Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5100 voor beginner, doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D5100 voor beginner, doen?

    Goeiedag,

    Ik ben nieuw op het forum, en kom hier voor advies te vragen bij de aankoop van een camera.

    Ik ken zo goed als niets van fotografie, wat ik wel weet is dat het me al jarenlang interesseert. Ik heb al een digitaal fototoestelletje aangekocht en heb het enorm veel gebruikt en nu ben ik het eigenlijk beu om foto's met m'n GSM te nemen terwijl ik veel mooiere resultaten wil bereiken. Als er op feestjes of dergelijke een vriend(in) met een camera is, vraag ik altijd of ik ook even wat foto's mag nemen en dit al 2 jaar lang, hoogtijd voor een eigen camera dus.

    ik heb al eens rondgekeken en vond een redelijk recent topic over de D5100 vs D7000 maar vond verder niet veel over de Nikon D5100. Een vriend van mij heeft zelf een fototoestel en cursussen gevold, en hij raad me dus de Nikon D5100 aan.
    • Nikon D5100 + 18-55mm VR Zwart
    • €460 incl BTW en 2jaar garantie
    • Populair instap model DSLR
    • 16megapixel
    • Ingebouwde flitser, Kantelbaar scherm, Live view, Video opname
    • 18-55mm lens (zowel breedhoek als basis zoom lens, ideaal als instap)


    Het is voornamelijk mijn bedoeling om foto's van gebouwen, natuur, personen te nemen (een beetje classic en hipster, I know) maar ook voor op feestjes en evenementen als ik wat gevorderder ben. Ik ben ook van plan om cursussen te volgen om het gewenste resultaat uit de DSLR te krijgen.

    Raden jullie deze aan voor een beginneling? Ik wil niet na een jaar met een gevoel zitten van "deze heeft echt wel zijn beperkingen". Ik zoek een basis, degelijk model en denk dat dit een juiste is. Voor- en nadelen van deze camera?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nikon D5100 voor beginner, doen?

    Als het geld geen bezwaar is, is de D7000 toch nog een goede stap hoger dan de D5100, nog steviger en kan zeker tegen een douche. Als lens zou ik wel opteren voor een 18-105 of een 17-55 2.8.
    D5100 is natuurlijk ook fantastisch (zelfde sensor als D7000, kantelbaar scherm, lichter en goedkoper).

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5100 voor beginner, doen?

      Ik zou niet beginnen met een D7000 maar gewoon beginnen met een D5100. Hoevaak heb je afgelopen jaren onder de douche gefotografeerd??

      Het geld dat je dan niet uitgeeft kan je beter uitgeven aan lenzen.

      Prima idee om fotocursus te gaan volgen!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5100 voor beginner, doen?

        The D5100 sits just above the D3100 in Nikon's product lineup and as such, it combines its younger sibling's ease of use with a slightly more advanced feature set. The D5100's trump card, however, is it's advanced 16MP sensor - inherited from the D7000. Judged on its own merits the D5100 is a great camera, but we're concerned that an enthusiastic beginner might outgrow it faster than some of the competition.

        Bron: http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/22

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5100 voor beginner, doen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Lachofikschiet Bekijk bericht
          but we're concerned that an enthusiastic beginner might outgrow it faster than some of the competition.

          Bron: http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/22
          Zever... Heb die camera al enkele keren uitgetest en ik zie geen nadelen voor beginners hoor (dwz dat ze toch geen af-D glas hebben en misschien niet de stevigste body nodig hebben). Velen onder ons zouden perfect hun ding ermee kunnen doen, tenzij sport waarbij veel fps nodig zouden zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5100 voor beginner, doen?

            Dat is een zeer goed toestel om te beginnen, daar doe je geen miskoop mee.
            Het is een stap hoger dan de instapper van Nikon, dus je zit zowieso goed.
            Veel succes met fotograferen
            Paul

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D5100 voor beginner, doen?

              Ik heb even de grootste voor- en nadelen opgezocht na tientallen reviews (YouTube - artikels - ...) te bekijken.

