Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Long exposure photography - filters en draadontspanner gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Long exposure photography - filters en draadontspanner gezocht

    Allen,


    Ik wil me eens wagen aan Long exposure photography. Dus ben ik op zoek naar goede filters en een draadontspanner. Nu kan je daarin uiteraard heel ver in gaan. Iemand tips? Welk merk van filters kan ik best aanschaffen (prijs-kwaliteit)? Welke grijsfilter best gebruiken? (uiteraard afhankelijk van lichtomstandigheden, maar zou graag ook de stad overdag trekken, dus best en donkere filter neem ik aan) Schaf ik best een set filters aan? Heeft iemand toevallig een set liggen voor de Nikkor AF-S 24-70mm?

    Alle tips (buiten deze van de digital photography school) welgekomen!

    Alvast bedankt voor de antwoorden,

    Mvg,


    Mono

  • #2
    Re: Long exposure photography - filters en draadontspanner gezocht

    Gebruik zelf de B+W nd 110 (10stops filter) en deze remote link
    Tijdens de dag kan je met een 10 stops gemakkelijk 15 a 60 sec. belichten naargelang je het diafragma instelt.
    Langer dan 30 sec. moet je op BULB overgaan en de de tijd van de belichting op je remote instellen.
    Voor je lens heb je een filter nodig met een filterdraad van 77 mm.
    Er zijn ook variabele ND filters, waarbij je zelf het aantal stops kan afregelen, maar mij hebben ze aangeraden om een prime te gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Long exposure photography - filters en draadontspanner gezocht

      Hi,

      voor een draadontspanner zou je hier eens kunnen kijken: KLIK 1.
      Met ND-filters heb ik nog geen ervaring, maar hier word je wellicht wat wijzer van KLIK 2.

      Greetz, Peter
      Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

      Comment


      • #4
        Re: Long exposure photography - filters en draadontspanner gezocht

        Hartelijk bedankt voor jullie reacties!

        Comment


        • #5
          Re: Long exposure photography - filters en draadontspanner gezocht

          Ik gebruik een variabele grijsfilter van Halda ( 60€ )
          De kwaliteit van de filter is maar tussenin ... Als je hem helemaal dicht draait duiken er zwarte banden op de foto.

          Het voordeel van een variabele grijsfilter is dat je verschillende sluitersnelheden kan gebruiken met dezelfde belichting zonder uw diafragmawaarde te veranderen. Dit komt goed van pas voor het fotograferen van de zee met lange sluitertijden. Dan maak je bv 3 foto's ( 1 foto van de wolken met bv 2 sec, 1 foto van de zee met bv 10 sec en 1 foto van de voorgrond met nog een paar witte slierten op 4 sec ) die je kan combineren zoals je een handmatige hdr foto zou bewerken. Maar in plaats van over-goed-onder belichte foto's te gebruiken gebruik je nu verschillende delen uit de foto's om tot één geheel te komen.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Long exposure photography - filters en draadontspanner gezocht

            Het grootste voordeel van een variabel filter vind ik het gemak: je draait het op 2 stops en meet alles(licht en afstand) en dan draai je het dicht en maakt de foto met de aangepaste sluitertijd en dat werkt makkelijker als er een filter opdraaien zonder de camera te verplaatsen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X