Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compatibiliteit Nikon D lenzen voor Digitaal SLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compatibiliteit Nikon D lenzen voor Digitaal SLR

    Hallo,

    Ik bezit momenteel over een analoge SLR, Nikon F60. Ik zou enventueel een Nikon D70 aanschaffen.
    Kan iemand mij vertellen of ik mijn lenzen nog kan gebruiken:
    Nikon AF Nikkor 28-80 / 1:35-5.6D
    Nikon AF Nikkor 75-240 / 1:4.5-5.6D
    Sima AF Macro 1:2.8 f=90mm
    Wat is het voordeel als ik een aangepaste "digitale lens" koop?
    Wat is het nadeel als ik mijn "analoge" lenzen gebruik? Worden mijn beelden kleiner of groter, worden ze vervormd?
    Wat betreft de Macro, dit is een 1:1 macro. Is dit steeds nog zo op de D70?
    Bijkomende vraag: waar kan ik een Nikon D70 het goedkoopst vinden?
    Alvast bedankt voor de reactie
    johan.

  • #2
    Van De Nikon-site:

    http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1&grp=2&productNr=25214


    Compatible Lenses:
    DX Nikkor: All functions supported;
    Type G- or D-AF Nikkor: All functions supported;
    Micro Nikkor 85mm F2.8D: All functions supported except some exposrue modes;
    Other AF Nikkor (excluding lenses for F3AF): All functions supported except 3D Color Matrix Metering, i-TTL balanced Fill-Flash for digital SLR;
    AI-P Nikkor: All functions supported except 3D Color Matrix Metering, i-TTL balanced Fill-Flash for digital SLR and autofocus;
    Non-CPU: Can be used in exposure mode M, but exposure meter does not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster.
    IX Nikkor Lenses cannot be used.
    Je moet ook voor de reproductieratio rekening houden met de crop-factor. Op dezelfde afstand valt je beeld 1.5x zo groot op je ccd tegenover een 35mm kleinbeeld negatief, dus je repro-ratio is dan 1,5/1... al kan het ook zijn dat ik na een dag plantjes kijken in Hombeek niet meer helder genoeg denk om me aan dergelijke conclusies te wagen.

    Comment


    • #3
      Originally posted by SwinnenJ
      Wat is het voordeel als ik een aangepaste "digitale lens" koop?
      Wat is het nadeel als ik mijn "analoge" lenzen gebruik? Worden mijn beelden kleiner of groter, worden ze vervormd?
      De beeldchip op een DSLR is kleiner dan een negatief. Als resultaat verkleint de kijkhoek: de hoek van een lens gebruikt op een DSLR komt overeen met de hoek van een lens met een focusafstand 1.5x zo groot op een analoog toestel. (dus een 50mm op een DSLR heeft een hoek die overeenkomt met een 75mm op een analoge body).

      Als gevolg heb je dus dat je kunt zeggen dat de randen van de foto's weggeknipt worden, en dat het middenstuk wordt uitvergroot (als je je lenzen gebruikt). Veel mensen vergelijken het door te zeggen dat je ahw een lens met groter focusafstand lijkt te hebben.

      Een tweede gevolg is dat het zeer moeilijk wordt om groothoeklenzen te vinden (18 mm gedraagt zich als een 27 mm). En hier komen de DX-lenzen bij kijken: die hebben meestal extreme wide-angle, om toch op een DSLR een deftige wide-angle te geven. Een tweede voordeel van DX-lenzen is dat ze kleiner kunnen zijn: als je deze lenzen op een analoge body gebruikt, zul je vignettering zien; maar vermits de sensor op een DSLR kleiner is, heb je er hier geen last van.


      Wat betreft de Macro, dit is een 1:1 macro. Is dit steeds nog zo op de D70?
      Goede vraag...
      Ik vermoed dat dat de macro iets meer vergroot (de redenering van het wegknippen van randen + uitvergroten middenstuk volgend), maar ik ben er niet 100% zeker van...


      Jörg
      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

      Comment


      • #4
        Originally posted by SwinnenJ
        Hallo,

        Ik bezit momenteel over een analoge SLR, Nikon F60. Ik zou enventueel een Nikon D70 aanschaffen.
        Kan iemand mij vertellen of ik mijn lenzen nog kan gebruiken:
        Nikon AF Nikkor 28-80 / 1:35-5.6D
        Nikon AF Nikkor 75-240 / 1:4.5-5.6D
        Sima AF Macro 1:2.8 f=90mm
        Wat is het voordeel als ik een aangepaste "digitale lens" koop?
        Wat is het nadeel als ik mijn "analoge" lenzen gebruik? Worden mijn beelden kleiner of groter, worden ze vervormd?
        Wat betreft de Macro, dit is een 1:1 macro. Is dit steeds nog zo op de D70?
        Bijkomende vraag: waar kan ik een Nikon D70 het goedkoopst vinden?
        Alvast bedankt voor de reactie
        johan.
        Macro:
        op mijn D100 en met een macro lens van 200mm krijg ik 27 mm in beeld
        omgerekend naar analoge waarde is dat dan volgens mij 1,5:1 dus ja de vergrotings factor is groter dan 1:1
        Groetjes NoName
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

        Comment


        • #5
          Re: compatibiliteit Nikon D lenzen voor Digitaal SLR

          Oorspronkelijk geplaatst door NoName
          Macro:
          op mijn D100 en met een macro lens van 200mm krijg ik 27 mm in beeld
          omgerekend naar analoge waarde is dat dan volgens mij 1,5:1 dus ja de vergrotings factor is groter dan 1:1
          Oké, 't is wel een "oud" bericht, maar hier wil ik toch nog even op reageren (om alle misverstanden uit de wereld te helpen).

          1:1 is een omschrijving voor de afbeeldingsmaatstaf. De werkelijkheid wordt even groot afgebeeld op je beelddrager (dit mag een stuk film zijn, of een CCD).
          Dus, los van het feit of je digitaal of analoog fotografeert, 1:1 blijft 1:1.

          Maar er is wel degelijk een verschil. Stel dat je een insect wil fotograferen. Als je dit beestje beeldvullend wil fotograferen, zal je bij analoog dichterbij moeten gaan dan bij digitaal (omdat de CCD van digitaal kleiner is dan het filmoppervlak bij analoog). Stel dat je van beide opnames een 20x30 afdruk laat maken, dan zal het digitale beeld meer uitvergroot moeten worden dan het analoge beeld (vermits je van een kleiner, doch beeldvullend, beeld vertrekt).

          Conclusie: 1:1 blijft 1:1, maar bij digitaal heb je een grotere werkafstand en kan je kleinere beestjes ook nog beeldvullend fotograferen.
          "A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others." (Ayn Rand)

          Comment

          Working...
          X