Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderwatefotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderwatefotografie

    hallo
    binnenkort vertrek ik naar Egypte om te gaan duiken
    nu ga ik voor de eerste keer mijn fototoestel nikon D90 met onderwaterhuis mee nemen
    nu is mijn vra(a)g(en)

    is het nodig een kleurfilter te gebruiken en welke (diepte zal rond de 15m zijn)?
    is het nodig om te flitsen ?
    en kunnen jullie mij soms een paar tips geven waar ik zeker moet op letten
    alvast bedankt
    grtz Alex
    NIKON D90: AF-S 18-105mm/ NIKKOR AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR

  • #2
    Re: Onderwatefotografie

    Hey, wel ik ben verleden jaar geweest en foto's trekken onder water is nog niet zo simpel.
    Ben je een ervaren duiker? indien nee, eerst leren duiken. ;-)
    Goed stabiel blijven is nodig, en niet teveel met je palmen in het zand bewegen. (kikkertechniek is zeker aangeraden)
    Een kleurenfilter, ja dat is nodig, rood... mijn foto's zijn te blauw, al kan je ze later nog bewerken in Photoshop.
    Maar ja, ik probeer ook zo weinig mogelijk te bewerken.
    Je bent altijd minimum met 2 om te duiken, die andere persoon kan je stabiel houden.
    Mijn foto's kan je zien op http://www.pixel-vector.com (bij fotografen) er is er maar 1 voorlopig.
    Flitsen zou ik niet doen op 15 meter, daar is het klaar genoeg, je toestel is goed hoor, dus niet nodig, en veel dieper zou ik ook niet gaan.
    Ik was in Safaga, daar is het heel mooi, een paar schilpadden gezien en zo.. echt leuk....
    http://www.busimatch.com

    Comment


    • #3
      Re: Onderwatefotografie

      Statief onder water? Gebruik een tankbanger of drifthaak om je mee te stabiliseren en je camera op te plaatsen.
      Indien mogelijk stabiliseren door je camera op een rots of dood stuk koraal te plaatsen. Vooral nuttig bij macro.
      Ingebouwde flits gebruik je beter niet wegens de reflectie op rondzwevende deeltjes. Beter een externe flits (kostenplaatje).
      Als je een roodfilter hebt, is deze zeker nuttig. Maar hoe dan ook best in Raw fotograferen zodat je voldoende marge hebt bij je nabewerking.
      Er zitten hier slechts enkele (ervaren) onderwaterfotografen. Eventueel hen contacteren of kijk eens op duikforum.nl.
      Have fun & bubbles !

      Comment


      • #4
        Re: Onderwatefotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
        Statief onder water? Gebruik een tankbanger of drifthaak om je mee te stabiliseren en je camera op te plaatsen.
        Indien mogelijk stabiliseren door je camera op een rots of dood stuk koraal te plaatsen. Vooral nuttig bij macro.
        Ingebouwde flits gebruik je beter niet wegens de reflectie op rondzwevende deeltjes. Beter een externe flits (kostenplaatje).
        Als je een roodfilter hebt, is deze zeker nuttig. Maar hoe dan ook best in Raw fotograferen zodat je voldoende marge hebt bij je nabewerking.
        Er zitten hier slechts enkele (ervaren) onderwaterfotografen. Eventueel hen contacteren of kijk eens op duikforum.nl.
        Have fun & bubbles !
        Blijf maar van dat koraal af, een rots ja, maar a.u.b. geen koraal.
        't is al erg genoeg dat de laatste 10 jaar al zoveel kapot is gemaakt.

        Eerst leren duiken, dan fotografie.
        Da's de beste tip, die je kan krijgen.
        Ook ervaren duikers zullen dit zeggen.
        http://www.busimatch.com

        Comment


        • #5
          Hallo,


          Niet flitsen onder water? Als je dieper gaat dan 4 meter kan je best een heel goed en straf flitskanon meenemen. De bedoeling is dat je alle prachtige kleuren registreert. Licht met de lage frequenties wordt eerst door het water opgeslorpt. Dus je bent al snel rood, oranje, geel,... kwijt naarmate je dieper gaat. Op het einde blijft enkel blauw/indigo over.

