Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR met de D van Dusty ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR met de D van Dusty ?

    Sinds ik op dit forum de topics van de D70 lees, lijkt het dat jullie allemaal bij een schoonmaakbedrijf werken

    Vele topics gaan over het onderhouden/zuiveren van de CCD, vooral bij de D70 valt mij dat enorm op.

    Hebben jullie dan zoveel last van stof met zo een DSLR? Hoe frequent cleanen jullie je CCD? Hadden jullie dat voordien ook op een SLR? Het is maar omdat ik zoveel mensen ken met een SLR die al jaren foto's trekken (met verschillende lenzen) en nog nooit hun body hebben moeten zuiver maken. Is de Dslr gevoeliger aan dit stof? Is de D70 gewoon gevoeliger eraan, door minder goeie lensaansluiting?


    Alvast bedankt voor reacties

  • #2
    LOL... niet moeilijk dat de helft van alle topics over het cleanen gaan... er is er net weer eentje bijgekomen

    Het is niet moeilijk te begrijpen: Je pelicule schuift door je body en neemt het stof mee naar je filmrolletje, waar het aan het zwarte vilt bleef kleven, en soms netjes krassen maakte op de rest van je negatieven op dat rolletje

    Met een ccd of cmos is het alsof je het hele cameraleven lang op eenzelfde negatief werkt... De eventueel door lenswissel en statische ladingen bevuilde film wordt dus niet meer vervangen door een volgend stuk van je filmrolletje...

    Vergelijk het met een crosshelm tegenover een baanhelm: op een crosshelm kan je velletjes folie aftrekken als je zicht belemmerd wordt, maar bij een gewone helm moet je het vizier poetsen

    Comment


    • #3
      dezelfde vragen heb ik nou net ook...
      http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=45603
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #4
        eigen aan een DSLR als je (te)veel lenzen wisselt. Ik doe het gemiddeld 3 keer per jaar en enkel indien nodig. Wees gerust, de D70 sluit zoals elke Nikon F-vatting prima af, is ook steeds 'metaal'.

        De reden dat je er nu veel over leest is omdat door de Canon 300D en Nikon D70 zo betaalbaar worden dat er véél meer overstappen en met die vragen zitten als beginnend DSLR'er ... there's no more to it

        Comment


        • #5
          Blijkbaar rollen er redelijk wat D70's van de band met een stoffige sensor. Verder is hij er niet gevoeliger aan als andere dslr's, denk ik.

          (hoe zat dat trouwens met die van jou, Phille?)
          “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
          Scott Adams

          Comment


          • #6
            Hallo,

            Misschien nog even aan toevoegen dat een CCD (zoals bv. die van de D70) gevoeliger is voor stof dan de CMOS (van bv. de 10D).
            Vraag me neit waarom, dat weten de slimme mensen dan weer - maar het stond zo ongeveer overal te lezen een tijdje geleden ...
            Nu, een stofje wegblazen is ook zo erg niet hé ...

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Het is eigenlijk niet zo dat een cmos minder gevoelig zou zijn aan stof dan een CCD. Er is misschien wat minder aantrekkingskracht van stof met een cmos maar het verschil ligt hem vooral in de bouw en ligging van het glaasje voor de sensor. De CMOS gaat praktisch evensnel vuil zijn als de CCD maar op een CMOS ga je wel veel minder snel dat vuil opmerken in je foto's.

              Misschien daarom dat we al zo snel zo veel vragen naar kuisen zien van de D70 deze is immers een CCD.

              Comment


              • #8
                niet anders dan de D100, kan er geen uitspraak over doen.

                Originally posted by markali
                Blijkbaar rollen er redelijk wat D70's van de band met een stoffige sensor. Verder is hij er niet gevoeliger aan als andere dslr's, denk ik.

                (hoe zat dat trouwens met die van jou, Phille?)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Phille
                  eigen aan een DSLR als je (te)veel lenzen wisselt. Ik doe het gemiddeld 3 keer per jaar en enkel indien nodig. Wees gerust, de D70 sluit zoals elke Nikon F-vatting prima af, is ook steeds 'metaal'.
                  Mag ik aannemen dat je het hier hebt over 3x per jaar de CCD kuisen, en niet over 3x per jaar van lenzen wisselen zoals uit de tekst is op te maken

                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    awel, het zal niet veel meer schillen Hombre, want mijn betrachting is een lens per body en dan hoef ik niet meer te wisselen. Ik heb alles afgebouwd tot 2 bodies en twee lenzen (+TC) zodat ik van 17 tot 300 mm aan f/2.8 - f/4 cover met twee toetstellen die steeds klaarstaan. Dat maakt natuurlijk dat de kans op stof ook miniem wordt.

                    Enkel het tussenzetten van de T.C. zal nog eens roet in het eten kunnen gooien

                    Comment


                    • #11
                      Phille,

                      Als ik de technische dienst van Fuji mag geloven is de grootste boosdoener een zoomlens. Deze zou namelijk stof rond / naar binnen pompen.
                      Hun raad was om tijdens het verwisselen van lens het toestel (opening) steeds naar beneden te houden, ook regelmatig de bayonet afkuisen en de lenzen (enkel lenzen) afblazen met een blaaspeer en borstel.

                      Jean

                      35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                      Comment


                      • #12
                        wat die zoomlenzen betreft heb ik mijn tijfels, achteraan zit toch ook een stuk glas, het is geen holle tunnel ... hier ben ik niet mee hoor, dat door het zoomen lucht verplaatst wordt, daar kan ik inkomen, het lijkt me inherent dat dit in de lens gebeurt ? ...

                        Comment

                        Working...
                        X