als het ware door een
              rechthoek bekijken.
              Ik zou ook iedere beginner aanraden een goed lichtsterk prime objectief te kopen (35 of 50mm)
              pas dan kan je echt gaan experimenteren en ten volle van een objectief genieten, het zal je ook verplichten
              om niet steeds voor de gemakkelijkste "zoomweg" te gaan, maar het zal je verplichten om in plaats van in te zoomen op iets
              een stapje dichter of verder te gaan staan, of mischien wel op een gans andere plaats, daar kan je alleen maar uit leren,
              met soms verassende resultaten, bovendien heb je dan meteen ook de mogelijkheid om met een groot diafragma te kunnen werken,
              waardoor je de scherptediepte meer in de hand hebt, wat je met een instap objectief of kitlens veelal niet of in mindere mate hebt.

              Comment


              • #8
                Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

                Zelf volg ik nu de zesde module van de fotografieopleiding in het volwassenenonderwijs (ben nu 3 jaar bezig), ben echt gestart vanaf nul, fotografeerde daarvoor enkel met een compactje.
                Ik leer ontzettend veel, en idd. de feedback van docenten en medecursisten zijn bijzonder ondersteunend.
                MAAR... vergeet niet dat je bij een degelijke cursus ook veel opdrachten hebt, meestal zeer interessant. Dit vraagt echt wel heel wat tijdsinvestering, soms tot een halve dag per week. Da's ook de reden waarom nogal wat mensen afhaken. Veel hangt natuurlijk af van de docent, de combinatie goeie fotograaf-goeie lesgever is niet iedereen gegeven.
                Samengevat: ik raad een cursus zeker aan, maar informeer je vooraf goed over wat er bijkomt naast de lessen.

                Comment


                • #9
                  Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

                  wegens geen tijd (werk) lukt een cursus kier moeilijk.
                  voordelen zijn er zeker een workshop volgen is ook fijn.
                  meestal maar 1 dag, maar daar steek je ook heel veel van op.
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

                    Ik steun de raad om een lichtsterke ("snelle") prime te gebruiken volmondig. Daarnaast zou ik ook opteren voor een eenvoudige body (voor zover die nog bestaan, natuurlijjk), zo min mogelijk toeters en bellen, tenzij je de discipline hebt om van de knopjes en menu's te blijven en je op de "echte" fotografie (compositie etc) toe te leggen. Ik en vele andere oudere fotografen hebben leren fotograferen met volledig manuele camera's, geen autofocus, geen belichtingsprogramma's, zelfs geen S of A stand (of Tv en Av voor de Canoniers). Wil ik naar die tijd terug? Nee, maar ik besef dat ik het makkelijker heb vandaag dank zij die ervaring. Ik ga je niet adviseren om manueel te werken, dat doe ik zelf slechts occasioneel, en manueel scherpstellen is met veel moderne body's geen sinecure omdat het matglas een kijkglas is en geen scherpstelhulp (microprisma's...).
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

                      Ah, ja, nog even dit: proficiat met de toename van de bevolking!!
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

                        Er is een groot verschil tussen een opleiding fotografie en een basiscursus.
                        Als het goed is, dan leer je op een basiscursus (workshop) de basisbegrippen die echt noodzakelijk zijn om je camera op een goede manier te kunnen bedienen.
                        Maar eigenlijk kan je die ook terugvinden in de meeste boeken over fotografie.
                        Dat hoeft in principe zelfs geen boek over digitale fotografie te zijn, want de echte basisbegrippen zoals iso, sluitertijd, diafragma en scherptediepte zijn altijd hetzelfde gebleven.
                        Voor digitale fotografie komt daar dan nog de witbalans bovenop, omdat je er nu zelf voor moet zorgen dat de kleuren zo juist mogelijk zijn.
                        Dat werd vroeger in de afdrukcentrale gedaan als je een kleuren negatiefrolletje binnen bracht, en dat is iets wat je nu zelf in het oog moet houden.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

                          Twee bedenkingen...

                          1) Tijd. Het allerbelangrijkste als je iets wil leren, is tijd. De een leert sneller dan de andere, maar iedereen moet er voldoende tijd in stoppen. Of je die tijd stopt in zelfstudie, of in een cursus: het belangrijkste is dat je er tijd in stopt. Het voordeel van een cursus hier is dat je min of meer verplicht bent: lesuren en verplichte opdrachten doen je tijd "maken".

                          2) Kwaliteit. Het niveau van informatiemateriaal op internet alsook georganiseerde cursussen kan sterk wisselen. Genoeg voorbeelden van een foutieve uitleg van crop factor (niet dat dat iets terzake doet als je maar 1 toestel hebt) of leerkrachten die geen Sony in de les willen omdat je daar zogezegd mindere foto's mee maakt. Voor lesmateriaal op internet: vergelijk verschillende bronnen met elkaar. Voor een cursus: vergelijk ervaringen van (ex-)cursisten van verschillende opleidingen.

                          In verband met kwaliteit in combinatie met zelfstudie: in dat geval ben je vaak de enige beoordeler van je werk. Wees kritisch op jezelf. Selecteer streng. Noteer tijdens de selectie waar je volgende keer beter op moet letten. En keer regelmatig terug naar je oudere foto's. Alleen zo zie je evolutie. Maar dat vraagt tijd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

                            F8, and be there. Vooral dat laatste.
                            Is je model een baby of een oldtimer, dan is dat geen probleem.
                            Die laatsten houden minder van etensresten en snot- of druipneuzen: hou daar rekening mee.
                            Zorg dat de rest van je gezin niet inkrimpt, of achtervolgingswaan krijgt.
                            Dan ben je al een heel eind op weg naar de eerste tienduizend, die doorgaans toch om weg te gooien zijn.
                            En als je een vraag hebt, stel ze dan: sommige dingen kom je door proberen niet te weten.
                            Last edited by Poza; 11 oktober 2012, 13:00.

                            Comment


                            • #15
                              Bedankt iedereen voor de reacties!

                              Ik onthou hier vooral dat ik best met een eenvoudige body kan starten, en deze goed probeer onder de knie te krijgen.

                              Ik ga eerst nog wat lezen en informeren om een goede keuze te maken.
                              Bedankt iedereen voor de bijdrage en info!

                              Comment

                              Working...
                              X