Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

    Een voorbeschouwing.

    Pentax heeft net zoals de meeste andere fabrikanten in aanloop van Photokina een reeks nieuwigheden aangekondigd.

    Hierbij zijn 3 camera's, die alle drie weliswaar eerder evoluties van bestaande camera's zijn dan echt volledig nieuwe modellen. Dit omvat o.a. een nieuw leven ingeblazen model in de Q-reeks, de Q10, evenals een compacte telezoom en een adapter voor het glas van de grote broertjes van de K-reeks. Ik hoop dat dit het Q-systeem een duwtje kan geven, want ikzelf ben erg in de wolken met m'n Q. Allicht één van de meest onderschatte cameraatjes van dit moment.

    Maar, hoogstwaarschijnlijk interessanter voor de meesten die Pentax volgen, is de aankondiging van de twee opvolgers van het huidige topmodel, de K-5. De benaming geeft direct aan dat de veranderingen relatief beperkt zijn: K-5 II en K-5 IIs.

    Al bij al zijn de volgende veranderingen te noteren:
    - Nieuwe AF-module (1) zal mogelijk deze camera's toch wel een pak verschillender kunnen doen aanvoelen dat op 't eerste zicht. Allereerst omdat ze voor duistere lichtomstandigheden werd geoptimaliseerd: de AF-punten zijn nu gevoelig tot f/2.8 (voordien was dit f/5.6, een verschil dus van 2 stops), en de AF sensor zelf is gespecificeerd om van -3 Ev tot +18 Ev te werken (die -3 Ev is als ik me niet vergis het laagste lichtniveau op de markt, toch bij vergelijkbare toestellen).
    - Nieuwe AF-module (2): Naast betere afstelling voor laag licht, is ook de AF-tracking eindelijk aangepakt waardoor een object met verschillende AF-punten kan worden gevolgd. Da's een nieuwigheid voor Pentax, maar bestaat natuurlijk al lang bij de andere merken. Hopelijk zal de AF-module nu concurrentiëler zijn? Niet dat ik te klagen had van AF in de K-5, zelfs niet bij actie, maar die nieuwe module zal 't toch ietsje makkelijker maken.
    - Het achter-LCD is verbeterd. Niet echt een wezenlijke verandering, maar het zou nog krasbestendiger zijn, betere en helderdere zichtbaarheid garanderen, en wat beter omkaderd zijn. In de stofdichte K-5 zaten de dichtingen een laagje dieper dan het glas op het LCD-scherm, en daar wou dus soms wat stof onder geraken. Dit had nooit problemen tot gevolg omdat het niet dieper in de elektronica kon, en was niet meer dan hoogstens wat vervelend. Ikzelf heb er nog geen last mee gehad ondanks 't feit dat mijn K-5 toch al wat stof zag, maar waarschijnlijk was er toch ruimte voor verbetering.
    - Enkel bij de K-5 IIs is er nog een extra nieuwigheid te noteren: Deze heeft geen AA-filter meer voor de sensor. Hierdoor zou de camera een hogere resolutie kunnen halen zonder dat het aantal megapixels omhoog moest. De keerzijde van de medaille is dat de camera meer gevoelig zal zijn voor het moiré-effect, wat zich vooral kan voordoen bij foto's van fijne textuur met artificiële herhalende patronen. RAW-software kan hier intss redelijk mee overweg, maar toch wordt het even afwachten wat dit zal geven... Ik weet niet of de verschillen tussen de Nikon D800 en D800E een idee kunnen geven?

    De K-5 II en K-5 IIs zullen zeker hun mannetje kunnen staan, maar ik ben momenteel nog onzeker of het verschil met hun voorganger de K-5 voldoende zal zijn om eigenaars van die laatste voldoende vernieuwing te bieden (o.a. ikzelf dus )? Ik ga bijgevolg voor de eerste keer de praktijktests afwachten en nog geen nieuwe bestellen. Ook al omdat ik geen idee heb of ik dan wel de K-5 II of de K-5 IIs zou moeten verkiezen? Volgende zondag hoop ik een eerste idee te vormen als ik ze in levende lijve op Photokina zal zien...

