Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 600D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 600D

    Goedemiddag iedereen,

    Ik heb de afgelopen maanden uitvoerig allerlei fora's afgezocht in de hoop zo veel mogelijk bruikbare informatie te bemachtigen over beide camera's, de Canon 600D of de Sony A57. Maar omdat het topic wat ik zoek, de keuze tussen de Sony A57 en bijvoorbeeld de Canon 600D, nog niet bestond, maak ik hem nu zelf aan.

    Ik zal jullie een lijst van Specs tussen de twee besparen, want samen met de Nikon D3200 (wat ik misschien ook als optie acht) heb ik dat al uitvoerig bestudeerd.

    Wat ik wil bereiken:

    - Vogelfotografie ---> Veel frames per second!! 12 frames per second van de A57 lijkt mij perfect!
    - Uitklapbaar scherm lijkt me leuk om mee te oefenen maar is geen verplichting.
    - AF tracking belangrijk vanwege de vogels.
    - Snelle autofocus
    - Snel opslaan van foto's op geheugenkaart
    - Circa 10 megapixels is genoeg heb ik gehoord. anders krijg je toch waarschijnlijk teveel ruis en meeste fotografen vinden 10 megapixels ruim voldoende.
    - Goed/groot lcd scherm om foto's terug te kijken.
    - Filmen zou eerst niet echt van toepassing zijn maar gaat dit waarschijnlijk toch wel worden, dus mooi meegenomen indien het goed werkt.
    - Budget is: tussen de 600 en 800 voor de Body. Lenzen wil ik ook meteen goed doen... Maar ik wil misschien ook wel macro, groothoek, tele en 'gewoon' 18-55 ofzo? Ik heb geen idee wat betreft lenzen....


    Omdat ik er niet wijs uit kon worden ben ik uiteindelijk langs de fotozaak geweest. De meneer raadde mij vrijwel meteen al de Sony A57 aan (waar van ik tot noch toe nog helemaal niet wist dat ik die ook kon kiezen) vanwege de volgende voordelen:
    - Vanwege Sony's translucent mirror technology zijn 12 FPS mogelijk in tegenstelling tot de 3,7 bij de 600D
    - Sony heeft in tegenstelling tot Canon en Nikon beelstabilisatie IN de body. Bij alle andere camera's moet je deze dus kopen IN de objectieven, dat laatste is altijd duurder dan wanneer er al IS in de body zit..
    -

    Ik heb de Sony A57 mogen meenemen buiten de winkel en deze mogen uittesten in het bos. Samen met de standaard 18-55 (beviel heel goed) en de tele 70-200 (beviel minder, erg gehorige motor en kwaliteit foto's liet veel te wensen over.... maar daar moet ik bij vertellen dat ik natuurlijk nog NUL ervaring heb met SLRs! Dus misschien heb ik geen goede instellingen geprobeerd. Desondanks toch vaak van ISO instelling gewisseld om een goed verschil te kunnen krijgen in foto's....).


    Nu hoor ik vaak dat Sony minder keuze heeft in objectieven. Dit mag dan wel zo zijn, maar met een ring van 100 euro kunnen ook alle Canon lenzen en oude Minolta lenzen op de camera.
    Ik wil het liefste vandaag of morgen de camera aanschaffen en echt de knoop doorhakken, maar over objectieven weet ik nog minder dan over bodies... als iemand me daar nog een tip over zou willen geven, heel erg graag!


    PS: het is toch wel nog steeds verstandig om eerst een crop camera te kopen? Ik heb horen zeggen dat Fullframe camera's de overhand zullen krijgen... Maar lijkt mij dat ik jaren vooruit kan als ik nu gewoon een crop koop...



    DANK VOOR DE REACTIES!! hopelijk krijg ik hiermee voldoende concrete argumenten!

  • #2
    Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

    Waarom schreeuw je zo? We zijn toch niet blind?

    Comment


    • #3
      Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

      Prachtig, ik zal dit topic zeker volgen want ik sta momenteel een beetje voor dezelfde keuze!

