Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bulb.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bulb.

    Toen ik mijn toestel (10D) terug kreeg van een reiniging stond deze op de M-stand en op de display (bovenaan) stond "Bulb"

    Wat wil dat zeggen?

    De testfoto's waren van een perfect wit oppervlak.
    Hoe maak ik zelf zo'n testfoto?

    Als ik dat doe van een stuk wit papier is dat bijlange zo wit niet (eerder bruin-grijs)
    Flitsen zij?

    Iemand een idee?

    Mark.
    Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
    LidNr. BD0211BE

  • #2
    De bulb laat de camera openstaan zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt. Bijvoorbeeld voor belichtingen van 2 of 3 minuten.

    Sommige toestellen hebben ook een 'manual shutter' of 'open time' stand. Na je reeks met standaardtijden te hebben doorlopen (vb 8"-15"-30"-TIME-BULB), kom je op de 'TIME' functie (TIME kan ook MSC - manual shutter control of MT - Manual Timer, enz... genoemd worden), waarbij je zelf de tijd aangeeft van de opening door de sluiter te openen, zelf te timen en door een tweede maal de ontspanknop in te duwen weer terug sluit. Vooral populair op pro-camera's en TC's, waar vaak met erg hoge F-waarden gewerkt wordt, en je dus meestal met een chronometer in de hand nog correct kan timen, zonder dat je daarom noodzakelijk ineens een hele stop extra moet geven... Toegegeven... In het digitale tijdperk, kunnen ze beter een numeric keypad toevoegen waar je de timer manueel kan instellen door het aantal seconden in te typen of zo

    Comment


    • #3
      Maar wat is nu de gevraagde afkorting ?
      Originally posted by Koen_vervoort
      De bulb laat de camera openstaan zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt. Bijvoorbeeld voor belichtingen van 2 of 3 minuten.

      Sommige toestellen hebben ook een 'manual shutter' of 'open time' stand. Na je reeks met standaardtijden te hebben doorlopen (vb 8"-15"-30"-TIME-BULB), kom je op de 'TIME' functie (TIME kan ook MSC - manual shutter control of MT - Manual Timer, enz... genoemd worden), waarbij je zelf de tijd aangeeft van de opening door de sluiter te openen, zelf te timen en door een tweede maal de ontspanknop in te duwen weer terug sluit. Vooral populair op pro-camera's en TC's, waar vaak met erg hoge F-waarden gewerkt wordt, en je dus meestal met een chronometer in de hand nog correct kan timen, zonder dat je daarom noodzakelijk ineens een hele stop extra moet geven... Toegegeven... In het digitale tijdperk, kunnen ze beter een numeric keypad toevoegen waar je de timer manueel kan instellen door het aantal seconden in te typen of zo

      Comment


      • #4
        @Mark: Om wit te krijgen, maak je een witbalans op het wit

        @Outdoorinfo: Afkorting? Vraag?

        Comment


        • #5
          Bulb= light bulb = gloeilamp

          Volgens mij is bulb bij sluitertijd afkomstig hiervan omdat je deze sluitertijd gebruikte bij het weinige licht van een bulb (gloeilamp dus) of vanwege gebruik bij de ouderwetse en moeilijk te synchroniseren met magnesium draadjes gevulde wegwerp flitslampjes.

          groeten

          Comment


          • #6
            Ik zal eens een manuele witalans maken. Nog nooit toegepast tot nu toe.

            Bedankt!
            Mark.
            Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
            LidNr. BD0211BE

            Comment


            • #7
              Originally posted by robert62
              Bulb= light bulb = gloeilamp
              Zoiets ja. Je steekt de lamp aan zolang je ze nodig hebt, en daarna doe je ze met dezelfde knop weer uit. Je bepaalt dus zelf de belichtingstijd. In bulb mode doe je iets dergelijks. (Beetje rekenwerk op voorhand is wel handig als je meerdere minuten sluitertijd wil gebruiken.)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Ik weet niet van waar het begrip komt. Wie weet er tegenwoordig nog dat de term computer'bug' ook effectief van kleine kevertjes of vliegjes kwam die doodvielen boven de koelvinnen (of ingezogen werden door de luchtkoelers) van de eerste kamergrote computers en zo voor kortsluiting zorgden waardoor de computer 'vastliep'?

                Ik kan me voorstellen (maar da's dan weer m'n fantasie die de overhand neemt) dat je zelf de camera weer moest sluiten als de op voorhand berekende hoeveelheid magnesiumpoeder opgebrand was Je kent ze wel van op de foto's uit lang vervlogen tijden: een plank poeder naast de camera, een metalen reflector (afgesneden bol? Misschien komt bulb daarvandaan?) en dan de lens open, de fik erin, hopen dat het een beetje gelijkmatig brandt, dat je onderwerp intussen niet naar het toilet moet, en de sluiter weer dichtgooien om de bluswerken te beginnen

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat de term Bulb stamt uit de tijd dat infrarood nog moest worden uitgevonden. En zelfs de draadontspanner had nog geen draad en zag er iets anders uit. Het was eerder zo'n blaaspeer met een slangetje eraan; zolang je in de peer bleef knijpen bleef de ontspanknop ingedrukt. Ik denk dat deze peertjes voor de naam Bulb zorgden

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Erik Mansvelders
                    Ik denk dat de term Bulb stamt uit de tijd dat infrarood nog moest worden uitgevonden. En zelfs de draadontspanner had nog geen draad en zag er iets anders uit. Het was eerder zo'n blaaspeer met een slangetje eraan; zolang je in de peer bleef knijpen bleef de ontspanknop ingedrukt. Ik denk dat deze peertjes voor de naam Bulb zorgden
                    Dat klinkt aannemelijker dan mijn fantasierijke veronderstellinf

                    Comment


                    • #11
                      Ah ja, aannemelijker, maar dat maakt mijn uitleg niet leuker hee

                      Nou vooruit, gooi ik er nog een alternatief bij, toch een afkorting:
                      B.U.L.B = Belgians Use Long Bursts (dat zit toch ook in die hoek, nietwaar? )

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bulb.

                        Oorspronkelijk geplaatst door robert62
                        Bulb= light bulb = gloeilamp

                        Volgens mij is bulb bij sluitertijd afkomstig hiervan omdat je deze sluitertijd gebruikte bij het weinige licht van een bulb (gloeilamp dus) of vanwege gebruik bij de ouderwetse en moeilijk te synchroniseren met magnesium draadjes gevulde wegwerp flitslampjes.

                        groeten
                        Volgens photonotes.org komt de term Bulb van een "peertje" dat verbonden is met de camera via een slang. Als dit peertje ingedrukt wordt, wordt het sluitermechanisme opengezet tot het peertje losgelaten wordt. Een voorloper dus van onze tegenwoordige draadontspanner.
                        Klink zeer aannemelijk.
                        Als je dan de Nederlandstalige handleiding bekijkt, zou daar dan met de term "gloeilamp" ook een verkeerde vertaling weergegeven worden!?
                        The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                        Fuji XT-2 + .......

                        Comment

                        Working...
                        X