Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 - Camera Settings

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 - Camera Settings

    Het is mij opgevallen dat, als je een foto opent in Nikon View, en je vergroot de foto naar 1:1, dat het programma er enige tijd voor nodig heeft om de in-camera settings toe te passen op het ruwe beeld (allez, ik denk dat het dat is).

    Wat moet je eigenlijk doen om het ruwe, onbewerkte beeld te verkrijgen?

    Ik heb al geprobeerd om in de custom settings alles op het laagste of op 'none' te zetten, maar de camera blijft bepaalde processings toe passen. Vooral contrast en de kleurverzadiging.

    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

  • #2
    Bedoel je een RAW-foto openen in Nikon View?

    In dat geval moet hij mogelijk uit z'n GRGB-array terug de info van de individuele ccd-celletjes naar een beeldpixel converteren, wat een kleine vertraging zou kunnen meebrengen. Maar dat heeft nu wel geen rechtstreekse invloed op contrast en saturatie, want zodra je het beeld ziet, is die conversie reeds gebeurd...

    Comment


    • #3
      Yep, idd een RAW (NEF) foto in Nikon View. Op ware grote bekeken heeft de soft er blijkbaar even wat tijd voor nodig om het beeld juist weer te geven (je ziet dan een groen statusbalkske onderaan). Ik ben er niet zeker van of het juist over in-camera settings gaat, maar ik vermoed van wel, omdat je een behoorlijk verschil ziet tussen foto's met meer ingrijpende settings en foto's met de settings tot een minimum herleid.

      Volgens mij verandert de camera zowiezo de oorspronkelijke beeldinformatie en is het niet mogelijk om bepaalde processen 'af' te zetten, zoals de sharpening setting. Ik hoop eigenlijk dat iemand mij ongelijk kan geven, want dat zou ik toch een beetje spijtig vinden.

      Ik zal straks eens een screenshot posten voor en na het volledig laden van alle settings.

      (BTW: ik ben nog altijd dolenthousiast over de D70 hoor! Ik had gewoon graag een maagdelijk beeld gehad om wat objectiever testen te kunnen uitvoeren mbt backfocus ed.)
      Originally posted by Koen_vervoort
      Bedoel je een RAW-foto openen in Nikon View?

      In dat geval moet hij mogelijk uit z'n GRGB-array terug de info van de individuele ccd-celletjes naar een beeldpixel converteren, wat een kleine vertraging zou kunnen meebrengen. Maar dat heeft nu wel geen rechtstreekse invloed op contrast en saturatie, want zodra je het beeld ziet, is die conversie reeds gebeurd...
      “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
      Scott Adams

      Comment


      • #4
        Bekijk je RAW-foto's eens in Nikon Capture 4.Daar zijn ze maagdelijk zoals ze uit de camera komen.

        De camera doet in RAW enkel wat jij hem opdraagt.Sharpening op "none" is sharpening op "none" en ga zo maar door.De vieuwer is niet de juiste tool voor hetgeen jij wil doen/zien.
        Danny's Photosite

        Comment


        • #5
          Originally posted by markali
          Volgens mij verandert de camera zowiezo de oorspronkelijke beeldinformatie en is het niet mogelijk om bepaalde processen 'af' te zetten, zoals de sharpening setting. Ik hoop eigenlijk dat iemand mij ongelijk kan geven, want dat zou ik toch een beetje spijtig vinden.
          Dat de raw converter de ingestelde beeldparameters van de camera toepast, lijkt me nogal wiedes. Dat er parameters zouden zijn die je niet kan aanpassen, dat moet dan aan de software liggen. In Capture One kan je bijvoorbeeld de sharpening, die standaard op een lage waarde staat, volledig uitschakelen (als je dat al zou willen). De andere parameters worden toegepast volgens de setting van de camera bij het nemen van de foto, maar blijven volledig aanpasbaar, zoals het hoort.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Sharpening etc kunnen inderdaad in NC 4.1 aangepast worden.

            Wat ik vreemd vind is dat indien ik een eigen tooncurve in de camera gebruik, er wel aangegeven wordt dat er een eigen tooncurve gebruikt werd, maar ik ben er niet in geslaagd om NC deze te laten tonen. Is dit mogelijk ?

            Koen
            Koen
            http://stuutekeer.wordpress.com

            Comment


            • #7
              De sharpening kan je idd af zetten, maar de andere settings niet. Die kan je enkel op 'low' zetten. Maar het kan zijn, hoor, dat dit een must is voor de processor om de info goed te kunnen opslaan en weergeven, maar als ik dat 'verspringen' zie in NV, dan twijfel ik toch.