          Ofwel trek je dat recht met filters ofwel met PS ofwel ( de beste oplossing) neem je je eigen licht mee. Ik heb verschillende keren met Harry Klerks gedoken (google maar eens, die hoort bij de wereldtop in onderwater fotografie). Die zijn flitsen wegen evenveel als zijn camera met onderwaterhuis. Ik veronderstel dat je dingen wel kan huren.

          Anders blijf wat meer aan de oppervlakte (boven aan het rif). De mooiste kleuren kan je enkel daar vinden en daar zitten ook heeeel veeel viskes....

          Succes.
          Christiaan
          Nikon D800, Nikon 16-35 & 50 & 24-70 & 70-200mm & 300mm ; 200 mm Micro; Sigma 105 & 180 mm

          Comment


          • #6
            Re: Onderwatefotografie

            Ik ben geen ervaren onderwaterfotograaf, maar ben al wel een paar keer gaan duiken in Egypte (El Gouna 2x en Sharm el Sheiqh 1x)
            3 jaar achter elkaar ben ik er geweest in Februari. Slechts 1 maal stond toen het koraalrif in bloei.

            Dus verwacht je eraan dat het koraalrif nog niet in bloei kan staan, wat meer op een grijs landschap neerkomt...
            Maar het grote voor- als nadeel hieraan is, is dat je de vissen beter ziet, maar ook in mindere maten...

            En laat je niet vangen door een zwembadcursus in de hotels. Want de zee slaat je letterlijk om de oren!
            Maar omdat je zegt dat je ernaartoe gaat om te gaan duiken, neem ik aan dat je al wat ervaring als duiker hebt?.

            Let er ook op dat er 'gevaarlijke' soorten vissen zitten.
            Ben vorig jaar 4 koraalduivels tegen gekomen (aanraking = verlamming?). En nadien een Baracuda (het hulpje van de haai zeggen ze?..).
            Dus doe ook wat kennis op van de vissen die je daar kunt tegenkomen.

            Ahja, het koraal niet aanraken met blote handen (als je het al aanraakt), het zijn scheermesjes bij verkeerde beweging!
            Ook als je je snijdt, zeker ontsmetten, soms kun je je eraan vergiftigen.

            Dus ik wens je een bloeiend koraal toe en kleurrijke foto's toe!
            Canon EOS 600D, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, Canon Speedlite 430EX II

            Comment


            • #7
              Re: Onderwatefotografie

              Zeker flitsen... Probeer je eerste paar duiken met je o/w huis zo ondiep mogelijk, misschien in het zwembad of boven op een kalm rif zodat je rustig kan experimenteren. En idd in Raw fotograferen.

              Comment


              • #8
                Re: Onderwatefotografie

                Zal ook proberen wat tips mee te geven.

                Belangrijk is ook wel wat je wilt fotograferen, ga je voor wide-angle of ga je voor Macro.

                * Flitsen: Ja, maar alleen met een externe flitser, en als het te fotograferen object binnen 1-1.5 mtr zit, anders geen zin. ( Heb laatst zelf 1 gehuurd 3 weken voor 90 Euro ) Voor macro heb je geen hele sterke flitser nodig trouwens.
                * Zeker in RAW fotograferen geeft je zoveel meer ruimte tot correctie achteraf.
                * Bekijk zeker deze KLIK website eens, hier staan echt zo ontzettend veel tips op. ( ben je wel even zoet mee ).

                Edit; Zie dat dit topic al uit oktober is, waarschijnlijk is de topicstarter al terug.
                Last edited by jos82; 22 januari 2013, 15:26.
                Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                MIJN WEBSITE

                Comment


                • #9
                  Re: Onderwatefotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Davy.C Bekijk bericht
                  Ik ben geen ervaren onderwaterfotograaf, maar ben al wel een paar keer gaan duiken in Egypte (El Gouna 2x en Sharm el Sheiqh 1x)
                  3 jaar achter elkaar ben ik er geweest in Februari. Slechts 1 maal stond toen het koraalrif in bloei.

                  Dus verwacht je eraan dat het koraalrif nog niet in bloei kan staan, wat meer op een grijs landschap neerkomt...
                  Maar het grote voor- als nadeel hieraan is, is dat je de vissen beter ziet, maar ook in mindere maten...

