Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera-advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera-advies gevraagd

    Dag allemaal,
    Ik ben nieuw in dit forum.
    ik lees hier dat er advies gevraagd wordt voor keuze van camera's in een prijsklasse van 2000-4000 euro. Dat ligt helaas niet in mijn vermogen.
    Ik zou wel graag een camera willen aanschaffen. Heb niet echt veel ervaring. Dus een niet al te ingewikkeld te bedienen camera.
    Ik wil graag scherpe foto's maken van bijv glas-in-lood in kerken waarvan ik later details kan uitvergroten en afdrukken.
    Bezoeken aan diverse sites maakten me duidelijk dat bij digitale camera’s de vergroting gemaakt wordt van een uitsnede van de foto. Daardoor kan er misschien verlies van scherpte ontstaan.

    Die scherpte is dus belangrijk. De Sony DSC-HX 200 leek me een fijne camera, maar dan lees ik weer dat -wil men van een opname een detail vergroten - de scherpte te wensen over laat.
    Vervolgens kom ik dan op merken als Canon EOS en Nikon. Ik heb ook de uitleg van termen gelezen bij het begin van dit forum.
    Maar eerlijk gezegd draait mijn hoofd nu een beetje om van het lezen van al die testen en recensies. Daarom wil ik me tot dit forum richten en vragen om wat advies of wat een goede keus zou zijn. De prijsstelling mag gaan tot maximaal 5-600 euro. Een vaste lens/objectief zou te verkiezen zijn maar dat is geen eis.

    Misschien dat er mensen zijn die mij kunnen adviseren?
    Met vriendelijke groet,

    Henri

  • #2
    Re: Camera-advies gevraagd

    Voor minder dan 600 euro heb je een D5100 met een vaste 35mm 1.8G dx. Beide zeer tof voor video als foto.

    Comment


    • #3
      Re: Camera-advies gevraagd

      TS,
      Voordat je tot aanschaf overgaat van een (reflex) camera zou ik eerst van een kennis een camera gaan lenen. Ga er een weekendje mee stoeien. Voordat je het weet ben je namelijk de zoveelste die een camera met veel enthousiasme koopt maar uiteindelijk de camera laat verstoffen.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Camera-advies gevraagd

        De HX200 is een bridge en heeft de sensor van een compact, dus daar moet je niet teveel van verwachten en zeker niet in kerken waar de ISO omhoog moet.

        Voor max 600€, een Canon 1100D met 18-55 heb je voor 400€, dan kan je nog een lens bijkopen.

        Een Nex-5N+18-55 is momenteel erg afgeprijsd, samen met de 55-210 voor 729€.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Camera-advies gevraagd

          Hallo,
          bedankt voor de adviezen. Ik heb de camera's al heel snel opgezocht op internet. Ga ze eens naast elkaar zetten.
          Ik laat zonder meer de keuze weten.
          Bedankt alvast.
          Fijne avond

          Comment


          • #6
            Re: Camera-advies gevraagd

            Dag Playerofwar,
            ik heb nu in elk geval de verschillende camera's kunnen vergelijken. De keuze is nu gevallen op de Nikon D5100. De D7000 is misschien een optie, maar is ook veel duurder. Ik bekijk beide nog even. Dan - als ik ga voor de D5100, die toch de meeste kans maakt - twijfel ik nog tussen een 18-55 VR lens of bivoorbeeld een 18-105, 18-200 of een extra 55-200 lens. Het punt is namelijk dat ik vaak op afstand (dus zo'n 4 meter van het glas in lood raam) moet fotograferen. Details moeten goed zichtbaar zijn voor restauratie dus ik twijfel eigenlijk over de lens. Misschien moet ik eens met de 18-55Vr beginnen en kijken hoe het uitpakt?
            met vriendelijke groet,
            Henri
            Last edited by Henri2; 2 oktober 2012, 15:25.

            Comment


            • #7
              Re: Camera-advies gevraagd

              Vergelijk mss ook eens met de D3200, is recenter dus een nieuwere sensor.
              Beste is beide in de hand nemen en voelen welke jou het beste ligt.

              Als lens zou ik kiezen voor de 18-105, meer bereik dan de standaard 18-55, een betaalbare prijs en ook VR (beeldstabilisatie).
              De 18-200 is dan weer veel duurder en door het groter zoombereik moeten teveel compromissen gesloten worden.
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: Camera-advies gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                Als lens zou ik kiezen voor de 18-105, meer bereik dan de standaard 18-55, een betaalbare prijs en ook VR (beeldstabilisatie).
                De 18-200 is dan weer veel duurder en door het groter zoombereik moeten teveel compromissen gesloten worden.
                Volledig mee eens.

                De D5100 en D3200 zijn bijna gelijk qua sensor (dynamisch bereik, iso-prestatie, enz.) maar de D3200 heeft wel een 24mp sensor.
                Probeer ze inderdaad eens beide vast te pakken (alsook de D7000 dat nog veel beter is dan beide, indien deze in uw budget kan passen).

