Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] een paar extra nuttige details

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR - D70] een paar extra nuttige details

    Tijdens het herbekijken van de handleiding (moet ze nog steeds definitief doorlezen ) ben ik eens gaan kijken naar de vooringestelde programma's.

    Ikzelf ben niet echt een voorstander van deze mogelijkheden, gewoon omdat er enkele zaken zijn waarover je geen controle hebt. Andere dingen kunnen dan weer wel worden ingesteld mits een menu of instelling wijziging. Wat ik spijtig genoeg wel opmerkte is dat de instellingswijzigingen NIET behouden blijven en telkens je opnieuw dat type programma kiest, alle instellingen terug 'default' staan ... zéér spijtig en tijdrovend ...

    Het gaat over devolgende programma's :

    - auto
    - portrait
    - landschap
    - macro
    - sport
    - landschap bij nacht
    - portrait in landschap bij nacht

    deze programma's staan default met devolgende instellingen

    - closest subject AF sensor behalve macro (spot)
    - AF-S (single shot) behalve sport (AF-C salvo)
    - Flash pop up automatisch bij te weinig licht (behalve landschap)

    Gelukkig kunnen bovenstaande items gewijzigd worden naar keuze.
    Alleen komen de instellingen te vervallen na het selecteren van een andere programma

    Waarover je helemaal geen controle hebt zijn de beeldeigenschappen die in al deze programma's zijn uitgeblankt in het menu en waar de nikon engineers gekozen hebben voor een interpretatie die volgens hen het best aanleunt aan het programma. Zaken die hieronder vallen :

    - scherpte
    - contrast
    - saturatie
    - sRGB profiel (Ia of IIIa)

    Bovenstaande parameters verschillen naargelang het programma (vb in portrait wordt de scherpte en het contrast verminderd voor zachte overgangen, terwijl in het landschap programma de RGB kleuren meer gesatureerd en uitgesproken worden met toename van contrast)

    Conclusie:

    Voor zij die zulke programma's toch wensen te gebruiken, wat de redenen ook mogen zijn (gebruikgsgemak, nog groeien en leren wat allemaal kan, enz...) houdt er rekening mee dat meerdere zaken niet controleerbaar zijn. Een van de meest voorkomende zaken is dat de AF instelling 'closest subject' wordt ingesteld, en men dus op de camera moet voortgaan, hij stelt scherp op wat het kortst bij is, en daar kom je soms bedrogen uit (zeker na een re-framing) ...

    Werk met die programma's naar believen, maar leer leven met de mindere eigen controle en onderga de voor u gekozen automatische instellingen.

    Wil je groeien met je toestel, leer dan werken met eerst de P-mode en achteraf met de S- en A-mode (sluiter- en diafragmavoorkeuze).

    De M-modus is voor de total control freak, of bv ideaal voor studiowerk.

    Hé, ik hoop dat ik wat licht in de duisternis heb doen schijnen.
    Happy shooting.


  • #2
    Bedankt voor de raad! Ik zelf zit nog in m'n "experimenteer" fase met de Nikon D70. Gisteren nog aan het experimenteren geweest met de verschillende sRGB profielen, eveneens het uploaden met een custom tooncurve.

    Waar ik me soms aan erger is dat de automatische witbalans soms blauw uitslaat. Gisteren bij valavond buiten aan het fotograferen geweest, en het viel me direct op dat foto's een blauwe/groene waas krijgen. Natuurlijk als je een wit blad gebruikt, en je meet je daar je "pre" witbalans op, dan is alles perfect in orde.

    Ik heb de kleurentemp van m'n automatische witbalans aangepast. Hem op -2 gezet, en de blauwe kleurwaas leek verdwenen. Ik zal zeker de handleiding nog eens een keer fatsoenlijk moeten doornemen, zodanig ik de D70 volledig naar m'n hand kan zetten.

