Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kruisspin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kruisspin

    deze is van onder..er zit een (haakje) staafje aan de onderkant waar hij ook het web mee vast houd.
    of ik heb het volledig mis kan ook..maar als je op de foto kijkt dan zit er wel dergelijk spinrag achter.
    en het zwarte in de bek is denk ik een oud paketje wat hij heeft bewaard.

    grt ingrid,





    Niet geschoten is altijd mis!

  • #2
    Re: kruisspin

    Oorspronkelijk geplaatst door braxsata Bekijk bericht
    deze is van onder..er zit een (haakje) staafje aan de onderkant waar hij ook het web mee vast houd.
    of ik heb het volledig mis kan ook..maar als je op de foto kijkt dan zit er wel dergelijk spinrag achter.
    en het zwarte in de bek is denk ik een oud paketje wat hij heeft bewaard.

    grt ingrid,
    Wat jij dat haakje/staafje noemt zijn de spintepels waar de draad wordt
    geproduceerd en de kleefdruppels.
    Op deze wijze een duidelijke documentaire foto.

    ====aanvulling====
    Nog eens wezen kijken en de spintepels zitten aan het eind van het achterlijf.
    Ik denk nu dat je dat haakje bedoelt tussen die twee bruine 'kussentjes'.
    Geen idee van de functie maar het ziet er niet naar uit dat het een 'vasthoudertje' is.
    Daarvoor zien de draden er niet strak genoeg uit.
    Last edited by Plaatwerker; 7 september 2012, 08:07. Reden: aanvulling commentaar
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

    Comment


    • #3
      Re: kruisspin

      Nou, een reuzeexemplaar en zeer goed geschoten, ook. Al een paar dagen probeer ik er ook eentje, ook langs de onderkant, maar nog steeds ben ik er niet over tevreden. altijd iets onscherp, ofwel heeft spin wat bewogen, ofwel kwam de wind in web blazen ofwel door het lang wachten begon ik te bewegen.
      Ik vind ze moeilijker dan een bij of wesp.

      Hij mag er wezen.

      Welk exif heb je gebruikt ?

      Comment


      • #4
        Re: kruisspin

        zeer mooi

        den_Beire
        Nikon Z7ii - NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S - NIKKOR Z 85mm f/1.8

        Don't lead me into temptation, I can find the way myself.

        Comment


        • #5
          Re: kruisspin

          Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
          Wat jij dat haakje/staafje noemt zijn de spintepels waar de draad wordt
          geproduceerd en de kleefdruppels.
          Op deze wijze een duidelijke documentaire foto.

          ====aanvulling====
          Nog eens wezen kijken en de spintepels zitten aan het eind van het achterlijf.
          Ik denk nu dat je dat haakje bedoelt tussen die twee bruine 'kussentjes'.
          Geen idee van de functie maar het ziet er niet naar uit dat het een 'vasthoudertje' is.
          Daarvoor zien de draden er niet strak genoeg uit.

          ik zal maar eens gaan googlen plaatwerker..ik ben toch erg benieuwd wat het voor dient.

          Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
          Nou, een reuzeexemplaar en zeer goed geschoten, ook. Al een paar dagen probeer ik er ook eentje, ook langs de onderkant, maar nog steeds ben ik er niet over tevreden. altijd iets onscherp, ofwel heeft spin wat bewogen, ofwel kwam de wind in web blazen ofwel door het lang wachten begon ik te bewegen.
          Ik vind ze moeilijker dan een bij of wesp.

          Hij mag er wezen.

          Welk exif heb je gebruikt ?

          om te beginnen loeky..ik schiet al me foto,s uit de hand..uitgezonderd de maan die ik de laatste keer er op heb gezet hier.
          ik doe dat om de reden..als ik wat leuks zie zitten..dan als je de statief gepakt hebt..of het statief goed hebt gezet op hoogte enz..dan is meestal je beestje weer weg.
          ik wacht dan ff tot de wind heel ff weg is en dan klik klik..dat gaat stukken makelijker uit de hand dan met statief..maar ik moet zeggen ik heb een frij stabielle hand..ik maak ze zelfs zo met mijn tele lens..daar heb ik er ook al een aantal van gepost..ook al schiet je er 30 van het zelfde beestje..dan kijk je toch welke het mooiste is..en daar ga je mee aan de gang.

          exif

          f9
          1/20 sec
          iso 100
          brandp 35 mm
          camera e-420

          grt Ingrid,
          Last edited by braxsata; 7 september 2012, 09:08. Reden: klein foutje
          Niet geschoten is altijd mis!

