Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap DSLR: verschil nikon en canon lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overstap DSLR: verschil nikon en canon lenzen

    hallo,

    na een klein jaartje spelen met de G5 + lidmaatschap van fotoclub... wil ik de stap naar DSLR maken.
    gezien mijn beperkt budget, liggen de D70 en een 2dehands 10D in mijn mogelijkheden.

    naast de kwaliteit van de body (vermoedelijk allebei goed), heb ik vooral vragen bij de lenzen.
    vroeger alvast had nikon geen zoommotor in de lens (USM bij canon): hoe zit dit bij de D70 ? is dit al wel het geval ? indien niet: heb je deze USM wel nodig ?
    indien nog niet: heeft het wel zin om de D70 aan te schaffen als nikon zijn lensmechanismes in de toekomst zal veranderen ?

    en hoe zit het met de prijs van de lenzen?
    vermoedelijk kan ik zowel bij nikon al bij canon vortreffelijke en toch redelijk betaalbare lenzen vinden.
    bestaat er voor nikon ook een 2dehands markt ? kan ik met oude nikon lenzen al aan de slag ?

    nog een laatste vraagje: hoeveel foto's gaat een camera mee ?
    Is er daarin een erschil tussen de D70 en de D10 ?
    is een D10 met 10.000 foto's nog een goede koop ?

    alvast bedankt,
    Tom
    Canon 10D

  • #2
    **** ik had een heel verhaal geschreven nu ben ik het kwijt door in te loggen.
    Het kwam erop neer dat noch Canon noch Nikon zoommotoren inbouwt in lenzen. Zoomen gebeurt bij mijn weten altijd mechanisch door te draaien of te schuiven. De USM die jij vernoemt slaat op de scherpstellingsmotor. Bij veel lenzen is die ultrasoon, sneller en stillere scherpstelling.
    Nikon heeft dit natuurlijk ook, daar is het een lettertje bij in de typebenaming: AF-S ipv AF. Sigma ook: HSM.
    Ik heb de indruk dat Nikonlenzen iets duurder zijn dan Canon, maar dat varieert ook sterk.
    Als ik jou was nam ik de D70, de D100 brengt mijns inziens niet veel bij. Als lenzen nam ik de kitlens (AF-S 18-70), als telelens koop ik waarschijnlijk de Sigma 70-300 APO blabla. Maar eer ik nog lenzen ga bijkopen, eerst wat foto's proberen te maken en de camera leren kennen. Daar ben je ook al even mee bezig...
    Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

    Comment


    • #3
      Originally posted by TDC
      hallo,

      na een klein jaartje spelen met de G5 + lidmaatschap van fotoclub... wil ik de stap naar DSLR maken.
      gezien mijn beperkt budget, liggen de D70 en een 2dehands 10D in mijn mogelijkheden.

      naast de kwaliteit van de body (vermoedelijk allebei goed), heb ik vooral vragen bij de lenzen.
      vroeger alvast had nikon geen zoommotor in de lens (USM bij canon): hoe zit dit bij de D70 ? is dit al wel het geval ? indien niet: heb je deze USM wel nodig ?
      indien nog niet: heeft het wel zin om de D70 aan te schaffen als nikon zijn lensmechanismes in de toekomst zal veranderen ?

      en hoe zit het met de prijs van de lenzen?
      vermoedelijk kan ik zowel bij nikon al bij canon vortreffelijke en toch redelijk betaalbare lenzen vinden.
      bestaat er voor nikon ook een 2dehands markt ? kan ik met oude nikon lenzen al aan de slag ?

      nog een laatste vraagje: hoeveel foto's gaat een camera mee ?
      Is er daarin een erschil tussen de D70 en de D10 ?
      is een D10 met 10.000 foto's nog een goede koop ?

      alvast bedankt,
      Tom
      Wel voortreffelijke en betaalbare lenzen kan je bij beide vinden. USM heeft Nikon ondertussen ook toch wel hoor. Dus maak je daar ook maar geen zorgen over. En je kan gerust ook met oude lenzen aan de slag het zit moeilijker in elkaar dan met oude Canon eos lenzen want ze zullen allemaal niet volledig compatibel zijn wat bij canon eos wel het geval is maar dat is geen probleem eens je de benaming door hebt weet je wel wat werkt en wat niet. En natuurlijk is er ook een tweedehandsmarkt voor nikon ze is kleiner dan bij canon maar ze is er natuurlijk wel. En over het algemeen zijn gelijkwaardige lenzen bij canon iets goedkoper maar als je ergens op een deal stuit hoeft dat dan weer ook niet het geval te zijn.