    Heerlijk die aanpasbaarheid, maar ik heb soms toch ook al momenten gehad dat ik qua "beeldoptimalisatie" door de bomen het bos niet meer zag.
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

    Comment


    • #3
      Kan je die presets niet overschrijven met je eigen instellingen? Op een minolta a1 kan je dat bijvoorbeeld dus misschien is die mogelijkheid er bij de d70 ook.

      groeten
      Rigel

      Comment


      • #4
        persoonlijk werk ik nooit op auto WB. Zelfs niet tijdens daglicht. Mijn 'default' instelling is cloudy+2 (5400° kelvin) voor het meeste outdoor werk. In NEF heb ik daarenboven steeds de mogelijkheid dit te veranderen. Ook voor flashwerk is bovenstaande een prima keuze. Enkel bij speciaal kunstlicht doe ik een echte "preset" of tijdens studio opnames ook, dit doe ik nu sinds een tijdje met een echte 'graycard' en sRGB color card

        Comment


        • #5
          Wat is de reden waarom je op de D100 meestal de Daylight WB gebruikt?

          Comment


          • #6
            @ Nat: Op de meeste sites geeft men cloudy -1 tot -3 aan als beste setting al zegt men er steeds bij dat geen enkele setting goed is voor alle situaties.De negatieve setting geeft een koelere kleur en Phille zijn setting een warmere kleur.Hangt van je smaak af.

            Kijk eens op: http://people.colgate.edu/rrowlett/photography/d100-test.htm bij "white balance" en op http://www.planetneil.com/nikon/d100-whitebalance.html
            Danny's Photosite

            Comment


            • #7
              zomaar wat info: ik zelf gebruik cloudy -1 en adobe 1998 dit gaf bij mij de juiste kleur weergave
              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
              www.langenacker.nl

              Comment


              • #8
                Originally posted by NoName
                zomaar wat info: ik zelf gebruik cloudy -1 en adobe 1998 dit gaf bij mij de juiste kleur weergave
                Dit gebruik ik ook steeds
                Danny's Photosite

                Comment


                • #9
                  even corrigeren : + waardes worden cooler, - waardes warmer ...

                  ik gebruik Cloudy +2 dus eigenlijk cloudy (6000° maar teruggebracht tot 5400°) net iets warmer dan daylight (5200°)

                  Dit alles is een persoonlijke smaak. Doorgaans zijn mijn foto's net een tint warmer dan de auto WB in vol zonlicht.

                  Denk er ook aan dat het licht van temperatuur veranderd naargelang het uur v.d. dag (een avondzon is warmer getint licht dan een middagzonnetje) Hoe warmer de lichtbron, hoe lager je de ° kelvin instelt (of compenseert) ...

                  trouwens NAT, op de D100 en D70 gebruik ik dezelfde instellingen all around ... op dat vlak is het gemakkelijk hoor, alles bleef hetzelfde.
                  ik bemerk wel dat de huidstinten van de D70 een stuk natuurlijker zijn dan die v.d. D100, zeker onder bepaalde lichtomstandigheden ... Nikon heeft blijkbaar een subtiele verschuiving aangewend ...

                  daarom gebruik je bij een kunstlicht van een bulplamp (een gewoon lampke in de volksmond) dus een instelling die rond de 3500° of lager zit ... snappie ...

                  Omdat bewolking minder 'warm' licht is dan de zon zelve, wordt er dus een 6000° (cloudy) instelling gekozen om te compenseren, maar ik gebruik die instelling +2 voor zonlicht, wat me dus net een tikje warmere foto's geeft als normaal. (naar analogie van het type film ik vroeger analoog gebruikte)

                  En als ge het nu nog moeilijker vindt, nie van wakker liggen

                  Comment


                  • #10
                    Phille,

                    Ben nog een leek met de D70 maar hetgeen je hier beweert:
                    Een van de meest voorkomende zaken is dat de AF instelling 'closest subject' wordt ingesteld, en men dus op de camera moet voortgaan, hij stelt scherp op wat het kortst bij is, en daar kom je soms bedrogen uit (zeker na een re-framing) ...

                    is volgens mij wél in te stellen of niet soms?
                    Zelfs in de "auto" mode kan je aangeven waar je precies op scherp stelt (5 mogelijkheden)Zie handleiding p 64&140 optie enkel veld!

