Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto uitsnijden in Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto uitsnijden in Lightroom

    Wanneer ik een foto uitsnijd in Lightroom,dan zouden er toch eigenlijk minder pixels per inch moeten uitkomen? Net als wanneer ik crop in Photoshop?
    Ik fotografeer in .raw en bewerk in Lightroom. Dan snijd ik de foto vaak bij. Wanneer ik de foto naar Photoshop exporteer, kan ik zelf aangeven hoeveel pixels per inch de foto heeft. De foto's uit mijn camera hebben 350 p/inch, mij lijkt dat wanneer ik exporteer met 350 p/inch, Lightroom dan pixels bijmaakt. Daardoor zou de foto minder scherp worden.
    Klopt mijn idee en hoe zou ik het wel moeten doen?

  • #2
    Re: Foto uitsnijden in Lightroom

    Nee, volgens mij blijft het gemiddelde aantal pixels per inch hetzelfde.
    Als je nou een taart hebt die bestaat uit 12 parts, en 24 kaarsjes, dan heb je gemiddeld 2 kaarsjes per part.
    Neem je 6 parts, dan heb je nog steeds 2 kaarsjes per part gemiddeld.
    Paul

    Comment


    • #3
      Re: Foto uitsnijden in Lightroom

      uw idee klopt zeker niet

      neem een meterlat..daarin heb je honderd centimeter verdeeld in 10 milimeter per centimeter
      neem een rekenlat (bureaulat)..daarin heb je 30cm verdeeld in 10mm per centimeter

      Bij je foto is dit hetzelfde, of het zou moeten zijn dat je uw uitnijding even groot (in afmetingen) gaat maken als je originele foto
      dan rek je ofwel je foto uit met minder pixels per cm/inch tot gevolg of je laat photoshop toe van pixels bij te maken.
      perman
      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

      Comment


      • #4
        Re: Foto uitsnijden in Lightroom

        Als je foto's uitsnijdt in Lightroom, behoudt Lightroom altijd het maximaal aantal pixels na de uitsnede (eigenlijk behoudt LR zelfs alle pixels, en de uitsnede is gewoon een instelling in de metadata die je maar een deel van de foto (het uitgesneden gedeelte) toont. Eenvoudig gezegd: als je een 12 MP foto, van bv. 3000 x 4000 pixels bijsnijdt tot een vierkante foto door enkel van de breedte een stuk weg te croppen, dan wordt die 3000 x 3000.
        Absolute grootte-instellingen stel je niet in het crop gereedschap in maar bij het exporteren. Wil je die foto bv. slechts op 300 x 300 pixels exporteren, dan kies je dat in de afdeling 'bestandsgrootte' in het exportdialoogvenster.
        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

        Comment


        • #5
          Re: Foto uitsnijden in Lightroom

          Hartelijk dank voor jullie duidelijke antwoorden, ik snap het nu helemaal

          Comment

          Working...
          X