Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D800? Of een ander?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D800? Of een ander?

    Beste,

    Na het vele lezen op internet las ik dat de D800 toch niet zo schitterend is als dat die beweert!
    Nu wou ik eens mijn vraag hier stellen:
    Ik ben zelf student fotograaf (die graag van meer houd) en hou mij vooral bezig met MODE en CONCERT, welke camera zou geschikt zijn voor deze zaken?
    Momenteel zit ik met een D700, maar die wil ik verkopen.

    Is de D800 een goeie keus, of zijn de vele zaken die op het internet staan over "D800 is slecht voor concerten" waar?

    mvg,
    Jasper

  • #2
    Re: D800? Of een ander?

    Ik denk dat je even moet afwachten hoe de praktijkprestaties van de D600 zijn. In ieder geval heb ik van mijn D800 nog geen minuut spijt.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: D800? Of een ander?

      Als ik moet kiezen tussen de D600 of de D800 zal het sowieso de 800 worden. Die heeft gewoon zo veel dat de D600 niet heeft.
      Dus jij denkt dat de D800 minstens even goed is als de D700, ook voor concerten. (ik vond het al vreemd toen ik las dat dat niet zo zou zijn)

      Comment


      • #4
        Re: D800? Of een ander?

        Zeker weten, hier een paar voorbeeldjes uit Theater 013 van de scholencontest Tilburg's got Talent. Alle 3 op Iso 3200.





        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: D800? Of een ander?

          Voor zover ik kan zien (qua scherpte) zijn deze inderdaad even goed als de D700. Ik vind het dan echt jammer dat er zo veel met woorden wordt gesmeten op het internet dat hij niet scherp zou fotograferen, slechte iso, te traag scherpstellen. Terwijl ik hier nu wel drie goeie beelden zie (tweede misschien wat bewogen, mahja, het blijft slecht licht omstandigheid)

          Comment


          • #6
            Re: D800? Of een ander?

            Om goede resultaten krijgen met een D800 zijn er enkele vereisten;

            - Snappen hoe het moet en een beteje ervaring.
            - Je objectieven kalibreren voor optimale AF.
            - De eventuele beperkingen van je optiek in de gaten houden.

            De hier geplaatste foto's zijn allemaal genomen met de 70-200 VR II. Dan hoef je over de beperkingen van de optiek niet zo te tobben
            Ik heb de 2e er ook bij gezet. Weliswaar iets bewogen, maar je kunt dan wel zien dat timing met de D800 geen issue is.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: D800? Of een ander?

              Inderdaad, maar als professionele fotograaf moet je sowieso met je materiaal kunnen werken, dat is gewoon logisch!
              Wat dat kalibreren betreft: dat moet ik toch nog eens bekijken hoe dat moet .

              Normaal zit ik met mijn 70-200 2.8 (vorige editie) en oudere 28-70 2.8, wel nog goed... denk ik

              Comment


              • #8
                Re: D800? Of een ander?

                De oudere 70-200 f2,8 is met het diafragma volledig open niet zo geweldig goed, en dat zal je bij een camera met veel pixeltjes per cm² nog wat gemakkelijker zien op de foto's.
                Dat is dus al een beperking van de optiek waar Spanjaart het over had.

                Ik gebruik tegenwoordig een Canon 5D MKIII, en die is heel erg goed voor concertfotografie.
                Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat de foto's compleet ruisvrij zijn op iso 3200 en hoger (voor mij is iso 12800 bij die camera echt het uiterste om nog aanvaardbare foto's te krijgen, maar als je grote afdrukken wil maken, dan zet je ook bij die camera de iso een paar stops lager).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: D800? Of een ander?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  De oudere 70-200 f2,8 is met het diafragma volledig open niet zo geweldig goed, en dat zal je bij een camera met veel pixeltjes per cm² nog wat gemakkelijker zien op de foto's.
                  Dat is dus al een beperking van de optiek waar Spanjaart het over had.

                  Ik gebruik tegenwoordig een Canon 5D MKIII, en die is heel erg goed voor concertfotografie.
                  Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat de foto's compleet ruisvrij zijn op iso 3200 en hoger (voor mij is iso 12800 bij die camera echt het uiterste om nog aanvaardbare foto's te krijgen, maar als je grote afdrukken wil maken, dan zet je ook bij die camera de iso een paar stops lager).
                  En qua iso, presteert de D800 gelijk aan de 5D mk3.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D800? Of een ander?

                    Hmmm, ik heb nooit last gehad van mijn 70-200 2.8 VR (op mijn D700), en zou het dan een optie zijn om naar de nieuwe 70-200 te gaan?

                    Comment


                    • #11
                      Re: D800? Of een ander?

                      En de oude 28-70 nikkor? (nog met een diafragma ring)

                      Comment


                      • #12
                        Re: D800? Of een ander?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
                        Beste,

                        Na het vele lezen op internet las ik dat de D800 toch niet zo schitterend is als dat die beweert!
                        Nu wou ik eens mijn vraag hier stellen:
                        Ik ben zelf student fotograaf (die graag van meer houd) en hou mij vooral bezig met MODE en CONCERT, welke camera zou geschikt zijn voor deze zaken?
                        Momenteel zit ik met een D700, maar die wil ik verkopen.

                        Is de D800 een goeie keus, of zijn de vele zaken die op het internet staan over "D800 is slecht voor concerten" waar?

                        mvg,
                        Jasper
                        Jasper,

                        Een volledig andere denkpiste, maar daarom niet slechter ... waarom niet investeren in (nog) beter glas ?
                        Ik gebruik de term "investeren" omdat een camera body in vergelijking met lenzen een "verliespost" is, glas daarentegen ...
                        Wat is de reden dat je de D700 wilt verkopen ?
                        Een andere/nieuwe camera is niet altijd een upgrade of voor iedereen een oplossing !?

                        Comment


                        • #13
                          Re: D800? Of een ander?

                          Omdat ik foto's heb gezien (qua scherpte) van de D800, en ik viel achterover. Ook bij de kleuren had ik zo iets van: dit is veel beter dan mijn D700.
                          Ik snap inderdaad wat je wilt zeggen, maar ik dacht dat ik qua lenzen goed zat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D800? Of een ander?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
                            Omdat ik foto's heb gezien (qua scherpte) van de D800, en ik viel achterover. Ook bij de kleuren had ik zo iets van: dit is veel beter dan mijn D700.
                            Ik snap inderdaad wat je wilt zeggen, maar ik dacht dat ik qua lenzen goed zat.
                            De D700 is nog altijd een schitterend toestel. Die scherpte gaat weinig verschil maken als je geen gigantische prints of extreme crops maakt. Wat kleuren betreft, trek je in RAW of jpeg?

                            Comment


                            • #15
                              Re: D800? Of een ander?

                              Altijd in Raw... dus ik weet, kleuren kan je aanpassen, maar toch.
                              Hmmm, misschien moet ik dan maar toch beginnen twijfelen aan mijn beslissing...
                              En zelfs nog een nieuwe optie: een tweede D700 kopen om workflow handiger te maken (maar dat is misschien heel extreem)
                              Last edited by Jasper1; 21 september 2012, 08:25.

                              Comment

                              Working...
                              X