Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 7D autofocus punten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 7D autofocus punten

    Hoi,

    Als ik met m'n 7D autofocus via een ander dan "het middenste Af punt" scherp laat stellen, wordt toch altijd knal in het midden scherp gesteld.

    Is dit een instelling die ik moet verzetten ?

    mvg,
    Wim.
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
    http://creepingmackroki.be/

  • #2
    Re: Canon EOS 7D autofocus punten

    Misschien best dat je de handleiding van blz. 83 t/m 90 eens rustig doorneemt terwijl je je toestel ook gebruikt.
    Je zal wel merken (zo is het bij mij althans) dat het AF punt in het midden steeds zal oplichten wat niet wil zeggen dat daar scherp gesteld wordt.
    Probeer het bijvoorbeeld met een zo groot mogelijk diafragma en plaats een paar kleine voorwerpen binnen het bereik van de zoeker.
    Stel dan vb. scherp helemaal rechts op een batterijtje bijvoorbeeld via handmatige AF en neem een foto.
    Stel dan vb. scherp op een andere batterij helemaal links van het zoekersveld en maak daar ook een foto van.
    Indien je je camera op en statief plaatst zal je het verschil zeker moeten zien.

    Je zal nu duidelijk merken dat de scherpte bij de ene foto volledig op rechts ligt en bij de andere op links.
    Zo kan je zien of de AF al dan niet correct werkt.
    Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 7D autofocus punten

      Dat lijkt mij heel eigenaardig.
      Als je een ander punt kiest, dan zou de camera op het punt dat je gekozen hebt moeten scherpstellen.
      Dat is ook de reden waarom je zelf het gewenste AF-punt kan instellen, als de camera dan nog blijft scherpstellen op het middenste punt, dan is er geen reden om meer AF-punten in een camera te steken...

      Je bent er toch zeker van dat je de keuze van het AF-punt op de juiste manier uitvoert?
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 7D autofocus punten

        In het midden van de 19 AF punten zie je steeds een oplichtend puntje.
        Dit wil evenwel niet zeggen dat dààr wordt scherpgesteld.
        Indien men voor het instellen van de AF werkt met ofwel de joystick óf het voorste instelwieltje al dan niet samen met het instelwiel op de achterzijde van de body dan zie je rond het AF punt dat je wil gebruiken een groter vierkant verschijnen.
        Het gekozen punt met het "grote vierkant" rond zal is maar zeggen is het punt waar wordt scherpgesteld.
        Ik vermoed dat er geen probleem is maar dat Woef niet de juiste manier gebruikt om zijn AF punten in te stellen of op het verkeerde been wordt gezet door het feit dat het middenste AF punt steeds oplicht.
        Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 7D autofocus punten

          ik gebruik meestal de joystick om door de punten te lopen. dus ik kies idd bewust voor dat af punt.typische situatie.links af punt gebruikeen voor op oor scherp te stellen en later zien dat scherp staat op de micro. duidelijkst op f 2.8. ik zet op handmatig 1 af kiezen. het kleine vakje in het vakje.
          ------------------------------------------------------------------------------------
          Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
          http://creepingmackroki.be/

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 7D autofocus punten

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Dat lijkt mij heel eigenaardig.
            Als je een ander punt kiest, dan zou de camera op het punt dat je gekozen hebt moeten scherpstellen.
            Dat is ook de reden waarom je zelf het gewenste AF-punt kan instellen, als de camera dan nog blijft scherpstellen op het middenste punt, dan is er geen reden om meer AF-punten in een camera te steken...

            Je bent er toch zeker van dat je de keuze van het AF-punt op de juiste manier uitvoert?
            Dat klopt inderdaad niet, de AF stelt scherp waar jij wil.

            Je mag niet verwarren met de keuze tussen één van de vijf AF-modi (met het kleine knopje voor de ontspanknop), waarbij inderdaad naargelang de gekozen methode één of alle van de punten in de zone oplichten.
            Ook niet met het drukken op de joystock waarbij de instelling terug naar het middenste punt (of zone) gaat.
            Staat je AF wel gekoppeld aan het half indrukken van de ontspanknop ?

            Er is in de menu's ook ergens een setting over het oplichten van AF-punten.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 7D autofocus punten

              Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
              dus ik kies idd bewust voor dat af punt.typische situatie.links af punt gebruikeen voor op oor scherp te stellen en later zien dat scherp staat op de micro. duidelijkst op f 2.8. ik zet op handmatig 1 af kiezen. het kleine vakje in het vakje.
              Dan kun je denk ik beter helemaal niks schrijven...

