Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filter en Liveview

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filter en Liveview

    Heb me een ND filter aangekocht een Fader ND mark II (10 stappen instelbaar)omdat ik aan de kust woon en graag zou foto's maken van op de golfbrekers en dergelijke met een zweem over het water bij stille zee.
    Dat het van het begin niet gemakkelijk zou gaan wist ik al, alles moet je leren met vallen en opstaan. Ik gebruik een Nikon D7000 met een zoomlens van Tamron 18/270 1:3.5-6.3.
    Hier heb ik enkele vragen bij namelijk de volgende. Stel ik de camera het best in op M of A, Volgens me eerste indruk gaat het best op M op statief natuurlijk. Stel je eerst de camera in zonder filter en daarna met filter en aanpassen van de belichtingen en het afstellen van de filter. Kan dat best gebruikt worden met Livevieuw om een beter voorbeeld van de belichting te kunnen zien.
    Nu stel in de WB in op automatisch of mag het ook anders. Heb wel al ondervonden dat de foto's nogal gemakkelijk overbelicht zijn nochtans staat de iso op 100. Mag of kan ik inzoomen met het filter of liever niet.
    Gebruik wel een afstandsbediening.
    Wie o wie kan er me enkele tips geven. Op Google al veel gevonden maar mis daar toch info over instelling.

    Met dank bij voorbaat voor de reactie's

    Daniel

  • #2
    Re: ND filter en Liveview

    1 camara op statief en op vertraagd afdrukken of mirror lock-up of afstandsbediening en eventueel ruisonderdrukking lange sluitertijd aan.
    2 compositie maken, lichtmeten, scherpstellen en op MF zetten.
    3 camera op M en 10 stoppen meer licht geven(als camera op 1/3 staat ingesteld, zijn dat dertig klikjes en daarbij kun je beide wieltjes gebruiken)
    4 voorzichtig filter erop
    5 afdrukken

    Zoomen kan niet meer met het filter erop omdat de lens niet scherpgesteld blijft bij nieuwe brandpunt, dus alles moet klaar zijn voordat het filter erop gaat.

    Blijkt de foto overbelicht: controleren of je geen instel fout hebt gemaakt of licht veranderd is, geen instelfout: volgende opname met 1/2 belichtingstijd, weer kijken naar de foto enz..
    Last edited by hjanssen; 22 september 2012, 11:38.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: ND filter en Liveview

      Zelf geen ervaring, al volg ik dit onderwerp (ND fader) al een hele tijd. Deze grote topic misschien 'ns doornemen?
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment

      Working...
      X