Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Canon DSLR] Op zoek naar standaardzooom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Canon DSLR] Op zoek naar standaardzooom

    Mijn kaduuke 28-135IS gaat terug naar de vorige eigenaar en dus moet ik weer op zoek naar een standaardzoom voor de D60.

    Wat kunnen jullie mij aanraden (budget ca. 350 euro) ?

    Ik heb nu de volgende lenzen in gedachten:

    - weer een Canon 28-135IS (lijkt me nog steeds een prettige lens, maar door de ervaringen met het vorige model, huiver ik een beetje)
    - Canon EF24-85 (wat minder tele, maar paar mm extra groothoek en ruim binnen budget, zodat ik wat centjes overhou voor een eventueel nieuw aan te schaffen groothoekzoom)
    - Sigma 24-70/2.8 EX (lukt dat binnen mijn budget?)
    - Tamron 24-135 (iets meer groothoek, en toch tot 135mm)
    - Tokina 24-200 (erg prettig allround-zoombereik)

    Alleen de 28-135 heb ik in handen gehad (en dan een minder goed exemplaar) en sta dus open voor alle info over genoemde (en/of andere(!)) lenzen.

    Wat zou de verstandigste keuze zijn (prijs-kwaliteit?). Ik neig zelf meer naar een zoom beginnend op 24mm, lijkt me net wat praktischer (ik doe wat landschapjes, wat familiekiekjes, vakantiefoto's en wat stedentripshots).

    Alvast bedankt voor je mening/informatie!

    Groet,
    Michael
    www.lowspark.nl

  • #2
    Persoonlijk zou ik eerst en vooral een Canon usm lens nemen, die zijn toch net iets beter.
    In een single lens setup is de 28-135IS een heel goede keuze (wel een goed exemplaar dan hé).
    Voor een 2 of meerdere lenzen set, is de 24-85 usm de betere, kompakt, optisch iets beter en lichtsterker, maar geen IS, wel 24mm.
    Superzooms zijn natuurlijk leuk, maar trager en kwalitatiever minder. (behalve een uitzondering, maar dat wil je niet horen wat die kost)
    De 24-70 EX Sigma kan IK je niet aanraden, heb hem op de 10d gehad, en kan gerust stellen dat het de slechtste lens was die ik ooit ben tegengekomen, ik zou ze nooit meer kopen. Nochtans heb ik hem gekocht van iemand die op de d60 zeer teverden was erover. YMMV


    Comment


    • #3
      Dan heeft het 28-135-verhaal toch een goed einde gekregen?
      Goed zo!

      Voor het budget dat je voorstelt, is dan natuurlijk alleen maar een tweedehandse 28-135 mogelijk naturlijk. Maar, gezien ik de lens zelf bezit vind ik hem een aanrader. Eén nadeeltje echter: je hebt geen echte groothoek meer op een D60.
      Vergeet de Tokina en de Tamron die je voorstelt, ik vind ze niet goed (zeker niet als je vergelijkt met de Canon).
      Een alternatief is een 24-135 f/2.8-4.5 (zie hier: http://www.geheugenkaart.be/Nederlands/Begin.htm) Daar heb ik al veel goeds over gehoord. Ongeveer vergelijkbare optische kwaliteit als de Canon, maar dan natuurlijk zonder IS en zonder USM, maar wel met 24mm (eq. 35mm bij D60.) Lijkt me een mooi alternatief, zekr gezien de prijs.
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        Sory, Rudy.
        Ik ga niet akkoord als je schrijft dat de 24-85 beter is dan de 28-135. Ik heb de vergelijking al eens kunnen doen, de 24-85 kan qua scherpte en (vooral) vertekening niet tippen aan de 28-135...
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Hoi

          Ikzelf beschik over de Canon EF 24-85 f/3.5-4.5 USM, ben er tevreden van in die zin dat ze voor mijn gebruik voldoende scherp en contrastrijk is, ik gebruik ze vooral voor portretten gaand van 50-80 mm. Op 24 mm valt me meest op dat de verbuigingen aan de randen toch wel enorm zijn ... in die mate zelfs dat ik niet aanraad ze op 24 mm te gebruiken. Als die 24 mm belangrijk is voor jou ... dan zou ik toch maar uitkijken naar iets anders bij SIgma of Tamron, daar de prijs van de Canon EF 24-70 L de pan uitswingt.
          Canon EOS 300V / EOS 10D - EF 28-90 DC II - EF 75-300 DC III - EF 24-85 USM

          Comment


          • #6
            Originally posted by MarcFoto
            Sory, Rudy.
            Ik ga niet akkoord als je schrijft dat de 24-85 beter is dan de 28-135. Ik heb de vergelijking al eens kunnen doen, de 24-85 kan qua scherpte en (vooral) vertekening niet tippen aan de 28-135...
            Nou ik heb 2 x 24-85 usm gehad, en een 28-135 is, en bij mij was de 24-85 usm toch wel (stukken) beter dan de 28-135, maar je moet de faktor IS natuurlijk ook in beschouwing nemen hé.
            Mijn eerste keuze, optisch is zeker wel de 24-85.
            Maar ja, zoals ik al schreef, YMMV!!