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 7D autofocus punten

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Dan kun je denk ik beter helemaal niks schrijven...
                ben ook niet mee hoor.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 7D autofocus punten

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Dat klopt inderdaad niet, de AF stelt scherp waar jij wil.

                  Je mag niet verwarren met de keuze tussen één van de vijf AF-modi (met het kleine knopje voor de ontspanknop), waarbij inderdaad naargelang de gekozen methode één of alle van de punten in de zone oplichten.
                  Ook niet met het drukken op de joystock waarbij de instelling terug naar het middenste punt (of zone) gaat.
                  Staat je AF wel gekoppeld aan het half indrukken van de ontspanknop ?

                  Er is in de menu's ook ergens een setting over het oplichten van AF-punten.
                  de autofocus mode staat op "handmatige autofocus punt kiezen" waarbij je in de zoeker "een klein vakje in een vakje" ziet op het autofocus punt van mijn keuze.
                  ja, hij stelt scherp bij het half indrukken want dat zie ik 'm doen.
                  En als ik dan via het schermpje achteraan door de foto's blader, staat het rode vierkantje ook goed op de plaats waar ik het wou.

                  Maar uiteindelijk als ik de foto's op pc bekijk, is de scherpstelling toch ± in het midden.
                  Ik heb de indruk dat het wel meestal is, in "weinig licht situaties".

                  Ik probeer deze avond een foto te posten.
                  ------------------------------------------------------------------------------------
                  Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                  http://creepingmackroki.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 7D autofocus punten

                    @woef: dat is een stuk duidelijker zo.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 7D autofocus punten

                      ik had eerst de inhoudstabel geplaats en nu de inhoud :-)

                      en enig idee naar een oplossing toe ?
                      Zou het iets zijn ivm contrastdetectie ?

                      Ik heb eens m'n 550d meegedaan naar een concert en daar, ook op autofocus punt kiezen, had ik beduidend minder missers qua focus en bewegingsonscherpte.
                      ------------------------------------------------------------------------------------
                      Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                      http://creepingmackroki.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 7D autofocus punten

                        Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
                        de autofocus mode staat op "handmatige autofocus punt kiezen" waarbij je in de zoeker "een klein vakje in een vakje" ziet op het autofocus punt van mijn keuze.
                        ja, hij stelt scherp bij het half indrukken want dat zie ik 'm doen.
                        En als ik dan via het schermpje achteraan door de foto's blader, staat het rode vierkantje ook goed op de plaats waar ik het wou.

                        Maar uiteindelijk als ik de foto's op pc bekijk, is de scherpstelling toch ± in het midden.
                        Ik heb de indruk dat het wel meestal is, in "weinig licht situaties".

                        Ik probeer deze avond een foto te posten.
                        Is de afwijking van de scherpte steeds in dezelfde richting, altijd voor of achter het door jouw gekozen vlak ?
                        Dan kan het ook front- of backfocus zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 7D autofocus punten

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Is de afwijking van de scherpte steeds in dezelfde richting, altijd voor of achter het door jouw gekozen vlak ?
                          Dan kan het ook front- of backfocus zijn.
                          zo had ik het nog niet bekeken. Gezien de hoek die ik maak tov het onderwerp (zanger achter een statief), zou dat goed kunnen. Dan is zijn micro immers dichter bij mijn 7d dan z'n oor.
                          ------------------------------------------------------------------------------------
                          Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                          http://creepingmackroki.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS 7D autofocus punten


                            Hier gemikt op het hoofd vd drummer.



                            Hier gemikt op het haar vd zanger.


                            Je mag andere opmerkingen maken, als je ook iets on-topic meegeeft ;-)
                            ------------------------------------------------------------------------------------
                            Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                            http://creepingmackroki.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS 7D autofocus punten

                              Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
                              de autofocus mode staat op "handmatige autofocus punt kiezen" waarbij je in de zoeker "een klein vakje in een vakje" ziet op het autofocus punt van mijn keuze.
                              ja, hij stelt scherp bij het half indrukken want dat zie ik 'm doen.
                              En als ik dan via het schermpje achteraan door de foto's blader, staat het rode vierkantje ook goed op de plaats waar ik het wou.

                              Maar uiteindelijk als ik de foto's op pc bekijk, is de scherpstelling toch ± in het midden.
                              Ik heb de indruk dat het wel meestal is, in "weinig licht situaties".

                              Ik probeer deze avond een foto te posten.
                              Als je een klein vakje in een vakje ziet dan sta je in spotmeting. Als je effectief één vakje ziet dat sta je in "normale" (evaluative noemt het denk ik) éénpuntsselectie.
                              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                              Comment

                              Working...
                              X