Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help !!! 'k zie door het bos de bomen niet meer ..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help !!! 'k zie door het bos de bomen niet meer ..

    Na enkele weken op dit forum te hebben doornomen ben ik effe m'n kluts kwijt wat betreft aankoop nieuwe digitale reflex camera ...

    hopende op Veel reply dank ik jullie alvast ...

    probleem 1 : Nikon of Canon ? ( denk zelf voor Canon )
    probleem 2 : indien Canon - 300d of 10d ? en waarom

    Hoofddoel : natuur fotografie , micro ... welke add. lenzen te kiezen ?


    WEBSITE VOLLEDIG VERNIEUWD !! [29/06/2003]
    http://users.pandora.be/nightwatcher/

  • #2
    Beste nightwatcher,

    Ga eerst hier eens kijken : http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=45868

    Daar zal je al heel wat antwoorden vinden op je hulp-vraag.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      HAHA,

      Bekend probleem
      Allebei toppers, ik heb zelf de canon. De voordelen die de nikon heeft tov. de canon heeft (belangrijke) zijn : grotere buffer - USB 2

      Gr. jack
      Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

      Comment


      • #4
        Originally posted by lander
        HAHA,

        Bekend probleem
        Allebei toppers, ik heb zelf de canon. De voordelen die de nikon heeft tov. de canon heeft (belangrijke) zijn : grotere buffer - USB 2

        Gr. jack
        Dat hangt ervan af over welke canon je spreekt he want de 10D zijn buffer is nog altijd 3x zo groot dan die van de D70.

        Maar kijk gerust wat rond hier hoor er is al tonnen info over verschenen. En je kan ook de laatste practical photography kopen waar ze de meeste huidige Dslr's deze maand testen.

        Conclusie van hun test: Beste koop D70 beste toestel 10D.

        Comment


        • #5
          maar het duurt wel 3X zolang om één beeld van die buffer op een CF te krijgen, dus bottleneck na een paar beelden en dan draait die D70 rustig door (eigen test burst meer dan 100 beelden aan 3fr/sec, sorry ik heb er alles aan gedaan om 'm zo traag mogelijk te maken maar ik geraakte niet onder de 6 frames vrij in de buffer )

          In RAW liggen de zaken zeer close. De 10D heeft 9 beelden in de buffer de D70 4 (is niet 3X maar 2,3X de grootte) maar de 10D heeft 8 seconden nodig om opnieuw slechts 6 beelden te schrijven en de D70 blijft de buffer leeghouden, dus je gaat rustig door (eigen test meer dan 25 beelden met na 10 frames nog steeds 1,5 fr/sec)

          Tenlotte ook dit, de snelhied buffer -> CF card is de 10D bottleneck (trager dan de D100) en die van de D70 ligt met 4200kpbs momenteel samen met de D2H bijna 3 keer hoger dan de meeste DSLR's (1DMKII zal dit mss breken)

          Toch even relativeren

          (ps, cijfermateriaal 10D uit dpreview)

          [quote]Originally posted by Kevlar
          Dat hangt ervan af over welke canon je spreekt he want de 10D zijn buffer is nog altijd 3x zo groot dan die van de D70.

          Comment


          • #6
            [QUOTE] Originally posted by Phille
            maar het duurt wel 3X zolang om één beeld van die buffer op een CF te krijgen, dus bottleneck na een paar beelden en dan draait die D70 rustig door (eigen test burst meer dan 100 beelden aan 3fr/sec, sorry ik heb er alles aan gedaan om 'm zo traag mogelijk te maken maar ik geraakte niet onder de 6 frames vrij in de buffer )

            In RAW liggen de zaken zeer close. De 10D heeft 9 beelden in de buffer de D70 4 (is niet 3X maar 2,3X de grootte) maar de 10D heeft 8 seconden nodig om opnieuw slechts 6 beelden te schrijven en de D70 blijft de buffer leeghouden, dus je gaat rustig door (eigen test meer dan 25 beelden met na 10 frames nog steeds 1,5 fr/sec)

