Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrika en safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zuid-Afrika en safari

    Hallo, graag had ik even jullie mening gehad mbt welke lenzen mee te nemen voor een rondreis door Zuid-Afrika.
    Periode is december en de game drives zijn in open jeeps 's morgens vroeg of late namiddag.

    Ik neem sowieso een D700 en D90 mee en zeker de 24-70 2.8 voor het (bredere) landschapwerk.
    Voor het telefotowerk raak ik er niet uit, volgende opties heb ik:
    - 70-300 4.5-5.6
    - 300 f4 + TC 1.4
    - 70-200 VRI 2.8 + TC 1.7

    De 70-300 is wel licht en makkelijk maar heb sowieso een mono- en tripod mee en de open jeeps zijn comfortabel genoeg om daar geen mensen mee te ambeteren. Het gewicht en het meesleuren op vliegtuig is geen factor btw.

    Het gaat mij vooral om de prestatie bij minder licht wat gezien de uren dat de 'beestjes' actief zijn wel een factor is.

    Bijkomend vraag ik mij af of ik dan best de D90 gebruik voor de extra crop of toch beter de hoge iso-kwaliteiten van de D700?

    Er loopt een gelijkaardig topic over rondreis in Afrika maar wou daar mijn vraag niet bijsmijten, als een mod vindt dat het kan, verplaats dan uiteraard maar gerust.

    Alvast bedankt voor de input.

  • #2
    Re: Zuid-Afrika en safari

    Ik zou meenemen

    - 300 f4 + TC 1.4 + D90 (Zeker als er vogels in de buurt zijn)
    - 70-200 VRI 2.8 + D700

    Ik zou niet mee nemen : 70-300
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Zuid-Afrika en safari

      Idem ... de 300 f4 en 70-200 mm met converters

      Comment


      • #4
        Re: Zuid-Afrika en safari

        Alvast bedankt voor de feedback maar het is de Bedoeling maar 2 lenzen in totaal mee te nemen dus de 24-70 op de D700/D90 en één van de andere combos op de andere body zodat ik niet moet wisselen.

        Heb eeb panische angst voor stof in zulke omstandigheden en dus geen zin om elke avond blaasbalg/butterfly te moeten bovenhalen. Weet eigenlijk niet welke combo beste kwaliteit zal geven (in minder licht). Kan moeilijk in Belgie gelijkaardige omstandigheden vinden om uit te proberen.

        Comment


        • #5
          Re: Zuid-Afrika en safari

          Ik dacht eerst ook dat ik daar problemen zou hebben met lenswissels en stof.
          Heb daar alvast geen nare ervaringen aan overgehouden. Zo stofferig is het er echt niet hoor!
          Je moet natuurlijk wel een beetje opletten, dat klopt.
          Misschien als je echt in een erg droge periode gaat, dan wel.

          Comment


          • #6
            Re: Zuid-Afrika en safari

            Jan,

            Ga je naar privé reservaten? Of naar de nationale parken zélf?

            De reden waarom ik het vraag; in privé parken volgt na de namiddag game drive (en sundowner drink) ook nog een "night drive" waarbij metde spotlight gezocht wordt naar dieren. Voor dit soort drives heb je je lichtsterke VR lens gewoonweg nodig. Een flash maakt immers meestal alles om zeep (aangezien elk dier naar je jeep kijkt zijn het allemaal "deer-in-the-headlight shots als je met flash trekt). De truuk is; hoge ISO, lage F-waarde, VR aan, en 2 stops onderbelichten (om geen overbelichting te krijgen van de spotlight). Lightroom doet de rest.

            Dus ik zou die VR lens zeker meenemen. En die breedhoek ook. Want het zou zonde zijn om zonder sfeerplaatjes naar huis te komen; landschappen, mensen (waaronder jijzelf), etc...

            Als ik eerlijk mag zijn; ik zou ook nog die 300 F4 +TC meenemen. Dit omdat 200mm wat zwakjes is voor de kleinere dieren, en dan denk ik vooral aan de vogels. December is reeds wet season, dus alle summer migrants vliegen er al rond. Mis die opportuniteiten niet!

            Om stof zou ik me zeker niet druk maken. Het is daar geen halfwoestijn zoals in de Savuti of zo. Bovendien zou het al groen moeten zien. Het zou niet dor, stoffig en droog mogen zijn. Gewoon wachten tot de jeep stilstaat en dan pas wisselen. Mocht er toch nog stof zijn; wachten tot het stof van de jeep is weggewaaid.

