Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 -Back**cus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 -Back**cus

    Nee, geen gezannik, geen gezeur... de D70 is en blijft een fijn en weldoordacht "Nikon" toestel... Maar...
    Enkele weken geleden heb ik, ook op dit forum, een testopstelling ivm. backfocus gepubliceerd. Alles lijkt OK... maar...
    Het fotograferen van personen, zeg op een afstand van ca. 1.5 tot 4m. blijft voor problemen zorgen... Alle portretjes gemaakt in die afstandszone zijn steeds... back-focused: ogen onscherp-oren scherp fenomeen. Heb even contact met De Beuckelaer opgenemen, toestand kan daar, via de dealer, binnen gebracht worden voor nazicht. Graag wil ik vernemen of er nog meer mensen dezelfde probs hebben... Nee, niet om te klagen of te zagen, gewoon om te weten: is er een structureel probleem? Is het exemplaristisch?... Uiteindelijk betaalde je 1400 euro... En euh... ik heb 10 jaar professionalisme achter de kiezen: het fenomeen DOF, Scherpstelvlak, Bewegingsonscherpte... heb ik heus onder de knie.
    Groetjes en tot mails...
    Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
    Lieven

  • #2
    Kan toch ook lensafhankelijk zijn, welke lenzen heb je en bij welke doet zich het fenomeen voor???

    Comment


    • #3
      Heb dit weekend ook met de 80-200 2.8 een aantal keer foute focus ondervonden.
      In de zoeker is het onderwerp scherp, maar op foto niet. Was natuurlijk wel uit de losse hand, en ik beef als een rietje , maar de foto was wel al op sluitertijd 1/2000 of sneller...
      De 60 mm micro leek wel scherpe foto's op te leveren.
      De 80-200 is nog niet op een ander toestel gebruikt, dus ik weet niet of het probleem misschien aan de lens ligt.

      Ik ga ook wel eens de Beuckelaer contacteren, het is te duur spul om geen scherpe foto's te hebben. Mijn gevoel is wel dat de D70 hier niet onmiddellijk in de fout gaat, maar eerder de combinatie van lens en toestel.

      Comment


      • #4
        Ik zou eerst eens een testopstelling maken, 5 schroeven op een plankje of zoiets en die dan fotograferen onder een hoek(je)

        Comment


        • #5
          Wel, bij een testopstelling lijkt alles in orde. Wel is het zo dat deze testopstelling opnamen nam op een afstand van ca. 35 a 40cm. Ook in de praktijk zijn (semi) macro-opnamen mooi scherp, daar waar het gewenst is. Alleen op de hogervermelde opname-afstanden lijkt er een probleem. Zal het nog eens even proberen uit te testen, meer bepaald op die opnameafstanden... Keep you posted! Indien deze resultaten ook backfocus weergeven... Oeps! toestel binnen voor een onderhoud.
          Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
          Lieven

          Comment


          • #6
            Zie ook een thread van JAJA, die een aantal focusproblemen opgelost heeft door de camera eens te resetten, al was dat probleem van andere aard.

            Ik neem aan dat je juiste focus-veld is geselecteerd?

            Herhaal de test anders eens met een lintmeter in het gebied waar je effectief problemen hebt...

            Comment


            • #7
              Wel, na al die topics over backfocus en dergelijke heb ik ook eens een testje gedaan. Het maffe is dat ik telkens een lichtjes ander restultaat krijg, maar het is nooit echt 'spot on'. Deze komt het meeste voor:

              Genomen met een nikon 50/1.8 op f/1.8 en 1/250.

              Wat denken jullie? Muggenzifterij of toch maar binnendoen?
              “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
              Scott Adams

              Comment


              • #8
                Originally posted by markali
                Wat denken jullie? Muggenzifterij of toch maar binnendoen?
                Hmmm... volledig erachter. Moest de mijne zoiets doen, dan deed ik hem toch binnen hoor.
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Dear Friends, please excuse me that I don't know dutch. But i'm sure you can reply me in english.

                  I'm going to order a D70 and in the DP review forums I read a lot about the backfocusing problem. And when I translated this forum to english I realized some of you has the same problem. In DP review forum some of them are "Trolls" but some are serieous I think....

                  I called "H. De Beukelaer & Co" and they told me they never recieved one D70 which suffers back focusing and they connect me to the tecnical service and the technician told me the same but they are able to calibrate the camera.
                  Does anyone has done any repairs with them in this forum for his D70 ?.

                  Please excuse me again and thanks for reading my post.

