Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus Lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus Lenzen

    Hallo,
    Ik heb een Olympus E-500, een paar jaar geleden heb ik een telelens gekocht. Na 6 jaar begint mijn Olympus het te begeven, ik ben aan het denken om een OM-D te kopen.
    Kan ik de telelens van mijn E-500 gebruiken op een OM-D?
    En wat is jullie mening over de OM-D?
    Bedankt voor jullie reactie!
    Liesken

  • #2
    Re: Olympus Lenzen

    Met een speciale adapter is die te gebruiekn zoals alle 4/3 lenzen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Olympus Lenzen

      Zoals eerder gezegd, met een adapter is dit mogelijk. Maar toch even kijken om welke lens het gaat, misschien is een nieuwe beter (in de zin van grootte tov het toestel).
      Over de OM-D is een heel topic; http://forum.belgiumdigital.com/f9/d...m5-403465.html
      Waaruit blijkt dat het een zeer goed toestel is!
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Olympus Lenzen

        De verhouding van FT lenzen is een beetje vreemd op een MFT toestel en als je de lenzen goed kan verkopen is dat meestal een betere oplossing.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Olympus Lenzen

          Zoals reeds aangegeven is hij met een adapter te gebruiken. De autofocus zal werken, maar niet zo goed zoals op de E500. De OM-D werkt met contrast detect autofocus en de Olympus DSLR's met phase detect autofocus. Indien het om de 70-300 gaat, dan heeft die een contrast detect update gekregen om beter met de live view van de DSLR's te werken. Er zal wel nog altijd een snelheidsverschil zijn met de micro four thirds-versie die het dubbele kost. Indien het om de 50-200 gaat, dan heeft u een hele mooie lens, maar zit je inderdaad met die vreemde verhouding. Bovendien is de 50-200 niet geoptimaliseerd voor contrast detect autofocus. Momenteel is er een kloof tussen four thirds en micro four thirds die Olympus nog niet volledig heeft overbrugd. Het is dezelfde sensorformaat, maar toch een heel ander systeem. Hjanssens suggestie is te overwegen waard.
          Canon 5D, Olympus OM Zuiko 28f2.8, 50f1.4, 135f3.5, 300f4, Leica Elmarit-R 90f2.8, Yashica ML 50f1.4
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Olympus Lenzen

            FT lenzen op een OM-D zijn inderdaad minder in AF en verhouding dan de mFT maar er doen geruchten de ronde dat Olympus een toestel zou aankondigen dat zich nog boven de OM-D E-M5 positioneert en misschien is het wel om die kloof te dichten zodat ook de top grade lenzen zoals de 12-60, 50-200 op een micro4/3 camera tot hun recht komen.

            Of de OM-D een goed toestel is? Ge moogd gerust zijn. Ik heb nooit de E-500 gehad maar ben er zeker van dat dit een hele vooruitgang voor je zal zijn. Ik kan vergelijken met een Nikon D300s (semi pro) die ik in 2010 kocht en ik mag wel zeggen dat de OM-D in hoge ISO een heel stuk beter is. Echt groot verschil. Dat was vroeger een grote tekortkoming bij het FT en mFT. Da's nu wel van de baan. Als ik naar het dynamisch bereik kijk dan is deze evenaarbaar met m'n D300s voor zover ik kan beoordelen. Heb zelfs de indruk dat het een tikie beter is. De AF is supersnel. Waar de OM-D minder in zou zijn is continu AF tracking. Dus voor snelle sporten en vliegende vogels en zo ben je wellicht beter af met iets anders. De OM-D ligt echt prettig in de hand. Hoewel ik een D300s gewoon ben vind ik de OM-D ook prettig en hij is klein, discreet (erg mooi shutter soundje ) en licht. Echt een groot verschil.

            Een kleinere sensor zou minder goed zijn dan de grotere broers, dat was vroeger misschien wel zo maar dan heeft Olympus toch wel een ferme sprong voorruit gemaakt hoor. Akkoord, het is geen full frame maar dat zijn andere systeemcamera's en APS-C spiegelreflexen ook niet.

            Heel handig is het kantelbare display. Heb ik altijd gemist op m'n Nikon. Voor macrowerk super. Het is trouwens een erg scherp en contrastrijk display.
            Je hoort wel verhalen van die EVF (elektronisch zoeker) dat dat niks is vergeleken met een OVF (optische zoals bij een reflex) maar ik vind de EVF bij de OM-D toch echt gene brol. Heb nooit een andere gebruikt maar ik vind deze EVF aangenaam om mee te werken.