      Oorspronkelijk geplaatst door Annemiekversl Bekijk bericht
      - Sony heeft in tegenstelling tot Canon en Nikon beelstabilisatie IN de body. Bij alle andere camera's moet je deze dus kopen IN de objectieven, dat laatste is altijd duurder dan wanneer er al IS in de body zit..
      Is dat zo? Zit er NOOIT (bij geen enkel model, of althans in dezelfde prijscategorie) beeldstabilisatie in de body bij Canon/Nikon?

      Oorspronkelijk geplaatst door Annemiekversl Bekijk bericht
      maar over objectieven weet ik nog minder dan over bodies... als iemand me daar nog een tip over zou willen geven, heel erg graag!
      Same here, is volgens mij ook makkelijker kiezen voor een body dan tussen lenzen, daar weet ik echt niet veel van...hopelijk komen hier wat goede reacties binnen, dan kan ik mijn graantje informatie meepikken!

      Comment


      • #4
        Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

        Het grootste verschil is de elektronische viewfinder bij Sony. Als ja graag EVF hebt, neem dan een Sony, anders niet.
        De AF van een 600D is niet fantastisch, volgens mij onvoldoende om vogelfotografie mee te doen. Je kan misschien de nikon D7000 ook in overweging nemen, die staat nu relatief goedkoop.

        Voor vogelfotografie gaat je lens heel belangrijk zijn.

        Comment


        • #5
          Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

          Veel kan ik niet bijdragen enkel:
          meestal verlies je met een tussenring de autofocus voordelen van de lens...

          Fullframe vs crop, kdenk niet dat er ooit ene tov de andere zal overhand nemen....

          Verder zou ik eerder kijken welke lenzen beschikbaar zijn voor de toestellen,
          en ook dit laten meetellen voor de keuze van body....
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

            Voor vogelfotografie is een FF niet aangeraden omdat je mm's verliest. Trouwens een FF kost veel meer dan wat jij wilt uitgeven, dus dat valt weg.

            De A57 is een mooi toestel en geschikt voor jouw doeleinden. En voor te filmen moet je zeker bij Sony zijn want je hebt degelijke fasedetectie AF.

            Sony heeft lenzen genoeg, minder als Canon of Nikon, maar je gaat zeker iets vinden.

            Een 18-135 is een goede keuze evenals een 16-50/2.8, hebben allebei stille AF en dus geschikt om mee te filmen.

            Voor de vogeltjes zou ik toch gaan voor een 500mm. Ik doe het al 2 jaar en met minder mm's zou ik het niet doen.
            De budget telelenzen zijn de Sigma 50-500 en de Tamron 200-500 (die ik onlangs heb aangeschaft).
            Sony heeft een 500/F4 maar die kost 12000€. Sigma heeft ook een 500/F4.5 die rond de 4500€ kost geloof ik.
            Last edited by alex606; 27 september 2012, 13:14.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

              Knopen doorhakken is een kwestie van millisecondes, een wel overwogen keuze maken is toch vaak een kwestie van weken of nog langer. Als uitgangspunt zou ik de lenzen nemen. Wat wil ik fotograferen en welke lenzen zijn daar het meest geschikt voor? Doe aankopen met beleid en leer omgaan met een onderwerp en stort je dan pas op het volgende. Voor vogelfotografie zou ik juist een cropsensor camera aanraden. Dat FF camera's de overhand krijgen is denk ik een fabeltje want er is wanneer je veel tele nodig hebt echt een plek voor crop en de prijs van FF cams is ook niet mals. En zelfs wanneer FF de overhand neemt,so what? Neemt niet weg dat FF ook zijn voordelen heeft.
              Last edited by Lachofikschiet; 28 september 2012, 07:24.

              Comment


              • #8
                Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

                Canon heeft goeie vogellenzen, maar wel duur...

                10 mp is niet veel als je nog uitsnedes maakt, vogels heb je bijna nooit beeldvullend in beeld, tenzij bv reigers of zo.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

                  Oorspronkelijk geplaatst door Annemiekversl Bekijk bericht
                  tele 70-200 (beviel minder, erg gehorige motor en kwaliteit foto's liet veel te wensen over....
                  Dat zal dan niet de Sony 70-200 geweest zijn, want die is uitstekend en werkt geruisloos (SSM).
                  Tamron waarschijnlijk ?



