Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bridge Metagegevens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bridge Metagegevens

    Dag allemaal,
    ik heb een vraagje waarop ik op het net geen bevredigend antwoord heb kunnen vinden.
    In Adobe Bridge vind je in de rubriek metagegevens alle informatie getrekkende de foto die gemaakt werd.
    In verband met de witbalans zie ik verschillende kleine pictogrammen gaande van AWB (autom. witbalans) naar alle andere mogelijkheden bij het maken van een RAW foto zoals het zonnetje, de flits, bewolkt enz.
    Als ik vb. witbalans voorinstelling "schaduw" neem, kies ik dan voor de zogenaamde automatische witbalans of ben ik hier al handmatig bezig.
    En als ik een pre set witbalans maak en kies, dan is dit toch handmatig....
    Ik hoop dat iemand mijn vraag begrijpt en er een kort antwoord op heeft.
    Groeten en bedankt voor de moeite
    Danny

  • #2
    Re: Bridge Metagegevens

    Toch begrijp ik je vraag niet helemaal.
    Adobe Bridge: welke versie? Welke taal? (waarschijnlijk NL omdat je spreekt van "schaduw").
    CS6: https://img.skitch.com/20120926-bwuf...7sk9xjhbym.jpg
    Maar waar zie je in Bridge zelf witbalans e.d.? Toch enkel als je een RAW-bestand opent in ACR (Adobe Camera Raw)? En waar zie jij dan die kleine pictogrammen?


    Tenzij iemand anders dit begrijpt zou ik zeggen: laat een paar afbeeldingen zien. Een beeld zegt meer dan duizend woorden...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Bridge Metagegevens

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Toch begrijp ik je vraag niet helemaal.
      Adobe Bridge: welke versie? Welke taal? (waarschijnlijk NL omdat je spreekt van "schaduw").
      CS6: https://img.skitch.com/20120926-bwuf...7sk9xjhbym.jpg
      Beste LesC
      Dank voor je reactie !
      In je screenshot zie je linksboven de Meta Data... met daarin info over belichting, Iso, f-waarde... en ook de soort witbalans. In jou geval AWB dus automatische witbalans.
      Nu bestaan er dus ook een aantal andere pictogrammen die daar verschijnen afhankelijk van de gekozen witbalans.
      Mijn vraag...Als ik een andere soort witbalans kies, via mijn fototoestel (daglicht, bewolkt, flits....ed.)dan komt normaal de gekozen witbalans als pictogram hier in bridge te staan.
      Dit blijkt bij mij niet altijd het geval, zelfs bij gekozen AWB komt er soms een ander pictogram te staan (fotos in RAW gemaakt) Enig idee hoe dat kan?
      Tweede vraag..... wat is het verschil tussen automatische witbalans en handmatige witbalans..... Automatisch is duidelijk (AWB) Maar als ik nu kies voor vb. daglicht, zie je dit nog steeds als automatisch of is dit handmatig? En hoe noemen we de witbalans die ik via pre set gebruik, ook handmatig?
      Ik hoop dat ik een beetje duidelijker ben geweest anders hoor ik het graag van je.
      Groeten
      Danny
      Last edited by LesC; 27 september 2012, 09:04. Reden: Quote verbeterd

      Comment


      • #4
        Re: Bridge Metagegevens

        Aha, nu begrijpen we mekaar.
        Ik ben er zeker van dat anderen het volgende beter gaan kunnen uitleggen dan ikzelf (of mij anders wel zullen corrigeren), maar snel:
        1. ik zal 'ns tussen mijn foto's moeten zoeken, maar ik werk meestal met AWB. Anders zal ik wat testfoto's maken met andere WB-instellingen;
        2. handmatige witbalans is als je (bv wat we onder kunstlicht wel eens doen) eerst een foto maken van een wit/grijskaart en dan je camera daarop instelt. Of werkt met zoiets als een Expodisc en zo je WB instelt. Ik heb ook zo'n schijf, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het nog maar één keer gebruikt heb.
        3. da's een moeilijke: is een instelling zoals "daglicht", "schaduw" nu automatisch of handmatig? Wat er gebeurt is dat je bij een dergelijke instelling je WB "vastzet" op een bepaalde waarde, net zoals je dat zou doen als je bv instelt op 4000°Kelvin. Volgens mij is dat handmatig: je zet het toestel vast op een bepaalde waarde, ongeacht van de reële omstandigheden.
        In die zin denk ik dat alles handmatig is, behalve AWB (en da's net wat ik doorgaans gebruik).
        Maar ik ben ervan overtuigd dat iemand anders je een betere uitleg zal kunnen geven.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Bridge Metagegevens

          Heel hartelijk bedankt LesC !
          Dat wat het antwoord op mijn vraag die nogal verwarrend was in eerste instantie (sorry nogmaals daarvoor)
          Ik wacht nu nog ff op wat andere BD leden en bezoekers hierover kunnen vertellen.
          Groeten en het allerbeste
          Danny

          Comment


          • #6
            Re: Bridge Metagegevens

            Heb even een test gedaan, en in alle andere instellingen buiten AWB, of dat nu daglicht is of schaduw of flits, krijg ik een identiek icoontje te zien, en bovendien de tekst "manual". Dat is dus allemaal handmatig.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Bridge Metagegevens

              Perfect !! Heel hartelijk bedankt.
              Nu ga ik straks of zo nog eens proberen welk pictogram en "White Balance" info er komt te staan als ik een PreSet Witbalans instel.
              Groeten en tot een volgende
              Danny

              Comment

              Working...
              X