Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED verlichting automotive fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LED verlichting automotive fotografie

    Hallo iedereen,

    Ik liet mijn oog vallen op LED verlichting en vroeg me ook af welk effect dit licht heeft op wagens.
    LED is waarschijnlijk koud en gebundeld licht?

    Ik zou graag meer informatie weten over dit soort licht in combinatie met auto's, waarschijnlijk daalt het batterij verbruik enorm tegenover een SB900 ?

    Mijn toestel D7000
    18-105mm , samyang 14mm, Nikkor 50mm 1.8, Sigma 55-200mm
    Like it Facebook
    Flikr
    Website Original Frame

  • #2
    Re: LED verlichting automotive fotografie

    Ga je die leds gebruiken ter vervanging van flitslicht?

    Flitslicht heeft een betere kleurweergave-index dan de meeste leds, daardoor zullen de kleuren van de foto's minder goed worden als je leds gebruikt.
    En omdat het led-licht continu aan blijft zal het waarschijnlijk meer stroom verbruiken dan een flitser.
    Ik denk ook dat de meeste led-setjes voor fotografie heel wat minder licht kunnen geven dan een goede flitser.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: LED verlichting automotive fotografie

      Niet meteen om te flitsen.
      Maar om donkere ruimtes te verlichten.

      Ok dan zal ik opzoek gaan naar een setje flitsers
      Like it Facebook
      Flikr
      Website Original Frame

      Comment


      • #4
        Re: LED verlichting automotive fotografie

        Licht is licht, en elke lichtbron heeft zo zijn typerende eigenschappen wat je nu juist wel of niet wil in een foto.
        Xenon (flitsen) heeft een zeer breede afstraling in het spectrum, dus alle kleuren komen goed tot hun recht.
        Dat is zeker niet het geval bij LEDs, die hebben een afwijkend spectrum en in jou geval zou je wel een voor verasssingen kunnen komen te staan hoe de kleuren van de lak er uit gaan zien. Ik denk dat je sterke afwijking kan krijgen. (tenzij je net dat effect wil)
        Vergelijk het met een auto fotograferen onder natriumdamplampen (die gele die achter de autostrade staan) Kleuren worden weergegeven in een totaal ander spectrum.

        Comment


        • #5
          Re: LED verlichting automotive fotografie

          ledlichten zijn te gebruiken in automotive fotografie maar niet als flits. Wel worden deze gebruikt voor light painting wat echt prachtige resultaten levert.

          zoek maar eens op google naar light paint a car. De reden waarom ik die leds dus niet zou gebruiken is omdat je ze daar eigenlijk enkel voor kunt gebruiken, hoewel de beelden echt subliem zijn wat je hiermee kunt doen, toch heb ik een hekel aan het feit dat je via deze techniek met multi layers moet gaan beginnen werken ( soms tot een 70tal foto's voor elk stuk van de auto die verlicht is alsook de omgeving ). Dit geeft tot frustratie enorm veel werk, zware bestanden en je mist snel wel eens een stukje.

          LEDS heb je tegenwoordig in verschillende kleurtemperaturen dus op zich kan dat niet echt een probleem zijn.
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: LED verlichting automotive fotografie

            Die light painting kende ik wel ,geeft wel een leuk effect.
            Ik had gedacht dat een LED een betere lichtopbrengst ging geven. Maar blijkbaar met vele nadelen.

            Dank u voor jullie hulp !
            Like it Facebook
            Flikr
            Website Original Frame

            Comment


            • #7
              Re: LED verlichting automotive fotografie

              Er is heel veel verschil in leds, de meeste paneeltjes met kleine ledjes die ze verkopen voor fotografie/film geven niet zo heel veel licht, en de kleurweergave van die leds is zeker ondermaats.
              De duurdere powerleds zijn wat kleurweergave-index betreft al wat beter, er zijn zelfs leds met een kleurweergave-index van 90 (100 is perfect).

              De leds in deze zaklamp hebben een kleurweergave-index van zo'n 75 (3x XM-L T6 led, de kleine ledjes die ze als foto/film licht verkopen zijn nog veel slechter).
              Als de kleurweergave perfect moet zijn, dan moet je die zeker niet gebruiken, maar het komt niet altijd zo nauw.



              Het stroomverbruik van zo'n leds kan ook flink oplopen, daardoor wordt die zaklamp heel erg warm als die een kwartiertje aan is (die trekt zo'n 7-8A uit 4 parallel geschakelde lithium-ion cellen van 3,7V).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: LED verlichting automotive fotografie

                Die lamp geeft wel wat licht !

                7-8000mA ? Dit is enorm veel, dan ben ik inderdaad beter met een flitser
                Like it Facebook
                Flikr
                Website Original Frame

                Comment


                • #9
                  Re: LED verlichting automotive fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lionel Bekijk bericht
                  Die lamp geeft wel wat licht !

                  7-8000mA ? Dit is enorm veel, dan ben ik inderdaad beter met een flitser
                  lijkt maar zo, maar er is hier een lange sluitertijd gebruikt en het vliegtuigje is wit wat altijd een voordeel is met licht. Hoe lichter het onderwerp hoe beter het zal weergegeven worden.
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

                  Comment

                  Working...
                  X