Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste dslr - objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste dslr - objectief

    Na jaren met een compact fototoestel te werken begin ik meer de kriebels te voelen om wat verder te gaan in fotografie.

    Ik ben al 2 dagen toestel aan het vergelijken en af en toe op het forum hier aan lezen en artikels op de site zelf. Na vandaag eens naar de media markt te gaan om verschillende toestellen vast te houden en eens te proberen is mijn keuze gevallen op een sony alpha slt A57 (mede door een artikel op site, en hij voelde enorm goed aan in de winkel). Hopelijk kies ik hiermee een goed toestel, maar ik twijfel daar niet meer aan (opmerkingen zijn nog steeds welkom, maar ik was vooral onder de indruk van de snelheid van om foto's te nemen en de fantische kwaliteit van de foto's )

    Nu is de vraag voornamelijk, wat is hiervoor een kwalitatieve objectief voor een degelijke of eerder redelijke prijs. Ik had in de winkel de standaard lens van 18-55 op het toestel geplaatst. Het ging fantastisch goed, maar ik had het gevoel dat ik iets wat zoom/diepte miste met de 18-55. Waarschijnlijk zal ik dan eerder moeten gaan in de richting van xx - 105 tot 135 of zoiets. Kan iemand hierin wat helpen?
    Ik dacht bijvoorbeeld aan deze lens: http://www.digicamshop.be/product/15...-hsm-sony.html maar hierop mis ik dan bijvoorbeeld beeldstabilisatie, want mits het ontbreken van een vaste hand kan dit een effect hebben op de kwaliteit van de foto's, of ben ik mis?

    Natuurlijk is dit het begin van alles. Zijn er nog belangrijke accessoires die ik vergeet?

    In ieder geval bedankt voor alle mogelijke hulp en sorry voor de vele vragen !!!

  • #2
    Re: eerste dslr - objectief

    Een overzicht van zowat alle lenzen voor Sony vind je op http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?.

    Buiten de (degelijke) kitlens, zijn de meest courante :
    CZ 16-80 en
    Sony 16-105
    Van deze lenzen vind je ook reviews op www.kurtmunger.com en www.photozone.de.
    Beide kan je tweedehands vinden.

    Daarnaast is er nu ook een nieuwe 18-135mm. (http://kurtmunger.com/sony_dt_18_135...5_6_id329.html)
    Goede lens, nog ruimer bereik dan de eerste twee, maar als je de beste beeldkwaliteit wil, kan je dus beter een van die eerste nemen.

    En de Sigma die je vermeldde, kan dus ook inderdaad. (http://www.photozone.de/canon-eos/40...s_50d?start=2)).

    Aan jou de keuze...
    Last edited by K-2; 24 september 2012, 23:35.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: eerste dslr - objectief

      ok! alvast al bedankt voor de informatie, ik zal het direct onderzoeken ;-)

      Comment


      • #4
        Re: eerste dslr - objectief

        Beeldstabilisatie zit bij Sony in de body, dus dat de lens dat niet heeft is geen probleem.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: eerste dslr - objectief

          bedankt voor de tip alex

          Comment


          • #6
            Re: eerste dslr - objectief

            K-2, klopt het dat hoe groter het bereik is, hoe minder de kwaliteit word bij het inzoomen, ik bedoel daarmee dat een 16-105 lens op 105 een betere kwaliteit zal leveren dan de 18-135 op 135?

            En je had het waarschijnlijk over deze sonylens http://www.digicamshop.be/product/74...-5-5-6-dt.html, nietwaar? Als het deze is, mag ik dan vragen waarom dit zo'n dure lens is, kwestie van beetje bij te leren
            Last edited by dietne; 24 september 2012, 23:52.

            Comment


            • #7
              Re: eerste dslr - objectief

              Oorspronkelijk geplaatst door dietne Bekijk bericht
              maar hierop mis ik dan bijvoorbeeld beeldstabilisatie,
              Nee, die mis je niet want die zit in het toestel.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: eerste dslr - objectief

                Neen dit gaat niet altijd op,er zijn ook verschillende kwaliteitsklasse(lees prijs) lenzen.Bv.zo zal een Minolta 80-200mm 2.8 vele beter zijn dan dan bv.een Minolta 80-200mm 3.5-5.6.Maar ook de prijs van de eerste zal vele malen hoger zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: eerste dslr - objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door dietne Bekijk bericht
                  K-2, klopt het dat hoe groter het bereik is, hoe minder de kwaliteit word bij het inzoomen, ik bedoel daarmee dat een 16-105 lens op 105 een betere kwaliteit zal leveren dan de 18-135 op 135?
                  Zoals hierboven al gezegd: meestal wel, maar niet altijd.
                  Nog een paar voorbeeldjes :
                  Een Sony 70-400G is veel beter dan een oude Tamron 200-400, of een Minolta 100-400, en klopt zelfs een Sony 70-300G.
                  Een Sigma 10-20 is beter dan een Tamron 11-18.