    Ook nog dit: Er is tgl ook wat nieuw glas aangekondigd. Geen van beiden maken ze mij echt warm, maar toch maar even vermelden:
    - DA18-270: allicht de Tamron in een Pentax-jasje. Er was al even geen langere ultrazoom als de DA18-135 beschikbaar, en Tamron maakte geen versie met Pentax-vatting. Voor vele instappers zeker een gaatje gevuld in het Pentax-aanbod.
    - DA560/5.6: Deze werd al eens getoond op de CP+ beurs eerder dit jaar, maar nu is er een pak meer duidelijkheid. Onder andere is dit de eerste met een nieuwe coating, luisterend naar de niet zo originele afkorting HD. Velen vermoedden/hoopten dat het een relatief goedkoop objectief zou worden, maar met een richtprijs van 7000 USD zal het toch geen spek voor ieders (lees: mijn) bek zijn. Indrukwekkend is deze wel! Belangrijker: Pentax kondigt deze aan als de eerste in de HD-reeks. Dat lijkt erop te wijzen dat de witte F*- en de zilveren FA*-reeks van weleer opvolging zal krijgen. Ik kijk dus uit naar ander lang glas in deze reeks, dat mogelijk wat minder extreem zal zijn (zowel kwa prijs als kwa bereik).

    Dat is het tot nu. Wordt vervolgd?

    Wim

    PS: ik ben nog de nieuwe 90mm voor de 645D vergeten. Maar dat is buiten categorie voor mij...
    Last edited by ishpuini; 17 september 2012, 14:56.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

  • #2
    Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

    Dat zien er nu een paar hele mooie dingen uit zie, van Pentax ...Dat zijn verbeteringen die ertoe doen, AF en een betere bescherming van het scherm .
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #3
      Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

      Intussen zie ik ook dat er mogelijk nog andere vernieuwingen in de K-5 II zitten:
      - De press release spreekt van een Natural-Bright-Matte III matglas. Da's een nieuwe versie tov dat in de K-5, want daarin zat versie II. Ik zou er zowiezo m'n KatzEye glas in stoppen, maar ik vraag me af of beide versies dezelfde helderheid hebben? Anders kan dat een andere impact op de lichtmeting hebben als ik m'n KatzEye gebruik.
      The camera is also equipped with the Natural-Bright-Matte III focusing screen to facilitate manual-focus operation.
      - Ik lees hier en daar ook een ander modelnummer bij de gebruikte batterijen. In plaats van de D-LI90 die door de K-7/K-5 werden gebruikt, spreekt men van een D-LI90P. Deze heeft één contactje meer. Ik vraag me af of alles nog wel compatibel zal zijn, maar neem aan van wel? In elk geval een vraagje dat ik op Photokina aan de mensen op de Pentax-stand zal stellen...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

        Zit hier zelf op de Photokina, heb ze zelfs vandaag gefotografeerd, die Pentaxtoestellen . Ik was ze eerst bijna vergeten...Ben bij alle belangrijke stands even geweest. Canon/Nikon/Sony/Olympus/Panasonic/Fuji/Tamron/Sigma/Carl Zeiss/Phase One/Hasselblad/Leica/...
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

          Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
          Zit hier zelf op de Photokina, heb ze zelfs vandaag gefotografeerd, die Pentaxtoestellen .
          Interessant! Kan je op je foto's zien welke objectieven erop zitten? Indien mogelijk zal ik dan zondag naar Photokina eenzelfde objectief meenemen op m'n huidige K-5, zodat ik de AF van de K-5 II(s) onafhankelijke van het objectief kan vergelijken met m'n K-5.

          tx, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

            Op de K-5 IIs zat een 60-250 f/4 als ik het goed heb. Het is alleszins een lens met een maximale brandpuntsafstand van 250mm, dus die lens zal het wel zijn. Op de K-5 II zit/zat een kleinere lens met een groene ring aan de lens mount (ik weet niet of dat altijd het geval is bij Pentax ?)...De filtermaat is 49mm en er staat SMC op, de rest kan ik niet lezen door de beperkte scherptediepte waarmee de foto gemaakt is . Sorry Wim !
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

              Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
              Op de K-5 IIs zat een 60-250 f/4 als ik het goed heb. Het is alleszins een lens met een maximale brandpuntsafstand van 250mm, dus die lens zal het wel zijn. Op de K-5 II zit/zat een kleinere lens met een groene ring aan de lens mount (ik weet niet of dat altijd het geval is bij Pentax ?)...De filtermaat is 49mm en er staat SMC op, de rest kan ik niet lezen door de beperkte scherptediepte waarmee de foto gemaakt is . Sorry Wim !
              Geen probleem. Ik heb intss andere beelden op het net gevonden en zag daarop een DA21/3.2 limited. Da's waarschijnlijk die tweede die je zag. Ideaal, want da's een pancake ontwerp, en bijgevolg één van de kleinste objectieven uit m'n collectie, dus heb ik niet teveel sleurwerk!

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #8
                Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

                reviiews ervan gezien, leuke toestellen maar lelijk PhotoNewsReviews channel op youtube heeft er een review op staan van op photokina
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

                  Eerste indrukken op pentaxforums.com. Nadat ze eerst erg sceptisch waren over de K-5 IIs, is het oordeel nu compleet omgedraaid. Vooral de beeldkwaliteit zou opmerkelijk verbeterd zijn tov de K-5!! En die was al heel aardig. Op het einde van de rit is dat natuurlijk het enige dat je in het eindresultaat (= de foto) ziet. Geen expliciete uitspraken over Moiré, althans niet of ze dit konden waarnemen of niet, dus dat moeten we nog eens bekijken...
                  http://www.pentaxforums.com/news/pen...photokina.html

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

                    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                    Eerste indrukken op pentaxforums.com. Nadat ze eerst erg sceptisch waren over de K-5 IIs, is het oordeel nu compleet omgedraaid. Vooral de beeldkwaliteit zou opmerkelijk verbeterd zijn tov de K-5!! En die was al heel aardig. Op het einde van de rit is dat natuurlijk het enige dat je in het eindresultaat (= de foto) ziet. Geen expliciete uitspraken over Moiré, althans niet of ze dit konden waarnemen of niet, dus dat moeten we nog eens bekijken...
                    http://www.pentaxforums.com/news/pen...photokina.html

                    Wim
                    Ik vraag me eigenlijk wie nu al iets kan zeggen over die beeldkwaliteit.

                    Ik zal het alleszins niet zien.

                    Het is beschamend dat Pentax na 2 jaar enkel kan komen met hetzelfde toestel met een paar kleine verbeteringen (dat dan nog meer dan 1000 Euro moet kosten). Welke K5 gebruiker koopt nu een K5II? Blijkbaar heeft Pentx enkel iets willen brengen voor de K7 / K-r gebruikers.
                    Ik heb alleszins mijn bezoek aan de Fotokina geannuleerd.
                    Ik zou er er toch maar gefrustreerd rondlopen omdat ik de voorbije 2 jaar 6000 euro geïnvesteerd heb in een merk dat geen enkele upgradepad voor zijn K5 gebruikers biedt en duidelijk geen concrete plannen heeft. Als ze aan die Pentax-Ricoh kerels vragen naar hun plannen, dan kunnen ze enkel zeggen dat "ze de markt aan het verkennen zijn". tegen dat ze iets beslist hebben en eens wat nieuws gaan maken dat de moeite is, dan zijn Canon en Nikon er alweer met de volgende generatie van hun goedkope FFs.

                    Om zich niet dood te frustreren beginnen alle Pentax fanaten dan toch maar weer alle kleine verbeteringen van de K5 uit te vergroten. Dan lijkt het toch weer de moeite en voelen ze zich al een beetje beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

                      Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                      Ik vraag me eigenlijk wie nu al iets kan zeggen over die beeldkwaliteit.
                      Iemand die de camera vast had, en die afdrukken van foto's bekeek misschien? Op Photokina 2010 lagen er zo foto's die de hoge ISO van de K-7 en de K-5 vergeleken. Daar werd toen gelijkaardig smalend over gedaan, terwijl het verschil in praktijk enkel werd bevestigd...