      Hoeveel foto's een camera meegaat dat is moeilijk te zeggen. De enige camera waar ik daar info over heb is de Canon 1D II die een sluiter heeft die gegarandeerd 200000 foto's aankan. Je kan je sluiter daarna natuurlijk nog vernieuwen maar tegen dan koop je waarschijnlijk een nieuwe camera. De voorganger de 1D had een sluiter voor 150000 foto's.
      Nu mag je zeker zijn dat een 10D zijn sluiter nooit zoveel foto's gaat halen want die bovenstaande camera's zijn uit een andere klasse. Hoeveel hij kan halen geen idee nooit info over gezien. Of een 10D met 10000 foto's nog een goeie koop is. Wel zelf hou ik niet van tweedehands body's want je weet nooit wat er mee gebeurd is en ik zou dat dus niet kopen. Anderzijds gezien het feit dat de 10D een klasse hoger is dan een D70 is de kans groot dat zelfs met 10000 foto's op de teller de 10D zijn sluiter nog steeds meer foto's aankan dan een nieuwe D70.

      Comment


      • #4
        Ik zou eerst eens goed kijken hoe je je lenzen wil gaan gebruiken, tenslotte kies je voor een lenzen systeem en daarbij hoort dan een body. Nikkor (Nikon) objectieven zijn er in alle mogelijke variaties en voor elke geldbeugel, Bij Canon vindt je wel iets meer lenzen met een stabilisatiemotor dan bij Nikon, de lenzen zijn ook een tikkeltje goedkoper. De kwaliteitscontrole op Canonlenzen zou volgens een 'insider' minder streng zijn dan bij Nikkor.

        Wat de D70-10D betreft, (ik heb met beide toestellen reeds gewerkt) dan is de D70 de logische keuze. Klassenverschil is een 'groot' woord, alleen de behuizing is iets anders (10D is magnesium met kunststof, D70 niet) maar electronisch gezien heeft de D70 nu de beste kaarten en is zowat de beste koop. Een nadeel is het ontbreken van een optionele verticale grip op de D70 die de 10D dan weer wel heeft.

        Denkelijk zal Canon de 10D gaan vervangen, en Canon kennende zal dat niet al te lang op zich laten wachten, zeker nu de D70 de markt veroverd met rassenschreden ... welke van de twee camera's je ook beslidt te kopen, beiden leveren topkwaliteit beelden en dat verschil ga je nooit merken, je zal eerder een systeem kopen waarbij de keuze van je lenzen de body zullen overleven, dus die worden uiteindelijk belangrijker.

        Alle prosumer bodies hebben een vergelijkbare levensduur, volgens Nikon zijn de sluiters van de D100 en D70 goed voor minstens 50000 geganrandeerde werkingen. Van Canon ken ik geen echte cijfers, maar dat is zeker vergelijkbaar.

        Succes met je zoektocht, en veel plezier, happy shooting.

        Comment


        • #5
          Lol Phille als je objectief wilt overkomen moet je wel eens beginnen enige consistentie in je meningen te hebben hoor. D100 was volgens jou een camera uit een hogere klasse dan de D70 zolang je er geen hebt nu je er een hebt is dat verschil er bijna niet meer

          Of zat een D100 misschien in een klasse hoger dan een 10D LOL

          Sorry TDC wat men ook beweert de 10D is uit een klasse hoger dan een D70 want de bouwkwaliteit en bouwmaterialen liggen hoger en de camera is zelfs nu ie al ouder is nog steeds de top electronisch gezien. Hij schrijft minder snel jpeg's weg dan de D70 (en daar is zijn ouderdom de oorzaak) maar zijn 3x grotere buffer overtroeft dat gemakkelijk. Waarom wel de mensen die voor de klasse gaan van een 10D gaan al veel eerder in RAW trekken en daarin kan de D70 niet volgen. Zoals een nikongebruiker het in een andere thread reeds zei luister maar eens naar de sluiter en je hoort al direkt dat er een kwaliteitsverschil tussen zit. Phille hoort het niet graag want als nikonian zou hij zo graag hebben dat de D70 een concurrent was van de 10D maar tja nog effe wachten Phille er komt nog wel een concurrent van bij Nikon hoor.
          Aan de beeldkwaliteit ga je het niet zien hoor daar presteren beiden allebei gelijkwaardig in. Om het in auto termen te zeggen een BMW 3 rijdt evengoed en snel als een BMW 5 maar ze zitten nog steeds niet in dezelfde klasse hoor.

          Wil hier nog wel effe herhalen dat ik nooit die tweedehands 10D zou verkiezen boven de D70 want je weet nooit wat er met zo een body allemaal gebeurd is. Als ik jou was en je kan je zin vinden in de nikonlenzen dan zou ik voor de D70 gaan.

          Comment


          • #6
            Hey Tom (allee, TDC),

            In jouw geval ga je beter voor de 10D. Is toch een klasse hoger. 10000 opnames is niets. De shutter van een 10D kan hoogst waarschijnlijk 10 keer zoveel aan.

