Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

    Ik zie hier op het forum dat nogal wat mensen problemen hebben met belichten van moeilijke of extreme onderwerpen. Daarom wil ik hier even een topic starten om deze situaties op een relatief eenvoudige wijze op te lossen nl.:

    Belichten met het zonesysteem

    Moderne digitale camera's kunnen gemiddeld een contrast van 5 a 6 stops belichting aan vooraleer de schaduwen geclipt of de hooglichten uitgebeten worden. Sommige "prosumers" zoals de Nikon D700/800 en de Canon 5MKII/III en professionele camera's zelfs tot 7stops.

    Vooraleer te beginnen met uitleggen wil ik eerst dat je je camera instelt op manueel en het belichtingsgebied op spotmeting. Dit is van groot belang. Wees er maar niet bang van, het zal makkelijker zijn dan je zelf denkt.
    Wanneer je nu je lichtmeter inschakeld door de ontspanknop half in te drukken zul je ergens onder in de zoeker een balkje vinden met een + en - teken en grote en kleine verticale streepjes. Dit is je lichtmeter. Meestal 5 of 7 grotere streepjes (volle stops) met ertussen telkens 1(halve stop) of 2(1/3 stop) kleinere streepjes.

    Een groot misverstand bij beginners is om de belichting met sluitertijd en/of diafragma en/of iso zo te regelen dat het middelste streepje(0) is geactiveerd. Dit is enkel goed als het onderwerp waarop je richt middelmatig van kleur is. Dus niet te licht en niet te donker.

    Wat gebeurt er nu als je dit doet op een donker of een licht onderwerp?...
    Je onderwerp zal dan gemiddeld van kleur zijn op de foto.
    Dus de zwarte kat wordt een grijze kat en die witte bruidsjurk wordt ook een grijze bruidsjurk. Hetzelfde met de kleuren van je onderwerp, ze worden teruggebracht naar een middelmatige kleur waardoor ze te flets of te hevig worden weergegeven. M.a.w. je foto is onder- of overbelicht.

    Herkenbaar? Velen haken hier af en zetten hun camera dan maar terug op een automatische of half automatische instelling. Jammer! want als je weet hoe het werkt is het eigenlijk poepsimpel en kan je er enorm creatief mee omgaan.

    Wanneer je belicht op het middelste streepje(0) dan brengt de camera je onderwerp of scene terug naar een middelmatige belichting oftewel een helderheid van gemiddeld 18% grijs. Daarvoor is jou ingebouwde lichtmeter gebouwd, om alles wat in het meetgebied zit terug te brengen naar een helderheid van 18% grijs. (= gemiddeld)

    ALTIJD!!!

    Nu er staat niet 1 groter streepje(0), er staan er 5 of 7 dit komt overeen met het midden van de zones (II) III IV V VI VII (VIII) waarbij het middelste groter streepje(0) staat voor zone V (gemiddelde kleur of helderheid). Zones (II/-3) III/-2, IV-1, zijn de MIN zones en staan aan de min kant, zij vertegenwoordigen de donkere delen of kleuren van je foto. Hoe donkerder hoe lager de zone. Zone II staat voor absoluut zwart (geclipt), III voor zwart met duidelijke doortekening van detais en IV voor donkerder dan gemiddeld.
    Zones VI/+1, VII/+2, (VIII/+3) staan aan de PLUS kant en vertegenwoordigen de lichte delen of kleuren van je foto waarbij VI staat voor echt lichte kleuren, VII voor wit met doortekening en VIII voor absoluut wit (uitgebeten).

    Wanneer je nu je belichting gaat meten, moet je in de eerste plaats weten wat je onderwerp is want dat wil je goed belichten.
    Bij een sneeuwlandschap ga je belichten op de sneeuw en stel je je belichting zo in dat dit in zone VII of +2 valt want je wil nog doortekening in de sneeuw. Al de rest valt vanzelf in de juiste zone. De foto is goed belicht voor je onderwerp.
    Bij een nachtopname ga je belichten op een heel donker element waar nog doortekening in moet zitten en stel je zo in dat dit in zone III of -2 valt. Weerom valt al de rest in de juiste zones, de foto is goed belicht.

