Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24mm en vignettereing nd filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 24mm en vignettereing nd filter

    Ik hoor van veel mensen dat een 24mm veel vignetteert met een nd filter.
    Zou ik dat kunnen omzeilen door een 82mm nd filter te kopen en met een ring voor 82mm naar 77mm het te bevestigen op mijn 24mm 1.4.

    Werkt dat zo?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: 24mm en vignettereing nd filter

    Ik heb het in de verkeerde ruberiek geplaats, wil een van de moderators het verwijderen/ verplaatsen?
    Ik zie niet waar ik het kan verwijderen....

    Comment


    • #3
      Re: 24mm en vignettereing nd filter

      Ik heb het al gekocht en zal er snel achter komen lol
      Nu nog die " step up ringe vinden"

      Comment


      • #4
        Re: 24mm en vignettereing nd filter

        Sorry, geen ervaring met een ND filter op een 24mm, zelf heb ik de Nikon 24mm f1.4 AF-s, maar werk ik eigenlijk nooit met ND filters,
        wat ik wel weet, is dat een gewoon 77mm beschermfilter geen vignetering maakt op dat objectief, ik vrees er dus voor dat de vignetering
        gemaakt door een ND filter te wijten zal zijn aan de schuine doorkijkhoek op de hoeken van je beeld, wat ook logisch is, op de hoeken
        moet je namelijk door een grotere dikte aan glas kijken dan in het midden, ik vrees er dus voor dat je een onnodige kost hebt gemaakt.

        Comment


        • #5
          Re: 24mm en vignettereing nd filter

          om maximale kwaliteit te bereiken moet filter zo dicht mogelijk tegen voorste lens van objectief komen te staan, als je tussenringen gebruikt krijg je het tegenovergestelde effect.
          om die reden zijn de duurdere filters meestal ook dunner dan de goedkopere.
          gewoon een goed kwalitatief ND filter is de oplossing (hoya, BW ..)

          Comment


          • #6
            Re: 24mm en vignettereing nd filter

            Hier geen vignetting op een 25mm zeiss op full frame.
            Ik gebruik echter enkel een ND veloopfilter, en de filtermaat is slechts 67mm.
            MVG. Hugo

            Comment

            Working...
            X