                    Groeten,
                    Aquarius
                    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                    BD0290BE

                    Comment


                    • #11
                      je kan zeker bepaalde settings veranderen in die preset modes
                      maar ze blijven dus niet bewaard
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Catscratch
                        Gisteren bij valavond buiten aan het fotograferen geweest, en het viel me direct op dat foto's een blauwe/groene waas krijgen. Natuurlijk als je een wit blad gebruikt, en je meet je daar je "pre" witbalans op, dan is alles perfect in orde.
                        Da's dan ook de goede manier om een witbalans te maken...

                        Als je in buitenomstandigheden werkt, zou je bij elke wijziging van licht een nieuwe WB moeten maken op je 'wit' papier (wolk voor de zon, je wandelt een bos binnen,... Op de Betacam-camera's maakten we verschillende keren per dag een nieuwe witbalans.

                        Een witbalans maken is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. Heb je een rode trui aan die fel door de zon beschenen wordt, terwijl je WB-blad in de schaduw staat, dan kan het zijn dat je een aanzienlijke contaminatie van je wit veroorzaakt. Soms wordt dat expres gedaan. een blad met een stukje blauwfilter gaf een warm palet, ook bij redelijk somber weer... Natuurlijk kan je ook manueel een beetje afwijking geven en is dat trukje in de huidige fotografie al lang achterhaald...

                        Soms heb je in de TV-industrie geen tijd om dat te doen: Bijvoorbeeld: De camera loopt van buiten naar binnen. Bij Jambers zag ik dat vaak: Als die ergens aanbelde, dan zag je heel goed dat ze snel naar kunstlicht switchten

                        Comment


                        • #13
                          @Phille:
                          alle instellingen terug 'default' staan ... zéér spijtig en tijdrovend ...
                          Deze programma's zijn dan ook bedoeld om als prosumer zo snel mogelijk een totaal andere situatie te kunnen fotograferen... Jammer is wel dat ze geen CUSTOM 1 en CUSTOM 2 of zo hebben voorzien, waar je een gewijzigd programma in kan opslaan, of zelf een set met voorkeuren samenstellen...

                          --
                          EDIT: taalfoutje laten verdwijnen...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Phille
                            trouwens NAT, op de D100 en D70 gebruik ik dezelfde instellingen all around ... op dat vlak is het gemakkelijk hoor, alles bleef hetzelfde.
                            ik bemerk wel dat de huidstinten van de D70 een stuk natuurlijker zijn dan die v.d. D100, zeker onder bepaalde lichtomstandigheden ... Nikon heeft blijkbaar een subtiele verschuiving aangewend ...
                            Toch zijn alle hier geposte foto's van D100 + 70-200 van de laatste tijd door jou omschreven als WB daylight, en die van de D70 als Cloudy + 2.... [;-)]


                            En als ge het nu nog moeilijker vindt, nie van wakker liggen
                            Heb je het nu tegen mij? Ik vraag alleen waarom ik verschillende WB-omschrijvingen zie terwijl je schrijft dat je dezelfde gebruikt...
                            Je lijkt jezelf dus tegen te spreken.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by roadrunner
                              @ Nat: Op de meeste sites geeft men cloudy -1 tot -3 aan als beste setting al zegt men er steeds bij dat geen enkele setting goed is voor alle situaties.De negatieve setting geeft een koelere kleur en Phille zijn setting een warmere kleur.Hangt van je smaak af.
                              Kijk eens op: http://people.colgate.edu/rrowlett/photography/d100-test.htm bij "white balance" en op http://www.planetneil.com/nikon/d100-whitebalance.html
                              Hoeft niet, roadrunner, ik vraag alleen waarom Phille zichzelf tegenspreekt

                              Comment

                              Working...
                              X