Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen op D800 vs D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen op D800 vs D7000

    Hallo iedereen,

    Ik vraag me af waarom iedereen zo kritisch is tov de D800's "resolving power", de vele megapixels vragen te veel aan de lens op 100% zogezegd.
    Maar waarom heeft niemand dan al zitten vitten op een D7000 (of de Canon crop-frames, dat nog meer cropt).
    De D800 heeft tussen de 15-16 mp's in dx mode, dat is iets minder dan de D7000 en toch zou de D800 betere lenzen vragen. (100% zal er dus ongeveer gelijk uitzien)
    Ze zeggen dat een 70-200 toch 2/3 stop moet dichtgedraaid worden om perfect te zijn, maar ik zie bijna geen verschil in scherpte (is al messcherp) met mijn D7000 en 70-200.

    Leggen jullie mij dit aub eens uit?

    Groetjes

  • #2
    Re: Lenzen op D800 vs D7000

    Vergeet wel niet dat lenzen minder scherp worden naar de buitenkant van het beeld.
    Een FX gebruikt de hele lens, en een DX enkel het centrum, waar de lens scherper is.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen op D800 vs D7000

      Dat is inderdaad het probleem. De D7000 heeft een crop sensor waardoor je met FX lenzen enkel het centrum gebruikt waar de lenzen op hun best zijn.

      Gebruik je nu dezelfde FX lens op de D800 dan wordt het gebied dat je sensor bekijkt van de lens veel groter en ga je aan de uiteinden de fouten van de lens beginnen te zien.

      Maar nu is gebleken dat door de enorme pixel grote van de D800 sommige FX lenzen hun fouten ook veel duidelijker zichtbaar worden. Dit is ook de reden dat NIKON zelf een lijst heeft gepubliceerd van lenzen die geschikt zijn voor de D800. Maar ik vermoed dat als de D800 aan populariteit wint, er waarschijnlijk nieuwe en duurdere versies van sommige FX lenzen gaan uitkomen.
      Last edited by Rudy Mas; 12 september 2012, 17:13.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen op D800 vs D7000

        Bedankt, maar in het centrum zal er dan toch geen verschil zijn?

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen op D800 vs D7000

          Maar nu is gebleken dat door de enorme pixel grote van de D800 sommige FX lenzen hun fouten ook veel duidelijker zichtbaar worden.
          Blijkbaar wel dus.

          Ruud
          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen op D800 vs D7000

            That Nikon Guy heeft op youtube een filmpje staan ivm de lenzen die Nikon aanraad voor dit toestel.

            Youtube Clip

            Hierin overloopt hij dus snel de officiële Nikon list voor de D800. Natuurlijk, enkel Nikon lenzen. En hij is ook van plan om een review te geven van elke lens afzonderlijk, maar waarschijnlijk nog niet voor snel want volgende week zit hij, zoals zo velen, in Keulen op de mega grote fotografie-beurs.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen op D800 vs D7000

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
              That Nikon Guy heeft op youtube een filmpje staan ivm de lenzen die Nikon aanraad voor dit toestel.

              Youtube Clip

              Hierin overloopt hij dus snel de officiële Nikon list voor de D800. Natuurlijk, enkel Nikon lenzen. En hij is ook van plan om een review te geven van elke lens afzonderlijk, maar waarschijnlijk nog niet voor snel want volgende week zit hij, zoals zo velen, in Keulen op de mega grote fotografie-beurs.
              Weet ik, volg hem al van zijn eerste video's. Maar die lijst heeft elke D800 gebruiker waarschijnlijk al eens overlopen , naar het schijnt kan enkel het beste (lees duurste) Zeiss glas het meeste halen uit de D800. Maar natuurlijk is het Nikon glas meestal in algemeen gebruik veel beter (af en VR).
              Nu nog wachten op een echte 50mm 1.4 dat "up to the job" is. (werk nu zo graag met een 35 dat ik een 50mm zal willen)

              Comment

              Working...
              X