                  En laat je niet vangen door een zwembadcursus in de hotels. Want de zee slaat je letterlijk om de oren!
                  Maar omdat je zegt dat je ernaartoe gaat om te gaan duiken, neem ik aan dat je al wat ervaring als duiker hebt?.

                  Let er ook op dat er 'gevaarlijke' soorten vissen zitten.
                  Ben vorig jaar 4 koraalduivels tegen gekomen (aanraking = verlamming?). En nadien een Baracuda (het hulpje van de haai zeggen ze?..).
                  Dus doe ook wat kennis op van de vissen die je daar kunt tegenkomen.

                  Ahja, het koraal niet aanraken met blote handen (als je het al aanraakt), het zijn scheermesjes bij verkeerde beweging!
                  Ook als je je snijdt, zeker ontsmetten, soms kun je je eraan vergiftigen.

                  Dus ik wens je een bloeiend koraal toe en kleurrijke foto's toe!
                  IK vermoed dat je ook geen ervaren duiker bent ;-) Koraal dat in bloei staat is de eerste keer dat ik hier van hoor en ik duik al enkele jaren. Waarschijnlijk verwar je een en ander, de poliepen van koralen( zowel soft als hard koraal) gaan pas open staan als er wat stroming is , dan komen ze in' bloei'.
                  Wanneer ze open staan vangen hun poliepen de plankton om zich te voeden, is ook wat afhankelijk van het zonlicht. In egypte is op vele plaatsen het rif kapot gedoken door de vele aanrakingen, dit kan ook de vele 'grijze' kale plekken veroorzaken.
                  Ivm kleuren op de foto krijgen is er maar 1 goede oplossing; flitsen, en liefst in ttl of e-ttl, de investering is niet van de poes , het resultaat mag er zijn.
                  Je kan eventueel een wit leitje meenemen onderwater om u witbalans handmatig in te stellen , hou er rekening mee dat dit in te stellen is op elke diepte en dit dus een tijdrovend werkje is, hierdoor kan je de kleuren weergeven zonder roodfilter( ik werk hier NOOIT mee). Wannneer je u witbalans zelf instelt zit je wel beperkt qua sluitersnelheid en dien je dus te beschikken over een wel heel vaste hand om bewegingsonscherpte te voorkomen. Oplossing; flitsen met zoals hierboven reeds gezegd een kanon, met dslr-camera liefst 2 kanonnen. Laat u alvast niet tegenhouden om te genieten van elke duik en foto's te nemen van al wat u wilt, onder water fototgraferen is zoveel moeilijker dan boven water maar al doende leert men. Onder water kom ik na ieder duik boven met een 50-tal foto's en hou ik er hiervan een 5 tal over , al de rest is crap, dit is dus zeer normaal. Stel geen te hoge eisen in het begin....
                  Enjoy

