Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog een vraag over de canon 100-400 lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nog een vraag over de canon 100-400 lens

    Ik heb bijna standaard een Canon 100-400 lens op mijn 10D staan.Dit wegens wat ik fotografeer, waar mijn voorkeur naar uit gaat.
    Ik ben bezig geweest de camera en wat lenzen wat beter te leren kennen ofwel ermee om te gaan. En dan komen er vragen
    Nu heb ik na een poosje deze uitgeprobeerd te hebben enige vragen aan de mensen die deze lens ook hebben ofwel ervaring hiermee hebben.
    Als voorbeeld, wanneer ik een groep zwemmende eenden fotografeer en de lens staat op statief en ik wil pannen/ ofwel ik moet natuurlijk meegaan met de camera, want die eenden zwemmen anders uit mijn beeld . Moet ik dan de IS uit zetten??? Camera staat op statief en ik moet in beweging meegaan met mijn onderwerp IS uit?
    Verder heb ik vaak twijfel of ik bijvoorbeeld bij het fotograferen van dieren (paarden,ganzen, zwanen etc) Op een punt scherp moet stellen of op 7 punten? Ik heb steeds scherpstelling op een punt gebruikt. En tussendoor af en toe op 7 punts scherpstelling, maar steeds ga ik weer terug naar een punt. Omdat me dit ogenschijnlijk het beste bevalt ofwel hier het beste mee om kan gaan.
    Deze vragen zijn misschien in bewoording simpel gesteld ofwel niet in de juiste bewoording als ervaren fotograaf. Maar daar kijken jullie wel doorheen, denk ik. Ik ben niet zo goed in die bewoording.
    Heel erg graag jullie antwoord hierop.
    Groet, Marijke/Orange
    Homepage: http://orange8.brinkster.net

    BD0238NL
    Canon 10D EF 17-40/4.0 L USM + EF 50mm 1.8 II + EF 100mm f2.8 Macro USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 100-400mm f/4.5-5-6L IS USM + Manfrotto 190PROB + de 222 "de super joystick" + Nikon 5700 + TC-E15ED Teleconverter - WC-E80 Groothoekconverter


  • #2
    als je bewegende voorwerpen hebt met je de IS op stand 2 zetten, 1 af punt is beter dan 7 omdat je dan zeker bent dat ie scherpsteld op hetgene jij wilt, ook heeft het middelste af punt 2 af sensoren ipv 1 (is dus het best af punt).
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Frederic bedankt voor je antwoord, ik kan er weer mee verder
      Heb ik nog een vraagje over de focusing range. Als de afstand naar je onderwerp binnen de 1.8 m is dan zet je deze op 1.8 m.
      Is de afstand naar het onderwerp groter dan 1.8 m zet je deze op 6.5 m ??? Klopt dit wat ik schrijf???

      Groet, Marijke/Orange
      Originally posted by fredericrom
      als je bewegende voorwerpen hebt met je de IS op stand 2 zetten, 1 af punt is beter dan 7 omdat je dan zeker bent dat ie scherpsteld op hetgene jij wilt, ook heeft het middelste af punt 2 af sensoren ipv 1 (is dus het best af punt).

      Comment


      • #4
        Heb ik nog een vraagje over de focusing range. Als de afstand naar je onderwerp binnen de 1.8 m is dan zet je deze op 1.8 m.
        Is de afstand naar het onderwerp groter dan 1.8 m zet je deze op 6.5 m ??? Klopt dit wat ik schrijf???
        ik begrijp je omschrijving niet zo goed, maar hier komt het hem op neer :

        als je onderwerpen soms ver, soms dichtbij (dichter dan 6.5m) zijn, zet je de lens op 1.8m, dan stelt de lens scherp over de gehele eind, dus van 1.8 tot oneindig. Zijn je onderwerpen constant verder dan 6.5m (bv airshow, autorace, ...) dan zet je de lens op 6.5m, dan stelt ie alleen scherp van 6.5m tot oneindig, het voordeel daarvan is dat je lens veel sneller zal scherpstellen aangezien ze niet meer de gehele eind kan aflopen
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          Marijke,
          - als je een IS-lens op een statief staat, hoort de IS altijd uit te staan, vanwege inconsistente resultaten.
          De pro-serie IS reeks van Canon (waar de 100-400 niet toebehoort) kan met IS op een statief gebruikt worden, maar dat heeft geen enkel effect, alleen worden de batterijen sneller leeg;

          - de 100-400 heeft twee IS standen, voor pannen (zonder statief) dien je de IS op stand 2 te zetten.