            De OM-D is trouwens stof en spatwater dicht en je mag dat nogal letterlijk nemen. Heb al een paar Youtube filmpjes gezien waar ze een half litertje water overheen zwieren
            Ik kan je trouwens de 12-50mm kitlens aanbevelen. Die is ook stof en spatwater dicht en in mijn ogen een goeie lens. Vooral die macro functie is echt de max. Kijk maar eens naar m'n macro testen in het nieuwe Olympus Om-D E-M5 topic op dit forum.

            Bij veel compact camera's en systeemcamera's moet je veel in het menu duikelen wil je iets aanpassen. Op m'n D300s heb ik veel knopjes om direct ISO, WB en zo aan te passen.
            Op de OM-D kun je 2 functieknoppen programmeren en als je geen video maakt kun je ook nog eens de rec knop programmeren.

            Het menu van de Om-D zelf is nogal uitgebreid. Je kunt dus veel aanpassen en instellen. Interessant maar niet echt overzichtelijk.
            Gelukkig hoef je voor je iso instellingen, wit balans, AF, en alle andere functies niet in een menu te ploeteren maar heb je een soort van super control panel waarin alles staat. Je hoeft het enkel te selecteren of zelfs met je vinger aan te raken en in te stellen. Toch wel handig en snel vind ik. Naast het super control panel is er een 2de manier die voor velen nog beter lijkt te zijn Kijk maar eens op youtube voor wat reviews.

            Het internet staat bol van de goeie referenties en positieve commentaren over de OM-D.
            Ik heb mijn toestel bij Art&Craft gekocht. Zelfs Kristof is enthousiast over de OM-D. Hij was vroeger niet echt Olympus minded maar had toch wel de indruk dat dit met de komst van de OM-D enigszins verandert is.

            Ik wou me dus een kleiner toestel aankopen en had daarbij de Fuji X10 in gedachten. Hoewel de Fuji ook een knap ding is wou ik zeker dezelfde kwaliteit als m'n D300s. Kwestie van niet thuis te komen en te vloeken had ik maar m'n Nikon mee gehad. Volgens Kristof was ik dan wel beter af met de OM-D. Kwaliteit hetzelfde zoniet beter. En nu ik kan vergelijken moet ik zeggen het klopt.

            Nu ik de OM-D heb begin ik me ook af te vragen waarom een DSLR meesleuren als je hetzelfde uit een handiger apparaat kan krijgen.
            Hier in Europa hebben ze dat nog niet echt begrepen.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: Olympus Lenzen

              je kunt die lens op eender welke systeemcamera gebruiken (oly, pana,samsung, sony ...) mits adapter, is daar niets mis mee, enkel ga je ze in manuele focus mode dienen te gebruiken.
              sommige toestellen zijn handiger in gebruik wat MF betreft dan de andere.

              Comment


              • #8
                Re: Olympus Lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                je kunt die lens op eender welke systeemcamera gebruiken (oly, pana,samsung, sony ...) mits adapter, is daar niets mis mee, enkel ga je ze in manuele focus mode dienen te gebruiken.
                sommige toestellen zijn handiger in gebruik wat MF betreft dan de andere.
                Met Olympus adapter heb je AF, wel geen snelle. Werkt dan ook op Panasonic G, maar dan mis je wel de stabilisatie. Ik ben nog geen adapters tegengekomen voor Olympus E lenzen op andere systemen, zou ook lastig zijn aangezien de m43 een kleinere beeldoppervlakte heeft dan Nex of Samsug.
                Puerte, waar haal je zulke nonsens toch vandaan en wat is je reden om dat ook nog op het forum te willen zetten?
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus Lenzen

                  Liesken, het is misschien wel nuttig om het type telelens te weten.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus Lenzen

                    Het is een Sigma APO DG, 70-200mm 1:2,5 Macro HSM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus Lenzen

                      Indien het je kan interesseren, ik heb momenteel een Olympus MMF-2 adapter te koop .
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus Lenzen

                        Ik zou zeggen, probeer het eens uit te testen, die lens is natuurlijk zeer de moeite waard, zelfs al is de af iets langzamer.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X