Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

    Bij uitblijven van een opvolger voor de Canon 7D en huidig prijzenbeleid van Canon-lenzen overweeg ik om het eens met Nikon te proberen - heb recent al een groot deel van mijn materiaal verkocht, de gelegenheid bied zich dus aan om het eens met een ander merk te proberen.

    Ik ken de verschillen tussen de Canon-bodies zeer goed maar in Nikon ben ik een absolute leek. Ik was behoorlijk blij met de prestaties van de 7D en Mark IV voor vogelfotografie, portretwerk en theaterfotografie. Kan iemand me adviseren bij het zoeken naar de Nikon tegenhanger van deze cropcamera's? Kritische bedenkingen of links naar soortgelijke afwegingen zijn eveneens welkom.
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

  • #2
    Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

    Wat bodies betreft bij Nikon is het de laatste tijd Full Frame maar er wordt gezegd dat binnenkort Nikon met een opvolger van de D300s zou komen, de D300s die heel geliefd is bij vogelaars.
    Deze is nog steeds nieuw te verkrijgen uiteraard.

    Wil je FF gaan dan kan je kiezen uit de onlangs gelanceerde D600 en de D800 maar deze 2 zijn niet echt goedkoop niettegenstaande de reclame en "boekskes" zegt dat de D600 een betaalbare full frame is, €2.000 blijft veel geld voor een body.

    Als het niet hoogdringend is en je wil het nieuwste dan toch de raad enkele maanden te wachten op de opvolger van de D300s, anders een nieuwe D300s die heel interessant is qua prijs, veel camera voor een scherpe prijs.

    Wat glas betreft hangt het af van je budget uiteraard

    EDIT: Nikon gamma http://www.nikon.be/nl_BE/products/c...unQuery=0&ID=0
    Last edited by Sultana; 24 september 2012, 08:34. Reden: zie edit

    Comment


    • #3
      Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

      Je gaat dan nog even moet wachten vrees ik.
      De meeste pro-DX camera die nikon in zijn gamma heeft in de D300s, maar die is eigenlijk aanvervanging toe, al is nog maar zeer de vraag of Nikon die nog gaat vervangen gezien de introductie van de D600 (= fullframe).
      De D7000 heeft een nieuwere sensor, maar gaat wel vervangen worden binnenkort (dat wordt toch verwacht).

      Edit: Sultana was me voor blijkbaar
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

        FF ligt moeilijk - ik vond de 1,3 crop van de Mark IV een mooi compromis, zeker om het toestel ook goed bruikbaar te maken voor portret en theaterfotografie. De 1,5 crop die Nikon hanteert interesseert me dus wel. Budget voor body (nieuw of jong tweedehands) ligt tussen 1500 en 2500.

        Wat dat glaswerk betreft - ik werkte tot voor kort met onderstaande prime lenzen. Omdat dit palet zo goed als volledig mijn wensen invulde, zal ik ook naar hun tegenhangers op zoek moeten gaan. Budget blijft min of meer zelfde.
        - Zeiss Distagon ZE 35/2
        - Canon EF 85/1.8
        - Canon EF 135/2
        - Canon EF 300/2.8 IS met extenders
        Fotograaf uit winterslaap ;-)
        7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

        Comment


        • #5
          Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

          Waarom wil je eigenlijk niet naar FF ?
          Een nikon D600 heb je al voor minder dan 2000 EUR.
          Wil je bij canon blijven dan heb je toch al een canon 5D Mark II of zelfs III 2de hands binnen je budget ?

          Als je met dergelijke toplenzen werkt kan je toch prima overstappen op FF ?
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

            Zonder het argumentarium tot in details te kennen heb ik omwille van vogelfotografie (lenzen worden langer) een voorkeur voor crop-camera's. Of dit vandaag de dag nog steeds steek houdt, is me eigenlijk niet duidelijk - maar laat dat misschien een discussie zijn voor een ander draadje? Ik voelde me bij Canon goed met cropcamera's, dus wilde die weg verder inslaan.
            Fotograaf uit winterslaap ;-)
            7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

            Comment


            • #7
              Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

              De hele aktie is natuurlijk wel goed voor de economie in het geheel, maar slecht voor je persoonlijke(zelfs met het huidige Canonprijsbeleid) en je schiet er weinig mee op om niet bij Canon te blijven.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

                Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                Je gaat dan nog even moet wachten vrees ik.
                De meeste pro-DX camera die nikon in zijn gamma heeft in de D300s, maar die is eigenlijk aanvervanging toe, al is nog maar zeer de vraag of Nikon die nog gaat vervangen gezien de introductie van de D600 (= fullframe).
                De D7000 heeft een nieuwere sensor, maar gaat wel vervangen worden binnenkort (dat wordt toch verwacht).

