Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 650D of Nikon D3200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 650D of Nikon D3200

    Hallo,

    Ben nieuw op het forum hier, dit is m'n eerste post, hoewel ik al een heel tijdje probeer me in te lezen hier op het forum.

    Na mijn vakantie afgelopen maand ben ik er uit: mijn compactje (Canon Powershot A720IS) is aan vervanging toe...Heb veel zin in een DSLR want ik wilde me al langer verdiepen in digitale fotografie maar door een opleiding in avondonderwijs (nu afgelopen ) kwam ik er niet aan toe. Het plan is om in januari '13 te starten met een cursus digitale fotografie. Er is me aangeraden om te wachten tot de aanvang van die cursus om een een toestel aan te schaffen maar zo lang kan ik niet meer wachten vrees ik...

    Aangezien ik op mijn huidig compactje toch een beetje de zoom mis die ik op mijn vorig compact wel had (Minolta kweetnietmeerwat met 32x optische zoom), zou ik er toch graag onmiddellijk naast de normale 18-55mm kitlens een zoomlens erbij hebben. Heb ondervonden dat je met wat zoom spontanere foto's kunt maken van mensen (kinderen en famillie vooral), zonder dat die gaan poseren omdat er iemand met een camera op hun lip zit.
    Ik moet ook bekennen dat ik een lichte passie heb voor alles wat vliegt, en dat gaat van een simpele zweefvlieg tot de F-16. Ik weet ondertussen ook al wel dat ik met een kit zoomlens van 300m die totaal niet lichtsterk is niet veel kan gaan doen op de spottersdag van de volgende Tigermeeting op Kleine Brogel maar men moet ergens beginnen, niet?

    Daarnaast heb ik jammer genoeg geen onbeperkt budget: ik had een aanvangsbudget voorzien van 1000 €.

    Wat zal het worden? Indien ik ga voor de 650D met de 18-55mm kitlens/55-250mm telelens zal er nog juist een SD kaartje van 4GB inzitten met mijn vooropgesteld budget, terwijl ik met de D3200 met 18-55 kitlens en 55-300mm toch nog eventueel een cameratas en 2de batterij kan permiteren.

    HD filmen is voor mij geen prioriteit, dus ik weet niet of ik het kantelbaar scherm nodig heb van de 650D. De 24MP van de D3200 is dan ook weer overkill denk ik....Weet het niet goed...

    In ieder geval ga ik me zeer binnenkort eens laten inlichten bij Konijnenberg in Turnhout denk ik, toch alvast bedankt voor de eventuele adviezen hier op het forum.

  • #2
    De Nikon 3200 biedt dankzij z'n 24 milj pixels wel meer mogelijkheden om te croppen, toch ook niet verwaarloosbaar.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 650D of Nikon D3200

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      De Nikon 3200 biedt dankzij z'n 24 milj pixels wel meer mogelijkheden om te croppen, toch ook niet verwaarloosbaar.
      Klopt , maar de lens moet die resolutie ook aankunnen.

      Ik zou of nog even doorsparen, je geeft zelf al aan dat de tele niet lichtsterk (genoeg) is. Of ik zou een keuze maken wat je nu het eerst gaat doen, familiekiekjes of vliegtuigspotten.

      Comment


      • #4
        Een lichtsterke telelens is nog niet aan de orde momenteel.

        Ik heb een gevoel dat de Canon wat sneller gaat zijn dan de Nikon en dat er wat meer instellingen een vaste eigen knop hebben dan op de Nikon. De Nikon mist ook het klapscherm dat ook bij macro wel eens handig kan zijn...Nadeel vd Canon is dan weer de hogere prijs (toch 200 euro voor de losse body) 24 Mp tov 18 zal het verschil niet maken dacht ik... Morgen eens beide modellen gaan bekijken bij Konijnenberg.
        Last edited by Goofer; 6 september 2012, 17:56.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 650D of Nikon D3200

          Je vergelijkt wel een instapmodel met een amateurtoestel, een D5100 zou meer aan de orde zijn...

          Comment


          • #6
            Re: Canon 650D of Nikon D3200

            Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
            Je vergelijkt wel een instapmodel met een amateurtoestel, een D5100 zou meer aan de orde zijn...
            Inderdaad, de D5100 is ook een optie, en nog goedkoper dan de D3200 ook zelfs!! Ik moet ze toch eens vastgehad hebben alvorens een besluit te nemen.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 650D of Nikon D3200

              Let ook even of de camera een scherpstelmotor heeft. Indien niet aanwezig zijn sommige lenzen enkel op MF te gebruiken. Een ander aandachtspunt is of je een flitser kunt aansturen met het toestel, de 650D heeft en een scherpstelmotor en de mogelijkheid een flitser aan te sturen.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 650D of Nikon D3200

                Elke dslr heeft de mogelijkheid een flitser aan te sturen en een scherpstelmotor heb je enkel nodig voor de oude lenzen van 10 jaar terug... Wat ik denk dat de TS niet zal gebruiken.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 650D of Nikon D3200

                  henri108 ik vermoed dat er bedoeld word dat je de flitser remote kunt aansturen met de 650D. (dus niet boven op je toestel gemonteerd)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 650D of Nikon D3200

                    Juist, vanaf 600D is dit in de Canon range mogelijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 650D of Nikon D3200

                      hoi, canon of nikon, maakt opzich niet zo veel uit. beiden hebben goeie toestellen. loop ff naar je fotohandel en neem er zoveel mogelijk modellen vast. mss ook eens een sony, nooit mee gewerkt dus kan er niets van zeggen.
                      Qua lenzen, mss kan je een lens nemen met een bereik tss jou twee lenzen. iets als een 18-105(nikon denk) en 18-135 of zo voor canon. op deze manier heb je genoeg zoom om minder op^vallend foto's van de familie te maken zoals je aangaf te willen doen. Meestal hebben ze deze lenzen ook wel in een kit zitten bv n3200+18-105 vr kost rond de 729€ en 550d met 18-135 is rond de 799€. heb je nog geld genoeg over voor wat sd kaartjes, tas en nog andere prul. Ik zou toch proberen zo min mogelijk uit te geven voor je cursus. dan kan je nadien meer gericht en meer spenderen eens je weet welke niche's in de fotografie jou het meest aanspreken.
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 650D of Nikon D3200

                        In deze prijsklasse maakt het wel veel uit. Bekijk de specs. maar eens.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 650D of Nikon D3200

                          Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                          henri108 ik vermoed dat er bedoeld word dat je de flitser remote kunt aansturen met de 650D. (dus niet boven op je toestel gemonteerd)
                          Bij Nikon D3200 is het ook mogelijk een flitser op afstand aan te sturen, zoals bij elke Nikon dat ik ken (behalve D3/4 serie)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 650D of Nikon D3200

                            D3200 heeft geen CLS via pop up flash!!

                            Advanced Wireless Lighting supported with SB-910, SB-900, SB-800 or SB-700 as a master flash and SB-600 or SB-R200 as remotes, or SU-800 as commander; Flash Color Information Communication supported with all CLS-compatible flash units
                            dus er is een sb910/900/800/700 nodig als master om er te geraken
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 650D of Nikon D3200

                              Geen cls (wat ik wel heb op mijn D7000), maar wel triggeren hé.

                              Comment

                              Working...
                              X