            Tenlotte ook dit, de snelhied buffer -> CF card is de 10D bottleneck (trager dan de D100) en die van de D70 ligt met 4200kpbs momenteel samen met de D2H bijna 3 keer hoger dan de meeste DSLR's (1DMKII zal dit mss breken)

            Toch even relativeren

            (ps, cijfermateriaal 10D uit dpreview)

            Originally posted by Kevlar
            Dat hangt ervan af over welke canon je spreekt he want de 10D zijn buffer is nog altijd 3x zo groot dan die van de D70.
            Yep Phille ik ontken niet dat de schrijfsnelheid van de 10D een stuk hoger zou mogen liggen maar wat zegt de praktijk als je in RAW trekt. Mijn vriend(Heeft een D70 en neemt alles in RAW op mijn advies) haalt met hetzelfde kaartje als ik 3 RAW foto's achter elkaar. En hij kijkt beteuterd wanneer ik 3x zoveel doe. Das dus een 3X grotere buffer. Dat heeft dus het voordeel dat je bijna nooit die snellere schrijfsnelhied nodig hebt want de kans dat je buffer vol geraakt is 3x zo klein. Heeft ook als voordeel dat de prestaties van je toestel niet afhangen van het gebruikte kaartje. Want als je altijd de duurste kaartjes moet hebben om die achterstand binnen de perken te houden dan heeft die D70 al snel geen prijsvoordeel meer hoor (ong 80€ verschil per 1GB bij acfoto).

            De d70 kan de 10D met de snelste beschikbare kaartjes wel inhalen hoor waarschijnlijk gezien de cijfers van dpreview hebben ze na ongeveer 15 sec allebei evenveel foto's genomen. Maar zeg eens hoe vaak hou je jouw shutter 15 sec in? 3 seconden is al verdomd lang en op dat moment ligt zelfs met het snelste bechikbare kaartje in de D70 en het traagste kaartje in de wereld in de 10D de 10D 2x voor in foto's. Welke periode is in de praktijk belangrijk? Yep goed geraden die eerste seconden, de rest tja is wel eens leuk om te testen of zo. En tja na 1,3 sec kan de D70 de 10D niet meer volgen tot 15 seconden later waar hij sneller gaat zijn.

            De praktijk leert ook dat tijdens shootings waar we nogal doortrekken de D70 al wel eens in wacht staat (een korte wacht weliswaar maar een wacht) Mijn 10D staat eigenlijk nooit in wacht (en ja als het al eens gebeurt dan is deze wacht wel langer ja).

            Dus ja hoor Phille statistisch gezien gaat de D70 uiteindelijk sneller zijn dan de 10D maar in de echte wereld hmmmm nope. Anderzijds is de snelheid in de praktijk van een 300D of een D100 in de meeste gevallen ook al meer dan voldoende dus....

            Ik vraag mij dus wel af wat je wou relativeren. Want als je relativeert zie je gewoon dat in de praktijk een D70 nog niet op het nieveau van een 10D staat.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Phille
              Tenlotte ook dit, de snelhied buffer -> CF card is de 10D bottleneck (trager dan de D100) en die van de D70 ligt met 4200kpbs momenteel samen met de D2H bijna 3 keer hoger dan de meeste DSLR's (1DMKII zal dit mss breken)

              Toch even relativeren
              Ook even relativeren van de andere kant.

              In bijna een jaar met de 10D heb ik onlangs 1 situatie gehad waarin ik de buffer vol had gekregen en dus een paar seconden niet verder kon schieten. Ik was kleine vogeltjes aan het fotograferen met de 50-500 en de sluitertijden waren op het randje. Om zeker te zijn dat ik enkele gelukte foto's had, heb ik de burst zo gebruikt dat ik telkens 3 of 4 shots na mekaar van hetzelfde beestje op dezelfde plaats had. De volle 9 shots heb je niet echt nodig, maar als je vijf of zes keer na mekaar zo een korte burst maakt, loop je dus inderdaad tegen de lage schrijfsnelheid aan.

