Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 600D histogram vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 600D histogram vraagje

    Hey,

    Als ik een foto neem in manual mode en op de schaal let zou deze een perfecte belichting hebben.
    Als ik daarna de foto op de camera zelf ga bekijken en verder ga zodat ik het histogram zie, zie ik soms dat er delen in de foto zijn die knipperen. Meestal is dit de lucht maar kan soms ook andere zaken op de foto zijn maar meestal de lichte delen.
    Ik neem aan dat dit uitgebrande delen zijn. Als dit inderdaad de uitgebrande delen zijn vind ik het wel raar dat de schaal in de zoeker netjes op 0 staat.

    Das als iemand weet wat de flikkerende delen betekenen had ik dit graag ook geweten want ik heb het gevoel dat dit nogal belangrijk kan zijn.

    Alvast bedankt, Hans

  • #2
    Re: Canon 600D histogram vraagje

    In manual mode 'M', bepaal jij steeds sluitertijd en diafragma voor een gegeven Iso, dus denkt de camera dat je juist bent.

    Bij Tv of Av zal je die uitgebrande delen minder hebben, al kan het altijd nog natuurlijk. Dan moet je onderbelichten.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Canon 600D histogram vraagje

      op M kan je dit evengoed wegwerken.

      < -------0-------> en je gaat voor nul, dan ga je niet altijd juist uitkomen.
      met spot, center of average lichtmeting ga je steeds iets anders bekomen.
      net als de plaats weerop je meet, licht, donker, tussenin, ...

      op 0 heb je nooit de garantie da het juist is.
      test foto maken en aanpassen.

      maar als het dynamisch bereik (aantal stops tussen de donkerste plek en de lichtste ) te groot is om vast te leggen op de sensor ga je alles mogen proberen, in 1 foto lukt het dan totaal niet
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Canon 600D histogram vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
        maar als het dynamisch bereik (aantal stops tussen de donkerste plek en de lichtste ) te groot is om vast te leggen op de sensor ga je alles mogen proberen, in 1 foto lukt het dan totaal niet
        hdr proberen dan
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Canon 600D histogram vraagje

          hier staat mooi uitgelegd hoe dit komt:

          - http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ie-432426.html

          - http://photo.tutsplus.com/articles/t...s-zone-system/

          Comment


          • #6
            Re: Canon 600D histogram vraagje

            Wat je hierbij ook niet mag vergeten (en ik denk dat dit hier nog niet vermeld is, tenzij misschien in de gegeven links) is dat die minifoto op de LCD-scherm van je camera een JPG is. Als je in RAW schiet (of in RAW+JPG), zul je vaak in staat zijn die "geklipte" hooglichten te recupereren. Ook in Av of Tv (semi-automatische standen) heb ik wel eens van die knipperlichten, vooral -zoals boven reeds gezegd- als het dynamisch bereik te groot is.
            Wat ik vroeger ook wel eens inschakelde was "hooglichten prioriteit". Ik vermoed dat de 600D ook die mogelijkheid heeft. Ik "had de indruk" dat ik dan minder knipperlichten (dus uitgebrande hooglichten) had. Je ISO kan dan wel niet lager dan 200.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Canon 600D histogram vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door hmaes Bekijk bericht
              Hey,

              Als ik een foto neem in manual mode en op de schaal let zou deze een perfecte belichting hebben.

              vind ik het wel raar dat de schaal in de zoeker netjes op 0 staat.
              Waarom zou je op M belichten en de belichting op 0 zetten? Dat kan de camera veel sneller en past dat ook nog gelijktijdig aan aan veranderende verlichting.

              Middenstand belichting geeft een goed belichtte foto als die gemiddeld grijs, bij afwijking moet je met +/- EV)PSA of met sluitertijd, diafragma of iso in M de belichting aanpassen aan werkelijkheid. Veel camera's(Nikon oa) hebben al een soort 'scene herking' in de PSA-standen zitten om de belichting een klein beetje te corrigeren.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X