Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oog in Oog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oog in Oog



    >Klik hier voor grote versie<

    Cliché's. De meeste mensen zijn er dol op, de meeste serieuze fotografen verafschuwen ze.

    Arches National Park in Utah is zonder twijfel een van de meest gefotografeerde parken in de VS. Veel van de indrukwekkende rotsbogen daar zijn al door miljoenen mensen gefotografeerd, die allemaal even onder de indruk waren toen ze er in levende lijve naast stonden. Vooral de rotsbogen vlakbij de parkeerplaatsen zijn erg populair.

    Persoonlijk vind ik het juist erg leuk om dit soort iconische plekken te fotograferen, omdat ze meestal het bezoeken en bekijken meer dan waard zijn, en omdat ze een enorme fotografische uitdaging bieden: hoe ga ik hier in vredesnaam iets origineels van maken? Ik ben op veel plekken in de wereld geweest waar nog nauwelijks andere mensen ooit een stap gezet hebben, en om op dat soort locaties originele foto's te maken is vrij eenvoudig - richt je camera op iets en klik. Ok, misschien niet zó eenvoudig, maar een stuk makkelijker dan wanneer je op een plek staat waar al honderdduizenden fotografen je voor zijn geweest. Je zult dan veel beter moeten nadenken over de foto die je gaat nemen als je wilt dat die zich onderscheidt van de massa.

    Voordat ik voor de eerste keer Arches NP bezocht, had ik al vele foto's gezien van Turret Arch, gekaderd door North Window. Ik was er altijd vanuit gegaan dat de opening van North Window ongeveer de grootte had van een forse eettafel, of misschien wel kleiner. Pas toen ik er uiteindelijk zelf naartoe liep, zag ik opeens hoe groot North Window werkelijk is - heel groot. De scène waar ik al honderden varianten van had gezien, was in het echt veel spectaculairder dan ik ooit had gedacht.

    De eerste beslissing die ik daarom nam, was om een menselijk element aan mijn foto toe te voegen zodat je een beter gevoel van schaal krijgt. Vrijwel alle landschapsfotografen proberen met man en macht menselijke elementen uit hun foto's te houden, dus dat is prettig als je probeert iets origineels te maken. Mijn timing hielp ook nog een handje, want sneeuw zie je relatief veel minder vaak in foto's van dit gebied, en dat kleine beetje zorgt er net voor dat North Window en Turret Arch mooi gescheiden worden in de middengrond.

    Het blijft natuurlijk een cliché-plaat, maar ik vond het leuk om te proberen er net iets anders van te maken.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Oog in Oog

    heel knap gedaan Marsel!
    knappe compo en details. de persoon in het beeld was me niet direct opgevallen, maar het is wel een meerwaarde omdat het makkelijker in te schatten is hoe groot het geheel wel is.
    alleen door het kleine formaat van de foto kan ik niet goed uitmaken wat het wit in de foto is, lijkt wel wollen pluisjes, maar dat zal het wel niet zijn
    groeten, Kristof
    Canon EOS 5D mkII

    Comment


    • #3
      Re: Oog in Oog

      Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
      door het kleine formaat van de foto kan ik niet goed uitmaken wat het wit in de foto is, lijkt wel wollen pluisjes, maar dat zal het wel niet zijn
      Daarom staat er ook zo'n handige link onder de foto naar een versie van 1200 pixels breed. Daarin kun je ook beter zien dat het wit in de foto sneeuw is. En het staat ook beschreven in de tekst.

      Dank voor je reactie.
      Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

      Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

      Comment


      • #4
        Re: Oog in Oog

        Turret Arch gezien vanaf één vd Windows
        mooi gedaan

        ja alles is daar groter dan je denkt
        het is daar echt de max voor de wandelaars en/of fotografen
        was één v/d hoogtepunten op onze NP-reis in 2010

        zonder je topic te willen bevuilen, ik heb de omgekeerde foto
        maar 't is altijd fijn om 'winter'-foto's te zien van Arches NP

        ben wel curieus of 't teleshot is of niet (zit geen EXIF in foto) en waar je stond voor deze foto
        Last edited by Dirtyharry71; 21 september 2012, 12:47.
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          Re: Oog in Oog

          Mooi in beeld gebracht, en het anders proberen in beeld te brengen is een meerwaarde voor mij.
          Groetjes Chris.

          Comment


          • #6
            Re: Oog in Oog

            Wauw. Ik vond het al een prachtige foto toen ik keek. De sneeuw doet het hem.
            En toen viel me dat mannetje (vrouwtje?) pas op. Echt onthutsend mooi.

            Comment


            • #7
              Re: Oog in Oog

              Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
              Daarom staat er ook zo'n handige link onder de foto naar een versie van 1200 pixels breed. Daarin kun je ook beter zien dat het wit in de foto sneeuw is. En het staat ook beschreven in de tekst.

              Dank voor je reactie.
              LOL, ik had nochtans alles gelezen om het eruit te kunnen halen, maar gemist blijkbaar, de link ook niet gezien
              groeten, Kristof
              Canon EOS 5D mkII

              Comment


              • #8
                Re: Oog in Oog

                Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                .........
                De eerste beslissing die ik daarom nam, was om een menselijk element aan mijn foto toe te voegen zodat je een beter gevoel van schaal krijgt.......
                en dat maakt deze opname.
                anders inderdaad 13 in een dozijn.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Oog in Oog

                  Ben er ook in de winter geweest.
                  Magische plek, de koude vingers meer dan waard met een plaatje als dit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oog in Oog

                    Misschien al veel gefotografeerd, maar toch niet gemakkelijk en met de persoon hier extra mooi.
                    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oog in Oog

                      mooi, en knap dat je het aandurft op klassiekers op eigen wijze in te vullen. Goed geslaagd overigens.
                      foto mag wel donkerder voor mij. Komt de kleurdiepte van het oranje tegemoet en het blauw wordt meteen ook wat gesatureerder en komen de wolken beter uit.
                      facebook

                      500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oog in Oog

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                        mooi, en knap dat je het aandurft op klassiekers op eigen wijze in te vullen. Goed geslaagd overigens.
                        foto mag wel donkerder voor mij. Komt de kleurdiepte van het oranje tegemoet en het blauw wordt meteen ook wat gesatureerder en komen de wolken beter uit.
                        Kan deze bemerking wel volgen.
                        Voor de rest een foto waar ik kan naar blijven kijken en daarom dik geslaagd
                        Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                        Groeten
                        Kurt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oog in Oog

                          Heel mooi weer!!
                          Gr Pascale
                          Eerlijkheid duurt het langst!!
                          Mijn website: http://www.degrafon.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oog in Oog

                            Ben normaal niet echt voor de doorkijkjes, maar een uitvoering als deze vind ik toch wel heel erg mooi.
                            Persoon voegt idd zeker wat toe, wist niet dat het zo groot was.
                            Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                            MIJN WEBSITE

                            Comment

                            Working...
                            X