Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf studio belichting ?!?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aanschaf studio belichting ?!?

    hey all

    ben een ervaren partyfotograaf, maar heb geen verstand van studio belichting.
    En nu is het tijd om daar verandering in te brengen.

    Heb al eens zitten rondkijken, maar het blijft toch allemaal een beetje vaag

    Ik zou dus graag een papieren achtergrond op rol monteren, en de nodige belichting erbij kopen, voor portret fotografie met max 2-3 personen

    mijn grote vraag is eigenlijk, kan je met enkel het licht van 2 softboxen, in een totaal verduisterde kamer, fotograferen zonder te flitsen?
    ik wil dus ook wel gaan flitsen, maar heb ik dan twee verschillende lampen nodig?
    of kan een softbox flitsset ook gewoon continu soft licht produceren zonder te flitsen?

    voor de rest zijn alle tips waar ik op moet letten bij aanschaf welkom
    miescchien ook aanraders van lichtsystemen?

    welk prijskaartje hangt er aan degelijk materiaal?

    bedankt alvast !
    grtz

  • #2
    Re: aanschaf studio belichting ?!?

    Enkel het instellicht geeft niet veel licht en zelfs met hoge iso ga je dan moeite hebben om een onbewogen foto te krijgen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: aanschaf studio belichting ?!?

      Neem me niet kwalijk, Groovez, maar mljn ervaring is dat degene die het woord niet eens kunnen spellen meestal nog niet hebben rondgekeken.
      Als ik dan op "studiobelichting" google kom ik vrijwel rechtstreeks bij de 6-delige videotutorial van Madmax. Hij gebruikt één en twee softboxen, en heeft het over minstens 250 watt voor één schaarsgeklede (want het is warm) persoon.
      Als je het dan verderop over "twee verschillende lampen" hebt moet je in het begin eens goed luisteren naar wat hij zegt over dat die een verschillende lichttemperatuur kunnen hebben.
      --> Madmax youtube: studiobelichting voor beginners
      Last edited by Poza; 19 september 2012, 08:41.

      Comment


      • #4
        Re: aanschaf studio belichting ?!?

        Als je gaat voor degelijke flitsen met een pilootlamp van 250 watt, dan kan je zonder problemen portretten maken met het pilootlicht.
        Je moet dan wel je ISO optrekken naar 800 iso en gebruik maken van een lichtsterke lens F1.8 of F 2.8, je krijgt dan portretten met
        een zeer bepekte dieptescherpte. Denk er ook aan van je witbalans te bepalen met een grijskaart, het licht van de instellampen is veel warmer dan flitslicht.


        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: aanschaf studio belichting ?!?

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Als je gaat voor degelijke flitsen met een pilootlamp van 250 watt, dan kan je zonder problemen portretten maken met het pilootlicht.
          Je moet dan wel je ISO optrekken naar 800 iso en gebruik maken van een lichtsterke lens F1.8 of F 2.8, je krijgt dan portretten met
          een zeer bepekte dieptescherpte. Denk er ook aan van je witbalans te bepalen met een grijskaart, het licht van de instellampen is veel warmer dan flitslicht.


          MVG, Jeff C.
          Dat 'zonder problemen' zou ik toch een beetje willen relativeren. Tenzij je kiest voor zeer hoge ISO waarden, zit je toch met lage snelheden en/of grote diafragma openingen, en eer je het weet zit je volop in de flou artistique. Het is te doen (weet ik uit ervaring), maar als je enige scherptediepte wil, dan ben je toch beperkt tot vrij statische foto's als je bewegingsonscherpte (van het model) wil vermijden. Alles hangt ervan af wat de bedoeling is, natuurlijk.
          Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

          Comment


          • #6
            Re: aanschaf studio belichting ?!?

            Oorspronkelijk geplaatst door Alex FC Bekijk bericht
            Dat 'zonder problemen' zou ik toch een beetje willen relativeren. Tenzij je kiest voor zeer hoge ISO waarden, zit je toch met lage snelheden en/of grote diafragma openingen, en eer je het weet zit je volop in de flou artistique. Het is te doen (weet ik uit ervaring), maar als je enige scherptediepte wil, dan ben je toch beperkt tot vrij statische foto's als je bewegingsonscherpte (van het model) wil vermijden. Alles hangt ervan af wat de bedoeling is, natuurlijk.
            ja dat is juist, maar dat is ook wat je zoekt met continue licht, voor actie en meer dynamiek kies je de flitsen.
            Met 800 iso en een diafragma van F 1.6 heb ik toch al mooie portretten gemaakt hoor !

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: aanschaf studio belichting ?!?

              Ik vermoed dat TS denkt dat hij continu licht moet gebruiken voor soft licht te krijgen.
              Of het licht zacht is in een foto heeft weinig te maken met continu of flits maar véél meer met plaatsing, instelling van het licht en grote van de softbox.
              Ook weinig of veel licht heeft minder invloed op de hardheid.

              Je kan evenzeer hard (weinig) continu licht hebben , en zacht (veel) flitslicht
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: aanschaf studio belichting ?!?

                Tijdens de Photokina in Keulen had de Firma Bowens (Calumetphoto) 20% korting bij ons in Duitsland.
                2x 1000Ws Bowens Flitsers met 500W continu licht is echts prima
                Greets Carsten
                It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                (Duke Ellington)

                Comment


                • #9
                  Re: aanschaf studio belichting ?!?

                  Oorspronkelijk geplaatst door GRooVeZ Bekijk bericht
                  Heb al eens zitten rondkijken, maar het blijft toch allemaal een beetje vaag
                  ga eerst ergens een workshop volgen... dan weet je wat je nodig hebt, spaar je geld uit want je koopt niets verkeerd, en kan je er ook meteen mee werken...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment

                  Working...
                  X