Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gebruik polaristatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gebruik polaristatiefilter

    ff snel tussendoor.

    Ben hier aan het genieten van onze vakantie door het Zuid Westen van de USA en maak veel gebruik van mijn polarisatiefilter maar het volgende merk ik soms op.
    Wanneer ik door het vizier kijk en aan de filter draai dan wordt de lucht blauw en de wolken heel mooi,ik trek de foto en wanneer ik deze dan bekijk is de lucht veel minder blauw dan ik eerst zag.Is dit normaal?
    Het is zeker niet altijd,maar toch slaagt het soms wat tegen.
    Mijn foto's zijn te zien op flickr.
    Je mag steeds mee kijken en mij verbeteren.
    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: gebruik polaristatiefilter

    Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
    ff snel tussendoor.

    Ben hier aan het genieten van onze vakantie door het Zuid Westen van de USA en maak veel gebruik van mijn polarisatiefilter maar het volgende merk ik soms op.
    Wanneer ik door het vizier kijk en aan de filter draai dan wordt de lucht blauw en de wolken heel mooi,ik trek de foto en wanneer ik deze dan bekijk is de lucht veel minder blauw dan ik eerst zag.Is dit normaal?
    Het is zeker niet altijd,maar toch slaagt het soms wat tegen.
    Mijn foto's zijn te zien op flickr.
    Je mag steeds mee kijken en mij verbeteren.
    mvg
    http://www.flickr.com/photos/maltjespictures/sets/
    Bedoel je dat het resultaat op je fototoestel niet is zoals je het in je viewfinder zag, of dat het resultaat op je computer anders is ?
    Want de kleuren van je schermpje kun je zelf aanpassen, zodat die altijd netjes overeenkomen met wat jij ziet.
    En als het een laptopscherm is, is het ook niet altijd evident om je foto's goed te beoordelen op kleur/helderheid,
    dus dat hoeft niet meteen iets te maken te hebben met je polarisatiefilter.

    Maar het kan wel aan die filter liggen als je je kijkhoek nog verandert nadat je aan de filter gedraaid hebt.
    De hoek met het weerkaatste licht bepaalt namelijk wat er gefilterd wordt. Dus als je aan je filter draait, en je camera nog een beetje naar rechts draait daarna,
    dan verandert het effect van de polarisatiefilter en moet je weer een beetje corrigeren (je hoeft hem trouwens ook niet altijd op 100 procent te gebruiken).

    Comment


    • #3
      Re: gebruik polaristatiefilter

      Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
      Bedoel je dat het resultaat op je fototoestel niet is zoals je het in je viewfinder zag,
      Dat bedoel ik ja.
      Sommige foto's hebben de blauwe lucht die ik wou,andere zijn veel minder mooi.En allemaal dacht ik ze mooi te zien door de viewfinder.

      O ja nog ff vragen:Klopt het dat de polarisatiefilter niet altijd werkt?Afhankelijk van waar de zon staat of moet je altijd eigenlijk blauwe lucht hebben?

      mvg

      PS Straks naar Death Valley en daar hoop ikfoto's te kunne trekken met een knal blauwe hemel.
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: gebruik polaristatiefilter

        Is afhankelijk van jou positie tov de zon, volgens de theorie moet de zon 90° ten opzichte van jou komen, grt
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: gebruik polaristatiefilter

          Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
          Dat bedoel ik ja.
          Sommige foto's hebben de blauwe lucht die ik wou,andere zijn veel minder mooi.En allemaal dacht ik ze mooi te zien door de viewfinder.

          O ja nog ff vragen:Klopt het dat de polarisatiefilter niet altijd werkt?Afhankelijk van waar de zon staat of moet je altijd eigenlijk blauwe lucht hebben?

          mvg

          PS Straks naar Death Valley en daar hoop ikfoto's te kunne trekken met een knal blauwe hemel.
          De precieze kleuren kun je niet op het schermpje van je fototoestel beoordelen. Het kan dat dat "fletser" of lichter, of net warmer of gesatureerder staat afgesteld, waardoor het er anders uitziet. Dat hoeft niet te betekenen dat dat ook op de computer zo zal zijn, laat staan op afdrukken. Daar zou ik nog niet meteen op afgaan.
          Maar een polarisatiefilter vergt, net als elke filter, wel een beetje oefening, en soms ook een lichte aanpassing aan de settings. Ik overbelicht er graag een derde stapje mee, maar dat hangt van je toestel en de omstandigheden af. Als je twijfelt, kun je altijd in RAW trekken. Dan kun je thuis nog alles aanpassen.

          Maar de polarisatiefilter werkt niet voor:
          1. gereflecteerd licht op metalen
          2. recht naar de zon of met de zon recht in de rug.

          Zoals de poster hiervoor zegt, een hoek van 90 graden met de zon is de ideale stand. Hoe verder daar vanaf, hoe minder effect.

          Edit: Veel plezier in Death Valley! Ideale omstandigheden voor je polar! EN om te genieten van je vakantie .

          Comment


          • #6
            Re: gebruik polaristatiefilter

            Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
            Is afhankelijk van jou positie tov de zon, volgens de theorie moet de zon 90° ten opzichte van jou komen, grt
            +1 ;-)

            Dit is een onderdeel die men vaak vergeet. Hoe CP filter het meest optimaal werkt.

            Comment


            • #7
              Re: gebruik polaristatiefilter

              Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
              ...........ik trek de foto en wanneer ik deze dan bekijk is de lucht veel minder blauw dan ik eerst zag.Is dit normaal?
              denk dat dat komt door je camerainstelling.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: gebruik polaristatiefilter

                polarisatie filter kan afhankelijk van de stand invloed hebben op het bepalen van je WB (witbalans) door de camera'.
                kan een geelbruine zweem veroorzaken waardoor je lucht fletsig wordt.
                je kunt dit nog corrigeren in programma's zoals LR (lightroom) door WB aan te passen. (ook voor jpeg)

                tijdens je opname kun je WB (afhankelijk van toestel) manueel corrigeren (kalibreren) voor bepaalde stand van filter met een grijskaart of stuk wit papier. Laatste is niet aangeraden in volle zon. Zie handleiding camera

                Comment


                • #9
                  Re: gebruik polaristatiefilter


                  Deze foto slaagt toch wat tegen.
                  De rest kan je ook op flickr zien.
                  Ach,ik zal nog eens moeten terug komen.
                  btw,WAT EEN LAND!!!
                  Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                  schitterende maltwhisky op de kast

                  Comment


                  • #10
                    Re: gebruik polaristatiefilter

                    Mja, maar die is zo te zien wel tegen de zon in genomen.
                    Dan is zo'n polarisatiefilter nog maar weinig waard. Hoewel het rood in de zandsteen dan wel wat beter kan uitkomen.

                    Comment

                    Working...
                    X