Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 upgrade naar D600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80 upgrade naar D600

    Hi all,

    Op mijn D80 staan ondertussen al meer dan 10.000 kliks. Hoog tijd dus voor een upgrade. Ik zit te denken aan de D600.
    Ik zit nog met "oude" lenzen:
    Tokina 12-24
    Tamron 28-75 f2.8
    Sigma 105 f2.8 macro
    Nikkor ED 80-200 f2.8

    en daar naast nog de SB-600.

    Kan ik die blijven gebruiken op de D600, of levert dit een probleem op?

    Thx,
    Geert
    Nikon D80 + Tokina 12-24 + Tamron 28-75 f2.8 + Sigma 105 f2.8 macro + Nikkor ED 80-200 f2.8 + SB-600

  • #2
    Re: Nikon D80 upgrade naar D600

    10000 clicks is volgens mij nog niet zoveel hoor, maar je mag natuurlijk altijd upgraden.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80 upgrade naar D600

      Oorspronkelijk geplaatst door Geve Bekijk bericht
      Hi all,

      Op mijn D80 staan ondertussen al meer dan 10.000 kliks. Hoog tijd dus voor een upgrade. Ik zit te denken aan de D600.
      Ik zit nog met "oude" lenzen:
      Tokina 12-24
      Tamron 28-75 f2.8
      Sigma 105 f2.8 macro
      Nikkor ED 80-200 f2.8

      en daar naast nog de SB-600.

      Kan ik die blijven gebruiken op de D600, of levert dit een probleem op?

      Thx,
      Geert
      Tokina 12-24 -> DX lens niet te gebruiken - tenzij in DX modus maar dan verlies je veel van bereik
      Tamron 28-75 f2.8 -> perfect bruikbaar
      Sigma 105 f2.8 macro -> perfect bruikbaar
      Nikkor ED 80-200 f2.8 -> perfect bruikbaar

      en daar naast nog de SB-600. -> perfect bruikbaar

      maar je sluiter van 10.000 lijkt me echt nog totaal niets tov effectieve levensduur van D80!
      Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80 upgrade naar D600

        Tokina 12-24 -> DX lens niet te gebruiken - tenzij in DX modus maar dan verlies je veel van bereik
        Je bereik blijft hetzelfde in DX mode, maar je verliest een stuk van je resolutie omdat het toestel "cropt"

        En zelfs op FF blijft je bereik hetzelfde, je hebt enkel vignetering in het wijde bereik maar dat is afhankelijk van de lens, sommige hebben er amper last van en andere hebben het over het halve bereik.
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80 upgrade naar D600

          Heb zelf de D80 (ondertussen meer dan 30.000 clicks, maar waar vind ik dat???) en wat ik me afvraag is waarom je zou overstappen naar een D600.
          Het is een fantastisch toestel, daar niet van, maar afhankelijk van je soort fotografie zou je de cropfactor wel eens kunnen gaan missen, niet?
          Ik denk aan macro of telegebruik (vogels etc).
          Misschien is een D7000 een betaalbaar alternatief (of de opvolger van de D300s).
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80 upgrade naar D600

            Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
            maar afhankelijk van je soort fotografie zou je de cropfactor wel eens kunnen gaan missen, niet?
            Ik ben 3 jaar geleden overgegaan naar een FX camera en heb nog nooit de cropmode gemist en als ik een DX camera gebruik, mis ik de FX mode niet en bij MFT mis ik ook niks.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80 upgrade naar D600

              TS,
              wat 'mis' je aan de D80?
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80 upgrade naar D600

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                TS,
                wat 'mis' je aan de D80?
                Niet beledigend bedoeld, maar ik denk dat je dat zelf allemaal kan raden (aangezien je zelf ook tests doet). In der tijd een fantastische camera (heb hem zelf ook) en nu nog steeds waardig als toestel voor normaal gebruik, maar limiterend!
                Vooral in de ISO prestatie, iso 800 op mijn D80 (zonder NR) lijkt zeer hard op iso 6400 (zonder NR) op mijn D7000. ISO 1600 is onbruikbaar op de D80.
                Op base iso is het nog steeds een goede camera (100-200 is perfect).
                Al zijn de kleuren accurater op de D7000 en het dynamisch bereik is ook nog enkele malen groter.

                Al deze voordelen van D7000, zijn nog veel beter op de D600!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80 upgrade naar D600

                  Ik ben ook overgeschakeld van een D80 naar een D600 en heb me dit nog geen seconde beklaagd, is toch een serieuze vooruitgang!
                  Doen dus!
                  --------------------------
                  www.spoetnik.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 upgrade naar D600

                    Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                    Niet beledigend bedoeld, maar ik denk dat je dat zelf allemaal kan raden (aangezien je zelf ook tests doet). In der tijd een fantastische camera (heb hem zelf ook) en nu nog steeds waardig als toestel voor normaal gebruik, maar limiterend!
                    Vooral in de ISO prestatie, iso 800 op mijn D80 (zonder NR) lijkt zeer hard op iso 6400 (zonder NR) op mijn D7000. ISO 1600 is onbruikbaar op de D80.
                    Op base iso is het nog steeds een goede camera (100-200 is perfect).
                    Al zijn de kleuren accurater op de D7000 en het dynamisch bereik is ook nog enkele malen groter.

                    Al deze voordelen van D7000, zijn nog veel beter op de D600!
                    Dat zou jij missen, maar wat zegt dat over de TS?

                    Hij meldt alleen dat er 10.000 klis opzitten, maar niks over niet voldoen.


                    Ik mis niks aan mijn D700 en weet toch dat een D800 beter is......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D80 upgrade naar D600

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dat zou jij missen, maar wat zegt dat over de TS?

                      Hij meldt alleen dat er 10.000 klis opzitten, maar niks over niet voldoen.


                      Ik mis niks aan mijn D700 en weet toch dat een D800 beter is......
                      Ik denk toch dat minstens 1 van die zaken de TS ook zal hebben ervaren. Natuurlijk kan hij nog een andere reden hebben, maar moest hij niets in zijn D80 missen zou hij hier nooit een post gezet hebben .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80 upgrade naar D600

                        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        maar moest hij niets in zijn D80 missen zou hij hier nooit een post gezet hebben .
                        Hoe kom je bij deze stelling??????????????


                        Op mijn D80 staan ondertussen al meer dan 10.000 kliks. Hoog tijd dus voor een upgrade.
                        Dit is de reden en er niets anders vermeld, dus vermoed ik dat hij ooit ergens heeft gelezen dat de sluiter slechts 10.000x meer zou gaan ipv 10x meer.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D80 upgrade naar D600

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Hoe kom je bij deze stelling??????????????




                          Dit is de reden en er niets anders vermeld, dus vermoed ik dat hij ooit ergens heeft gelezen dat de sluiter slechts 10.000x meer zou gaan ipv 10x meer.
                          Jouw reply is net zo goed een aanname als die van playerofwar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D80 upgrade naar D600

                            We wachten misschien beter totdat de TS zijn reden zegt , speculeren over een motief.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D80 upgrade naar D600

                              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Al deze voordelen van D7000, zijn nog veel beter op de D600!
                              Ik heb mijn D600 sinds gisteren en er is 1 groot nadeel: de AF punten staan allemaal in het midden, dus tracking is zo goed als nutteloos behalve als je toevallig eens een centrale cadrage hebt, wat mij betreft konden ze even goed maar 1 focuspunt erin gestopt hebben zo. Nog liever 5 of 9 verdeeld over heel het beeld dan zoals het nu is. Voor de rest heb je wel gelijk ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X