Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke (stille) video-lens voor sony a57?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke (stille) video-lens voor sony a57?

    EDIT: deze topic hoort waarschijnlijk beter thuis onder "Objectieven", maar ik kan ze nu noch verwijderen, noch verplaatsen

    Hallo iedereen,

    De afgelopen dagen heb ik in deze thread (http://forum.belgiumdigital.com/f9/w...on-433735.html) hulp gevraagd omtrent een goed toestel om (hoofdzakelijk) te filmen, ter vervanging van mijn huidige Sony a700.

    De uiteindelijk keuze ging tussen een Sony NEX, of een Sony Alpha. Vandaag ben ik even langsgeweest in de Mediamarkt en daar beide toestellen onder handen gehad (al werkte de NEX-5N niet, de 7 wel). Ik was enorm onder de indruk van de a57, en heb dan ook besloten voor deze te gaan (moet ze wel nog kopen).

    Nu is mijn volgende vraag: ik heb twee lenzen die ik gebruik met m'n a700: de oude 18-70 kitlens, en een Sony 55-200mm. Deze zijn allebei aanzienlijk oude modellen, zonder SAM zelfs.

    Nu twijfel ik omtrent de volgende keuze:
    1.Ofwel koop ik de a57 met de 18-55mm kitlens, wat me een kleine 100 euro meer kost dan enkel de body. Wat is de kwaliteit van deze kitlens? Volstaat deze om te filmen zonder storend geluid van de autofocus? Er was teveel lawaai in de winkel om te horen of deze veel geluid maken tijdens het autofocusen of niet.
    2.Ofwel koop ik enkel de a57-body, en probeer het eerst even met m'n huidige lenzen. Deze maken echter heel veel lawaai tijdens het focusen (op de a700), dus dan zou ik sowieso moeten investeren in een goede, stille, all-round lens voor video. Wat zijn hier goede opties?

    Alvast (opnieuw) bedankt voor jullie input!!
    Last edited by Gaelle91; 29 september 2012, 23:54. Reden: verkeerde categorie

  • #2
    Re: Welke (stille) video-lens voor sony a57?

    Ik heb je vorige thread wel gevolgd (niet tot in detail), de reacties waren allemaal zeer nuttig maar toch hier mijn ongezouten kijk op de zaak

    De AF van SLT camera's voor video is onovertroffen (vergeet het tijdens video bij Canon of Nikon), maar om je toch geen illusies voor te schotelen:

    -Hoewel geen ENKELE camera op de DSLR markt kan tippen aan de snelheid van de AF tijdens video van een SLT camera (de huidige alpha's ze zijn daarvoor ontworpen), geef ik toch de voorkeur aan NEX om te filmen...De AF is minder "houterig" bij nex camera's dan met lenzen voor SLT, ongeacht het type lens. Dat AF van SLT camera's sneller is dan die van nex (bv een auto die naar je toe komt rijden lukt wel met een SLT camera, hoewel niet perfect omdie die niet even geleidelijk gaat, vooral in het begin als de auto niet erg beeldvullend is.), is de AF van nex camera's VEEL nauwkeuriger en reageert sneller op kleine veranderingen. Bijvoorbeeld als je onderwerp zich centimeters of een metertje verplaatst, voor een SLT camera is dat (blijkbaar) tijdens video onvoldoende om te herfocussen. Voornamelijk als het onderwerp nog eerder klein is, gebeurt dit...

    -Ik ben geen grote filmfreak, maar ik maak wel steeds een vakantiefilm Een wandelend persoon kande nex mooi en accuraat volgen, wandelen of zwemmen gaat traag genoeg, en voor mij belangrijk: reageert vanaf de 1e centimeter dat de persoon zich verplaatst. Bij SLT camera's gebeurt die helaas niet (dit jaar nex thuisgelaten op vakantie en proberen filmen met een A77). Heb mijn vriendin in zwembad een "getrackt" met een Sigma 85mm F1.4 lens (op F3.5)...de eerste meter reageert de camera in feite niet, pas daarna gebeurt het volgen quasi perfect omdat de camera voldoende "aflijning" heeft om de AF goed te doen...maw als het onderwerp voldoende beeldvullend is. Bijna dezelfde videoshot heb ik met de nex (en 18-200) gedaan vorig jaar zonder enige moeite... Ik wil nu niet voor elke alpha lens veralgemenen, maar heb toch een handvol lenzen om dat te besluiten

    -Wees ook niet teleurgesteld over het geluid van de lenzen van de alpha reeks: SAM lenzen zijn ZEKER niet stil genoeg om niet door de interne micro opgevangen te worden...SSM lenzen zijn bijna geruisloos, maar zoals net gezegd, BIJNA geruisloos...voorbeelden kan je op youtube vinden. Er zijn zelfs gradaties in de stilheid van SSM lenzen, zo is de 70-200 SSM de minst geruisloze vind ik...terwijl een 70-300 G of een Zeiss SSM dat al heel wat meer zijn.
    Wil je echt geruisloos: nex lenzen hoor je zelfs niet in een stille omgeving...

    -Videocrop: SLT camera's gebruiken elektronische beeldstabilisatie dat de overeenkomstige delen over elkaar plaatst en dan cropt, maar werkt verschrikkelijk effectief (en dus onafhankelijk van de lens die je gebruikt!) Was erg onder de indruk! Nex camera's croppen (helaas) ook maar optisch in de lens (nadeel als je geen gestabiliseerde lenzen gebruikt).

    De 18-55 SAM is optisch heel goed (ik heb een bangelijk exemplaar, maar heb al 3 exemplaren van iemand anders getest die lichtjes decentered was op 35mm...rechts was scherper dan links of omgekeerd), maar omwille van de zoom en de iets stillere SAM zou ik de 18-135 kiezen...in kit niet zo duur en apart (uit een kit) te vinden voor 360 euro. 480 is de "normale" prijs.
    Als je de 18-55 koopt, die vind je voor 60 euro (uit een kit), dus betaal geen 100 euro met body bij...

    A57 is een uitstekende keuze, maar besef wel dat geen enkele DSLR of DSLT probleemloos is voor video!

    Als vakantievideo'er verkies ik toch nex volgende keer, AF loopt wat vloeiender, maar voor het formaat van de body, echt snelle AF actie, een ingebouwde zoeker (hoewel je vanaf november de nieuw nex6 hebt, voor mij de ideale nex) en keuze aan lenzen zou ik de A57 nemen! Dus volg je gedacht!
    Met een nex kan je, zoals puerte zei, een LA-EA2 adapter plaatsen voor (dezelfde) AF met alpha lenzen...enige wat je dan verliest is helaas de elektronische stabilisatie (wat ze toch gemakkelijk zouden kunnen toevoegen!?) Dan wordt het statiefwerk
    Last edited by Portmixus; 30 september 2012, 08:00.

    Comment


    • #3
      Re: Welke (stille) video-lens voor sony a57?

      De 18-55 kitlens is inderdaad een herriemaker ... Sommige SAM lenzen trouwens ook, zoals de 50/1.8. De nieuwe 18-135mm zou wel stil zijn. De 16-50/2.8 SSM is nog beter.

      Misschien moet je ook eens kijken naar een Sigma 18-250, zou heel scherp zijn en heeft een stille HSM. Zo een groot bereik kan wel eens handig zijn als je gaat filmen.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment

      Working...
      X