              Ik ontken dus zeker niet dat de 10D snelheid mist voor situaties waarin bursts en grote aantallen foto's na mekaar gewenst of vereist zijn, maar ik vind het niet echt een probleem. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik bij actie-/sportfotografie nog meer buffer nodig zou hebben, maar dat kan aan mijn shooting-stijl liggen.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Originally posted by lander
                Bekend probleem
                Allebei toppers, ik heb zelf de canon. De voordelen die de nikon heeft tov. de canon heeft (belangrijke) zijn : grotere buffer - USB 2
                Als ik me niet vergis, heeft de D70 USB2 full speed, niet USB2 high speed. Het gevolg is dus dat het enige voordeel is als je meerdere USB2 devices hebt. De transferrates van de D70 komen nog steeds overeen met de transferrates van USB1:
                http://www.usb.org/info/usb_nomenclature
                http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page27.asp

                De voordelen van de D70 over de 300D lijken me eerder in de richting van: buffer, 3D colour metering en een aantal mogelijkheden (300D is softwarematig ietwat beperkt).

                Neemt niet weg dat beide knappe camera's zijn.

                Jörg
                Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                Comment


                • #9
                  Kev, De D70 is net sterk met de snelste kaartjes, waarom zou je minder snelle kopen. Het is op dat moment de kaart die de zaak naar beneden haalt.

                  Dit is hetzelfde alsof je een wagen met een geprepareerde motor laat bouwen en dan met een mengsel met laag octaangehalte gaat rijden om een paar cent per liter uit te sparen, de omgekeerde wereld, niet.

                  Dus als je een D70 koopt, en je wil van de buffer en de schrijfsnelheid met volle teugen genieten, dan voorzie je minstens ULTRA II sandisk of iets van die strekking, trouwens de winst aan de kant van het uitlezen is er ook, al dan niet beperkter ...

                  Onder 'gewone' omstandigheden geef ik graag toe dat een korte burst van een paar beelden (zoals jij testte en Pieter met zijn vogels) bij een 10D je dus veel ruimte geeft en met je 9 RAW frames voldoende buffer hebt.

                  Echter als je graag (zoals ik) sport fotografeert, dan trap je snel op de tenen van de huidige systemen. Mijn D100 is momenteel nog steeds de meest gebruikte met de telezoom vanwege de grip maar de buffer begint me de keel regelmatig uit te hangen, te krap en te klein voor het betere werk.

                  ALs ik in verschillende forums de sportshooters volg, lijken velen een D100 in te ruilen voor een D2H (eind dit jaar is de D2X er en een opvolger voor de D2H de D2HP wordt aangekondigd) en houden een D70 als tweede toestel in de aanslag (wide angle of short zoom).

                  Dit zijn dus ook mijn toekomstplannen, de D100 zal volgend jaar vervangen zijn door een meer performant toestel en de D70 zal het toestel zijn als tweede camera.

                  Wat ik met de D100 ga doen is nog maar de vraag, ik heb er 18 maand geleden 2495 euro voor neergeteld, en tweedehands (door de komst v.d. D70 aan 1000 euro) is ie dus geen 1300 euro meer waard want je koopt 'm nieuw voor 1495 euro ... Als ik er 1100 euro van maak zou ik een blij mens zijn, dus de kans dat ie gewoon 'blijft' is relatief groot, als echte backup of bv voor occasionele toepassingen.

                  De D100 is een zeer fijne camera, net zoals de 10D, de 300D, en de D70, alleen, het hangt puur af van de richting die iedereen uitwil, zowel voor de keuze van de lenzen als van de body, voor mezelf is de kans relatief groot dat actiefotografie de schaal zal doen kantelen naar een toestel dat daarop is afgestemd, ik wens de beste AF sensor, veel frames per seconde, en een diepe buffer met hoge schrijfsnelheden. De D2H biedt dit alles, de CAM2000 is zowat het beste op de markt, buffer is diep en de schrijfsnelheid is de beste op de markt, als de opvolger meer als 6 mpx haalt met deze performance en dezelfde beeldkwaliteit voorlegt, dan zou ik gewonnen zijn voor een upgrade ...

                  was even off topic ...