                Comment


                • #9
                  Re: Camera-advies gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Henri2 Bekijk bericht
                  ...
                  Ik wil graag scherpe foto's maken van bijv glas-in-lood in kerken waarvan ik later details kan uitvergroten en afdrukken.
                  ...
                  Los van je merk-/body-/lenskeuze zou ik je toch aanraden om een statief te gebruiken in kerken,
                  denk dat dit veel meer zal bijdragen tot scherpe foto's dan duurdere lenzen en camera's ...

                  my 2 cents
                  If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera-advies gevraagd

                    In veel kerken mag men geen statief gebruiken. Investeren in goed glas heeft ook mijn voorkeur. ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera-advies gevraagd

                      Beste Henri,

                      doordat je een concreet idee hebt waarvoor de camera moet dienen ( glasramen in kerk ) , is het ideaal om advies te vragen aan het Verenigd Forum sa.

                      donkere omstandigheden en uitvergroten, dus liefst redelijk grote sensor ( geen compact camera)
                      of statief kan/mag gebruikt worden is idd belangrijk voor uw keuze.

                      ideaal zou zijn als je eens een camera met lens, ev statief, kunt lenen om te zien of die bruikbaar is voor uw toepassingen.

                      als de buurt van Brugge niet te ver uit uw buurt is kun je gerust er een voor een dag komen lenen, dan zie je of toestel en lens iets voor jou is.
                      ( ps : kerken met glas in lood zijn hier ook voldoende voorradig )

                      grten, Geert.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera-advies gevraagd

                        Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                        In veel kerken mag men geen statief gebruiken. Investeren in goed glas heeft ook mijn voorkeur. ;-)
                        Ik denk als het is om glasramen te renoveren (zoals TS) aanhaalt), dat er dan wel een statief zal mogen gebruikt worden.
                        Fotografie is leren kijken.
                        http://johanluyckx.weebly.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera-advies gevraagd

                          Goedemiddag allemaal,
                          heb de afgelopen dagen de diverse meningen in het forum goed in mij opgenomen. Ik ga woensdag voor twee weken naar nederland, en mag daar - zoals in het forum al geadviseerd - de D3200 uitproberen 18-105VR. Want dat is op het moment toch de camera die mijn voorkeur heeft. Eea hangt in belangrijke mate af van die vriend bij wie ik eea mag uitproberen.
                          Inderdaad, is een statief erg belangrijk, maar er zijn situaties , waarbij de foto snel gemaakt dient te worden en een statief niet altijd mogelijk is.

                          In veel gevallen kan ik een stukje beschilderd glas uit het raam nemen, waardoor de manier van schilderen en de gebruikte pigmenten zichtbaar worden. Voor mij is het belangrijk dat ik, de schildering op een foto kan bekijken en eventueel kan uitvergroten. De foto dient voor mij als een eerste weergave en om inzicht te krijgen. Dit is een belangrijk geheugensteuntje. Uiteraard komt het echte werk pas, als ik de schildering restaureer en het komplete raam op de werktafel ligt. Maar dat is alweer enkele stappen verder.
                          Bedankt voor het meedenken allemaal, ik laat over enkele weken het resultaat beslist weten.
                          met vriendelijke groet
                          Henri

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera-advies gevraagd

                            Wanneer zaken snel op de foto moeten lijkt mij een gestabiliseerde lens aan te raden. Statief lijkt mij ook hier een must, lage iso's geven nu eenmaal meer detail (op statief is beeldstabilisatie niet nodig). Verkijk je niet op de 24MP van de D3200, om die resolutie waar te maken heb je betrekkelijk duur glas nodig. Dus of een D3200 met kitlens echt beter is dan een andere body met minder pixels is nog maar de vraag (ik weet het ook niet anders had ik het antwoord nu gegeven). Ongeacht de body zou ik voor dit soort werk eens nadenken over een macro lens of een goedkope 50mm f1.8.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera-advies gevraagd

                              Hallo,
                              De zoektocht naar een camera is geeindigd.
                              Ik heb een aantal camera’s uitgeprobeerd( zonder naar een prijs te kijken). Van erg eenvoudig tot meer ingewikkelde camera’s.
                              Uiteindelijk heb ik toch besloten voor een Sony Cybershot HX200V.
                              De doorslag gaf vooral dat het een gemakkelijk te bedienen camera is, geen verwisselbare lenzen, goede resultaten met de zoom,
                              heldere foto’s met een – in elk geval voor mij – een erg goede kwaliteit, en ook in wat donkere lichtomstandigheden geeft deze camera mooie foto’s,
                              en ook...het is een makkelijk te hanteren camera.
                              Het geeft mij het gevoel dat ik de camera onder controle heb.

                              Er zullen best wat minpunten zijn, maar deze zijn voor mij minder belangrijk.
                              Ik ben er dus erg tevreden over.

                              Mijn keuze zal misschien een aantal mensen onder u teleurstellen.
                              Maar zoals veel zaken: je wilt in het begin het beste, en de adviezen van fotoliefhebbers zoals u, hebben me daarbij erg geholpen.

                              Het beste advies wat ik heb gekregen is toch: probeer diverse camera’s uit. Maar ook de tips om enkele camera’s te bekijken, die niet op mijn lijstje stonden, waren meer dan welkom. Daardoor kreeg ik beslist meer inzicht in wat ik eigenlijk nodig had en wilde. En uiteindelijk kom je tot de conclusie dat een camera als de SONY HX200V voor mij alles heeft wat ik nodig heb. Hij doet wat ik ervan verwacht.

                              Nogmaals bedankt.

                              met vriendelijke groet en een fijn weekend,
                              Henri

                              Comment

                              Working...
                              X