                      Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                      Ik zal het alleszins niet zien.


                      Het is beschamend dat Pentax na 2 jaar enkel kan komen met hetzelfde toestel met een paar kleine verbeteringen (dat dan nog meer dan 1000 Euro moet kosten). Welke K5 gebruiker koopt nu een K5II? Blijkbaar heeft Pentx enkel iets willen brengen voor de K7 / K-r gebruikers.
                      Ik heb alleszins mijn bezoek aan de Fotokina geannuleerd.
                      Tja, dan zal je het inderdaad direct niet zien. Ik vraag me af hoe je tot je conclusies komt? Op basis van je eigen enge interpretatie van de specs? Dezelfde interpretatie en reactie die de auteurs van het Photokina-verslag initieel vertoonden, en die nu met schaamrood op de wangen hun ongelijk toegeven... Net zoals twee jaar geleden met de K-7 overigens...
                      En welke K-5 gebruiker zou zo'n K-5IIs kopen? Het gaat weldegelijk over de K-5IIS hé, beetje beter lezen hé! Over de K-5II (zonder S) bevestigen ze nog steeds dat de upgrade niet echt de moeite is. Wel, dezelfde gebruikers die zagen dat de stap van de K-7 naar de K-5 een wezenlijke verbetering in beeldkwaliteit inhield, zullen nu ook zien dat de K-5IIs een gelijkaardige verbetering kan uitmaken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                      Ik zou er er toch maar gefrustreerd rondlopen omdat ik de voorbije 2 jaar 6000 euro geïnvesteerd heb in een merk dat geen enkele upgradepad voor zijn K5 gebruikers biedt en duidelijk geen concrete plannen heeft. Als ze aan die Pentax-Ricoh kerels vragen naar hun plannen, dan kunnen ze enkel zeggen dat "ze de markt aan het verkennen zijn". tegen dat ze iets beslist hebben en eens wat nieuws gaan maken dat de moeite is, dan zijn Canon en Nikon er alweer met de volgende generatie van hun goedkope FFs.
                      Het feit dat de K-5IIs enkel verbetering aan de binnenkant heeft, maakt de investering juist kleiner om de upgrade te doen. Hogere resolutie, maar geen nood weeral extra geheugen te moeten kopen, want de bestanden blijven even groot. Matglas kan je oversteken, de grip past nog, en de batterijen blijf je ook gewoon gebruiken.
                      Wil je een goedkope FF op mee te kunnen uitpakken bij je vrienden, die door deze Pentax zouden denken dat je nog steeds met dezelfde camera fotografeert (ocharme hij kan geen FF kopen)? Verander dan toch gewoon van merk man. Ik wens je veel gesleur toe... Weet wel dat na je midlife crisis de aftakeling begint en dan is het de vraag je rug al dat FF glas nog wel kan dragen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                      Om zich niet dood te frustreren beginnen alle Pentax fanaten dan toch maar weer alle kleine verbeteringen van de K5 uit te vergroten. Dan lijkt het toch weer de moeite en voelen ze zich al een beetje beter.
                      Lijkt me uit je bericht dat jij een pak gefrustreerder bent man... Chill zou ik zo zeggen. Maakt je camera soms plots geen foto's meer? Jeez...

                      Wim
                      Last edited by ishpuini; 21 september 2012, 07:39.
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

                        Dit is Wim niet... dit moet iemand anders zijn!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

                          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                          Iemand die de camera vast had, en die afdrukken van foto's bekeek misschien? Op Photokina 2010 lagen er zo foto's die de hoge ISO van de K-7 en de K-5 vergeleken. Daar werd toen gelijkaardig smalend over gedaan, terwijl het verschil in praktijk enkel werd bevestigd...