              Voordelen

              D3100 is for pussies. D7000 is too fucking expensive. D5100 is perfect.
              Ergonomisch zeer sterk (plaats voor duim te rusten bijvoorbeeld)
              Helder LCD scherm met prachtige kleuren
              Snelle en duidelijke Live-view
              Ingebouwde leuke effecten (selective colours, sketch, miniature...)
              HDR modus
              3”, 360° kantelbaar scherm, Live View, Video Opname 1080p, HDMI
              Prijs/Kwaliteit zeer goede foto-kwaliteit, weinig ruis (zelfde als D7000)
              Weinig ruis bij lage- en hoge ISO waarden
              Relatief compact toestel
              Mogelijkheid tot aansluiten GPS/Microfoon...
              In-camera retoucheren van foto’s (rode-ogen, bijsnijden, …)
              Night-Vision modus bij weinig licht, zelfs voor video


              Nadelen

              Geen ISO knop, wel in te stellen met ‘Fn’ knop na wat geoefen.
              Als het stil is gezoem van motor bij video-opname door auto-focus
              Lay-out van de toetsen anders dan bij andere Nikon toestellen door het kantalbaar scherm, geen probleem bij beginnelingen.
              Bij Effects-modus is er weinig aanassing mogelijk

              Enige opmerkingen, zijn er dingen die ik fout gezien/geïnterpreteerd heb uit sommige reviews? Vooral de nadelen vind ik belangrijk om over na te denken. Ook vraag ik me af wat de audio-kwaliteit van de video-opname zou zijn.

              Bedankt!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D5100 voor beginner, doen?

                Een nadeel van de D5100 is dat er heel wat knopjes weggevallen zijn op de achterzijde om het scharnier van het kantelbare scherm te plaatsen.
                Zelf gebruik ik steeds de zoeker (ik film niet met een fototoestel) en dus was dit een reden om toch voor de D7000 te gaan (na 3j D3000).
                De D5100 en D7000 hebben dezelfde sensor, dus voor de kwaliteit van de foto moet je het niet doen.

                De D7000 is uitgekomen als top voor de APC camera's en is ondertussen heel wat gezakt in prijs (komt er een opvolger aan of ... ?). Hij weegt wel meer dan de D5100 omdat deze een ingebouwde AF motor heeft, maar op de D7000 zitten meer focus punten (39 vs 11) en extra utlities. De D5100 heeft dan weer in-camera HDR, bij de D7000 moet je dit zelf met software doen, maar je hebt er dus ook meer controle over.

                Zelf ben ik met een D3000 begonnen. Daar heb ik geen spijt van gezien de evolutie van de techniek steeds verder gaat. Binnen enkel jaren is de D600 (FF en 24Mpix) misschien heel betaalbaar. Ik heb er wel op gelet welke lenzen ik kocht zodat die investering wel langer kan meegaan. Als je verder wil gaan met fotografie, dan ben je met een 18-55 en 55-200 kitlens geen bal (ik spreek uit ervaring ), maar ze kosten natuurlijk ook wel bijna geen bal. De Nikkor 18-105 of Tamron 18-200 (bvb) hebben dan toch tenminste al wat meer bereik (zonder van lens te moeten wisselen).
                Met de goedkopere lenzen kan je ervaren voor welke lenzen je echt geld moet uitgeven. Je kan er trouwens zeker ook goeie foto's mee maken. Nadelen van goedkopere lenzen zijn iets minder scherp en iets meer vervorming dan de duurder lenzen maar het zijn geen slechte lenzen (op een 24" scherm kan je het verschil wel zien, op een 10x15 afdruk niet). Lichtsterkte heb je enkel nodig bij minder licht (sluitertijd) of omwille van hun scherptediepte bij groot diafragma en is in heel veel omstandigheden dus niet nodig.

                Een D3100 zou ik nu enkel nog aanraden voor mensen die het budget echt beperkt willen houden of die echt niet weten of ze verder met fotografie willen gaan en ook geld geven aan lenzen, ... M.a.w. bewust het goedkoopste model nemen om het na enige tijd in de kast te steken (en een duurder/kwalitatiever toestel aan te schaffen).
                Een D3200 valt te overwegen.
                Last edited by cojon; 4 oktober 2012, 10:04. Reden: D3200
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D5100 voor beginner, doen?

                  Heb je al meer info over de d3200 ? ik twijfel namelijk tussen de d3200 en de d5100. Ik weet er echt geen raad mee. Momenteel is de d3200 voor 428 euro wat het wel maakt dat hem goedkoper is dan de 5100. Welke zou ik moeten kiezen ?
                  grts

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D5100 voor beginner, doen?

                    bij konijnenberg staat de D5100 body aan 414 € en de D3200 479€-50€cashback=429€

                    dus de D5100 is nog steeds de goedkoopste van de 2

                    PS: de D5200 is ook beschikbaar maar natuurlijk een paar eurootjes duurder
                    Groeten Svenny007
                    Lier (BE)

                    (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

                    Comment

                    Working...
                    X