Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fumarole (I)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fumarole (I)

    Namaskard is een van de grotere solftarenvelden van Ijsland en ligt bezaaid met stoompluimen, kokende modderpoelen en fumarolen, zoals deze. Fumarolen ontstaan door openingen in de aardkorst waardoor gassen kunnen ontsnappen (vnl waterdamp en Co2).

    Het was die dag vrij koud en ik had dan ook het lumineuze idee mijn handen te warmen aan die damp. Ik stond op zo'n 2-3 meter van de fumarole en na 1 seconde voeld ik mijn handen al gloeiend heet worden...

    Bij deze dus een fumarole op Hverir. Bij een foto kan je geen geluid steken, dus wie de fumarole wil horen: klik (GSM kwaliteit)



    Update zonder draadje:





    Origineel




    Last edited by Cytochrome; 29 september 2012, 21:46. Reden: Update
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Fumarole

    waarom gsm filmpje?gaat met je D7000 toch ook.

    ot: prima foto
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Fumarole

      Hverir is idd een verzamelnaam voor hete bronnen, dit zijn deze van Námaskard bij Myvatn. Misschien de best bekende maar zeker niet de grootste en ook niet de mooiste.
      Ik denk wel met weemoed terug aan de tijd toen die stomme draadjes er nog niet stonden....
      De meesten spenderen daar bijzonder weinig tijd en dat is jammer want verderop zijn prachtige zwavelkristallen te fotograferen in miniatuur fumarolekes.
      Om je daar een gedacht van te vormen : zie "Icelandic coloured abstracts" op de Jalbum-site, er zit daar een foto bij hiervan.
      Holtes met prachtige knalgele messcherpe zwavelkristallen, jammer genoeg is de stoomzweem daar de vijand. Heel teer en kwetsbaar, geen informatie die je moet te grabbel gooien maar hier kan dat wel denk ik. Het vraag om zon en een stevige wind.
      Het hele gebied neemt toe in oppervlakte en op foto's van verschillende jaren is te zien dat de fenomenen verdwijnen en verschijnen, de fumarole op de foto is een van de oudste (>30 jaar). Op de achtergrond ligt de Námafjall (berg) van waarop je een prachtig uitzicht hebt op dit gebied en vlakbij ligt de berg die langzaam in twee wordt gescheurd door de continentale drift, je ziet de kloof zeer duidelijk als je vanuit Myvatn naar dit gebied toe rijdt. Weinigen staan er bij stil.

      Over de foto : ik heb er stomweg nog nooit aan gedacht om dit met een tragere sluiter te nemen, de reden is heel eenvoudig : ik gebruik kwasi nooit een statief.
      Mooie opname Matthias maar die draad aan de onderzijde van de stoom stoort. Het zal wel wat werk zijn maar ik denk dat het de moeite waard is om hem weg te nemen. Voor een buitenstaander zal hij niet opvallen maar je moet maar de pech hebben om bij zo'n IJslandfreak als ik terecht te komen.

      Comment


      • #4
        Re: Fumarole

        Merci voor deze weer uitgebreide toelichting paul! Over de naamgeving, ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet meer uit geraakte. Hverir en namaskard worden overal op het net door elkaar gebruikt en ik wist het op den duur niet meer...heb het aangepast in mijn openingspost.
        En potverdikke, ik heb de paaltjes en draden achteraan al weggepoetst maar ben domweg die vooraan vergeten ik zal morgen nog een update plaatsen..
        Merci voor de (rand)comment!
        facebook

        500px

        Comment


        • #5
          Re: Fumarole

          update zonder draadje onderaan
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: Fumarole

            Mooie foto en tof effect met de lange belichting

            Comment


            • #7
              Re: Fumarole

              Heel mooi hoor!
              De kleuren, de comp....maar misschien zal ik hier wel muggeziften...had misschien geprobeerd om wat ietske minder damp vast te leggen...nu neemt die wel veel van de rest van het beeld weg.
              Maar 't is echt wel muggeziften hoor!
              Knap!
              Gr Pascale
              Eerlijkheid duurt het langst!!
              Mijn website: http://www.degrafon.be/

              Comment


              • #8
                Re: Fumarole

                Oorspronkelijk geplaatst door tantine Bekijk bericht
                Heel mooi hoor!
                De kleuren, de comp....maar misschien zal ik hier wel muggeziften...had misschien geprobeerd om wat ietske minder damp vast te leggen...nu neemt die wel veel van de rest van het beeld weg.
                Maar 't is echt wel muggeziften hoor!
                Knap!
                Gr Pascale
                ik volg :-)
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Re: Fumarole

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                  ik volg :-)
                  idem hier,
                  wijs met dat geluid er bij
                  eos 600 d
                  lens 18-135 canon 10-22canon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fumarole

                    bedankt voor de eerlijke reacties! Ik kan jullie wel volgen hoor. Ik heb nog andere compo's liggen waar meer te zien is van de bergen achteraan door recht achter de fumarole staan, maar dan miste ik de kleuren in de lucht links. Ik zal misschien nog eens een andere compo posten. Nogmaals dank voor de eerlijke meningen!
                    facebook

                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fumarole

                      Knappe foto, zeker origineel om een lange sluitertijd hiervoor te gebruiken.
                      Iets meer achtergrond zou idd beter zijn, daar volg ik ook in.
                      Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                      MIJN WEBSITE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fumarole

                        Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
                        Knappe foto, zeker origineel om een lange sluitertijd hiervoor te gebruiken.
                        Iets meer achtergrond zou idd beter zijn, daar volg ik ook in.
                        Hier volg ik ook.
                        Verder is het een zeer bijzondere foto met een goede compo en mooie, realistische kleuren.
                        Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
                        www.myriamvos.jalbum.net of facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fumarole

                          Toffe compositie Mathias!
                          vriendelijke groeten, Helen
                          Updated WWW.HELENICA.NL
                          ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fumarole

                            Mooie foto
                            Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                            Groeten
                            Kurt

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fumarole

                              Hoe meer ik er naar kijk hoe mooier ik hem vind.

                              Comment

                              Working...
                              X