Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

    Ik ben nu een goed jaartje bezig met fotografie en wil graag wat verder gaan en wat flitstechnieken aanleren. Ik overweeg dus om een externe flitser aan te kopen, maar vind de prijs van sommige toestellen (zoals de speedlite 600 van Canon die me wordt aangeraden) euh..nogal veel voor een beginner als mezelf. Tevens denk ik dat ik ook niet echt zo'n krachtige flits nodig heb voor hetgeen ik ermee wil bereiken ( mooie belichting op een receptie of op sportwedstrijden in een sporthal, beetje bijlichten van portretten, draadloos gebruiken in kleine mobiele fotostudio...)

    Daarentegen, ik wil ook geen flits kopen waar ik na een jaar al spijt van heb omdat hij me beperkt in mogelijkheden. Vandaar, overweeg ik de aankoop van de speedlite EX 430 II, maar ik zag op de beschrijving dat deze flitser enkel als 'slave' gebruikt kan worden. Zoals gezegd, mijn kennis van flitsen is momenteel nog beperkt, maar dan denk ik dat dit wil betekenen, dat als je draadloos flitst, de slave wordt aangestuurd door de ingebouwde flits op je body. Momenteel op m'n 500D van Canon heb ik nog zo'n ingebouwde flits, maar ik overweeg om eind dit jaar de nieuwe 6D full frame aan te kopen, die niet over een ingebouwde flits beschikt. Mijn vraag dus, zal ik dan nog die 'slave' flitser 430 EX II kunnen aansturen ?

    Mochten jullie alternatieven hebben van merken die jullie ook goed vinden als flits ( Metz, Sigma,...) voor iemand die prefereert om met natuurlijk licht te fotograferen, maar af en toe dat natuurlijk licht een duwtje wil geven voor een mooier resultaat, dan hoor ik graag jullie suggesties

    Bedankt
    Cindy
    Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

  • #2
    Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

    Als je die op een 6D wil gebruiken zal je een setje radiotriggers moeten kopen..
    Die bestaan in dure professionele versie (die de hele ttl info doorzenden en verre afstanden kunnen overbruggen) of in goedkopere versies (dat enkel de trigger doorgeeft, dan moet je op de flits alles al manueel instellen)..

    De 430 lijkt me een goede flitser.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

      Cindy,

      Misschien kun je gebruik maken van een trigger dan. Dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken dat de flashes elkaar 'zien'.
      Want ik heb dit ook al geprobeerd maar de opstelling die je maakt met je flash en jezelf (camera) is redelijk beperkt omdat de ene flash de andere goed moet kunnen zien.
      Ik ben ook geen kenner dus het kan aan mij liggen :-)

      Als tip: ik heb ook een 500D en heb hiervoor een flash gekocht enkele maanden geleden: de Metz Mecablitz AF-50. En ik ben daar zeer tevreden over. Die zijn technische fiche is ook iets sterker dan de canon 430, en kost wat minder.
      Last edited by merijnie; 5 oktober 2012, 08:38.
      Portfolio: http://www.facebook.com/BetaMuFotografie

      Comment


      • #4
        Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

        Oorspronkelijk geplaatst door youngphotographer Bekijk bericht
        dan denk ik dat dit wil betekenen, dat als je draadloos flitst, de slave wordt aangestuurd door de ingebouwde flits op je body.
        dat hoeft niet, integendeel zelfs! het is aangeraden om met een radio trigger (vb. RF602) te werken in plaats van de ingebouwde optische wireless oplossing.

        kijk eens in de sticky van dit strobist forum wat je daar allemaal voor kan vinden.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

          Ok...trigger...is dat hetzelfde als wat ik nu gebruik om draadloos te flitsen ? Wij noemen het 'cactus' (geen idee waarom zo'n ding uberhaupt cactus heet)

          Cindy
          Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

          Comment


          • #6
            Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

            Ik denk dat je niet veel aan een flits gaat hebben bij sportwedstrijden, wegens de afstand.