            Comment


            • #7
              Dank voor de reacties tot zover:

              De 24-85 blijkt dus in ieder geval een goed alternatief te zijn. Zit er nog verschil tussen de zilvere/zwarte uitvoering?

              @marcfoto: het lijkt inderdaad goed te komen met het retourneren van de lens, ben ik blij om... Nu dus aan het voorbereiden op de keuze voor een andere lens. Ik kan overigens niet veel tests vinden van die Sigma 24-135...
              www.lowspark.nl

              Comment


              • #8
                Mijn advies: doorsparen voor een tweedehandse 28-70 F2,8 L USM.
                Pracht lens op alle brandpunten;


                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Rudy: alles lezen, hé? Ik spreek vooral van vertekening (ook wel van scherpte). Persoonlijk zou ik de 28-135 voor de 24-85 plaatsen dus.
                  In Chasseurs d'Images krijgt de 24-85 trouwens ook niet veel krediet...
                  Mijn afkortingen zijn slecht; wat betekent YMMV?

                  MikeKiwi: kijk hier eens naar: http://www.photographyreview.com/pscLenses/35mm,Zoom/Sigma,24-135mm,f-2.8-4.5,Aspherical,IF/PRD_286765_3128crx.aspx

                  Daar ga je trouwens ook de anderen terugvinden...
                  Hoop dat ik je geholpen heb...
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #10
                    @marcfoto: je hebt zeker geholpen: er is weer een lensje bijgekomen bij het rijtje, deze reviews zijn inderdaad redelijk positief.

                    De sigma 18-125 is ook wel een geinige lens qua bereik, maar nog niet op de markt en geen idee wat de prijs / kwaliteit is.
                    (als de kwaliteit hetzelfde is als de 18-50 die ik heb ga ik de laatse wegdoen en de 18-125 erbij nemen als ideale vakantielens). Als hij beter is dan de 18-50 verdient hij een plaatsje in het lijstje dat ik hierboven heb genoemd....
                    www.lowspark.nl

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by mikekiwi
                      Dank voor de reacties tot zover:

                      De 24-85 blijkt dus in ieder geval een goed alternatief te zijn. Zit er nog verschil tussen de zilvere/zwarte uitvoering?

                      @marcfoto: het lijkt inderdaad goed te komen met het retourneren van de lens, ben ik blij om... Nu dus aan het voorbereiden op de keuze voor een andere lens. Ik kan overigens niet veel tests vinden van die Sigma 24-135...

                      ik heb geen verschil gemerkt tussen de zilveren en de zwarte, maar volgens AdamT, de lensgoeroe, is de zilveren nog beter, dat kan tellen!!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by MarcFoto
                        Rudy: alles lezen, hé? Ik spreek vooral van vertekening (ook wel van scherpte). Persoonlijk zou ik de 28-135 voor de 24-85 plaatsen dus.
                        In Chasseurs d'Images krijgt de 24-85 trouwens ook niet veel krediet...
                        Mijn afkortingen zijn slecht; wat betekent YMMV?

                        MikeKiwi: kijk hier eens naar: http://www.photographyreview.com/pscLenses/35mm,Zoom/Sigma,24-135mm,f-2.8-4.5,Aspherical,IF/PRD_286765_3128crx.aspx

                        Daar ga je trouwens ook de anderen terugvinden...
                        Hoop dat ik je geholpen heb...
                        Tja, kijk, veel zal duidelijk zijn als je de afkorting YMMV begrijpt.
                        Your Miles May Vary, (met de nadruk op YOUR)
                        LOL

                        Comment


                        • #13
                          Niet genoemd: Tamron 28-75/2.8 XR DI LD wel de moeite waard


                          groeten

                          Comment


                          • #14
                            @Digipics357 & robert62:

                            Heb ik ook al wel naar gekeken, maar ik vind 28-70L/28-75 Di net een even te beperkt bereik... Ik merkte bij de 28-135 al dat ik het groothoekgedeelte op het randje vond, maar die had de IS en de 135 als tele als meerwaarde.
                            Zonder IS ga ik liever voor een 24mm groothoekgedeelte.

                            Waarom bestaat er geen 24-135 met IS (zoals Nikon de 24-120VR heeft), zou ik met de cropfactor een erg aantrekkelijke lens vinden...
                            www.lowspark.nl

                            Comment


                            • #15
                              @MikeKiwi:
                              die 18-125 was er ene die ik nog vergeten te noemen was. Maar die is nog niet uit, dus nog niet getest ergens, en de prijs lijkt ook een onbekende (men spreekt van 400€?)

                              En ik wacht al lang op een 24mm versie van de IS hoor, maar schijnt er nog niet aan te komen...
                              Ik in jouw geval zou mij toch houden aan de 24-135 Sigma. Beste prijs/kwaliteit (tenzij je een 24-70 L vindt voor een prikje )
                              http://www.digifotofreak.nl

                              Comment

                              Working...
                              X