Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

    Beste mensen,

    Ik besef dat jullie een vraag als deze waarschijnlijk al een 1000 tal keer gekregen hebben, maar ik zou het ten zeerste appreciëren als er iemand mij wat op het goede spoor zou kunnen zetten...

    Na enkele jaren met een Canon G9 vooral op vakantie en op feestjes foto's gemaakt te hebben, ben ik op zoek naar een degelijke tweedehands instap-DSLR, gezien de tekortkomingen die een compactcamera heeft. Op vakanties (Jordanië, ZO Azië, Kenia,...: zand/spatwater/vuile handen) maak ik vooral foto's van landschappen, natuur en (wilde) dieren en portretten, macrofotografie interesseert mij absoluut niet. In België zou ik mijn toestel vooral gebruiken op feestjes met zeer wisselende omstandigheden (discolights, bewegende personen,...).

    Ik heb via verschillende websites verkopers gecontacteerd en ben momenteel tot de volgende Canontoestellen gekomen (mijn grote voorkeur gaat uit naar Canon, hoewel deze voorkeur geen rationele achtergrond heeft). Welke van onderstaande zouden jullie mij aanraden? Ik heb gelezen dat een 18-200/270 lens voordelen heeft (geen lenzen wisselen en dus minder risico op stof), maar ook heel wat nadelen (nergens uitmuntend in, zwaar,..), dus vroeg ik mij af welke van volgende toestellen jullie mij aanraden? Ik zou het liefst van al niet meer dan 500 euro besteden... Indien jullie zelf een Canon DSLR verkopen, mogen jullie mij natuurlijk ook contacteren.

    CANON

    500D + 18-200 IS aan 600 euro
    1000 D + 18-55 IS + 75-300 + 18-55 + rugzak aan 450 euro
    1000D + 18-270 Tamron aan 350 euro
    1000D + 18-200 +macro+zonnekap+uv filter+boek fotografie aan 280 euro
    1100 + 18-200 3.5-6.3 DC OS Sigma aan 500 euro
    400D + 18-55AF + 55-200AF + batterypack + boek aan 400 euro
    450D + 18-55 IS+ 55-250 IS aan 500 euro

    Is een UV-filter steeds aangeraden?

    Alvast bedankt,

    Kim

  • #2
    Re: Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

    Geen enkele van deze combi's zal volledig tegen zand kunnen, dit is meestal de grote hel voor elke camera (behalve de pro toestellen).
    Ik zou eerder voor deze combo kiezen, beter bij weinig licht dan elk gegeven voorstel en fantastische kwaliteit, wel wat boven uw budget, maar fantastisch voor die prijs!
    De meeste toestellen dat je voorstelt zijn ook niet de recentste. Even een vergelijking van uw recentste voorstellen met de D5100: KLIK

    Comment


    • #3
      Re: Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

      Beste Henri108,

      Hartelijk dank voor uw interessante reactie en bedankt voor de links. De reden waarom ik mijn budget beperk en liever voor een niet te dure tweedehandse ga, is dan ook omwille van het feit dat ik niet altijd in de meest comfortabele omstandigheden reis (zand, stof, schokken) of dat er op feestjes wel eens alcohol gemorst wordt. Ik rijd ook met de motor en zou graag mijn camera meenemen op trips (indien een camera + lens van 500 euro stuk gaat, is dit steeds nog 200/500 euro gespaard tov een camera van 700 tot 1000 euro :-) Bovendien ben ik een instapper en meen ik dat ik op dit moment niet zoveel verschil zal merken tussen een toestel van 5 jaar oud en een nieuw toestel, maar spreek me gerust tegen als u meent dat ik ongelijk heb.

      Kim
      Last edited by Tamagotchi; 11 september 2012, 21:21.

      Comment


      • #4
        Re: Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

        Zand- en spatwaterbestendig? Dat rijmt op Pentax (K30, K5).

        Comment


        • #5
          Re: Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

          Beste Joris,

          De prijzen van die toestellen liggen mij wat te hoog. Ik heb 500 euro in mijn hoofd en probeer mij wat te houden daaraan. Bedankt voor de info, want wist niet dat er voor die prijzen toch al degelijke 'robuustere' camera's te vinden waren.