                  Comment


                  • #10
                    Hello Conqie,
                    I don't think 'de beuckelaar' is going to lie to you, they probably hasn't got any D70 back in for repair, butt they maybe will come sooner or later, and then they will fix this. Problem solved in my eyes. This is what I find so negative about forums, if 3 camera's out of 1000 have this problem, it's blown out of proportions, you read this over and over and you’ll start to doubt...
                    Don't, buy the cam and test it, if you have front or backfocus, send it back to debeuckelaar and your cam is perfect.

                    BTW, welcome on THE forum

                    Comment


                    • #11
                      Enkele maanden terug was er een interessante topic over back focusing van de EOS 10D.
                      Sumier samengevat:

                      - de perfecte AF bestaat niet; er zal altijd een ietsje voor of achter het onderwerp worden scherpgesteld. Dat is perfect normaal, ten minste als dit binnen vooraf gestelde grenzen valt.

                      - AF is altijd een samenspel van objectief én toestel. Omdat de AF-motor nooit perfect op de vastgestelde plaats kan remmen zal hij altijd iets te traag of iets te snel stoppen met het resultaat scherpstelling op een vlak net voor of net na het onderwerp

                      - Om vast te stellen of je toestel/objectief combinatie (altijd de combinatie! Als je vijf objectieven hebt en 2 toestellen zul je de test dus 10 maal moeten herhalen!) binnen aanvaardbare marges valt kun je een proefopstelling maken zoals die van Markali, maak dan wel dat je weet hoeveel cm er 'slecht' is scherpgesteld. De eenvoudigste opstelling is een reeks boeken naast elkaar waarbij ieder boek een halve cm uitsteekt ten opzichte van de vorige. Stel op het middenste boek scherp (het is handig om een bepaald boek te nemen waarvan de rug sterk verschilt van de andere) en fotografeer de ruggen op 5 meter afstand ongeveer. Herhaal voor al je combinaties.

                      - Om de resultaten te beoordelen moet je eerst beseffen dat de ideale AF NIET bestaat, er is bijna altijd een afwijking. Een afwijking van 1/2 cm is meer dan normaal, de AF werkt uitstekend. Een afwijking van 1 cm is toelaatbaar; de AF werkt nog steeds goed.

                      - Een afwijking van meer dan 1 cm is niet toelaatbaar als deze zich steeds en consequent herhaalt; toestel én objectief dienen ter calibratie te worden binnengebracht. Zorg er voor dat je precies het probleem stipuleert en geef desnoods enkele voorbeelfoto's mee.

                      In elk geval: alleen het toestel binnenbrengen is zinloos. Dan kunnen ze wel nagaan of er een probleem is, maar weten ze niet hoe het toestel zal presteren met jouw objectieven. Bvb: het toestel kan een kleine afwijking hebben die toch nog binnen de marges van de toelaatbaarheid vallen. Als je een objectief hebt die geen afwijking heeft zal de AF goed werken, als je objectief ook een afwijking in dezelfde richting heeft, dan cummuleert het effect zich met als resultaat een AF die back-focussed (of front-focussed).

                      Ik hoop dat ik jullie hiermee geholpen heb...
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        Dear Wesley,

                        Thanks for your reply. I will order The D70.
                        May be, time to time I will post. I don't want to bother the people here with english. Thanks again......
                        Tomorrow my friend is going to tell me the price of D70

                        Thanks again.....

                        Comment


                        • #13
                          Dit is misschien de oplossing voor de durvers,maar ik vindt het toch maar een gevaarlijke spelleke om zelf te gaan sleutelen aan de D70.
                          Of heeft iemand hier ervaring mee?
                          http://dvdhelp.narod.ru/D70_back_focus.html

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by benny20
                            Dit is misschien de oplossing voor de durvers,maar ik vindt het toch maar een gevaarlijke spelleke om zelf te gaan sleutelen aan de D70.
                            Of heeft iemand hier ervaring mee?
                            http://dvdhelp.narod.ru/D70_back_focus.html
                            Die methode lijkt me tamelijk valabel, als je echt geen andere kant meer opkan, in elk ander geval denk ik dat ik de werken overlaat aan getrainde technicus met de nodige meetapparatur (en het nodige fingerspitchengefühl natuurlijk).

                            Meestal lukt bij mij zo'n operatie wel, maar enkel nadat ik het eerste toestel om zeep heb geholpen. Als er dus vrijwilligers zijn, mail maar.

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb een x aantal cases van backfocus aangetroffen met m'n D70 dit weekend, allemaal met de kitlens op een afstand van max 4 meter...

                              Kan ik deze eventueel toch binnenbrengen bij de B.?

                              Comment

                              Working...
                              X