                  Divejunk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onderwatefotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door divejunk Bekijk bericht
                    IK vermoed dat je ook geen ervaren duiker bent ;-) Koraal dat in bloei staat is de eerste keer dat ik hier van hoor en ik duik al enkele jaren. Waarschijnlijk verwar je een en ander, de poliepen van koralen( zowel soft als hard koraal) gaan pas open staan als er wat stroming is , dan komen ze in' bloei'.
                    Wanneer ze open staan vangen hun poliepen de plankton om zich te voeden, is ook wat afhankelijk van het zonlicht. In egypte is op vele plaatsen het rif kapot gedoken door de vele aanrakingen, dit kan ook de vele 'grijze' kale plekken veroorzaken.
                    Ik ben geen ervaren duiker noch fotograaf, maar ken wel iets van koraal. (zeeaquaria houden)...
                    Het klopt wat je zegt, maar ik wil graag vervolledigen. De koralen 'bloeien' niet. Koraal is een kolonie van poliepen (weekdier) die in symbiose leven met ééncellige algjes (Zoöxanthellen). De koralen voeden zich doordat de poliepen zich openen om met tentakels plankton tot zelfs kleine visjes en schelpdiertjes te vangen. Deze laatste worden verlamd door de tentakels (het zijn neteldieren) van de poliepen. De zoöxanthellen zorgen voor de stofwisseling via fotosynthese. Hoe meer zoöxanthellen aanwezig zijn, hoe minder dat de onderliggende kleur van de poliepen zichtbaar wordt. Maar door deze stofwisseling kan het koraal ook groeien.
                    Dus als je het al 'bloeien' zou willen noemen, dan is het net als ze bruin/grijs zijn dat ze bloeien. De poliepen kunnen ook zoöxanthellen afstoten waardoor ze hun mooie kleuren kunnen laten zien. Dit kan enkel als de kwaliteit van het water optimaal is. Minder optimaal = meer zoöxanthellen. Als ze teveel zoöxanthellen afstoten (bleken) dan geraken ze uiteindelijk ondervoed en sterven ze af. (dood koraal).
                    In de aquaristiek is het de bedoeling zo dicht mogelijk op het randje te ballanceren dat ze nog voldoende zoöxanthellen hebben om te overleven en net niet bleken zodat de mooie kleuren zichtbaar worden. (bij interesse google maar eens op zeovit).
                    Heeft natuurlijk niets met fotografie te maken, maar gelet op het onderwerp en daar mijn passie voor zeeaquaria nog veel groter is dan fotografie kon ik het niet laten...
                    Last edited by YoeriV; 25 januari 2013, 13:50.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onderwatefotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Davy.C Bekijk bericht
                      En laat je niet vangen door een zwembadcursus in de hotels. Want de zee slaat je letterlijk om de oren!
                      Maar omdat je zegt dat je ernaartoe gaat om te gaan duiken, neem ik aan dat je al wat ervaring als duiker hebt?.

                      Let er ook op dat er 'gevaarlijke' soorten vissen zitten.
                      Ben vorig jaar 4 koraalduivels tegen gekomen (aanraking = verlamming?). En nadien een Baracuda (het hulpje van de haai zeggen ze?..).
                      Dus doe ook wat kennis op van de vissen die je daar kunt tegenkomen.

                      Ahja, het koraal niet aanraken met blote handen (als je het al aanraakt), het zijn scheermesjes bij verkeerde beweging!
                      Ook als je je snijdt, zeker ontsmetten, soms kun je je eraan vergiftigen.

                      Dus ik wens je een bloeiend koraal toe en kleurrijke foto's toe!
                      van die zwembadcursus: leer eerst duiken in een zwembad voor je alle koraal in de zee om zeep helpt, leren uittrimmen op ondiepte (zwembad) is veel moeilijker en dan ga je het zeker kunnen in open water.
                      Natuurlijk is het in open water interessanter, maar naar mijn gevoel leer je best eerst deftig duiken.

                      van die gevaarlijke vissen: laat de beestjes met rust en die laten je ook met rust, ik ben al massa's koraalduivels tegengekomen, scholen Barracuda's en een resem haaien, van kleintjes tot toch wel iets grotere exemplaren,
                      nog nooit heeft 1 van die visjes een agressieve handeling naar de groep duikers waar ik bij was gesteld, maar we hebben ze ook niet geprovoceerd.

                      van dat koraal: NIET aanraken, het is zo fragiel en duurt jaren om weer op te bouwen, tenzij je zelf in nood zit blijf je van koraal van af en als je er toch door gesneden wordt mag je blij zijn dat jij je kwetst en het koraal niet... (dit omv de trage groei van die beestjes) want zonder koraalrif geen overvloedig leven onder water

                      Dit is natuurlijk slechts mijn mening en ik heb nog niet zo veel (tropische) duikervaring
                      wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onderwatefotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Davy.C Bekijk bericht
                        Let er ook op dat er 'gevaarlijke' soorten vissen zitten.
                        Ben vorig jaar 4 koraalduivels tegen gekomen (aanraking = verlamming?). En nadien een Baracuda (het hulpje van de haai zeggen ze?..).
                        Dus doe ook wat kennis op van de vissen die je daar kunt tegenkomen.
                        Zoals elke duiker, fotograaf of niet ... behandel alles gewoon met het nodige respect. Je bent in hun habitat te gast.
                        Het zijn meestal niet de 'gevaarlijke' dieren waar je moet van oppassen. Hou gewoon je afstand en blijf rustig.