                          Tja, dan zal je het inderdaad direct niet zien. Ik vraag me af hoe je tot je conclusies komt? Op basis van je eigen enge interpretatie van de specs? Dezelfde interpretatie en reactie die de auteurs van het Photokina-verslag initieel vertoonden, en die nu met schaamrood op de wangen hun ongelijk toegeven... Net zoals twee jaar geleden met de K-7 overigens...
                          En welke K-5 gebruiker zou zo'n K-5IIs kopen? Het gaat weldegelijk over de K-5IIS hé, beetje beter lezen hé! Over de K-5II (zonder S) bevestigen ze nog steeds dat de upgrade niet echt de moeite is. Wel, dezelfde gebruikers die zagen dat de stap van de K-7 naar de K-5 een wezenlijke verbetering in beeldkwaliteit inhield, zullen nu ook zien dat de K-5IIs een gelijkaardige verbetering kan uitmaken.


                          Het feit dat de K-5IIs enkel verbetering aan de binnenkant heeft, maakt de investering juist kleiner om de upgrade te doen. Hogere resolutie, maar geen nood weeral extra geheugen te moeten kopen, want de bestanden blijven even groot. Matglas kan je oversteken, de grip past nog, en de batterijen blijf je ook gewoon gebruiken.
                          Wil je een goedkope FF op mee te kunnen uitpakken bij je vrienden, die door deze Pentax zouden denken dat je nog steeds met dezelfde camera fotografeert (ocharme hij kan geen FF kopen)? Verander dan toch gewoon van merk man. Ik wens je veel gesleur toe... Weet wel dat na je midlife crisis de aftakeling begint en dan is het de vraag je rug al dat FF glas nog wel kan dragen...


                          Lijkt me uit je bericht dat jij een pak gefrustreerder bent man... Chill zou ik zo zeggen. Maakt je camera soms plots geen foto's meer? Jeez...

                          Wim
                          Jeez,

                          Ik moet wel zeker op een plek gedrukt hebben waar het pijn doet.

                          Beginnen over mid-life crissisen en "uitpakken bij je vrienden" zegt heel veel over jou, niks over mij en helemaal niks over Pentax.

                          Back to the facts:

                          1. Denk je nu echt dat Pentax slechte foto's zal laten zien og Fotokina? Heb je met eigen ogen gezien hoe ze gemaakt, nabewerkt en afgedrukt werden?

                          2. Ik heb het wel degelijk over de K5II EN de K5IIs. Je zegt het zelf: de K5II is een upgrade niet waard. En dan zou het verwijderen van een AA filter van de K5IIs plots wel een ongelooflijk verbeterde camera maken? De uitgebreide testen die uitgevoerd werden met Nikon 800 en 800E laten zien dat het verschil in real-life eigenlijk heel klein is. En waarom worden er dan eigenlijk nog cameras gemaakt MET AA filter?

                          3. weeral extra geheugen? Met de huidige (en nog steeds dalende) prijzen van geheugen gaan we toch niet zagen over de aankoop van enkele geheugenkaartjes zeker?

                          4. Uitpakken met een camera? Dan had ik al lang een Nikon of Canon gehad. Of nog beter, een Pentax 645D. (eigenlijk ... waarom reageer ik nu op belachelijke aantijgingen)


                          Let's face it. Pentax heeft het ditmaal goed verknoeid. En als je zelfs in je interviews niks anders te melden hebt dan "we zijn de markt aan het exploreren" en "misschien zal je in 2013 iets zien" dan belooft dat ook niet veel goeds voor de toekomst.

                          Jeez
                          Last edited by wigelII; 22 september 2012, 06:33.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

                            Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                            Jeez,

                            Ik moet wel zeker op een plek gedrukt hebben waar het pijn doet.
                            Tja, iemand een gefrustreerde fanaat noemen is natuurlijk perfect gentlemenlike niewaar...

                            Och, we hebben duidelijk een "andere" insteek. We zullen de praktijk uitsluitsel laten brengen. I.e. Morgen op Photokina om te beginnen. Daar een dagje rondlopen is zowiezo leuk, ongeacht wat individuele exposanten wel of niet tonen, er is altijd wel ergens iets te ontdekken.

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax op Photokina: K-5 II, K-5 IIs en nog wat

                              Wim, bedankt voor uw samenvatting, wacht op het vervolg

                              Comment

                              Working...
                              X