    Belichten gebeurt door je sluitertijd en/of je diafragma en/of je iso aan te passen.

    Dit kan je controleren op het histogram van je camera. De middelste lijn staat voor het midden van zone V(0) dan rechts het midden van zone VI(+1) en uiterst rechts het midden van zone VII(+2), links het midden van zone IV(-1) en uiterst links het midden van zone III(-2)

    DUS

    Donkere delen of kleuren stel je in aan de - kant van de lichtmeter naargelang hun donkerte op -1(zoneIV) donkerder dan gemiddeld, -2(zone III)heel donker met doortekeningen en/of eventueel -3(zoneII) absoluut zwart.
    Lichte delen of kleuren stel je in aan de + kant van de lichtmeter naargelang hun helderheid op +1(zoneVI)helderder dan gemiddeld, +2(zone VII) wit met doortekening en/of +3(zoneVII) absoluut wit.
    Je kan er ook voor opteren om in je scene een gemiddelde kleur te zoeken en die in te stellen op zone V of streepje 0, al de rest valt dan op zijn plaats.

    Wil dit nu zeggen dat je nooit meer uitgebeten hooglichten of geclipte zwarten meer zult hebben? Neen, dit hangt af van het totale contrast van je onderwerp of scene. Soms zal je camera het grote contrast niet meer aankunnen en moet je keuzes maken ofwel de zwarte delen clippen ofwel de hooglichten laten uitbijten.Als je kan kiezen probeer dan de hooglichten te beschermen door ze in zone VII of VII1/2 te plaatsen.

    Uitgebeten witte plekken in foto's is lelijker dan absoluut zwarte plekken in foto's. Maar in de eerste plaats moet jij kiezen. Eventueel kan je meerdere belichtingen overwegen en die samenvoegen of een gradueel grijsfilter gebruiken of een invulflits gebruiken of eventueel je compositie aanpassen waardoor er minder zwart in je foto's voorkomt. Belangrijk is aan jou de keuze en met dit systeem kan je kiezen. Jij bepaalt voortaan de belichting van je foto's en niet meer de camera.


    Dus voortaan die zwarte kat instellen op -2(zone III) en die witte bruidsjurk op +2(zoneVII). De 1/2 of 1/3 tussenstops gebruik je om fijner af te stellen.

    Als laatste wil ik je nog een truukje meegeven dat ik gebruik om gemakkelijker de heldere van de donkerdere delen te onderschijden of middelmatige kleur te vinden.
    je zet je beeld out of focus en dan zie je meteen de gebieden met donkerdere en/of helderdere kleuren. Je kan dan kiezen welk deel je metert en waar je het plaatst. daarna stel je scherp maak je compositie en neem de foto. Als je blank bent kan je ook gewoon meteren op de binnenkant van je hand en dit op +1(zoneVI) instellen voor een zo goed als accurate meting. Bij blanke mensen is de handpalm 1 stop lichter dan gemiddeld. Je hand moet zich dan wel bevinden in dezelfde helderheidszone als je onderwerp of scene.

    Als je nog vragen hebt of iets is niet duidelijk wees niet bang om ze hier te stellen. We willen allemaal leren en domme vragen bestaan niet,

    groetjes,
    Woolfingale
    Last edited by Woolfingale; 17 september 2012, 20:36. Reden: een beetje verduidelijking
    Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

  • #2
    Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Woolfingale Bekijk bericht
    of een ND filter gebruiken
    Kun je uitleggen waarom een ND-filter minder kontrast zou geven? Ik niet.