                Edit: Sultana was me voor blijkbaar

                U heeft een glazen bol neem ik aan?
                De d300s is nog steeds een degelijk toestel niet meer of niet minder .
                de 7000 zal wel ooit vervangen worden wanneer ??? ieder toestel word ooit vervangen

                Comment


                • #9
                  Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

                  Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                  U heeft een glazen bol neem ik aan?
                  De d300s is nog steeds een degelijk toestel niet meer of niet minder .
                  de 7000 zal wel ooit vervangen worden wanneer ??? ieder toestel word ooit vervangen
                  Lees eens wat ik schrijf aub ...

                  De D300s is natuurlijk geen slecht toestel, maar de sensor is intussen al dik 4 jaar oud.
                  Dat de D7000 gaat vervangen worden binnen de komende maanden is een verwachting, geen feit.
                  Net zoals de verwachting er was dat Nikon met een goedkoper instap FX model, de D600. Dat bleek correct.
                  Ik schrijf dat toch ook duidelijk ?

                  Ik zou niet overstappen van de Canon 7D naar een D7000 of een D300s. Ik zie daar geen winst in.
                  Last edited by Eanx; 24 september 2012, 11:18.
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    De hele aktie is natuurlijk wel goed voor de economie in het geheel, maar slecht voor je persoonlijke(zelfs met het huidige Canonprijsbeleid) en je schiet er weinig mee op om niet bij Canon te blijven.
                    Canon body (Mark IV) en 300mm met extenders zijn in het voorjaar al verkocht om een reis te sponsoren (systeemcamera'tje van Olympus vult even de leemte op) - ik begin m.a.w. quasi met een propere lei en zal sowieso mijn portefeuille moeten aanspreken.

                    Bedankt voor de reacties. Voorlopig onthoud ik dat ik voor een switch naar Nikon bestwat geduld moet hebben voor een opvolger van de D300s - of een tweedehands D300s kopen om mee te starten en alvast beginnen zoeken naar goede deals voor het glaswerk. Dat staat dan eigenlijk quasi gelijk met 'even verder boeren met een 7D'. Dus, als ik dan toch moet wachten hou ik gelijk ook Canon in het vizier voor een opvolger van de 7D - de eerste die met een cropcamera op de proppen komt haalt zijn slag binnen ;-)
                    Last edited by Haspengouw; 24 september 2012, 13:39. Reden: 7D II rumors
                    Fotograaf uit winterslaap ;-)
                    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vergelijkbaar Nikon-equivalent voor 7D/Mark IV

                      Oorspronkelijk geplaatst door Haspengouw Bekijk bericht
                      Canon body (Mark IV) en 300mm met extenders zijn in het voorjaar al verkocht om een reis te sponsoren (systeemcamera'tje van Olympus vult even de leemte op) - ik begin m.a.w. quasi met een propere lei en zal sowieso mijn portefeuille moeten aanspreken.

                      Bedankt voor de reacties. Voorlopig onthoud ik dat ik voor een switch naar Nikon bestwat geduld moet hebben voor een opvolger van de D300s - of een tweedehands D300s kopen om mee te starten en alvast beginnen zoeken naar goede deals voor het glaswerk. Dat staat dan eigenlijk quasi gelijk met 'even verder boeren met een 7D'. Dus, als ik dan toch moet wachten hou ik gelijk ook Canon in het vizier voor een opvolger van de 7D - de eerste die met een cropcamera op de proppen komt haalt zijn slag binnen ;-)

                      Alhoewel ik een Nikon Man ben moet ik je hier gelijk geven, ik heb de D300 gehad en volgens mij is die ongeveer gelijkwaardig aan uw 7D.
                      Ik zou ook even wachten op wat er nog komt, bij beide zijn de high-end crops een beetje aan vervanging toe.
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment

                      Working...
                      X