                  Oorspronkelijk geplaatst door Annemiekversl Bekijk bericht
                  Nu hoor ik vaak dat Sony minder keuze heeft in objectieven. Dit mag dan wel zo zijn, maar met een ring van 100 euro kunnen ook alle Canon lenzen en oude Minolta lenzen op de camera.
                  Alex heeft al een aantal tips gegeven.

                  Daarnaast is er nog een vrij goedkope en lichte 500mm: Sony 500/8 spiegeltele met AF. Uniek in zijn soort, en als je de lens wat leert kennen en je foto's zodanig kadert dat je het donut effect vermijdt, dan kan je er heel mooie dingen mee doen.

                  Of een Sony 70-400G: zowat de beste 400mm-zoom die je kan vinden. In heel wat gevallen vond ik een 400mm-beeld naar 500mm bijgeknipt zeker even goed als wat een Tamron of Sigma op 500mm afleveren.

                  En zoals je zelf al zei, is er ook uitstekend Minolta-glas: zonder converter te gebruiken als je de AF-versies neemt (vanaf jaren '80 dus).
                  Daarbij vind je een 400/4.5 G en een 600/4 G. Als je een van deze wil: goed de tweedehandsmarkt in het oog houden zou ik zeggen.

                  Op www.dyxum.com vind je complete lens-database voor Sony Alpha, met gebruikersreviews, links naar tests en naar voorbeeldfoto's.



                  Oorspronkelijk geplaatst door Annemiekversl Bekijk bericht
                  PS: het is toch wel nog steeds verstandig om eerst een crop camera te kopen? Ik heb horen zeggen dat Fullframe camera's de overhand zullen krijgen... Maar lijkt mij dat ik jaren vooruit kan als ik nu gewoon een crop koop...
                  Absoluut. De kwaliteit van aps-c gaat er enkel maar op vooruit, net zoals dat voor andere formaten geldt.
                  Als je vandaag iets koopt dat je ruim voldoende kwaliteit levert, waarom zou je daar dan niet vele jaren verder mee kunnen ?
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

                    Oorspronkelijk geplaatst door Annemiekversl Bekijk bericht
                    Nu hoor ik vaak dat Sony minder keuze heeft in objectieven. Dit mag dan wel zo zijn, maar met een ring van 100 euro kunnen ook alle Canon lenzen en oude Minolta lenzen op de camera.
                    Met wat jij een ring van 100 Euro noemt sla je de bal volledig mis hoor Annemie(ke).
                    Ofwel spreek je over standaard tussenringen die bedoeld zijn voor macrowerk(waarmee je dus niet mee op oneindig kunt focussen) en die steeds voor- en achteraan dezelfde vatting hebben(dus mocht je je een Sony Alpha kopen dan enkel geschikt voor Sony Alpha of Minolta AF lenzen).
                    Ofwel spreek je over een adapter voor andere merken maar daar zijn 2 beperkingen op :
                    1. enkel geschikt voor manuele lensvattingen
                    2. enkel de mogelijkheid om op oneindig te focussen als de registerafstand van de camera waarvoor de lens diende gelijk is aan de registerafstand van een Sony Alpha(44,6mm)+ de dikte van de adapter, indien kleiner moet er een correctieglas in de adapter zitten om op oneindig te kunnen focussen en die zorgt voor kwaliteitsverlies.
                    zie : http://www.graphics.cornell.edu/~wes...-register.html

                    Sven
                    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                    Comment


                    • #11
                      Re: HULP/ARGUMENTEN GEVRAAGD! Bij eerste SLR camera aanschaffen: SONY A57 OF CANON 60

                      Als je het over 800 euro voor een body hebt zou je ook de a65 kunnen bekijken. heb je 24 mp...
                      https://www.naturephotoportal.com/

                      Comment

                      Working...
                      X