                  Comment


                  • #10
                    Hi nightwalker,
                    als je denkt aan een 10D dan heb ik zo de indruk dat de prijs een niet al te grote rol speelt.
                    Daarom zou ik zelf onmiddellijk naar de Pentax *ist D + FAJ 18-45 gaan. De reden vind je hier: http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=46015

                    Ik wil er wel nog even aan toevoegen dat er nauwelijks verschil is in de kwaliteit van de foto's tussen de toestellen onderling.

                    Hou ook nog even rekening met de objectieven die je wil gebruiken (het is nog altijd de lens die de foto maakt tenslotte )...
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      @Lander,
                      welke Canon heeft USB 2.0? Toch niet de 10D of de 300D? Of hebben ze daar nu ook al een hack voor uitgevonden?
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Phille
                        Kev, De D70 is net sterk met de snelste kaartjes, waarom zou je minder snelle kopen. Het is op dat moment de kaart die de zaak naar beneden haalt.
                        Dit is hetzelfde alsof je een wagen met een geprepareerde motor laat bouwen en dan met een mengsel met laag octaangehalte gaat rijden om een paar cent per liter uit te sparen, de omgekeerde wereld, niet.
                        Wel als het dan bij die wagen niet uitmaakt of je er benzine met een laag of een hoog octaan gehalte insteekt waarom zou je dan nog meer geld uitgeven voor iets dat toch niks extra te bieden heeft
                        Dus als je een D70 koopt, en je wil van de buffer en de schrijfsnelheid met volle teugen genieten, dan voorzie je minstens ULTRA II sandisk of iets van die strekking, trouwens de winst aan de kant van het uitlezen is er ook, al dan niet beperkter ...
                        Helemaal akkoord phille wil je er het maximum uithalen moet je de snelste kaartjes op de markt kopen. Maar daar hangt een serieus prijskaartje aan vast wat voor velen die een D70 (het is toch een "budget" DSLR) kopen niet direkt de bedoeling is denk ik. Misschien liever een betere lens of zo bijv...Maar als geld geen bezwaar is zou je dom zijn niet de beste kaarten te kopen en up te graden iedere keer er snellere uitkomen wat wil zeggen elke 6 maanden vermits zelfs zonder naamsverandering de CF-en steeds sneller worden.


                        Onder 'gewone' omstandigheden geef ik graag toe dat een korte burst van een paar beelden (zoals jij testte en Pieter met zijn vogels) bij een 10D je dus veel ruimte geeft en met je 9 RAW frames voldoende buffer hebt.

                        Echter als je graag (zoals ik) sport fotografeert, dan trap je snel op de tenen van de huidige systemen. Mijn D100 is momenteel nog steeds de meest gebruikte met de telezoom vanwege de grip maar de buffer begint me de keel regelmatig uit te hangen, te krap en te klein voor het betere werk.
                        Dat is dus juist wat ik zeg in deze gevallen ben je momenteel nog steeds beter af met de 10D dan met de D70. Het snellere wegschrijven helpt hem niet. Nu ik weet niet hoe jij sport/actie doet maar bij mij gaat dit in burstshots van max 5-6 pics op continous. Dan effe wachten tot er weer iets is dat ik wil trekken. Wel in dat geval met een 10D loop je niet vast. Als er echt heel snel opeenvolgend 2 momenten zijn waar ik zo een lange burst gebruik tja dan loop ik vast. Maar de D70 is al vastgelopen in die eerste burst. Mijn vriend na 3 raw foto's met de snelste kaartjes haal je misschien wel 4-5 maar 6 doet ie nooit. Hij kan wel snel een volgende foto trekken maar dan is de actie al lang voorbij....In de praktijk loop je voor mijn manier van shooten quasi nooit vast met een 10D en wel met de D70. Wil je echt lang (+15sec)blijven foto's trekken gaat de D70 het uiteindelijk halen maar wie doet dat? en hoe vaak?