          - wat betreft de focusing range: daar heb je inderdaad twee standen 1.8m en 6.5m. De tweede stand wordt gebruikt om een nog snellere AF te hebben (de lens doorloopt dan maar een deel van de range) maar de min scherpstelafstand wordt dan 6.5m. Te gebruiken als je nóg sneller wilt scherpstellen én als je weet dat je onderwerp nooit dichter komt dan 6.5m tov de camera. Is dus alleen nuttig bij sportfotografie bvb., minder bij dierenfotografie...

          Hopelijk heeft dat geholpen...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Frederic, wederom hartelijk dank voor je antwoord.
            Dit is precies wat ik bedoelde, je antwoord dus.
            Mijn vragen zijn soms wat simpel en misschien wat onduidelijk gestelt voor mensen met veel foto ervaring en kennis, sorry.
            Thanks, groet, Marijke/Orange
            Originally posted by fredericrom
            Heb ik nog een vraagje over de focusing range. Als de afstand naar je onderwerp binnen de 1.8 m is dan zet je deze op 1.8 m.
            Is de afstand naar het onderwerp groter dan 1.8 m zet je deze op 6.5 m ??? Klopt dit wat ik schrijf???
            ik begrijp je omschrijving niet zo goed, maar hier komt het hem op neer :

            als je onderwerpen soms ver, soms dichtbij (dichter dan 6.5m) zijn, zet je de lens op 1.8m, dan stelt de lens scherp over de gehele eind, dus van 1.8 tot oneindig. Zijn je onderwerpen constant verder dan 6.5m (bv airshow, autorace, ...) dan zet je de lens op 6.5m, dan stelt ie alleen scherp van 6.5m tot oneindig, het voordeel daarvan is dat je lens veel sneller zal scherpstellen aangezien ze niet meer de gehele eind kan aflopen

            Comment


            • #7
              Marc, Ik ben heel blij met je heldere uitleg! Hartelijk dank!
              Je schrijven heeft zeker geholpen, hier kan ik dus wat mee.
              Frederic en Marc (lach niet) Dit "oudje" gaat volgende week aan de grote weg zitten met m'n camera en gewoon oefenen op voorbijkomende auto's en dit in een soort bocht in de weg. Ik denk wel dat ik me vermom, zodat men mij niet herkent
              En ik oefen net zo lang tot ik het kan, zo fanatiek ben ik wel!
              Op deze manier kan ik het denk ik het beste leren,voordat ik met Pinksteren naar een cross ga om te fotograferen.
              Allebei nogmaals dank. Groet Marijke/Orange



              Originally posted by MarcFoto
              Marijke,
              - als je een IS-lens op een statief staat, hoort de IS altijd uit te staan, vanwege inconsistente resultaten.
              De pro-serie IS reeks van Canon (waar de 100-400 niet toebehoort) kan met IS op een statief gebruikt worden, maar dat heeft geen enkel effect, alleen worden de batterijen sneller leeg;

              - de 100-400 heeft twee IS standen, voor pannen (zonder statief) dien je de IS op stand 2 te zetten.

              - wat betreft de focusing range: daar heb je inderdaad twee standen 1.8m en 6.5m. De tweede stand wordt gebruikt om een nog snellere AF te hebben (de lens doorloopt dan maar een deel van de range) maar de min scherpstelafstand wordt dan 6.5m. Te gebruiken als je nóg sneller wilt scherpstellen én als je weet dat je onderwerp nooit dichter komt dan 6.5m tov de camera. Is dus alleen nuttig bij sportfotografie bvb., minder bij dierenfotografie...

              Hopelijk heeft dat geholpen...

              Comment


              • #8
                Originally posted by MarcFoto
                Marijke,
                - als je een IS-lens op een statief staat, hoort de IS altijd uit te staan, vanwege inconsistente resultaten.
                De pro-serie IS reeks van Canon (waar de 100-400 niet toebehoort) kan met IS op een statief gebruikt worden, maar dat heeft geen enkel effect, alleen worden de batterijen sneller leeg;

                Hmmm hmmm, PRO IS reeks? wat is dat nou weer?? Sorry Marc, maar dat slaat nergens op. Dat er nieuwere generaties IS zijn, dat klopt, maar die lenzen zijn even profi dan de oudere.

                Moest er even af. De 100-400 IS geen profi lens noemen, kon ik niet laten om op te reageren.
                (als je dat nou van een 75-300 IS zou zeggen..)

                Comment

                Working...
                X