            'Slave' wil enkel zeggen dat die flash aangestuurd wordt door een andere als je er meerdere gebruikt, zoals bv bij studiofotografie, maar dat is niet wat je voor ogen hebt.

            De 430 is n heel goeie flash en biedt bijna evenveel als de 580 voor n veel lagere prijs.

            Er zijn genoeg goedkope draadloze systemen om je flash van je toestel te halen.

            Dus daar moet je ook al geen 400 euro aan spenderen.

            Veel succes !
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door youngphotographer Bekijk bericht
              Ok...trigger...is dat hetzelfde als wat ik nu gebruik om draadloos te flitsen ? Wij noemen het 'cactus' (geen idee waarom zo'n ding uberhaupt cactus heet)

              Cindy
              Waarschijnlijk zijn de triggers van het merk 'Cactus'.
              Portfolio: http://www.facebook.com/BetaMuFotografie

              Comment


              • #8
                Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door merijnie Bekijk bericht
                Waarschijnlijk zijn de triggers van het merk 'Cactus'.
                Ofwel doet het pijn als je erop gaat zitten net zoals bij n echte cactus.

                Nee, alle gekheid op n stokje, ga voor de 430 ! En als je meerdere flitsers nodig zou hebben, kan je later de 580 nog bijkopen als je meer van flitsen kent.

                t Is echt wel n heel andere wereld, je moet als het ware terug leren fotograferen !
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

                  OMG...je ziet, dat was dus echt een domme vraag...
                  Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

                    @johan: ja, dat heb ik al gemerkt, tis idd opnieuw op een heel andere manier leren denken en omgaan met licht... maar zoals gezegd, alles stap per stap... het lukt nu aardig om gewoon te fotograferen, tijd voor een nieuwe uitdaging !

                    PS: Ik wou eerst gaan voor de 580 van Canon, maar de verkoper zei dat de 580 ex II niet meer in productie is omdat ie soms faalt qua belichting ( onder-of overbelicht terwijl de instellingen wel goed staan ) Of was dit enkel een verkoopspraatje om me die duurdere 600 aan te smeren ?
                    Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door youngphotographer Bekijk bericht
                      @johan: ja, dat heb ik al gemerkt, tis idd opnieuw op een heel andere manier leren denken en omgaan met licht... maar zoals gezegd, alles stap per stap... het lukt nu aardig om gewoon te fotograferen, tijd voor een nieuwe uitdaging !

                      PS: Ik wou eerst gaan voor de 580 van Canon, maar de verkoper zei dat de 580 ex II niet meer in productie is omdat ie soms faalt qua belichting ( onder-of overbelicht terwijl de instellingen wel goed staan ) Of was dit enkel een verkoopspraatje om me die duurdere 600 aan te smeren ?
                      dat zal wel een staaltje verkoopstechniek zijn

                      meer dan de helft van de mensen zal die 600 niet direct nodig hebben wegens overkill
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

                        De meeste mensen hebben de 580 ook niet nodig.

                        De 600 kost ook wel 700 euro !
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          De meeste mensen hebben de 580 ook niet nodig.

                          De 600 kost ook wel 700 euro !
                          dit klopt, al heb ik wel deels spijt dat ik toch niet voor de 580 ben gegaan maar dat is een andere kwestie

                          nu om verder te gaan op mijn vorige reply, de 580 blijkt er idd toch wel uit te gaan :s
                          noch konijnenberg noch kamera-express hebben hem nog in hun gamma zitten, dus de kans dat ze de mensen willen verplichten om naar de 600 te gaan, lijkt me intss toch vrij reeël dan maar dan gaan ze de prijs toch moeten naar beneden trekken en 2dehands gaat de 580 dus stijgen vermoedelijk in prijs
                          Website: http://www.svisimaging.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

                            @ johan: mocht je de 600 willen aan 599... ik ken een verkoper met goeie verkoopspraatjes ;-)
                            Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: geen flitskenner, dus misschien een domme vraag

                              Ik val misschien in herhaling, maar metz is een stuk goedkoper :-)
                              Portfolio: http://www.facebook.com/BetaMuFotografie

                              Comment

                              Working...
                              X