              Ik zal het eens vergelijken met het beeld dat ik in Nikon Capture krijg.
              “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
              Scott Adams

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pieter G.
                Originally posted by markali
                Volgens mij verandert de camera zowiezo de oorspronkelijke beeldinformatie en is het niet mogelijk om bepaalde processen 'af' te zetten, zoals de sharpening setting. Ik hoop eigenlijk dat iemand mij ongelijk kan geven, want dat zou ik toch een beetje spijtig vinden.
                Dat de raw converter de ingestelde beeldparameters van de camera toepast, lijkt me nogal wiedes. Dat er parameters zouden zijn die je niet kan aanpassen, dat moet dan aan de software liggen. In Capture One kan je bijvoorbeeld de sharpening, die standaard op een lage waarde staat, volledig uitschakelen (als je dat al zou willen). De andere parameters worden toegepast volgens de setting van de camera bij het nemen van de foto, maar blijven volledig aanpasbaar, zoals het hoort.
                Klopt,Pieter.Je kan in capture 4 natuurlijk al je parameters nog aanpassen.De cameraparameters zijn niet bindend.Anders had RAW niet veel zin

                Daarom trek ik nooit JPEG maar steeds RAW.Een DSLR vraagt erom om in RAW gebruikt te worden en bijv.een D100 is daar volledig op afgestemd.
                Danny's Photosite

                Comment


                • #9
                  Originally posted by koenb
                  Wat ik vreemd vind is dat indien ik een eigen tooncurve in de camera gebruik, er wel aangegeven wordt dat er een eigen tooncurve gebruikt werd, maar ik ben er niet in geslaagd om NC deze te laten tonen. Is dit mogelijk ?

                  Koen
                  Dan klik je toch gewoon rechts bovenaan op dat icoontje en kan je loaden wat je wil.En bij de curves kom je zo ook tot de advanced color options die je kan instellen.
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #10
                    Ik veronderstel dat de gekozen tooncurve in de camera reeds is toegepast op het nef beeld, anders zou er niet "custom tone curve" staan in de eigenschappen van de foto. De curve tool blijft echter altijd een rechte lijn tussen (0,0) en (255,255) weergeven. Natuurlijk kan ik hier eender welke tooncurve inladen. Maar dat is niet wat ik bedoel. Ik vraag me af of het mogelijk is om dadelijk de in de camera toegepaste tooncurve te tonen bij het openen van het nef bestand.

                    Of ben ik hier verkeerd bezig ?

                    Koen
                    Koen
                    http://stuutekeer.wordpress.com

                    Comment


                    • #11
                      Ok Ok, jullie verdienen een pint!

                      Ik heb de test gedaan, en inderdaad: in NC is het beeld zo maagdelijk als het maar kan zijn. Ik blijf me langs de andere kant wel afvragen wat er dan in Nikon view nog geprocessed moet worden dat er toch nog een verschil zichtbaar is. Vreemd hoor.

                      Nen dikke merci alvast om mij ongelijk te geven!

                      “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                      Scott Adams

                      Comment


                      • #12
                        Daar kan ik je niet mee helpen.Phille zal hier wel opduiken en die weet dat wel.

                        Ik gebruik namelijk geen customcurves.Ze hebben enkel zin in JPEG en dat gebruik ik liever niet.In RAW doe ik alles manueel om alle mogelijkheden ten volle te kunnen benutten.
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #13
                          Deze foto was niet met een custom curve genomen, enkel alle settings op 'Normal', bij wijze van test.
                          Originally posted by roadrunner
                          Daar kan ik je niet mee helpen.Phille zal hier wel opduiken en die weet dat wel.

                          Ik gebruik namelijk geen customcurves.Ze hebben enkel zin in JPEG en dat gebruik ik liever niet.In RAW doe ik alles manueel om alle mogelijkheden ten volle te kunnen benutten.
                          “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                          Scott Adams

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by markali
                            Ok Ok, jullie verdienen een pint!

                            Ik heb de test gedaan, en inderdaad: in NC is het beeld zo maagdelijk als het maar kan zijn. Ik blijf me langs de andere kant wel afvragen wat er dan in Nikon view nog geprocessed moet worden dat er toch nog een verschil zichtbaar is. Vreemd hoor.

                            Nen dikke merci alvast om mij ongelijk te geven!


                            Toch niet zo raar,Marco.View dient om je je foto's te laten zien (diashow...) en die zal blijkbaar standaard een verscherping toepassen om je een zo duidelijk mogelijk beeld te geven.Capture daarentegen is een bewerkingsprogramma.

                            't Gaat er niet om om iemand ongelijk te geven.Leren van elkaar,daar dient nu net een forum voor.
                            Danny's Photosite

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by markali
                              Deze foto was niet met een custom curve genomen, enkel alle settings op 'Normal', bij wijze van test.
                              Originally posted by roadrunner
                              Daar kan ik je niet mee helpen.Phille zal hier wel opduiken en die weet dat wel.

                              Ik gebruik namelijk geen customcurves.Ze hebben enkel zin in JPEG en dat gebruik ik liever niet.In RAW doe ik alles manueel om alle mogelijkheden ten volle te kunnen benutten.
                              Ik was tegen de koenb bezig,kwiebedoo
                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X