                  Maar in grote lijnen is het wel zo dat "superzooms" (8x, 10x, enz...) minder presteren dan 2/3x-zoom zoals 16-35, 24-70 of 70-200, 50-150, enz.
                  Recentere "superzooms" doen het ook veel beter dan de oudere modellen. Zo is bv. een Sigma 18-250 HSM veel beter dan een oude Sigma 18-200.
                  En een Sony 16-105 is beter dan een oudere Minolta 24-105.
                  Maar een stokoude Minolta 80-200G is veel beter dan om het even welke Sigma 70-200/2.8...

                  Je vooral goed informeren (en waar mogelijk zelf testen/vergelijken) is dus de boodschap.




                  Oorspronkelijk geplaatst door dietne Bekijk bericht
                  En je had het waarschijnlijk over deze sonylens http://www.digicamshop.be/product/74...-5-5-6-dt.html, nietwaar? Als het deze is, mag ik dan vragen waarom dit zo'n dure lens is, kwestie van beetje bij te leren
                  Die 16-105 staat bij Pixmania.be voor zo'n 560.
                  Waarom zo duur ? Omdat het een recent en goed ontwerp is, omdat dit bereik goed in de markt ligt, en omdat mensen het ervoor willen betalen .

                  Als je Sigma koopt ben je mogelijk op dit moment goedkoper af, maar Sigma doet aan "reverse engineering". Ze betalen dus niet voor technische info die ze eigenlijk van Sony nodig hebben om ook naar de toekomst toe 100% compatibel te kunnen blijven maar zoeken het zelf uit. Met als gevolg dat een lens mogelijk in de toekomst niet meer 100% goed focust op de nieuwste camera's. Daarvoor levert Sigma dan gewoonlijk wel een of andere oplossing, maar je moet er dan toch wel weer wat tijd in stoppen. Als je dat "risico" niet wil, koop dan Sony (of Tamron).

                  Anderzijds kan je deze 16-105 ook tweedehands vinden (hou bv. markplaats.nl maar even in de gaten). Dan betaal je nog slechts 300 à 400, en soms met restgarantie erbij.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste dslr - objectief

                    Ik wil wel graag 1 detail toevoegen aan alle nuttige info van de anderen: hoewel kwalitatief Sigma en Tamron enorm vooruit zijn gegaan en echte aanraders zijn, hebben huismerken het voordeel dat lenscorrecties (elke lens heeft in principe correctie(s) nodig) ondersteund worden...wat niet het geval is (of wellicht ooit zal zijn) met sigma en tamron...

                    Op dit moment zou mijn voorkeur ook gaan naar de Sony 18-135!

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste dslr - objectief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht

                      Op dit moment zou mijn voorkeur ook gaan naar de Sony 18-135!
                      Idem.

                      Bij konijn heb je hem vrij goedkoop momenteel.
                      Last edited by alex606; 25 september 2012, 11:39.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste dslr - objectief

                        Ik zal het nog eens bekijken, en als ik 1 vind zal ik hem posten
                        Verbaast mij dat er weinig opmerkingen zijn omtrent de keuze van het toestel
                        Zijn er anders nog accessoires die niet mogen vergeten bij een eerste aanschaf?

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste dslr - objectief

                          Hangt er vanaf wat je gaat fotograferen. Eén vd eerste dingen die ik heb bijgekocht was een telelens voor de vogels, dan denk ik aan een 400 of 500mm lens. Een monopod kan ook soms handig zijn met zulk een lenzen. Een swinghead kan ook handig zijn maar omdat ik liever uit de hand fotografeer heb ik die snel weer weggedaan wegens te weinig gebruik.

                          Ik zou ook investeren in kennis photoshop en plug-ins zoals Nik Color Efex/ Hdr Effex Pro/Dfine enz... Je kan je foto's zo dramatisch verbeteren. Kelbytraining.com is een goede leerschool voor zowel photoshop alsook fotografie in het algemeen.
                          Last edited by alex606; 26 september 2012, 18:28.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment

                          Working...
                          X