    Helderste plek -4, donkerste plek -4, totale verschil is nog steeds hetzelfde alleen voor een goede belichting is de iso, sluitertijd, diafragma of een combinatie hiervan verandert.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

      Beste hjanssen,

      Ik beweer niet dat het gebruik van een gradueel gtijsfilter minder contrast zou geven maar wanneer je de donkerste plek in je scene meet en vervolgens de lichtste en er is een verschil van meer dan 5 stops, dan weet je dat ofwel de donkere partijen clippen en/of de hooglichten uitbijten. Dit heeft met het tonale bereik van de scene en wat de sensor van je camera aankan.

      Een gradueel grijsfilter stelt je dan in staat langere sluitertijden te gebruiken zodat bijv. bij een landschap tijdens een langere sluitertijd je luchtpartij niet uitbijt . Nogmaals het is maar wat je met je foto wil bereiken.

      Trouwens als je bij een landschap een gradueel grijsfilter wil gebruiken kan je dat met deze methode snel aan de weet komen welke sterkte de filter moet hebben. Meet een gemiddeld deel van de voorgrond uit en dan je luchtpartij. Het verschil in stops minus de stops van de zone waar je de luchtparij in wil zetten is de sterkte van je filter.
      vb. het verschil tussen het gemiddeld deel van de voorgrond en de lucht bedraagt 4 stops. Je wil je lucht in zone VII (-2 zetten) dan heb je een filter nodig van 2 stops want 4-2=2

      groetjes,
      Woolfingale
      Last edited by Woolfingale; 17 september 2012, 20:38.
      Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

      Comment


      • #4
        Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

        Herken je dit oeroud en zelf gemaakt ding?

        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Woolfingale Bekijk bericht
          Dit heeft niets met het contrast te maken maar met het tonale bereik van de scene en wat de sensor van je camera aankan.
          Natuurlijk heeft dat wel met contrast te maken.

          Het helpt trouwens als je in je verhaal duidelijk onderscheid maakt tussen een grijsverloopfilter en een gewoon ND-filter.
          Last edited by Leonidas; 16 september 2012, 00:30.

          Comment


          • #6
            Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

            Hallo Theokus,

            dit lijkt mij nog een oud systeem om zwartwit foto's te ontwikkelen volgens het zonesysteem van Ansel Adams. Ik heb het persoonlijk nog nooit gezien maar al wel van gehoord en over gelezen. Fijn dat je het eens laat zien.
            groetjes,
            Woolfingale
            Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

            Comment


            • #7
              Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

              Je hebt gelijk Leonidas, foutjes zijn rechtgezet. Bedankt

              Groetjes,
              Woolfingale
              Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

              Comment


              • #8
                Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

                Uitstekend initiatief, en dank om rekening te houden met de commentaren. Hier kunnen anderen ook uit leren!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Woolfingale Bekijk bericht
                  Beste hjanssen,

                  Ik beweer niet dat het gebruik van een gradueel gtijsfilter e
                  Je beweert niks over een GRADUEEL filter maar over een ND filter...................
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

                    leerrijke samenvatting waarvoor mijn dank! Kon de opfrissing wel gebruiken

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

                      Hallo Woolfingale,
                      Ik heb over het onderwerp van "de zones" de voorbije 2 weken les gehad in de akademie. Alhoewel ik reeds lang fotografeer was het onderwerp toch nieuw voor mij. Ik ervaar de theorie als een openbaring, maar in de praktijk valt het mij tegen, waarschijnlijk te wijten aan mijn onkunde.
                      Ik wilde een donkerbruin luik ( heel donker) fotograferen en ik mat eerst het licht op een grijskaart die ik aan het luik bevestigd had.
                      De waarden waren iso 400, snelheid 1/60 f4.
                      Mijn redenering was: onderbelichten van 1 of 2 (volledige) stops. Ik paste mijn snelheid aan naar 1/125.
                      Resultaat: alles veel te donder, quasi een donker vlak zonder structuur.
                      Ik deed met grijskaartmeting een proef met witte bloemen ik overbelichtte 1 stop, resultaat: De bloemen waren uitgebrand wit.
                      De meting van de grijskaart was beeldvullend.
                      Wat doe ik verkeerd?
                      Alvast bedankt voor je uitleg.
                      Groeten cellist Nikon D700; Nikon D200; Fuji S2; Nikon 50mm 1.4; Nikon 85 1.8; Nikon 80-200 2.8; Sigma 180 makro; Tamron 28-75 2.8, Tokina 12-24