          Comment


          • #6
            Re: kruisspin

            Bedankt Braxsata, tja met statief heb ik ook al geprobeerd, en 't is zoals je zegt, ook met 1 pootstatief, haast niet te doen en die beestjes hebben je snel in het oog en vooral eentje (een goeie dikke) die is dan heel snel weg. Hangt ook af van beestje tot beestje (Sommigen hebben vast verhalen over Jan zonder Vrees gehoord).
            Bij mij thuis, achteraan in de tuin, heb ik er heel wat tussen de klimop en varens zitten. Misschien worden ze me wel na een poosje wel meer gewoon. Ik zal mijn telelens ook eens uitproberen, tot nu toe probeerde ik het met 1ste tussenring en 50 mm objectief 1.4 (want die heb ik nu).
            zal bovenstaande instellingen even uitproberen.
            Je hoort nog van me.

            Comment


            • #7
              Re: kruisspin

              Vreeeeeeselijk mooi.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: kruisspin

                voor in een boekje

                (om te publiceren in een boekje , dus)
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

                Comment


                • #9
                  Re: kruisspin

                  Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                  Wat jij dat haakje/staafje noemt zijn de spintepels waar de draad wordt
                  geproduceerd en de kleefdruppels.
                  Op deze wijze een duidelijke documentaire foto.

                  ====aanvulling====
                  Nog eens wezen kijken en de spintepels zitten aan het eind van het achterlijf.
                  Ik denk nu dat je dat haakje bedoelt tussen die twee bruine 'kussentjes'.
                  Geen idee van de functie maar het ziet er niet naar uit dat het een 'vasthoudertje' is.
                  Daarvoor zien de draden er niet strak genoeg uit.

                  ik heb het gevonden hoor plaatwerker..het is een vrouwtje.


                  Aan het einde van de zomer is de kruisspin volwassen. Eenmaal volwassen maken de spinnen veel grotere webben dan jonge spinnen, waardoor ze goed opvallen. De vrouwtjes blijven in hun web terwijl mannetjes naar een vrouwtje op zoek gaan. De paring is voor een mannetje een hachelijke zaak; hij moet omzichtig te werk gaan om niet als prooi gezien te worden. Het mannetje is aanmerkelijk kleiner dan het vrouwtje en moet haar laten weten dat hij geen prooi is. Het mannetje produceert krijgt voor elkaar door trillingen te maken in het web van het vrouwtje.
                  De paring van spinnen is uitwendig, het mannetje heeft aan de monddelen of pedipalpen een ballonnetje wat de bulbus wordt genoemd. Deze heeft een pipet-achtige werking zodat sperma kan worden opgezogen en later in het vrouwelijke geslachtsorgaan of epigine kan worden afgegeven. Zowel de palp van het mannetje als de epigyne van het vrouwtje hebben bij de kruisspin een precies in elkaar passende vorm, zodat met de palp van een mannelijke kruisspin alleen in de epigine van een vrouwelijke kruisspin kan worden gebracht. Dit wordt nog versterkt door de stekels en haken die de palp draagt. Als de palp is gevuld met wordt het als een spermapakketje of spermatofoor ingebracht.
                  Niet geschoten is altijd mis!

                  Comment


                  • #10
                    Re: kruisspin

                    ik vind het een heel mooie foto, mooi.
                    Net zoals Loeky probeer ik ook al een paar dagen spinnen te fotgraferen maar ver van zo mooi als die van u
                    knap en gedaan mooi

                    vriendelijke groetjes, Fernand
                    " Leer van gisteren, droom van morgen en leef vandaag"

                    Comment


                    • #11
                      Re: kruisspin

                      Knappe foto van het beestje!
                      Goed gedaan

                      Comment


                      • #12
                        Re: kruisspin

                        dank jullie wel voor hij kijken..en comments
                        Niet geschoten is altijd mis!

                        Comment

                        Working...
                        X