Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K10D: probleem autofocus met Sigma lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K10D: probleem autofocus met Sigma lenzen

    sinds vandaag werkt de autofocus met zowel een Sigma 24-70 als met een 70-200 niet meer. Met een 10-20 zonder ingebouwde motor doet hij het wel. Het scherpstelpunt licht wel op als ik met de hand scherpstel.
    Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar ik had vanavond een vlekje op de sensor dat ik vlug voor de les begon nog wou verwijderen. Ik heb met een blaasbalgje op de spiegel en het matglas eens geblazen en daarna ook nog eens de spiegel afgekuist met een doekje omdat er als het ware een waas op zat.
    De lenscontacten heb ik ondertussen ook al eens proper geveegd maar dat blijt ook niet te helpen.
    De batterij eruit halen, eventjes wachten en terug starten gaf ook geen oplossing. De firmware heb ik ook al opnieuw geïnstalleerd.
    Herkent iemand van jullie dit probleem?
    Dank bij voorbaat,
    Jean-Marie

  • #2
    Re: Pentax K10D: probleem autofocus met Sigma lenzen

    Nooit voor gehad...

    Het enige waar ik aan kan denken is 't volgende: De AF sensor zit onder de spiegel en maakt gebruik van een weinig licht dat er doorheen komt. Het zou kunnen dat je door de reiniging wat coating verwijderde die maakt dat het licht de AF sensor niet langer juist bereikt? Maar waarom zou de 10-20 dan nog wel werken? Mss is dat de meest contrastrijke van de drie? Dat zou kunnen verklaren waarom die het wel nog doet? Maar voor 't zelfde geld heeft het niets met je reiniging te maken, en is het een toevallige samenloop van omstandigheden?

    Ik denk dat je je camera best even binnen doet voor nazicht.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K10D: probleem autofocus met Sigma lenzen

      Dag Wim,
      ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt. De Sigma 10-20 & m'n 100mm macro gebruiken de scherpstelmotor ingebouwd in de body via dat schroevendraaiervormig stiftje.
      Als ik met de 24-70 of de 70-200 probeer kan je om het even op welk moment afdrukken zonder het beeld scherp is. Het is volgens mij de in de lens ingebouwde HSM motor die niet aangestuurd wordt.
      Groeten,
      Jean-Marie

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K10D: probleem autofocus met Sigma lenzen

        Ach zo, dan moet je het inderdaad bij de contacten in de camera zoeken. Mogelijk dien je de zgn powerzoom contacten eens te reinigen? Die zitten sinds de jaren 90 in Pentax-camera's en vermits powerzoomobjectieven nu niet langer worden gemaakt herbruikte Pentax deze contacten om SDM/HSM aan te drijven. Als je je camera zonder objectief met de opening naar je toe houdt, vind je deze contacten rechtsonder in de opening (niet op de metalen ring, maar ietsje meer binnenin de camera).

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K10D: probleem autofocus met Sigma lenzen

          Dag Wim, ik heb net die contacten en meteen ook alle andere contacten op de body & de lens gereinigd met isopropylalcohol. Er kwam best wat vuil af en m'n hoop was groot, doch helaas ... Het is een zeer raar fenomeen: het is alsof je body op Manual Focus staat ingesteld, dan kan je ook om op het even welk moment afdrukken maar na het afdrukken maakt het toestel binnenin nog een speciaal geluid. Ik vermoed dat de inwendige scherpstelmotor geactiveerd wordt.
          Alvast bedankt voor je tips.
          Jean-Marie

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K10D: probleem autofocus met Sigma lenzen

            Wat me nu opvalt is dat de MF-indicator (onderaan in de zoeker) altijd aan staat ongeacht de stand van de AF.S-AF.C-MF schakelaar.
            De schakelaar en de MF-indicator werken overigens perfect met een Sigma 10-20mm lens (geen HSM-versie).

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K10D: probleem autofocus met Sigma lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door jmbroekaert Bekijk bericht
              Wat me nu opvalt is dat de MF-indicator (onderaan in de zoeker) altijd aan staat ongeacht de stand van de AF.S-AF.C-MF schakelaar.
              De schakelaar en de MF-indicator werken overigens perfect met een Sigma 10-20mm lens (geen HSM-versie).
              Dat ligt in lijn met het gedrag van de camera. Die denkt dat het MF glas is omdat hij niet info doorkrijgt die het tegendeel aangeeft. Ik vermoed toch dat je camera een probleem heeft met de powerzoom contacten? Ik zou 'm toch eens binnendoen me dunkt...

              Wim

              PS: het geluid dat je hoort zou eventueel de SR module kunnen zijn die wordt geactiveerd ter stabilisatie als je de ontspanknop indrukt?
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K10D: probleem autofocus met Sigma lenzen

                Ik wacht nog even wat reacties af van het Amerikaanse Pentaxforum vooraleer ik beslis wat te doen.
                Als de herstelling bij De Beukelaer kan voor €121 dan laat ik het doen, beschouwen ze het echter als een grote herstelling (€387) dan denk ik het toestel te houden om m'n Sigma 10-20 of macrolens op te gebruiken en dan uit te kijken naar een andere K10d met niet teveel clicks.

                Jean-Marie

                Comment

                Working...
                X