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

                        Ik maak op dat je onderwerp zeker niet te contrastrijk was. Als je dan beeldvullend meet met een grijskaart is er geen enkele reden om over- of onder te belichten. Als je #1 nog eens naleest zal je zien dat er gecorrigeerd word als er een donker of een licht onderwerp gemeten wordt. Maar jij meet een grijskaart!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

                          Sorry om dit wat oudere topic terug op te rakelen, maar is het correct te veronderstellen dat je in de meeste gevallen eigenlijk gewoonweg de lichtste partij in zone VII kan plaatsen en de rest valt dan vanzelf wel goed. Lijkt mij gemakkelijker dan specifiek op zoek te gaan naar een match voor andere zones?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door dcinbe Bekijk bericht
                            Sorry om dit wat oudere topic terug op te rakelen, maar is het correct te veronderstellen dat je in de meeste gevallen eigenlijk gewoonweg de lichtste partij in zone VII kan plaatsen en de rest valt dan vanzelf wel goed. Lijkt mij gemakkelijker dan specifiek op zoek te gaan naar een match voor andere zones?
                            De rest valt helemaal niet noodzakelijk goed. Naargelang het contrast (dynamisch bereik) van de foto kunnen schaduwpartijen nog altijd te donker worden (zwart zonder detail) of lichte partijen te licht (wit zonder detail). Het is aan de fotograaf om zelf te experimenteren in hoeverre het RAW bestand uit je camera en je RAW converter in staat zijn om lichte partijen terug te schroeven en donkere partijen op te halen.

                            Als je voor een contrastrijke scène staat, leg je (bij digitale fotografie) de hooglichten in de zone die je camera (en RAW converter) nog aankunnen (= niet uitgebrand). Dat kan VII, VIII, IX zijn naargelang camera en converter. Dan kijk je waar de schaduwen vallen. Als dat I blijkt te zijn en je weet uit ondervinding dat je zone I nog makkelijk kan optrekken, dan heb je geen probleem. Is zone I voor jouw camera wel problematisch, dan moet je ofwel je schaduwen opofferen ofwel je hooglichten. Maar over het algemeen zit er bij digitale fotografie behoorlijk wat 'rek' op de schaduwen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belichting met het zonesysteem bij digitale fotografie

                              volgens mij kan je het zone systeem niet toepassen in digitale versie.
                              gewoon weg omdat je de digitale film zal ik maar zeggen niet kan ontwikkelen.
                              daar maakte het zonesysteem gebruik van door je ontwikkeltijd aan te passen waardoor het kontrast zich verplaatste, door meer of minder lang te ontwikkelen.
                              anders gezegd, belichten voor de schaduwen, ontwikkelen op de hooglichten

                              met een digitale camera ben je gebonden aan het bereik van je sensor, dus 5 a 6 stops.
                              in RAW heb je nog iets meer bereik.
                              wanneer je bereik groter is dan deze 5 a 6 stops heb je de keuze ofwel ga je voor het behoud van details in de hoge lichten en laat je de zwarten dichtlopen.
                              of anderzijds kies je voor het detail in de lage lichten en laat je de hoge lichten uitbranden.
                              wat jij bedoeld is juist belichten, eventueel met een grijskaart maar dit kan steeds maar als je binnen het bereik blijft van je sensor.
                              dit kan je eenvoudig controleren in het histogram en daar de methode "expose to the right" toe te passen.

                              grts
                              Last edited by korandoke; 7 februari 2013, 19:20.
                              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                              www.korandoke.be

                              Comment

                              Working...
                              X