Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

maximum aperture bij lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • maximum aperture bij lenzen

    Vraagje,

    Als je de specificatie van een zoomlens zie lees je bv (op internet):
    17-35/f2.8
    Daarbij is de 17-35 de minimum en de maximum focus lengte. een 17mm tot 35 mm dus. De F2.8 is de zogenaamde maximum stop. Hoe kleiner dat getal hoe groter de maximum opening of aperture.(ook hoe "sneller" de lens zegt men. - en ook hoe zwaarder en duurder de lens)
    De vraag: bij sommige lenzen zie je 2 getallen als f waarde. Zoals bv.:24-120/f3.5-5.6 (zie internet http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=18&languageId=18&prodId=273 &catId=117 )
    Er kan toch maar 1 waarde de maximale openging zijn? of zie ik dat mis? Wie kan mij dat duidelijk uitleggen? wat willen die 2 waardes zeggen over de lens? Is f3.5 de maximale diafragma opening en f5.6 de minimale? Of gaat het hier over 2 verschillende lenzen? Is een 24-120/f3.5 dan een betere lens met een minimale opening tot f22?
    Alvast bedankt voor de input.
    johan


  • #2
    als je zoals in jouw voorbeeld een zoom (want daarover gaat het hier) hebt van 24-120 / f3.5-5.6, dan heeft de lens op 24mm een max opening van 3.5 en op 120mm een max opening van 5.6. Correct me if I'm wrong....

    Wat het beste is...dat zijn natuurlijk de zooms met een vaste brandpuntsafstand hè...en liefst zo laag mogelijk..bijvoorbeeld de Nikkor 80-200/2.8 ...dan heb je over het gehele zoombereik een zalige 2.8 ...maar de centjes spelen ook mee...jammer genoeg

    lenzen met een vaste brandpuntsafstand (bijvoorbeeld een 50mm/f1.4) zal nooit 2 f-getallen in de specificaties hebben staan...enkel het laagste diafragma (grooste gat) wordt vermeld)

    Hopelijk ben je hiermee al iets verder
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

    Comment


    • #3
      Johan,

      Zo'n dubbele diafragma aanduiding komt alleen voor bij zoomlenzen.
      De eerste waarde geeft het grootste diafragma bij laagste focus, de tweede die bij hoogste focus. In jouw voorbeeld wordt dat dus:
      24-120/f3.5-5.6
      f3.5 @ 24 mm
      f5.6 @ 120 mm
      Het hoogste f-getal of dus m.a.w. het kleinste diafragma zal je moeten opzoeken bij de fabrikant, maar dat is (dacht ik) dezelfde waarde voor alle mogelijk brandpuntsafstanden.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Huggy
        Wat het beste is...dat zijn natuurlijk de zooms met een vaste brandpuntsafstand hè
        Jazeker, scherptere zooms dan dat bestaan er gewoon niet.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Originally posted by spacemanbow
          Het hoogste f-getal of dus m.a.w. het kleinste diafragma zal je moeten opzoeken bij de fabrikant, maar dat is (dacht ik) dezelfde waarde voor alle mogelijk brandpuntsafstanden.
          Die zijn ook vaak variabel, hoor; bv. f22 op wide en f32 op tele.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pieter G.
            Originally posted by Huggy
            Wat het beste is...dat zijn natuurlijk de zooms met een vaste brandpuntsafstand hè
            Jazeker, scherptere zooms dan dat bestaan er gewoon niet.
            Hehe, tis al laat hé. Ik denk dat Huggy iets anders bedoelde ...
            http://www.vannecke.be
            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

            Comment


            • #7
              Dus als ik het goed begrijp is bij een zoomlens waar maar 1 waarde bij staat de maximale opening voor alle focus lengte het zelfde?
              dus een 17-35/f2.8 heeft een maximale opening van f2.8 bij zowel 17mm als 35 mm. Correct me if wrong.
              Bedankt voor de info.
              johan

              Comment


              • #8
                Originally posted by SwinnenJ
                Dus als ik het goed begrijp is bij een zoomlens waar maar 1 waarde bij staat de maximale opening voor alle focus lengte het zelfde?
                dus een 17-35/f2.8 heeft een maximale opening van f2.8 bij zowel 17mm als 35 mm. Correct me if wrong.
                Klopt.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Huggy