          Kim

          Comment


          • #6
            Re: Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

            Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
            Geen enkele van deze combi's zal volledig tegen zand kunnen, dit is meestal de grote hel voor elke camera (behalve de pro toestellen).
            Ik zou eerder voor deze combo kiezen, beter bij weinig licht dan elk gegeven voorstel en fantastische kwaliteit, wel wat boven uw budget, maar fantastisch voor die prijs!
            De meeste toestellen dat je voorstelt zijn ook niet de recentste. Even een vergelijking van uw recentste voorstellen met de D5100: KLIK
            Waarom Nikon altijd zo verheerlijken ?
            Je raadgeving houd gewoon geen steek ...kan hier ook een vergelijking doen op Dpreview Canon 550D Gold award .. Nikon D5100 Silver Award.. of Canon 600D ook Silver Award met puntje meer dan de Nikon 5100.
            Je maakt geen camera keuze op basis van cijfertjes.

            Voor TS .. een camera aanraden op basis wat hij wil is een betere optie.

            De door hem voorgestelde zaken zoals zand en spatwater-proof en alle gewenste elementen die hij wil fotograferen zijn gewoon niet combineerbaar in een camera met zijn vooropgestelde prijzen.
            Maar als je hem toch een gedeelte tegemoet wil komen is zijn idee van DSLR en alles-in-één lens met afdichting nog zo slecht niet.

            Dan zou ik zeggen een Nikon 5100 met 18-200
            Of een Canon 550D met 18-200


            @ Tamagotchi
            In 2006 heb ik een 18-200 gehad op een Nikon D2OO en resultaten waren zeer bevredigend.. de Nikon D5100 heeft een betere sensor dan de D200 dus slechter kan het niet worden.
            De D200 was wel de betere body (2006) wat afdichtingen en bouwkwaliteit betreft.
            De combinatie is misschien zoals je zelf beschrijft relatief zwaar.. maar het is altijd wel iets..
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

              @ Tamagotchi

              Bovengenoemde voorstellen met 18-200 zijn misschien iets te duur voor jou.
              Niks weerhoud je ervan om een combinatie (18-200) met goedkopere body aan te schaffen.. de verschillen tussen de body's moet je zelf even checken of de minder-of meer mogelijkheden voor jou interessant zijn.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

                Bedankt voor de tips Funcky. Met de reacties die ik van jullie 3 gekregen heb, ga ik verder nog eens op zoek naar wat ik juist wil en de voordelen van deze of deze body, een 18-200 lens of verschillende lenzen. Ik heb intussen al begrepen dat het niet slim is van mijzelf om mij al op voorhand vast te pinnen op één merk en vaste combo's voor te leggen, ipv op zoek te gaan naar een body en (een) aparte lens(en). Hartelijk dank voor jullie vrijwillige hulp en tot binnenkort.

                Voor mij mag hier een slotje op, tenzij andere mensen graag de discussie voortzetten.

                Kim

                PS.@ Henri108 Mijn vader die hier ook op het forum actief is, zegt dat de DXO test enkel de sensor in het toestel betreft en geen algemene weergave geeft van de body...
                Last edited by Tamagotchi; 11 september 2012, 22:23.

                Comment


                • #9
                  Re: Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

                  Dat klopt Tamagotchi. DXOMark test enkel en alleen de sensor. Je zal het maar aan de hand hebben, een body kopen puur en alleen omdat de sensor top is terwijl de body je niet bevalt... Dan is het snel gedaan met fotograferen... Er zijn 3 zaken die de kwaliteit van een foto bepalen. In de volgorde van belangrijkheid (dus van meest belangrijk naar minst belangrijk):

                  a) de vaardigheden van de fotograaf
                  b) de kwaliteit van de lens
                  c) de kwaliteit van sensor

                  M.a.w. ga naar de winkel en neem bodies van verschillende merken vast. Let op zaken zoals grip, menustructuur, algemene feel... Voor de rest kan je nog kijken naar de verschillende lenzen die elk merk te bieden heeft en het feit of er in de familie/vriendenkring mensen zijn met merk x of merk y zodat je eventueel lenzen kan uittesten/lenen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  Waarom Nikon altijd zo verheerlijken ?
                  Je raadgeving houd gewoon geen steek ...kan hier ook een vergelijking doen op Dpreview Canon 550D Gold award .. Nikon D5100 Silver Award.. of Canon 600D ook Silver Award met puntje meer dan de Nikon 5100.
                  Je maakt geen camera keuze op basis van cijfertjes.
                  Klopt. Is mij ook al opgevallen. Zijn fanboyisme is vreselijk irritant.
                  Last edited by jocau; 11 september 2012, 22:59.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nog maar eens advies voor eerste DSLR gevraagd

                    Een spatwaterdichte body heeft ook nog een idem lens nodig....
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment

                    Working...
                    X