            Mvg,

            J.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Re: Zuid-Afrika en safari

              Wat Jochen zegt! Ik had in februari 2012 een D90 en D7000 mee, met 300f/4 en 70-200f/2.8. Die laatste heb ik nooit gebruikt eigenlijk; er zat quasi altijd een breedhoek of standaardlens op mijn 2e body. 2 camera's met grote tele's op gemonteerd is ook echt niet handig in de jeep. Nu had mijn vrouw wel een 70-300VR. Op f/4 en ISO3200 kun je met monopod zeker tot aan de schemering fotograferen; en 's avonds met de spotlight kun je ISO6400 en spotmeten.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Zuid-Afrika en safari

                In Krugerpark rijden we zelf een aantal dagen rond, daarna rijden we naar Kaapstad en stoppen we vrij lang in private parken rond Addo (Amakhala en Shamwari) en daar zijn idd de ochtend/avond drives gepland. Denk dan idd toch beide telefotos mee te nemen, desnoods koop ik een thinktank trolley of zo want anders wordt het al veel voor een rugzak ...

                Comment


                • #9
                  Re: Zuid-Afrika en safari

                  re. op ThierryM
                  Ik ondervond echt geen problemen hoor met mijn 100-400L in de jeep.
                  Ik kan wel begrijpen dat, als je reisgenoten niet zo'n fotografieliefhebbers zijn, je af en toe wel zal storen als je op 't gemak een reeksje foto's wil maken en lenzen wil wisselen, terwijl de anderen ongeduldig worden...
                  Wij hadden wél alle tijd om foto's te nemen en onze ranger was eigenlijk ook een foto-adept. Ik kon trouwens zijn rijstzak gebruiken zoveel ik wilde.
                  Dat helpt misschien ;-).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zuid-Afrika en safari

                    Ik doelde op het gebruiken van een 70-200 2.8 én een 300 f/4 tegelijkertijd. Dat is gewoon niet erg handig; zeker als je off-road gaat (en dat was bij ons eerder regel dan uitzondering). Ook bij ons zaten er zelden echte adepten in de jeep; nooit problemen gehad. Integendeel, ze vonden het vaak leuk als ik m'n foto's op de camera liet zien.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zuid-Afrika en safari

                      Op safari in privé reservaten zal je nooit problemen hebben met ongeduldige mensen. Ten eerste zijn het gelijkgezinden, dus ze spenderen graag voldoende tijd bij de sightings (is tenslotte nuttiger dan rondrijden). Maar bovendien zijn er ook velen die naar enkele plaatjes vragen voor hun eigen album. Het blijft me trouwens verbazen hoeveel mensen met goedkoop prutsmateriaal aan een safari beginnen die toch niet van de goedkoopste is.

                      Amakhela & Shamwari zijn beiden de max qua game drives, en je hebt de beste privaatparken gekozen nabij Addo, maar ze zijn niet te vergelijken met Kruger. Het komt neer op enerzijds meer goede sightings + bush met de nodige "landscaping" versus anderzijds minder sightings + ongereptere natuur. Bij Amakhela kan de autoweg storen die ernaast ligt, maar de rangers vermijden die als de sightings het toelaten. Ik heb al klanten gehad die verbaasd waren dat de weg zo dicht lag; zélf hadden ze hem gehoord noch gezien terwijl ze er waren. Dus ik zal zeker niet van een muis een olifant maken.

                      Tip; zet je naast de ranger, vooraan. Het is een trade-off, want de tracker zit soms in de weg. Maar het lagere camera standpunt is het waard. En in dat zitje is het 't gemakkelijkst om beanbags te gebruiken.

                      Veel plezier!

                      J.
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zuid-Afrika en safari

                        Kichaka is trouwens ook een sterke aanrader
                        Kleinschalig en fantastische sfeer!
                        (Er staan trouwens foto's van mij op hun site)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zuid-Afrika en safari

                          ik heb in maart ook in zuid afrika gezeten en had naast mijn 70-200mmVRI met 1.7TC ook de 300mmF4 bij en ik heb nadien de 300mm verkocht ik gebruik liever de zoom veel dieren komen echt dichtbij zeker in addo de olifanten zitten meestal in de waterholes zodat je gebruik kan maken van je groothoek ,vogels is een andere verhaal maar daar kom je dikwijls nog te kort met een 300mm+TC dus mijn advies zou zijn de D90(cropfactor) met de 70-200+TC en s'avonds de TC eraf en uw D700 met de 24-70mm dan heb je een heel mooie combo.
                          Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

                          Comment

                          Working...
                          X