                  Wat het beste is...dat zijn natuurlijk de zooms met een vaste brandpuntsafstand hè...en liefst zo laag mogelijk..bijvoorbeeld de Nikkor 80-200/2.8 ...dan heb je over het gehele zoombereik een zalige 2.8 ...maar de centjes spelen ook mee...jammer genoeg
                  Ik had ergens gelezen dat de "snelle lenzen" dus met een lage f waarde eigelijk niet zo goed presteren als je ze voornamelijk gebruikt met een hogere f waarde (bv een f11)Dus als je toch hogere f waarde gebruikt kun be beter een "trage" lens kopen.
                  Klopt dat?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Pieter G.
                    Originally posted by Huggy
                    Wat het beste is...dat zijn natuurlijk de zooms met een vaste brandpuntsafstand hè
                    Jazeker, scherptere zooms dan dat bestaan er gewoon niet.
                    **** met vast diafragma natuurlijk....stupid me
                    some toys 4 big boys
                    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                    Comment


                    • #11
                      En om er nog een puntje aan toe te voegen: Sommige zoomlenzen verlaten wel heel erg snel hun grootste opening. Laat mij een fictieve 50-500 lens nemen met f3.5-f5.6, als die bij een brandpuntsafstand van 100 al op 5.6 zit, dan is dat natuurlijk minder leuk dan een gelijkaardige lens die pas vanaf bijvoorbeeld 250mm aan die 5.6 komt...

                      Dat beweerde onlangs iemand. Iemand die dat kan bevestigen? Tot ik dat hoorde beweren heb ik mij daar nooit vragen bij gesteld en heb ik aangenomen dat zo'n verloop vrij lineair was...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Koen_vervoort
                        En om er nog een puntje aan toe te voegen: Sommige zoomlenzen verlaten wel heel erg snel hun grootste opening. Laat mij een fictieve 50-500 lens nemen met f3.5-f5.6, als die bij een brandpuntsafstand van 100 al op 5.6 zit, dan is dat natuurlijk minder leuk dan een gelijkaardige lens die pas vanaf bijvoorbeeld 250mm aan die 5.6 komt...
                        Ik heb een minder fictieve 50-500 f4-6.3, en die heeft f4 enkel op 50mm. Eens goed voorbij 100mm zit je al op f5.6. Wanneer je op f6.3 zit, kan ik niet met zekerheid zeggen omdat de lens het niet doorgeeft aan de body, maar er zijn er die beweren dat dat pas rond 400mm zou zijn. Lineair kan je dat dus niet noemen.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by SwinnenJ
                          Ik had ergens gelezen dat de "snelle lenzen" dus met een lage f waarde eigelijk niet zo goed presteren als je ze voornamelijk gebruikt met een hogere f waarde (bv een f11)Dus als je toch hogere f waarde gebruikt kun be beter een "trage" lens kopen.
                          Klopt dat?
                          Veel lenzen zijn inderdaad het scherpst bij iets kleinere diafragma-waarden (vb. een f/2.8 lens is dan het scherpst bij f/8). Dit is echter ook zo bij lenzen met een kleiner maximaal diafragma, dus een f/4 is dan vb. het scherpst bij f/11).

                          Nog een voordeel wat soms over het hoofd gezien wordt: bij lenzen met een groter maximaal diafragma, is de zoeker helderder.

                          Het gedrag van het diafragma in functie van de focusafstand kan in sommige gevallen ingesteld worden. Voorbeeld: als ik op 85mm f/4 kies, en ik zoom uit... wat moet er dan gebeuren: blijft het diafragma op f/4 (als ik naar 24mm ga), of verandert het diafragma mee om zo groot mogelijk te blijven...
                          (bij mij hangt het van de shooting mode af, maar bij vb. een F5 kun je dit dus kiezen)


                          Jörg
                          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                          Comment


                          • #14
                            Huggy,
                            zooms met vast brandpunt heten primes...
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment

                            Working...
                            X