                        Op ettelijke nachtduiken heb ik al koraalduivels gehad die bijna kwamen aanknuffelen tegen mij. Ze komen gewoon af op het licht van je lamp, en maken daar dankbaar gebruik van om te jagen.
                        Als je gewoon rustig blijft komen ze gewoon vlak voor je neus jagen. Een leuk zicht. Die gaan nooit een duiker 'aanvallen'.
                        Kijk gewoon naar het gedrag van het dier. Trekkersvissen zijn bv veel gevaarlijker dan een baracuda omdat ze zeer teritoriaal zijn.
                        Je ziet het wel als ze nerveus zijn omdat je te dicht komt. Respect voor alles

                        In bonaire komen er s'nachts tarpoenen op duikers af. Weeral om in het licht te komen jagen. Een beetje verschieten voor wie het niet gewend is: Tarpoenen zijn roofvissen die ongeveer het formaat van een volwassen mens hebben.
                        Ze durven erg dicht komen. Zo dicht dat je denkt dat ze gaan botsen. Maar ze doen helemaal niets...

                        1 van mijn reisgezellen hebben we toen wel mogen afvoeren richting dokter voor een snelle spuit zware cortisone en een lange antibiotica kuur.
                        Niet omdat die gebeten was door 1 of andere giftig dier... het was ook een hobbyonderwater-fotograaf.
                        Tijdens een poging om een grote langoest (kreeftachtige) te fotograferen heeft hij het dier doen schrikken... De langoest heeft tijdens het wegtrekken met de antenne's over zijn handen/armen geschuurd met enkele kleine schaafwondjes tot gevolg.
                        24u later mocht die in spoed naar de dokter. Op die antenna's zitten bacteriën .... die waren in zijn bloedstroom terecht gekomen waren en hadden een zeer ernstige infectie opgestart.

                        Hoe je afstand van alles en nogmaals ... vooral respect voor alle organismen ! Blijf overal af ...

                        PS: Duik altijd in een fullsuit, niet in je zwembroek of shorty. Ik heb al te veel accidentjes gezien.
                        Last edited by Eanx; 25 januari 2013, 15:01.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onderwatefotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
                          Ik ben geen ervaren duiker noch fotograaf, maar ken wel iets van koraal. (zeeaquaria houden)...
                          Het klopt wat je zegt, maar ik wil graag vervolledigen. De koralen 'bloeien' niet. Koraal is een kolonie van poliepen (weekdier) die in symbiose leven met ééncellige algjes (Zoöxanthellen). De koralen voeden zich doordat de poliepen zich openen om met tentakels plankton tot zelfs kleine visjes en schelpdiertjes te vangen. Deze laatste worden verlamd door de tentakels (het zijn neteldieren) van de poliepen. De zoöxanthellen zorgen voor de stofwisseling via fotosynthese. Hoe meer zoöxanthellen aanwezig zijn, hoe minder dat de onderliggende kleur van de poliepen zichtbaar wordt. Maar door deze stofwisseling kan het koraal ook groeien.
                          Dus als je het al 'bloeien' zou willen noemen, dan is het net als ze bruin/grijs zijn dat ze bloeien. De poliepen kunnen ook zoöxanthellen afstoten waardoor ze hun mooie kleuren kunnen laten zien. Dit kan enkel als de kwaliteit van het water optimaal is. Minder optimaal = meer zoöxanthellen. Als ze teveel zoöxanthellen afstoten (bleken) dan geraken ze uiteindelijk ondervoed en sterven ze af. (dood koraal).
                          In de aquaristiek is het de bedoeling zo dicht mogelijk op het randje te ballanceren dat ze nog voldoende zoöxanthellen hebben om te overleven en net niet bleken zodat de mooie kleuren zichtbaar worden. (bij interesse google maar eens op zeovit).
                          Heeft natuurlijk niets met fotografie te maken, maar gelet op het onderwerp en daar mijn passie voor zeeaquaria nog veel groter is dan fotografie kon ik het niet laten...
                          Heb 6 jaar een zee-aquarium gehad, hierdoor beginnen duiken, uiteindelijk zeeaquarium verkocht omdat ik vond dat je het die vissen niet kan aandoen om in een zeer beperkte ruimte hun ding te doen.
                          Weet dus het een en het ander over de moeilijkheden om koraal mooi 'in bloei' te houden/
                          grtz
                          divejunk

                          Comment

                          Working...
                          X