            Wat betreft lenzen: ook daar zit je met een licht voordeel bij Canon. Het gaat hem niet om USM (Nikon heeft ook "HSM"), maar vooral om het aanbod van lenzen met stabilisatie (IS bij Canon, VR bij Nikon), en om de prijs (iets zachtere prijzen bij Canon, ook 2e hands), en om het aanbod (is iets groter bij Canon, zéker 2e hands).

            Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat de D70 en Nikon lenzen slecht zijn. Het verschil is heel miniem.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              aan allen hartelijke dank,

              ik doe hier een voorzichtige samenvatting, natuurlijk hopend op opbouwende kritiek mocht ik de mist in gaan...

              ivm de lenzen: weinig kwaliteitsverschil, beide systemen doen het prima, een minimaal voordeel voor canon omwille van grotere 2dehandsmarkt en iets goedkopere prijzen.

              ivm de body: indien nieuwkoop: voordeel voor D70 want betaalbaar en zeer goede kwaliteit.

              indien 2dehands: beter even te wachten, want canon zal (zo lees ik toch) een passend antwoord op de D70 formuleren en dit zal waarschijnlijk de opvolger zijn van de D10 -> wat maakt dat de prijs zal kelderen (alvast 2dehands)
              Het valt mij wel op dat jullie 2dehands kopen afraden ? is dit dan altijd slechte koop ? => mocht ik 2dehands kopen: waar moet ik dan op letten ? zijn er eventueel personen waar ik te rade kan gaan ?

              voorlopige samenvatting: ik had mij graag vernieuwd tegen de zomer
              1. ik kijk nog even de kat uit de boom ivm de kleine foutjes van de D70. Tegen dan zullen ze er wel uit zijn zeker ?
              2. mocht er ondertussen een goede koop van D10 te vinden zijn... ja, dan zal ik toch niet twijfelen denk ik.

              voila, zoals eerder gezegd: feedback is welkom.

              groetjes,
              Tom
              Canon 10D

              Comment


              • #8
                ALs je een geode tweedhands vindt, twijfel dan inderdaad niet. Zeker niet als je de vorige gebruiker kent en weet of hij te vertrouwen is.

                Verder ben ik het met je gestelde samenvatting eens. Ik denk persoonlijk wel dat de 10D-vervanger maar te verwachten zal zijn tegen na de zomer... (grotendeels gebaseerd op wat er nu allemaal de ronde doet...).

                Verder raad ik je gewon aan om er es eentje vast te nemen, kijk dan maar welke jou het beste ligt.

                Een groot nadeel voor de D70 vind ikzelf de niet-mogelijkheid om een verticale grip te gebruiken... Maar dat is wat mij betreft ook de enige...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TDC
                  aan allen hartelijke dank,

                  ik doe hier een voorzichtige samenvatting, natuurlijk hopend op opbouwende kritiek mocht ik de mist in gaan...

                  ivm de lenzen: weinig kwaliteitsverschil, beide systemen doen het prima, een minimaal voordeel voor canon omwille van grotere 2dehandsmarkt en iets goedkopere prijzen.

                  ivm de body: indien nieuwkoop: voordeel voor D70 want betaalbaar en zeer goede kwaliteit.

                  indien 2dehands: beter even te wachten, want canon zal (zo lees ik toch) een passend antwoord op de D70 formuleren en dit zal waarschijnlijk de opvolger zijn van de D10 -> wat maakt dat de prijs zal kelderen (alvast 2dehands)
                  Het valt mij wel op dat jullie 2dehands kopen afraden ? is dit dan altijd slechte koop ? => mocht ik 2dehands kopen: waar moet ik dan op letten ? zijn er eventueel personen waar ik te rade kan gaan ?

                  voorlopige samenvatting: ik had mij graag vernieuwd tegen de zomer
                  1. ik kijk nog even de kat uit de boom ivm de kleine foutjes van de D70. Tegen dan zullen ze er wel uit zijn zeker ?
                  2. mocht er ondertussen een goede koop van D10 te vinden zijn... ja, dan zal ik toch niet twijfelen denk ik.

                  voila, zoals eerder gezegd: feedback is welkom.

                  groetjes,
                  Tom
                  1 opm over wat je zegt. De opvolger van de 10D zal geen antwoord zijn op de D70 hoor de opvolger van de 300D wel. De opvolger van de 10D is gewoon een voorzetting van het leiderschap van canon op DSLR gebied. Tot iemand nog eens een fixe sprong voorwaarts maakt. Dat zou wel eens kunnen gebeuren met de opvolger van de D100 of die S3 die reeds aangekondigd is en een dijk van een toestel lijkt te zullen zijn met vernieuwende technologie.

                  En afraden van een tweedehands doe ik enkel als je niet zeker bent van de eigenaar. Zelf moet het al een goede vriend zijn alvorens ik hem genoeg ga vertrouwen. Maar het kan goed zijn dat je een perfecte koopt van iemand die je absoluut niet kent. Maar dat is een risico dat ik niet wil nemen.

                  Comment

                  Working...
                  X