Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

    Dag beste forumleden,

    Op vakantie in Portugal vond ik het beeld van deze twee getuigen van het verleden wel iets hebben. Maar zoals je kan zien is de belichting van de achtergrond niet wat het moet zijn. Ik heb een aantal pogingen ondernomen om het zo goed mogelijk vast te leggen (met/zonder flits, verschillende belichtingsmetingen, onderbelichten met belichtingscompensatie en belichtingsvergrendeling). Toch heb ik niet tot het gewenste resultaat kunnen komen. Zijn er mensen die al gelijkaardige situaties hebben tegengekomen, en wat was hun oplossing.



    Vriendelijke groet,
    Freetje.

  • #2
    Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

    Je ziet met een te groot verschil in stops tussen de voorgrond (schaduw) en de achtergrond (vol in de zon).
    Hier ga je minimaal 2 foto's nodig hebben die je nadien samenvoegd. 1 foto met voorgrond goed belicht, eentje met achtergrond goed belicht.

    Comment


    • #3
      Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

      Wil je niet voor Noob door het leven gaan dan "Stel je je camera manueel in met belichting op achtergrond, Dan je (ingebouwde) flits op TTL en afdrukken. " Hoe het juist met canon zit weet ik niet maar bij heel wat Nikon cameras (lagere segment) heb je een groene AUTO knop. stel je die in dan zal 9/10 je opname in bovenstaande situatie correct belicht zijn. Zo simpel kan het zijn, jammer dat zoveel mensen allergisch zijn voor deze groene AUTO stand. ( Je flits springt automatisch op en compenseert het verschil tussen voorgrond en achtergrond.) enige nadeel, je bent wel een NOOB amateurke in de ogen van velen. Voordeel je foto is wel correct belicht.

      grt, stefan

      Comment


      • #4
        Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

        Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
        Wil je niet voor Noob door het leven gaan dan "Stel je je camera manueel in met belichting op achtergrond, Dan je (ingebouwde) flits op TTL en afdrukken. " Hoe het juist met canon zit weet ik niet maar bij heel wat Nikon cameras (lagere segment) heb je een groene AUTO knop. stel je die in dan zal 9/10 je opname in bovenstaande situatie correct belicht zijn. Zo simpel kan het zijn, jammer dat zoveel mensen allergisch zijn voor deze groene AUTO stand. ( Je flits springt automatisch op en compenseert het verschil tussen voorgrond en achtergrond.) enige nadeel, je bent wel een NOOB amateurke in de ogen van velen. Voordeel je foto is wel correct belicht.

        grt, stefan
        Alles wat die groene auto stand doet... kan jij ook...

        mij lijkt het dat de flitscompensatie moet gebruikt worden?
        Dat icm spelen met sluitertijd moet volgens mij een behoorlijk resultaat opleveren.

        Dus eigenlijk gewoon inflitsen?
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #5
          Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

          Ik denk toch dat spice het juiste antwoord heeft gegeven.

          Comment


          • #6
            Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Ik denk toch dat spice het juiste antwoord heeft gegeven.
            Ik betwijfel niet dat Spice zijn oplossing zal werken,
            maar ik vermoed dat het met flits toch ook zou moeten lukken?
            afstand tussen boom/kanon is niet te ver,
            dus met flitscompensatie lijkt mij dat dit ook enig resultaat moet geven ?
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

              (met/zonder flits, verschillende belichtingsmetingen, onderbelichten met belichtingscompensatie en belichtingsvergrendeling).
              .........
              voeg die beelden eens samen..?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

                Wow,
                dit is echt een vlot forum, waarvoor dank.
                Jullie antwoorden hebben mij toch wel vooruitgeholpen; Hoewel ik het nut van de automatische stand niet in twijfel trek, ben ik er geen voorstander van omdat je zo niet écht kan leren (Hier is zeker geen verwijt aan gekoppeld). Invulflitsen vind ik nogal moeilijk, maar ik ben er zeker van dat dit het beste zou zijn geweest.

                Om het probleem even wat hypothetisch te maken. Stel nu dat het om echt groot gebouw zou gaan waar zelfs een externe flits geen soelaas zou bieden. Is het dan aangewezen om de In-Camera-HDR te gebruiken; of zoals Spice voorstelde (twee beelden samenvoegen)? (Is eigenlijk bijna hetzelfde, of zijn er ergens details die ik over het hoofd zie?). En die twee samengestelde beelden; zouden die gemaakt moeten worden door AEB; of in manuele modus met eenzelfde diafragma, en een variërende sluitertijd?

                Groetjes.

                Comment


                • #9
                  Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

                  Ben niet zo een voorstander van "inflitsen", al was het maar om slagschaduwen te vermijden.

                  Meerdere opnames maken en dan samenvoegen/bewerken in photoshop is een/de oplossing.

                  Maar ik ben er zeker van, indien je de foto in Raw genomen hebt, dat je er voldoende informatie kan uithalen !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

                    Oorspronkelijk geplaatst door Freetje Bekijk bericht
                    Wow,
                    En die twee samengestelde beelden; zouden die gemaakt moeten worden door AEB; of in manuele modus met eenzelfde diafragma, en een variërende sluitertijd?

                    Groetjes.
                    Best in manuele modus met zelfde diafragma en manuele scherpstelling lijkt mij. zodat enkel de belichting verandert en niet de scherptediepte en plaats van scherpstelling.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

                      Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                      Best in manuele modus met zelfde diafragma en manuele scherpstelling lijkt mij. zodat enkel de belichting verandert en niet de scherptediepte en plaats van scherpstelling.
                      Best in de A-stand en dan bracketting gebruiken en dan het aantal foto's voordien kiezen, die je wil maken.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

                        Bedankt allemaal voor de tips en uitleg. Het zijn dingen waar ik zeker rekening mee ga houden naar de toekomst toe.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Contrastrijke landschappen / Monotone voorgrond

                          Leuke tip voor degene die zijn/haar foto's wil laten afdrukken in een fotoboek of een grootformaat. Bij www.solden.be/pixum/ heb je veel korting op een bestelling. Naar Pixum zijn er ook nog andere fotosites. Ik heb zelf goede ervaringen met Pixum.

                          Comment

                          Working...
                          X