Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV verwijdering uit landschapfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV verwijdering uit landschapfoto's

    Zou iemand mij een photoshop werkmethode kunnen bezorgen om de "UV-zweem" uit mijn landschapfoto's te verwijderen?
    Een UV filter stond nochtans op mijn lens maar leek bij thuiskomst onvoldoende gewerkt te hebben.
    Aan de horizon lopen de foto's helemaal wazig weg, alsof er een mist hing en die wil ik verwijderen.
    Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

    Ik vraag me af of het wel z.g. "UV-zweem" is. Kun je een voorbeeld plaatsen?
    Ik vrees dat we hier een discussie gaan krijgen of het al dan niet nuttig zijn van een UV-filter.
    Een waas kan vaak verholpen worden met een aanpassingslaag waarbij je een lichte "S-curve" aanbrengt. In mijn engelstalige Photoshop is dat een Curves Adjustment Layer. Maar er zijn zeker ook andere manieren.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

      Hierbij een van de zweemfoto's

      Comment


      • #4
        Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

        Wat je hier zit, heeft eigenlijk niks met je UV-filter te maken.

        In deze foto is er heel wat overbelicht. De kloof is heel goed belicht, maar de lucht is echt te wit.
        Maar ook het gebrek aan diepe zwarten maakt dat de foto een beetje een waas krijgt. Dat zie je in het histogram.
        Die grafiek zou eigenlijk helemaal gevuld moeten zijn, liefst met een klokvorm. Maar links en rechts mag je dus geen lege stukken hebben en geen stukken die van de grafiek afvallen, als je begrijpt wat ik bedoel.
        In dit soort foto's, wel te verstaan, want alles kan binnen een bepaald doel, hč.

        In dit geval zou ik het linkerschuivertje van je histogram al naar rechts schuiven tot aan het eerste stukje informatie.
        Aan de linkerkant is er heel wat weggevallen doordat het overbelicht is, maar daar is nu niks meer aan te doen. Eventueel door de hooglichten wat te dimmen met je bewerkingsprogramma.

        Dan kun je, zoals LesC zegt, van de curve nog een S-curve maken, wat in principe neerkomt op meer contrast toevoegen. Dat kan hier helpen. Heb je een RAW ?

        Comment


        • #5
          Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

          Bedankt om een voorbeeld te plaatsen. Ik ga akkoord met de analyse van MadHatter. Contrast is de boodschap, en als je over een RAW-beeld beschikt, ga je nog meer kunnen redden.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

            O, en als ik me niet vergis, had een polarisatiefilter ook wat kunnen helpen als de luchtvochtigheid hoog genoeg was.
            Als er wat vocht in de lucht zit, weerkaatst het licht daar ook op. Met een polarisatiefilter filter je het weerkaatste licht weg,
            waardoor een lucht 'zuiverder' van licht wordt.

            Comment


            • #7
              Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Een waas kan vaak verholpen worden met een aanpassingslaag waarbij je een lichte "S-curve" aanbrengt.
              Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
              In dit geval zou ik het linkerschuivertje van je histogram al naar rechts schuiven tot aan het eerste stukje informatie.
              Aan de linkerkant is er heel wat weggevallen doordat het overbelicht is, maar daar is nu niks meer aan te doen. Eventueel door de hooglichten wat te dimmen met je bewerkingsprogramma.

              Dan kun je, zoals LesC zegt, van de curve nog een S-curve maken, wat in principe neerkomt op meer contrast toevoegen. Dat kan hier helpen. Heb je een RAW ?
              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik ga akkoord met de analyse van MadHatter. Contrast is de boodschap
              He mannen, zitten juliie elkaar alleen maar na te praten of hebben jullie het ook geprobeerd?

              Eerst de hooglichten dimmen en dan een S-curve toepassen? Een S-curve verergert de boel natuurlijk alleen maar omdat je daarmee de lichte stukken nog lichter maakt en de donkere nog donkerder (inderdaad, dat is meer contrast maar dat gaat dit probleem niet oplossen...).

              Met je levels het histogram aan laten sluiten gaat ook niet veel helpen. Je zult het toch heel anders moeten aanpakken. De foto is recht tegen de zon in genomen dus het zal nog een kluif zijn daar eer aan te behalen...

              Comment


              • #8
                Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

                Heb het curvepatroon al meermaals bekeken en inderdaad ik zou het zwart ietsje naar rechts kunnen verschuiven, maar dat helpt niet echt, de foto wordt dan in zijn geheel natuurlijk wel iets donkerder maar de zweem blijft.
                Het wit is uiteraard overvloedig aanwezig, maar dat dan ik door compositiewijziging misschien toch nog verdringen.
                Heb ook eens een heel klein stukje zwart afgezonderd en met de pipet gekontroleerd en de RGB tellers stonden daarbij telkens op 0-0-0, leek mij OK
                Ook de S-curve heb ik in de 3 kleuren vervormd en ook daarmee is niet veel beterschap te bekennen.
                Zou ik met een verloop-aanpassingslaag niet op een of andere manier een "complementaire tegenkleur" kunnen creeren die de onderliggende basislaag dan plaatselijk neutraliseert en zo de zweem eigenlijk oplost ?
                Alvast allen bedankt voor de snelle reaktie.

