Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is mijn camera defect?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is mijn camera defect?

    Hallo, Voor mij is het de eerste keer dat ik op dit forum ben, en meteen met een vraag aangaande mijn camera. Al een aantal jaren ben ik in bezit van een Canon G7. Tot voor kort werkte dit toestel zonder problemen. Ik gebruikk dit toestel voornamelijk voor het gewone fotografiewerk zoals vakantie en familiefoto's .

    Nu viel het me de laatste paar weken op dat de foto's niet meer de kwaliteit hadden die ik gewend was. De donkere vlakken op een foto werden donkerder, en de lichte vlakken lichter dan ik gewend was. de camera stond bijna altijd in de automatische modus, dus makkelijk en zonder al te veel omkijken goede foto's maken.

    Nu heb ik vandaag op 1 lokatie een aantal maal een foto gemaakt van dezelfde lokatie. Eerst op automatisch, met het resultaat wat ik hierboven schetste. Daarna op manual en heb zo'n 12 foto's gemaakt die ingesteld zijn op verschillende soorten licht zoals zon, bewolking, TL licht etc. Al deze foto's zijn vrijwel geheel overbelicht. Alleen aan de voorzijde kun je nog iets van detail onderscheiden.

    Is mijn conclusie juist dat hier een sensor in dit toestel defect is, of is dit niet zo makkelijk te concluderen zonder het toestel en de foto's te zien?
    Last edited by Ronald-K; 27 september 2012, 17:56.

  • #2
    Re: Is mijn camera defect?

    Of je toestel defect is of niet, weet ik niet, maar wat je beschrijft met "verschillende soorten licht zoals zon, bewolking, TL licht etc." is enkel je witbalans die je ingesteld hebt, dit doet niet echt ter zake wat belichting van de foto betreft. Hiermee stel je gewoon de kleurtoon van je foto in. Sommige gaan er hierdoor geler/oranjer/roder uitzien, andere blauwer of net goed, afhankelijk van het soort licht.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

    Comment


    • #3
      Re: Is mijn camera defect?

      Dat ik mijn toestel pas had aangeschaft heb ik deze optie ook wel gebruikt. Toen zag ik inderdaad foto's die wat geler of roder of blauwer waren al naar gelang de instelling. Nu is de foto , ongeacht welke instelling ik heb gebruikt , totaal overbelicht . Er is nagenoeg niets mer te zien, uitsluitend 1 groot wit vlak met uitsluitend aan de onderkant nog iets van detail.

      Comment


      • #4
        Re: Is mijn camera defect?

        Aangezien je zegt dat je op de automatische stand fotografeert, denk ik niet dat je met de belichtingscompensatie geprutst kan hebben. Maar ik ken het toestel dus niet. Indien je de belichtingscompensatie kan instellen, zet deze dan op nul als dat al niet het geval is. Anders kan je het toestel misschien eens naar fabrieksinstellingen resetten?
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: Is mijn camera defect?

          ik ken het toestel niet maar als je op manueel zo fel overbelichte foto's hebt lijkt het mij dat de iso veel te hoog is ingesteld, ik weet niet of dat je dat op automatisch kan veranderen.

          Comment


          • #6
            Re: Is mijn camera defect?

            Inderdaad, op manuele stand moet je wel zelf je diafragma, sluitertijd en iso kiezen. Voor overbelichtte foto's : kleiner diafragma (groter getal) en/of kortere sluitertijd en/of lagere iso gebruiken.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: Is mijn camera defect?

              Dat ga ik eens proberen. Ik laat jullie mijn bevindingen weten.

              Comment

              Working...
              X