Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gebruik van lenzen Nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gebruik van lenzen Nikon D5000

    hallo alllemaal,

    ik ben nieuw op dit forum en wil graag het volgende vragen; ik heb een D5000 met een lens 18 - 105 .
    Ik wil me een tweede objectief liefst een 70-300 aanschaffen. Ben gisteren bij iemand langs geweest die een Nikor AF 70-300 te koop had. Ik heb echter moeten vaststellen dat de autofocus niet werkt. Ik heb me laten vertellen dat ik op mijn toestel de D5000 alleen speciale lenzen met ingebouwde motor kan gebruiken. Blijkbaar zijn deze lenzen ook veel duurder.
    Ik stel me dan de vraag of ik zo een lens moet aanschaffen of beter een andere body aanschaf waar de normale lenzen kunnen gebruikt worden.
    Kom ik er dan met een D7000 als definitief toestel of overweeg ik een D800 of een D3x of D3s?

    alvast bedankt voor jullie reacties.

    Michel

  • #2
    Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

    De Nikon D5000 heeft inderdaad geen ingebouwde scherpstelmotor, je moet dus lezen aanschaffen die zo een motor ingebouwd hebben als je autofocus wil hebben, bij Nikon dus de zogenoemde AF-S objectieven.
    Aankoop van een D7000 lost natuurlijk dat probleem op. De andere camera's die je vernoemt behoren eerder tot het professionele gamma van Nikon en zijn ook een heel pak duurder.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

      bedankt voor de info.
      Ik ben al een tijdje foto's aan het maken en overweeg nu een cursus te volgend.
      Kan dit met de D5000 en de lens die ik heb of overweeg ik dan toch maar de aanschaf van
      een ander toestel.
      Ik vrees echter dat ik met de aankoop van de D7000 geen definitieve oplossing heb, en dus
      nadien toch nog eens een ander en duurder toestel zal kopen.
      Misschien toch maar beter overwegen een duurder toestel aan te schaffen.

      Comment


      • #4
        Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

        bedankt voor de info.
        Ik ben al een tijdje foto's aan het maken en overweeg nu een cursus te volgend.
        Kan dit met de D5000 en de lens die ik heb of overweeg ik dan toch maar de aanschaf van
        een ander toestel.
        Ik vrees echter dat ik met de aankoop van de D7000 geen definitieve oplossing heb, en dus
        nadien toch nog eens een ander en duurder toestel zal kopen.
        Misschien toch maar beter overwegen een duurder toestel aan te schaffen.

        Comment


        • #5
          Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

          Hangt natuurlijk af van wat je wil doen, ik ben van de D80 naar de D7000 gegaan en nu overweeg ik de D800.
          Ik ben nog steeds zeer content van en het is de beste crop frame dat je momenteel kan kopen!
          De aanschaf van een D3s/D800 vergt ook veel duurder glas, want je 18-105 zal je niet meer kunnen gebruiken.
          Een zoomlens voor een full frame camera kost ook meer dan 1000€ (en dan heb je nog slechts 1 lens).
          Mocht je al een full frame 24-70 hebben of iets in die aard zou full frame inderdaad wel de betere optie zijn.

          Comment


          • #6
            Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

            De Nikkor AF 70-300 is niet alleen goedkoper omdat er geen motor inzit, maar ook omdat het, vriendelijk gezegd, maar een tamelijk modale lens is. Een goed alternatief zou een Tamron 70-300 USD VC kunnen zijn. Dit is een veel goedkopere oplossing als een nieuwe camera.

            Waarom zou de D7000 niet de definitieve oplossing zijn? Voor velen is dat het wel en het is een mooie tussenstap naar een procam.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

              De Nikkor AF 70-300 is niet alleen goedkoper omdat er geen motor inzit, maar ook omdat het, vriendelijk gezegd, maar een tamelijk modale lens is. Een goed alternatief zou een Tamron 70-300 USD VC kunnen zijn. Dit is een veel goedkopere oplossing als een nieuwe camera.

              Waarom zou de D7000 niet de definitieve oplossing zijn? Voor velen is dat het wel en het is een mooie tussenstap naar een procam.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

                Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                Een zoomlens voor een full frame camera kost ook meer dan 1000€ (en dan heb je nog slechts 1 lens).
                Absoluut niet waar. Je hebt al een FX-zoomlens voor iets meer dan €300, nl een Tamron 70-300 USD VC maar er zijn ook Nikkors ver onder die €1000.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Absoluut niet waar. Je hebt al een FX-zoomlens voor iets meer dan €300, nl een Tamron 70-300 USD VC maar er zijn ook Nikkors ver onder die €1000.
                  Om nog maar te zwijgen over de lenzen op de 2de hands markt . . . voor Nikon meer dan voldoende . . .
                  Ik gebruik op mijn D3S een 2de handse Tamron 28-75 f/2.8 . . . denk je dat iemand het verschil ziet of een foto gemaakt is met deze lens of met een Nikkor 24-70 f/2 ..... vergeet het maar, al meer dan één keer uitgetest . . .
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Absoluut niet waar. Je hebt al een FX-zoomlens voor iets meer dan €300, nl een Tamron 70-300 USD VC maar er zijn ook Nikkors ver onder die €1000.
                    Die zijn er natuurlijk, alleen kan je daarmee niet altijd het maximum halen uit je full frame camera (niet altijd bruikbaar op 2.8, of ze hebben een variabel diafragma, ...).
                    Ik denk toch dat het nog steeds aan te raden is om een Nikon 24-70 aan te kopen dan een Sigma 24-70 (dat enkel een goede lens is voor landschap omdat deze scherper is boven f/11 dan alle andere 24-70's).

                    Comment


                    • #11
                      Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

                      ik zou eerst die cursus gaan volgen en kijken tegen welke beperkingen je dan aanloopt. Het is dan nog tijd genoeg om een andere camera te kopen
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

                        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        Die zijn er natuurlijk, alleen kan je daarmee niet altijd het maximum halen uit je full frame camera (niet altijd bruikbaar op 2.8, of ze hebben een variabel diafragma, ...).
                        Ik denk toch dat het nog steeds aan te raden is om een Nikon 24-70 aan te kopen dan een Sigma 24-70 (dat enkel een goede lens is voor landschap omdat deze scherper is boven f/11 dan alle andere 24-70's).
                        Ik denk dat jij al veel gelezen hebt en weinig echt gezien hebt ,Ik weet heel zeker dat er foto,s gemaakt worden met tamron ,sigma waar van je niet kan zien dat het met een goedkoper alternatief dan nikon gemaakt is.
                        Enne 1000 euro minimum voor ff objectieven?? BV 50mm afd 1.8 kost iets van 130 euro perfect bruikbaar op D800 heb hem zelf
                        Last edited by stefan.d; 23 september 2012, 14:21.

                        Comment


                        • #13
                          Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Die zijn er natuurlijk, alleen kan je daarmee niet altijd het maximum halen uit je full frame camera (niet altijd bruikbaar op 2.8, of ze hebben een variabel diafragma, ...).
                          Ik denk toch dat het nog steeds aan te raden is om een Nikon 24-70 aan te kopen dan een Sigma 24-70 (dat enkel een goede lens is voor landschap omdat deze scherper is boven f/11 dan alle andere 24-70's).
                          Over welke Sigma heb je het? Als je de HSM versie bedoelt dan betwijfel ik of je ze zelf hebt gehad.
                          Ik heb ze in ieder geval wel gehad , alsook de Nikkor 24/70 en in real life fotografie wil ik het zien dat iemand vanaf f4.0 het verschil ziet tussen een hoopje foto's.
                          Ik heb ook alle testen gelezen maar dan hebben we het niet over real life maar over testmuren en tabellen.
                          Ik heb ze verkocht omdat de overstraling op grote diafragma's me ergerde en daar koop je zo'n lens voor.
                          Maar ik heb trouwalbums geleverd die met die lens getrokken waren waarin foto's tot A4 zaten en die gewoon perfect scherp waren, te zelfs want ik moest geregeld de huid van de bruid verzachten.
                          Dus alhoewel ik ondertussen zelf een Nikkor heb vind ik de Sigma zo afbreken er wat over.
                          D800 en een goed glasservies

                          Comment


                          • #14
                            Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

                            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                            Die zijn er natuurlijk, alleen kan je daarmee niet altijd het maximum halen uit je full frame camera (niet altijd bruikbaar op 2.8, of ze hebben een variabel diafragma, ...)..
                            Iemand met een D5000, die zoekt naar een Tamron 70-300 van iets boven de €100, zou geďnteresseerd zijn in een 2.8 lens en dan kom je voor een tele nog uit net iets onder de €2000.

                            Waarom zou je niet het maximum uit je FX halen met een Tamron 70-300 USD VC, deze vraagt meer van je camera dan de 70-200 VR, daar heeft de camera geen moeite te doen
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: gebruik van lenzen Nikon D5000

                              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Die zijn er natuurlijk, alleen kan je daarmee niet altijd het maximum halen uit je full frame camera (niet altijd bruikbaar op 2.8, of ze hebben een variabel diafragma, ...)..
                              Iemand met een D5000, die zoekt naar een Tamron 70-300 van iets boven de €100, zou geďnteresseerd zijn in een 2.8 lens en dan kom je voor een tele nog uit net iets onder de €2000.

                              Waarom zou je niet het maximum uit je FX halen met een Tamron 70-300 USD VC, deze vraagt meer van je camera dan de 70-200 VR, daar heeft de camera geen moeite te doen
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X