                Comment


                • #9
                  Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door u4411 Bekijk bericht
                  Ook de S-curve heb ik in de 3 kleuren vervormd en ook daarmee is niet veel beterschap te bekennen.
                  Ja, dat dacht ik al. Ik ben zo thuis en dan zal ik even snel wat knutselen. Echt mooi zal het echter niet gaan worden hoor, met dat tegenlicht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

                    Eerst even dit: een digitale camera is ongevoelig voor UV-licht dus wat dat betreft heeft het geen enkele zin een UV-filter te gebruiken. Het enige nut is het beschermen van je frontglas maar wel ten koste van kwaliteit. Als je goed kijkt zie je dat je nogal wat flares in je beeld hebt (bijv. links van het midden een stuk van een cirkelboog) en dat komt vooral door de weerspiegeling tussen je frontglas en het filter. Mijn mening: voortaan zonder UV-filter fotograferen, je beelden zullen er wellicht ook nog scherper op worden. Bescherming krijg je door je zonnekap.

                    Hier mijn snelle poging er nog iets van te maken.



                    Nog eentje met nieuwe lucht:



                    Als je wilt weten hoe dan hoor ik het wel.
                    Last edited by Leonidas; 24 september 2012, 19:18.

                    Comment


                    • #11
                      Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

                      Mijn poging,

                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        He mannen, zitten juliie elkaar alleen maar na te praten of hebben jullie het ook geprobeerd?

                        Eerst de hooglichten dimmen en dan een S-curve toepassen? Een S-curve verergert de boel natuurlijk alleen maar omdat je daarmee de lichte stukken nog lichter maakt en de donkere nog donkerder (inderdaad, dat is meer contrast maar dat gaat dit probleem niet oplossen...).

                        Met je levels het histogram aan laten sluiten gaat ook niet veel helpen. Je zult het toch heel anders moeten aanpakken. De foto is recht tegen de zon in genomen dus het zal nog een kluif zijn daar eer aan te behalen...
                        Dan heb je niet goed gelezen. Je begint met het histogram, dan bekijk je de hooglichten. En als je dan de zweem onderaan weg zou willen, dan kun je het contrast verhogen. Ik weet ook dat je hooglichten daar weer wat sterker van kunnen worden, maar ze zijn toch al uitgebrand. En je kunt de top van je S ook maar lichtjes naar boven trekken. Vandaar "dat kan ook helpen", met de nadruk op kān.

                        En zoals gezegd is de lucht te wit, die stukken zul je niet terug kunnen halen. De kloof is wel netjes belicht. Het wordt lastig hier nog iets van te maken, maar de tips hierboven zullen zeker helpen. Snijsweus.


                        Oorspronkelijk geplaatst door u4411 Bekijk bericht
                        Heb het curvepatroon al meermaals bekeken en inderdaad ik zou het zwart ietsje naar rechts kunnen verschuiven, maar dat helpt niet echt, de foto wordt dan in zijn geheel natuurlijk wel iets donkerder maar de zweem blijft.
                        Het wit is uiteraard overvloedig aanwezig, maar dat dan ik door compositiewijziging misschien toch nog verdringen.
                        Heb ook eens een heel klein stukje zwart afgezonderd en met de pipet gekontroleerd en de RGB tellers stonden daarbij telkens op 0-0-0, leek mij OK
                        Ook de S-curve heb ik in de 3 kleuren vervormd en ook daarmee is niet veel beterschap te bekennen.
                        Zou ik met een verloop-aanpassingslaag niet op een of andere manier een "complementaire tegenkleur" kunnen creeren die de onderliggende basislaag dan plaatselijk neutraliseert en zo de zweem eigenlijk oplost ?
                        Alvast allen bedankt voor de snelle reaktie.
                        Als je het zwart opschuift, hoeft de foto niet donkerder te worden. Dat kun je aanpassen aan de hand van het middelste schuivertje.
                        De S-curve per kleur zou helpen als het een echte kleurzweem was, maar dat is het niet.
                        Als ik even vlug mijn vorige tips toepas, krijg ik het volgende. Het is niet opgelost, maar je snapt het idee waar het naartoe hoort te gaan. Er is vast wel iemand handiger met dit soort programma's die er meer kan uithalen:



                        Als je liever niet hebt dat ik de foto hier zet, haal ik hem wel weer weg.

                        Comment


                        • #13
                          Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
                          Dan heb je niet goed gelezen. Je begint met het histogram, dan bekijk je de hooglichten. En als je dan de zweem onderaan weg zou willen, dan kun je het contrast verhogen. Ik weet ook dat je hooglichten daar weer wat sterker van kunnen worden, maar ze zijn toch al uitgebrand. En je kunt de top van je S ook maar lichtjes naar boven trekken. Vandaar "dat kan ook helpen", met de nadruk op kān.
                          Natuurlijk heb ik wel goed gelezen. Onderaan heb je nauwelijks zweem dus wat je zegt over het histogram kan wel een verbetering voor het geheel*) zijn maar geen oplossing voor de zweem en nogmaals: bovenaan wordt het erger. In plaats van de curve omhoog trekken bij de witte kant moet je 'm juist naar beneden trekken.

                          *) EDIT: ik vind het nu eigenlijk iets te donker geworden in je voorbeeld onderin.
                          Last edited by Leonidas; 24 september 2012, 19:42.

                          Comment


                          • #14
                            Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            Mijn poging,
                            Verdienstelijk resultaat!

                            Comment


                            • #15
                              Re: UV verwijdering uit landschapfoto's

                              Beste alex 606 zou je me ook nog uitleggen wat je bewerkingsvolgordes waren ? DBVB

                              Comment

                              Working...
                              X