                        ALs ik in verschillende forums de sportshooters volg, lijken velen een D100 in te ruilen voor een D2H (eind dit jaar is de D2X er en een opvolger voor de D2H de D2HP wordt aangekondigd) en houden een D70 als tweede toestel in de aanslag (wide angle of short zoom).

                        Dit zijn dus ook mijn toekomstplannen, de D100 zal volgend jaar vervangen zijn door een meer performant toestel en de D70 zal het toestel zijn als tweede camera.
                        Begrijp ik perfect en als sport echt je ding is dan heb je een toestel alla D2H nodig. Anders is het steeds behelpen en een backup body is ook altijd handig en 2 D2H dan moet je toch al verdomd geod verkopen voor dat haalbaar is.


                        Wat ik met de D100 ga doen is nog maar de vraag, ik heb er 18 maand geleden 2495 euro voor neergeteld, en tweedehands (door de komst v.d. D70 aan 1000 euro) is ie dus geen 1300 euro meer waard want je koopt 'm nieuw voor 1495 euro ... Als ik er 1100 euro van maak zou ik een blij mens zijn, dus de kans dat ie gewoon 'blijft' is relatief groot, als echte backup of bv voor occasionele toepassingen.

                        De D100 is een zeer fijne camera, net zoals de 10D, de 300D, en de D70, alleen, het hangt puur af van de richting die iedereen uitwil, zowel voor de keuze van de lenzen als van de body, voor mezelf is de kans relatief groot dat actiefotografie de schaal zal doen kantelen naar een toestel dat daarop is afgestemd, ik wens de beste AF sensor, veel frames per seconde, en een diepe buffer met hoge schrijfsnelheden. De D2H biedt dit alles, de CAM2000 is zowat het beste op de markt, buffer is diep en de schrijfsnelheid is de beste op de markt, als de opvolger meer als 6 mpx haalt met deze performance en dezelfde beeldkwaliteit voorlegt, dan zou ik gewonnen zijn voor een upgrade ...

                        was even off topic ...
                        Yep staat ons hier allemaal te wachten dat we met een body gaan zitten die we teveel betaald hebben in vergelijking met wat we er amper 2 jaar later voor krijgen. Veel plezier met je toekomstige D2Hx of D2x misschien wel. Maar ik wacht al in spanning af wat het wordt. Heb juist in een andere thread mijn wensen voor een 10D opvolger opgenoemd maar zelfs als die komt ben ik nog niet toe aan upgraden dus kan nog wel effe wachten.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by MarcFoto
                          @Lander,
                          welke Canon heeft USB 2.0? Toch niet de 10D of de 300D? Of hebben ze daar nu ook al een hack voor uitgevonden?
                          Maakt niet uit hoor marc. Die klote (sorry maar dat vind ik echt) dubbele standaard voor USB 2 zorgt ervoor dat op veel toestellen USB2 ezigenlijk niet sneller of beter is dan USB 1.1. De D70 maakt deel uit van dat soort toestellen. Ik wou dat ze dat nooit uitgevonden hadden die 2 soorten USB 2, heeft mij immers al geld gekost en het is ongeloofelijk misleidend.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by MarcFoto
                            Hi nightwalker,
                            als je denkt aan een 10D dan heb ik zo de indruk dat de prijs een niet al te grote rol speelt.
                            Daarom zou ik zelf onmiddellijk naar de Pentax *ist D + FAJ 18-45 gaan. De reden vind je hier: http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=46015

                            Ik wil er wel nog even aan toevoegen dat er nauwelijks verschil is in de kwaliteit van de foto's tussen de toestellen onderling.

                            Hou ook nog even rekening met de objectieven die je wil gebruiken (het is nog altijd de lens die de foto maakt tenslotte )...

                            Als dat enkel omwille van de zoeker is wel dat kan maar dat toestel heeft ook nadelen in zijn zoeker hoor. Doe maar eens een DOF preview en hop je kan je shuttertjd, diafragma enz allemaal niet meer zien. Handig is anders.

                            Comment

                            Working...
                            X